Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2936
Hei.. Noen som har noen gode bøker om universet å anbefalle?
Helst oversatt til Norsk. Og litt lettleste. " Verdensrommet for dummies type".

Håper jeg har postet riktig..=)
Din nærmeste bokhandel eller bibliotek vil kunne være veldig behjelpelige med dette vil jeg tro
Trådstarter
87 1
Var nettop på skolebiblioteket å fikk lånt meg en bok..Men det var alt de hadde der( Som så fristene ut, og som jeg klarer å komme igjennom)..Og den var ikke spesielt lang heller..Så derfor tenkte jeg høre her. Om det var noen man burde lese.
Du har jo den norske, illustrerte utgaven til Stephen Hawkings "A Brief History of Time". Den heter "Univers uten grenser" på norsk. Bra lesning =)
Her har du noen videoer om astronomi og kosmologi http://www.khanacademy.org/#cosmology-and-astronomy

Ellers fins det mange dokumentarer om universet.
Er du bare ute etter bøker kan du ta en tur til nærmeste bibliotek eller bokhandel (ark feks) og spørre betjeningen.
Universet i et nøtteskall - Stephen Hawking. Masse illustrasjoner og skrevet for folk flest. Jeg vil si at det kanskje er en fordel om du har noe forståelse for universet i forkant men ingen betingelse. Han skriver selv i forordet at han håper og tror å ha lykkes i formidlingen uten for stor matematisk kunnskap.
Trådstarter
87 1
Sitat av Sky Vis innlegg
Du har jo den norske, illustrerte utgaven til Stephen Hawkings "A Brief History of Time". Den heter "Univers uten grenser" på norsk. Bra lesning =)
Vis hele sitatet...
Takk..Søkte i skolens database. Den er inne. Men det sa de ikke i stad..Eller de nevnte den ikke i det hele tatt..Men den er fra 1988..Må jeg ha en sånn nyere utgave som er tilsatt ditt og datt eller?
Sitat av 8989 Vis innlegg
Takk..Søkte i skolens database. Den er inne. Men det sa de ikke i stad..Eller de nevnte den ikke i det hele tatt..Men den er fra 1988..Må jeg ha en sånn nyere utgave som er tilsatt ditt og datt eller?
Vis hele sitatet...
Den jeg har er også fra 1988, om jeg husker riktig. Det har skjedd mye innenfor fysikken de siste 20-30 årene, særlig kanskje innenfor partikkelfysikk, men det er strengt tatt ikke nødvendig å bry seg så altfor mye med alle nyvinningene med det første
Kan anbefale denne dokumentaren hvertfall: http://www.tv-links.eu/tv-shows/The-Universe_702/

BBC Horizon dokumentarene har også ett par
Sitat av fth Vis innlegg
Kan anbefale denne dokumentaren hvertfall: http://www.tv-links.eu/tv-shows/The-Universe_702/

BBC Horizon dokumentarene har også ett par
Vis hele sitatet...
Leken bok det der ja.
Vet han spurte etter bøker ^^, Men siden jeg fikk inntrykk av at han egentlig ikke er så fan av å lese, med tanke på at han ville ha noen lettleste bøker. Så tenkte jeg å bare introdusere han for noen bra dokumentarer som finnes om universet, som er ganske bra Kan også anbefale Illustrert vitenskap, de har også mye om universet!
Carl Sagan har skrevet flere bøker om temaet. I tillegg har han laget Cosmos serien, anbefales på det varmeste!
Brian Green med The elegant universe og The fabric of the cosmos.
Neil D. Tyson med Death by black hole. Et par å begynne med. :-)
True phreak.
Sitat av vanish Vis innlegg
Carl Sagan har skrevet flere bøker om temaet. I tillegg har han laget Cosmos serien, anbefales på det varmeste!
Vis hele sitatet...
Cosmos er fantastisk, selv tredve år senere!
Anbefaler også A brief history of time. Akkurat ferdig med den som lydbok. Var ganske enkel å følge, men enkelte kapitler har et par avanserte temaer og må gjerne leses 2 ganger.