Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 10254
Noen som vet hvordan/om det påvirker at jeg sitter på pc'en hele døgnet når jeg er våken?
skal prøve meg på 30min hver 4 time
du burde vel være litt i bevegelse. dette er ikke forskjellig avhengig av søvnmønsteret ditt.

30min er alt for lenge. sett alarmen på 25min. du bør sove i 20min. da forutsetter jeg at du bruker 5min på å sovne. det er bedre å få mindre enn 20min enn å få mer. da blir du groggy og trøtt.
Jeg skal dele litt visdom om uberman:

Jeg fyrte på med polyfasisk søvn (uberman) for halvannet år siden og holdt på i ca et halvt år. Jeg *prøvde* å maksimere tiden jeg hadde samtidig som jeg studerte. Jeg har ikke et vondt ord å si om det, og jeg hadde gladelig gjort det igjen hvis det ikke hadde vært for bieffektene, kort summert her:

Du kan ikke trene, med mindre du anser å gå litt raskt som trening, jeg var støl i dager etter å ha svømt litt og støl en uke hvis jeg trente vekter, naturlig nok ettersom kroppen din får null restitusjonssøvn. Jeg gikk opp 5-6kg i perioden, og dette i kombinasjon med at muskler ble borte. I tillegg ble det fort til at jeg spiste et ekstra måltid i døgnet.

Det kuker til hukommelsen din. Virkelig. Jeg merket det først flere måneder senere hvor ille det faktisk hadde vært. For ikke så altfor lenge siden leste jeg forsåvidt om noen studier som kan tyde på at hukommelse er nøye tilknyttet søvn.

Det sosiale livet ditt blir knotete, selv la jeg meg bare på tvers av setene i auditoriumet eller på gulvet når jeg var på skolen, men generell planlegging og ikke minst utføring av å sove i 20 min f.eks på en fest er verre enn det høres ut som.

Åja, og det er kanskje verdt å nevne at programmet faila hardt for meg til tider, hovedsaklig med tanke på at når det var forelesning, så utgjorde 15 min (som var pausen) såpass mye forskjell fra de 20 at det bare ikke gikk opp i opp i søvnregnskapet. Og takket være dette kom jeg heller aldri inn i "perfekt" søvnmønster, og det ble av og til mer søvn enn ment.

Det er en haug av plusser; tid, drømmer, tid, våkenhet og mer tid, men du skal virkelig kunne ha anledning i livet ditt til å kunne sove når du skal for at dette skal funke.

Sitat av Lizz Vis innlegg
Dette må vel være genialt med tanke på lucid dreaming.
Ser for meg å skrive drømmedagbok mellom napsene.
Med så mange drømmer i døgnet vil man kansje øke drømme minnet drastisk på kort tid om man gidder å skrive dagbok.
Og antall lucid dreams vil naturligvis bli mange, ser for meg uante muligheter her

Har desverre ikke tid til og gjennomføre ett slikt prosjekt i nærmeste fremtid selv.
Definitivt en veldig intressant metode som jeg håper jeg får anledning en gang til å prøve ut selv.
Særlig med tanke på at jeg har endel lucid dreams som er ett fenomen jeg finner meget intressant.
Blir intressant med tilbake melding fra dere som vil prøve ut dette.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det funker så bra som du tror, du drømmer, ja, du gjør tross alt ikke annet, men når du våkner er du våken, du får ikke den groggynessen for å kunne skli tilbake i den bevisste drømmen. Dessuten er det små marginer mellom suksess og to døgn ødelagt fordi du sov for lenge. Har du flaks har du lettere kontroll mens du allikevel sover. Har du uflaks har du hallusinasjoner og søvnparalyse.

Semi-topic: Har noen her noen fakta forbundet med hvorvidt klardrømmin fungerer som en vanlig drøm med tanke på søvnen i seg selv? Restituerer og hviler man, eller er man i all praktisk forstand våken?
Sitat av Tronski Vis innlegg
Semi-topic: Har noen her noen fakta forbundet med hvorvidt klardrømmin fungerer som en vanlig drøm med tanke på søvnen i seg selv? Restituerer og hviler man, eller er man i all praktisk forstand våken?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen vitenskapelige fakta dessverre.
Men det jeg har lest på f.eks. www.dreamviews.com er at man føler seg like utvilt etter en klardrøm (lucid dream) som etter "vanlig" drømming.
@tronski

det med mat sier seg selv. du blir å spise mer. er ikke noen vei rundt det. men spørs om ikke mange (om ikke alle) av de andre negative tingene du opplevde skyldes manglende evne til å følge mønsteret perfekt. har lest en par journaler hvor de rapporterer at de er like mye med fysisk, og har aldri hørt noen nevne plager med hukommelsen før.

jeg har dog lest en par stykker som sier at de har hatt problemer med kreativ tankegang og faktisk også det fysiske. og da mener jeg fysisk utover det "vanlige" folk gjør. treningstyper altså. men felles for *samtlige* negative rapporter jeg har lest - inkludert din - har vært at de ikke har fulgt mønsteret slavisk. det er jo dette som er det største problemed med Uberman. man må følge det så godt som overhodet mulig, hvis ikke går det dårlig. det er ingen tilgivelse å få om du bommer på en hvil, eller om noen ringer deg eller banker på døra under to av hvilene dine en dag.

nå sier ikke jeg at det er garantert dette som er grunnen. selvsagt kan det ha være effekter som har innvirkning på deg spesielt. man reagerer jo forskjellig på forskjellige ting, helt klart. noen er nok bedre egnet for å adoptere polyfasiske mønstre enn andre. men jeg tar meg friheten å ihvertfall *mistenke* at manglende evne til å følge mønsteret perfekt kan ha en rolle å spille.

selv vurderer jeg veldig sterkt å prøve Everyman over Uberman. dette ene og alene fordi den er mer tilgivende og fleksibel, samt at man kan være lengre våken av gangen. Uberman har jeg fryktelig lyst å ha prøvd - og mestret - en eller annen gang. bare for å få den følelsen av å alltid være bevisst. men Everyman er nok bedre egnet for å brukes til vanlig.


edit: glemte å si det, men tusen takk for at du deler din personlig erfaring!
Sist endret av Anonym57965; 1. juli 2011 kl. 18:12.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
@tronski

det med mat sier seg selv. du blir å spise mer. er ikke noen vei rundt det. men spørs om ikke mange (om ikke alle) av de andre negative tingene du opplevde skyldes manglende evne til å følge mønsteret perfekt. har lest en par journaler hvor de rapporterer at de er like mye med fysisk, og har aldri hørt noen nevne plager med hukommelsen før.

jeg har dog lest en par stykker som sier at de har hatt problemer med kreativ tankegang og faktisk også det fysiske. og da mener jeg fysisk utover det "vanlige" folk gjør. treningstyper altså. men felles for *samtlige* negative rapporter jeg har lest - inkludert din - har vært at de ikke har fulgt mønsteret slavisk. det er jo dette som er det største problemed med Uberman. man må følge det så godt som overhodet mulig, hvis ikke går det dårlig. det er ingen tilgivelse å få om du bommer på en hvil, eller om noen ringer deg eller banker på døra under to av hvilene dine en dag.

nå sier ikke jeg at det er garantert dette som er grunnen. selvsagt kan det ha være effekter som har innvirkning på deg spesielt. man reagerer jo forskjellig på forskjellige ting, helt klart. noen er nok bedre egnet for å adoptere polyfasiske mønstre enn andre. men jeg tar meg friheten å ihvertfall *mistenke* at manglende evne til å følge mønsteret perfekt kan ha en rolle å spille.

selv vurderer jeg veldig sterkt å prøve Everyman over Uberman. dette ene og alene fordi den er mer tilgivende og fleksibel, samt at man kan være lengre våken av gangen. Uberman har jeg fryktelig lyst å ha prøvd - og mestret - en eller annen gang. bare for å få den følelsen av å alltid være bevisst. men Everyman er nok bedre egnet for å brukes til vanlig.


edit: glemte å si det, men tusen takk for at du deler din personlig erfaring!
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg skal lage en liten rapport om mine uberman opplevelser som starter til mandag
Jeg tok meg første luren på sommerferieeksperimentet mitt nå nettopp. Slavisk überman er planen, som de to andre gangene jeg har prøvd. Første feilet etter en heftig forsovelse etter 3 dager, den andre etter en uke pga. at visninger og slikt i forbindelse med å flytte kolliderte, for respektivt rundt 5 og 2 år siden.

Mtp. jobb og slikt hvis jeg mot formodning klarer det er det et gjesterom jeg kan låne, sovetidene er allerede nå lagt opp til å ikke krasje med møter og andre arrangementer, og jeg kan ta en av lurene på bussturen hjem. Jeg tenkte å ta igjen tapt arbeidstid ved å komme tidligere.
@zitto gjør det!

@akhkharu post oppdateringer du óg!

skal skrive her når jeg en gang får hoppet på Everyman.
Du burde kanskje lagt til at dette ikke burde pröves av oss i ungdomsalderen der vi trenger 9 timer sövn hver dag der voksne trenger mindre sövn fra 7 timer! Tar jeg feil?
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Du burde kanskje lagt til at dette ikke burde pröves av oss i ungdomsalderen der vi trenger 9 timer sövn hver dag der voksne trenger mindre sövn fra 7 timer! Tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
ungdommer 9-10
voksne 8
Sist endret av Zitto; 1. juli 2011 kl. 23:55. Grunn: å nei, jeg skal ikke stoppe selvom
Litt på impuls satt jeg igang med dette i går, jeg hadde ikke noe mål om å holde ut lenge eller egentlig komme igang skikkelig, men bare prøve det 6-naps-a-day-systemet for å se hvordan det funket. Tok meg en lur kl 04.00, en 08.00, 12.00 og 16.00, men etter det droppet jeg 20.00 og den jeg skulle påbegynt for 8 min siden - altså har jeg de sist 36 timene kun sovet 4*~15 min. Tviler på om jeg gidder å fortsette. Selvfølgelig, jeg hadde ingen forventninger om å faktisk oppleve de positive effektene av Überman allerede i dag, jeg vet at det tar ~en uke å tilvenne seg.
Selv om jeg var hjemme og var usosial hele dagen i dag så likte jeg virkelig ikke å gå rundt og måtte legge meg hele tiden. Joda, døgnet blir mange timer "lengre", men det deles opp i bolker på 3,5 timer der jeg gikk rundt og følte et slags tidspress hele tiden. Det er som å alltid gå rundt med en avtale i almanakken som aldri er mer enn ~3 timer unna.

Tviler ikke på at jeg prøver på nytt en gang i fremtiden når jeg kanskje føler at det passer bedre for meg.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
@tronski

det med mat sier seg selv. du blir å spise mer. er ikke noen vei rundt det. men spørs om ikke mange (om ikke alle) av de andre negative tingene du opplevde skyldes manglende evne til å følge mønsteret perfekt. har lest en par journaler hvor de rapporterer at de er like mye med fysisk, og har aldri hørt noen nevne plager med hukommelsen før.

jeg har dog lest en par stykker som sier at de har hatt problemer med kreativ tankegang og faktisk også det fysiske. og da mener jeg fysisk utover det "vanlige" folk gjør. treningstyper altså. men felles for *samtlige* negative rapporter jeg har lest - inkludert din - har vært at de ikke har fulgt mønsteret slavisk. det er jo dette som er det største problemed med Uberman. man må følge det så godt som overhodet mulig, hvis ikke går det dårlig. det er ingen tilgivelse å få om du bommer på en hvil, eller om noen ringer deg eller banker på døra under to av hvilene dine en dag.

nå sier ikke jeg at det er garantert dette som er grunnen. selvsagt kan det ha være effekter som har innvirkning på deg spesielt. man reagerer jo forskjellig på forskjellige ting, helt klart. noen er nok bedre egnet for å adoptere polyfasiske mønstre enn andre. men jeg tar meg friheten å ihvertfall *mistenke* at manglende evne til å følge mønsteret perfekt kan ha en rolle å spille.

selv vurderer jeg veldig sterkt å prøve Everyman over Uberman. dette ene og alene fordi den er mer tilgivende og fleksibel, samt at man kan være lengre våken av gangen. Uberman har jeg fryktelig lyst å ha prøvd - og mestret - en eller annen gang. bare for å få den følelsen av å alltid være bevisst. men Everyman er nok bedre egnet for å brukes til vanlig.


edit: glemte å si det, men tusen takk for at du deler din personlig erfaring!
Vis hele sitatet...
Det var dette med teori og praksis da.

De som har vært på uberman slavisk og som sier at de kan drive med hard fysisk trening som vanlig, lyver. Da anser de isåfall å gå opp trappa fra kjelleren som hard trening. Ettersom det meste av restitusjon etter trening og skader foregår mens man sover sier det seg i grunn selv at når man sover 2 timer i døgnet så får man ikke nok, faktisk enda mindre dersom man har det perfekte søvnmønsteret ettersom REM-søvn *ikke* er restitusjonssøvn. Jeg fikk tross alt tidvis restitusjonssøvn, men til tross for det følte jeg nesten mer at jeg ødela mer enn jeg bygget musklene opp når jeg trente.

Et av tingene som jeg også kom på nå mens jeg skrev dette var at nettopp den harde fysiske treningen ganske ofte var grunnen til at jeg sov lengre enn jeg skulle. Kroppen krevde rett og slett mer enn den skulle få når jeg kom hjem fra trening. Og ikke helt utenkelig er dette en avgjørende faktor for de du har lest om som både har trent og fått mønsteret kludra til. Hvis du noengang har følt utmattelse og helt ufattelig trøtthet etter en hard treningsøkt kan du gange det med 3 så er du ca der jeg tror du ville vært hvis du var på uberman etter samme treningsøkta, og du vil også kanskje forstå hvorfor man ikke våkner etter 20 minutter igjen da. For min del var det vel å merke et av de faktorene jeg ville eksperimentere på mens jeg gikk på uberman, vel vitende om at det kunne kludre til hele systemet.

Jeg kjenner ikke så godt til everyman, men i prinsippet vil jeg tro det er en "bedre" form for soving, selv om jeg tror den fører til mindre opplagthet som en tradeoff til mer restitusjonssøvn. Men be warned, om den er mer tilgivende, så tror jeg ikke det er snakk om så veldig mye mer enn minutter. Hele greia med polyfasisk søvn er tross alt at hjernen vet at akkurat da og da har den så-så mye tid på seg til å få det den trenger. Jeg ser også for meg at nettopp fordi du sover sjeldnere vil man føle seg litt mer utmattet den siste timen før man faktisk får sove igjen. Kun spekulasjoner fra min side da men.

Sitat av Mokko Vis innlegg
Litt på impuls satt jeg igang med dette i går, jeg hadde ikke noe mål om å holde ut lenge eller egentlig komme igang skikkelig, men bare prøve det 6-naps-a-day-systemet for å se hvordan det funket. Tok meg en lur kl 04.00, en 08.00, 12.00 og 16.00, men etter det droppet jeg 20.00 og den jeg skulle påbegynt for 8 min siden - altså har jeg de sist 36 timene kun sovet 4*~15 min. Tviler på om jeg gidder å fortsette. Selvfølgelig, jeg hadde ingen forventninger om å faktisk oppleve de positive effektene av Überman allerede i dag, jeg vet at det tar ~en uke å tilvenne seg.
Selv om jeg var hjemme og var usosial hele dagen i dag så likte jeg virkelig ikke å gå rundt og måtte legge meg hele tiden. Joda, døgnet blir mange timer "lengre", men det deles opp i bolker på 3,5 timer der jeg gikk rundt og følte et slags tidspress hele tiden. Det er som å alltid gå rundt med en avtale i almanakken som aldri er mer enn ~3 timer unna.

Tviler ikke på at jeg prøver på nytt en gang i fremtiden når jeg kanskje føler at det passer bedre for meg.
Vis hele sitatet...
Tror du må sette av noe som ligner mer på 2-3 uker hvis du skal kjenne noen fordeler og noe som nærmer seg uberman syklusen

Jeg kom nettopp på at det skjedde noe rart med blodstrømningen/nervene mine også. Lemmer "sovna" bare de var litt avskåret fra normal blodsirkulasjon i et halvt minutt~. Jeg fikk sjekka blodtrykket, men det viste seg å være normalt.
Here we go!
kl 04,08,12,16,20,00 skal jeg sove 30 min, dette starter snart

skal også prøve på Lucid dreaming(føre "drømme dagbok")
tenker også at siden mangel på søvn, ikke skal så mye til for og klare det,har også hørt at man kan miste forskjellen på drøm og virkelighet den første uken.
har lest litt på How To
~50 timer uti klarte jeg ved et uhell å sovne noen timer før jeg skulle, og så tok kjæresten og skrudde av alle alarmene. Jaja.
Sitat av Zitto Vis innlegg
Here we go!
kl 04,08,12,16,20,00 skal jeg sove 30 min, dette starter snart
Vis hele sitatet...
30min er for lenge. sett alarmen på 25min.
høres interresant ut. men får ikke det helt til å klaffe med dagene mine, og tror heller ikke jeg har sjangs til det..
jobb 7.30-15.30, fotball/styrke så og si hver dag, arbeide med hus,studie,venner,kjærring... Hmmm
Sitat av skeletoret Vis innlegg
høres interresant ut. men får ikke det helt til å klaffe med dagene mine, og tror heller ikke jeg har sjangs til det..
jobb 7.30-15.30, fotball/styrke så og si hver dag, arbeide med hus,studie,venner,kjærring... Hmmm
Vis hele sitatet...
fant ut det sjæl, kunne ikke møte noen lenge, ehm sorry, må sove.
haha, føler selv det hadde blitt noe i den duren ja :P

kanskje litt feil å spørre nå, men folk som jobber skift, og må skifte døgnrytme etc.
er det bare meg, eller føler jeg at det må være veldig dårlig for hjernen?
finnes det noen "død" statistikker om folk som jobber vanlig og skift? hadde vært artig å sett :P
Sitat av alexanderb Vis innlegg
@danseku noen sliter med kreative oppgaver, mens andre rapporterer *større* hell med kreative oppgaver - så det er nok individuelt. den førstnevnte fyren skjønner jeg forresten ikke. matemattik og fysikk er ikke noe jeg ser på som kreativt arbeid.
Vis hele sitatet...
Hva du ser på det som, er irrelevant. Både fysikk og matematikk på høyt nivå krever store mengder kreativitet og nytenkning.

Rent fysiologisk sier det seg selv at et slikt system vil skade kroppen over tid. Hjertet får ikke nok "hvile", og musklene liten tid til å restituere. Musklene trenger mye hviletid, langt mer enn 4 timer daglig. At musklene ikke har tid til å restitiuere kombinert med at man spiser ekstra vil sakte men sikkert tære på kroppen. Som igjen vil gjøre hjertet svakere, kapilærnettet dårligere; den onde sirkelen er igang.
Jeg ser problemet med Uberman Sleeping Schedule. Det er klart det er vanskelig og innføre for folk flest, siden vi ofte har hendelser, jobb, skole, sosialliv, og forpliktelser som har potensiale til og stå i veien.

Det har seg nå slik at det er fire mellomting mellom Uberman og monophasic sleeping:

The Siesta: 6 timer core + 20-30 min nap

The Everyman 2-Nap: 4.5 timer core + 2X 20-30 min.

The Everyman 3-Nap: 3 timer core + 3X 20-30 min.

The Everyman 4-Nap: 1.5 timer core + 4X 20-30 min.

Og selsagt Uberman.

Merk: Jo flere lurer (naps), jo mindre totaltid blir det. Jeg har valgt 20-30 min, fordi det varierer fra kilde til kilde (og persjon til persjon) hva som er best/mest effektivt.

Selv er jeg på The Siesta i ukedagene mens jeg jobber (tar meg en 30 min. lur etter jobb), siden dette gir minst utslag på sosiallivet, er mest fleksibelt med tanke på når du tar lurer, samt det gir fleksibilitet for sosialliv. Jeg har dervet tatt vekk totalt 1.5 timer søvn per døgn (fra mine vanlige 8 timer til 6.5).

Kilde:http://www.dustincurtis.com/sleep.html
Sist endret av kummi90; 10. juli 2011 kl. 23:58.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette må prøves!, kan dog bli litt vanskelig å bare legge seg til rette å sove midt i forelesningssalen.

Men en litt mildere variant må vel være mulig å få til.
Tenkte i de baner å sove fra 03.30 til 7.30 og ta to lurer gjennom dagen à25 min , ca klokken 15 og en klokken 21. Omtrent som den ene varianten Kummi nevner, Men det blir ikke like lenge mellom soveøktene

Tror dere dette kan fungere ? hadde vært flott å ikke trenge å sove mer enn 4t og 50 min om dagen!
Det er med andre ord ingen her som har klart å bruke uberman vellykket?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
http://www.supermemo.com/articles/polyphasic.htm
http://www.supermemo.com/help/faq/polyphasic.htm

Anbefaler i hvert fall å ta en titt på disse to linkene først. Jeg var så vidt i gang med å prøve Uberman's i sommer når jeg tilfeldigvis traff på en annen fra freakforum som også hadde hørt en del om det. Han sa at han ikke hadde funnet noen troverdige kilder, så jeg bestemte meg for å sjekke det nærmere selv, og som forventet; alt jeg fant var relativt useriøse skriverier på emnet, mange av bloggere.

Jeg sier ikke at alle disse personene lyver, men jeg tror at det kun handler om at man klarer å holde ut store mengder søvnmangel, så lenge man klarer (hvem vet hvor mange litt lengre ettermiddagslurer de som skriver om det har tatt ).

Etter å ha lest gjennom hele de to linkene, har jeg blitt ganske overbevist om at det hele er et påfunn noen kanskje tenkte at kunne virke, basert på observasjonen av polyfasisk søvn i dyr og menneskebarn (også omtalt i artikkelen).

Håper dette kan bidra med et kritisk syn til alle de som har tenkt til å prøve!
den eneste medisinske forskinga jeg har sett, konkluderte med at det ikke virker som om det er noe farlig med det. videre kom den fram til at dersom du er kjedelig, vil ikke Uberman være noe alternativ. skal du benytte deg av denne planen må du konstant sette deg i en eller annen aktivitet. (NB denne aktiviteten kan være hva som helst du finner spennende. det trenger ikke være noe fysisk. lesing, f.eks går fint, det.)

det virker ikke som om noen "holder ut" med søvnmangel. ingen journaler jeg har lest nevner noen følelse av søvnmangel. de fleste blir dog trøtte om de ikke gjør noe. dette er i takt med den medisinske forskninga. (som riktignok baserer seg for det meste på studering av nettopp journaler til praktiserende.)
Er det noen som er kommet i gang med dette? Noen som har lyktes? Og helst ikke link til en geek, tenker på folk her inne . Hadde vært artig å hørt om noen har greid å utføre dette på daglig basis
Sitat av skeletoret Vis innlegg
Er det noen som er kommet i gang med dette? Noen som har lyktes? Og helst ikke link til en geek, tenker på folk her inne . Hadde vært artig å hørt om noen har greid å utføre dette på daglig basis
Vis hele sitatet...
Hvis du søker finner du mange blogger, historier, ja websider og forumer som er dedikert til emnet. Er folk som har gjort dette i flere år i strekk, men har måtte sluttet for og tilpasse seg til samfunnet rundt seg. Det inneffektive menneske!
Jesus, tenkte på folk her på freak
Sitat av skeletoret Vis innlegg
Jesus, tenkte på folk her på freak
Vis hele sitatet...
Ja, det ante meg. Men ser ikke noe grunn til ikke og lete andre steder. Faktisk, ser mer grunn til og lete andre steder, for jeg kan ikke inbille meg at det er så fryktelig mange her som faktisk har prøvd det (med suksess eller ei) over lengre tid. Men, men.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har testa dette eller? alltid vært sugen men virker som ingen får det helt til. Mange som prøver man er ikke sterke nok til å kvine sg gjennom de første 1-3 ukene som kreves for å tilvenne seg dette. Det finnes også dyaxman eller noe slikt hvor man såver 30 min hver 6 time.
Ville vært så kult om virkelig en troverdig klarte å fullføre det over en liten periode. Tror nok man lærer seg til å kjenne kroppen etterhver slikt at man ikke trenger slavisk å nappe hver 4 time.