Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3171
Leste i denne artikkelen at det stadig ble flere laserangrep.
http://www.abcnyheter.no/nyheter/tek...mot-fly-doblet

Men lurer på; er det i det hele tatt farlig? I flere artikler jeg har lest snakkes det om at flyet vil styrte. Og hva er sjansen for å treffe en pilot i øynene når du lyser på et fly? Flyene har jo dessuten (kanskje ikke alle?) to piloter.

Også så jeg i artikkelen at man kan lyse på stjerner med 100mw.. Stemmer det?
Selvfølgelig er det farlig.

Om laserene er så kraftige at de kan lyse på stjerner må det da ødelegge synet.

Synes du det er greit å blende en pilot (og muligens blinde?) siden det kanskje er en annenpilot som kan ta over?

Hva med dette, er dette farlig?
Leste for litt siden om en pilot som skulle ankomme Gardermoen som hadde blitt truffet av en slik laser, og fått øyeskader.
Så jeg tror vi kan konkludere med at det er farlig.

Anyway, hva er poenget?
Sist endret av Zeco; 21. januar 2011 kl. 00:27.
Trådstarter
Sitat av Zeco Vis innlegg
Anyway, hva er poenget?
Vis hele sitatet...
Aner ikke, har hverken laser eller fly (hålteppåsi). Har heller ikke sagt noe om at jeg kommer til å gjøre det, syns det er greit eller lignende.
Sitat av Freak Vis innlegg
Aner ikke, har hverken laser eller fly (hålteppåsi). Har heller ikke sagt noe om at jeg kommer til å gjøre det, syns det er greit eller lignende.
Vis hele sitatet...
Neinei, jeg refererte ikke direkte til deg Tenkte mer på hva idiotene som utfører dette vil frem til. Må være noen veldig tafatte ungdommer.
Greien er at når laseren treffer cockpitten så kan laseren lyse opp HELE cockpiten. Fordi, jo, lyset blir større på avstand. Og andrepilot kan ikke bare ta over, da han og blir like mye blendet.

Lys i hånden din med laser. Hvor stor er prikken da? Jo, kanskje en cm i diameter. Hvis du lyser på en vegg 20 meter bortenfor, hvor stor er prikken da? Jo, en god del større. Hvis man da lyser inn i en cockpit som befinner seg kanskje 500-1000 meter over bakken på approach mot en flyplass, tenk hvor stor "prikken" blir da.

Det er grunnen til at dette er ekstremt farlig. Det gjør også at nattsynet til pilotene blir svekket. Muligens får de skader og, vet ikke akkurat noe om det, men det er ikke bra hvertfall.
Sist endret av Donkeybrain; 21. januar 2011 kl. 00:45.
Sitat av Freak Vis innlegg
Også så jeg i artikkelen at man kan lyse på stjerner med 100mw.. Stemmer det?
Vis hele sitatet...
Solen er den nermeste stjernen til jorda. Den ligger 8 lysminutter og 15 lyssekunder unna.
Deretter kommer Proxima Centauri, den ligger ca 4,2 lysår unna.
Så jeg tviler på at man kan lyse på stjerner med laser. Det tar i hvertfall minst 4.2 år før strålen når sitt mål.
Sitat av Freak Vis innlegg
Aner ikke, har hverken laser eller fly (hålteppåsi). Har heller ikke sagt noe om at jeg kommer til å gjøre det, syns det er greit eller lignende.
Vis hele sitatet...
skal spørre deg om det når det er du som sitt i flyet, å en idiot står å lyser med en laser å leker kul.
Har selv en 200Mw laser, men aldri tenkt taken på å lyse på noe annet en fjell å sånt.
Hadde personlig sendt den karn til sykehuset hvis jeg var i det flyet å noen lyste med en laser på det
Sitat av Freak Vis innlegg
Også så jeg i artikkelen at man kan lyse på stjerner med 100mw.. Stemmer det?
Vis hele sitatet...
Du kan lyse på stjerner i den forstand at du ser lysstrålen noen hundre meter foran deg i lufta, slik at du lett kan bruke den til å peke ut spesifikke stjerner på himmelen. Lyset vil ikke treffe stjernen og danne en synlig prikk der, ei heller på månen eller noe annet himmellegeme.
Sist endret av mentalmelt; 21. januar 2011 kl. 01:48.
Det sier vel seg selv at det kan være farlig å blende en pilot som manuelt prøver å lande et fly. Uansett gjøre pilotene litt ukonsentrerte, i de mest annstrengende fasene i en vanelig flytur.
Trenger det virkelig skje en ulykke av denne årsak, før det blir oppfattet som farlig?
Kan heller ikke helt se hvordan dette i seg selv er farlig.

Er jo ganske så umulig å treffe piloten i øynene, sånn iforhold til vinkel på en person på bakken og et fly en god del fot oppe i luften.


Grett nok under landing, da man mer eller mindre kan se piloten med det blåtte øye, og kan lyse rett på'n. Men oppe i luften burde det jo ikke være et problem.



Og som en over sier at strålen lyser opp hele cockpitten, så lurer jeg på hvilken lommelykt han benytter som laser.
Som sagt, laserstråler sprer seg de og. Om du lyser på noe langt nok borte så vil du lett kunne dekke vinduet på et fly med strålen.
Sist endret av mentalmelt; 21. januar 2011 kl. 01:59.
Hvor dårligere laser. Hvor mer spredning.
Så min laser ville lyst opp hele flyet :P
Med mindre man har et jævla monster av en laser i hendene, så er ikke det å lyse på pilotene direkte farlig for synet dems.
(Aldri hørt om piloter som har fått noen som helst form for synskader av laserstråler enda ihvertfall.)

Det som derimot ikke er helt bra er at dem ofte blir blendet av laseren og distrahert. Noe som ikke er veldig sunt når dem prøver å lande et fly på noenogseksti tonn.
Sist endret av Bombasa; 21. januar 2011 kl. 04:15.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Med mindre man har et jævla monster av en laser i hendene, så er ikke det å lyse på pilotene direkte farlig for synet dems.
(Aldri hørt om piloter som har fått noen som helst form for synskader av laserstråler enda ihvertfall.)

Det som derimot ikke er helt bra er at dem ofte blir blendet av laseren og distrahert. Noe som ikke er veldig sunt når dem prøver å lande et fly på noenogseksti tonn.
Vis hele sitatet...
Les gjerne denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=146030

Og denne: http://www.pprune.org/rumours-news/3...-aircraft.html

Ja laser mot fly er potensielt farlig og skal ikke forekomme. Hver uke skjer flere alvorlige hendelser der bare flaks har forhindret virkelig alvorlige ulykker.

Sitat av Alfram Vis innlegg
Hvor dårligere laser. Hvor mer spredning.
Så min laser ville lyst opp hele flyet :P
Vis hele sitatet...
I en rettssak jeg overvar for noen måneder siden var laseren grøn og hadde en målt effekt på 218 mW, avstanden til flyet var ca 185 meter.

Vet ikke hvilke kriterier og målemetoder som ble brukt, eller hva oppgitt effekt på laseren var.

Det var et uavhengig firma oppnevnt av retten som utførte testene.
Sitat av Skapsprenger Vis innlegg

I en rettssak jeg overvar for noen måneder siden var laseren grøn og hadde en målt effekt på 218 mW, avstanden til flyet var ca 185 meter.

Vet ikke hvilke kriterier og målemetoder som ble brukt, eller hva oppgitt effekt på laseren var.

Det var et uavhengig firma oppnevnt av retten som utførte testene.
Vis hele sitatet...
Hvis vi da sier at strålen er 1mm ved laseren og har spredning på 1.2mRad som er normalt så ville strålen vært 1.2*185=22.2 cm i diameter når den traff cockpiten. Det vil jeg tro er konsentrert nok hvis den var 218mW til å blende piloten og co-piloten midlertidig. Strålen er også stor nok til å treffe begge sine øyne hvis de var uheldig.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kan heller ikke helt se hvordan dette i seg selv er farlig.

Er jo ganske så umulig å treffe piloten i øynene, sånn iforhold til vinkel på en person på bakken og et fly en god del fot oppe i luften.
Vis hele sitatet...
Myth busted;

http://www.aftenbladet.no/lokalt/128..._av_laser.html

http://www.ba.no/nyheter/article4709870.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6852502
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trodde greien med laser, var at det var en konsentrert stråle uten spredning jeg?
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kan heller ikke helt se hvordan dette i seg selv er farlig.

Er jo ganske så umulig å treffe piloten i øynene, sånn iforhold til vinkel på en person på bakken og et fly en god del fot oppe i luften.


Grett nok under landing, da man mer eller mindre kan se piloten med det blåtte øye, og kan lyse rett på'n. Men oppe i luften burde det jo ikke være et problem.
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at når flyet er flerfoldige fot oppe i luften, så går det nesten 100% på autopilot? Det er jo når flyet skal lande (og blending er optimalt) at det er potensielt skummelt for flyet.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Trodde greien med laser, var at det var en konsentrert stråle uten spredning jeg?
Vis hele sitatet...
Spredningen er liten i forhold til andre lyskilder, men eksisterer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gaussia...eam_divergence
Sitat av djxfade Vis innlegg
Trodde greien med laser, var at det var en konsentrert stråle uten spredning jeg?
Vis hele sitatet...
Hvis du noen gang har lyst mot ett vindu etc. med en laser, ville du sett at det reflekteres kraftig og blir dermed stor spredning. Så jeg tror ikke strålen er konsentrert lenger når den treffer cockpit.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kan heller ikke helt se hvordan dette i seg selv er farlig.

Er jo ganske så umulig å treffe piloten i øynene, sånn iforhold til vinkel på en person på bakken og et fly en god del fot oppe i luften.


Grett nok under landing, da man mer eller mindre kan se piloten med det blåtte øye, og kan lyse rett på'n. Men oppe i luften burde det jo ikke være et problem.



Og som en over sier at strålen lyser opp hele cockpitten, så lurer jeg på hvilken lommelykt han benytter som laser.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det mulig å skrive et så dumt innlegg? Har du i det hele tatt lest tråden?

Når laser treffer et glass, spredes det for alle vinder. Jeg har selv lyst med grønn laser inn i et vindu i en leilighet som hadde lyset av, og var tom. Hele rommet ble grønt.

Det er et resultat av total idioti og tankeløshet å lyse med laser inn i et fly. Ikke gjør det. Det er farlig.
Sitat av Zeco Vis innlegg
Hvis du noen gang har lyst mot ett vindu etc. med en laser, ville du sett at det reflekteres kraftig og blir dermed stor spredning. Så jeg tror ikke strålen er konsentrert lenger når den treffer cockpit.
Vis hele sitatet...

Et stykke nede på denne siden: http://www.boeing.com/commercial/aer...s/qtr_01_10/3/ kan man se effekten fra en 5mW laser fra hhv. 3000, 1000 og 330 ft avstand, så kan man selv tenke seg hva en laser på flere hundre mW kan gjøre.

Cockpitvinduer er dessuten oppbygde av flere lag med laminering bestående av flere typer glass, uv-filtre og elektrisk oppvarming og sprer derfor lyset på en spesiell måte.
Se på denne, den tar for seg en god del: https://secure.wikimedia.org/wikiped...viation_safety
Det er ikke bare at de kan bli blendet, men de kan jo få øyeskader dersom laseren er kraftig nok.

Ved en distanse på 1 km så har en 1 mm i diameter laserstråle utvidet seg til å bli 15 cm i diameter, sier Dr. Glenn Chapman.
Sist endret av Grimdoc; 21. januar 2011 kl. 14:09.
Etter å lest posten så har jeg fått bekreftelse hvor mange som er hjerneskadet på nFF..
Beklager får å si det, men å si at det er umulig å treffe piloten ?
osv.. heregud dette blir rett å slett bare for domt å skrive, alle har væl IQ til å oppne en dør? da har vel alle IQ nok til å tenke på hvor farlig laser egentlig er.

Jeg har en 200 Mw laser å kan rett å slett brenne ting med den, å tenk deg den rett å øyet, mhm godt.
Sitat av Freak Vis innlegg
Også så jeg i artikkelen at man kan lyse på stjerner med 100mw.. Stemmer det?
Vis hele sitatet...
Man kan peke på dem, nyttig hvis du driver med astronomi og skal vise andre hvilken stjerne du snakker om. Men det er ikke sånn at strålen farer gjennom verdensrommet og ender opp som en lysdott på selve stjernen

Forøvrig synes jeg lysing på fly med laser burde straffes på linje med mordforsøk.
Sitat av Zeco Vis innlegg
Hvis du noen gang har lyst mot ett vindu etc. med en laser, ville du sett at det reflekteres kraftig og blir dermed stor spredning. Så jeg tror ikke strålen er konsentrert lenger når den treffer cockpit.
Vis hele sitatet...
Laser er "naturlig kollimert lys", som vil føre til at det sprer seg mindre enn hva feks ukollimert lys (som fra en glødetrå/lommelykt). Det betyr ikke at det ikke sprer seg med avstand.

Refraksjon i vindu vil komme i tillegg og kan bidra til økt spredning (eller samling - etter refraksjonsindeks og insidensvinkel).
Sist endret av MrBlaine; 21. januar 2011 kl. 16:00.