Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 10808
Nybegynner DJ, hva trenger jeg for å spille ute?
2 pc'er, 1 mixer, utallige låter og musikkinnsikt?
Ikke noe mer?
Hva av data programmer?
Hvilke pc'er annbefales?
Hvilken mixer?

På spilling ute, tar man med seg alt utstyr selv eller hva får man "utdelt" der?

Kan man legge til scratche effekter ved hjelp av vinyl selvom man bruker pc'er å spille fra?
Jeg syns det ser så dumt ut å bare bruke 2 pc'er å bytte på sanger fra hver av de, men å kun bruke vinyl blir for mye også med tanke på alle platene jeg måtte ha kjøpt, men går det an å kombinerè?
Du er ikke DJ når du mixer med PC, bare så det er sagt... du er en entertainer....

-Du trenger 2 stk cd-spillere eller 2stk Platespillere (må du ha pitch control på begge)
-Så trenger du en mixer
-Musikk på CD eller vinyl. (musikken kan også spilles av fra PC via platespillere eller på cdspillere med riktig software & hardware)
-Headsett

Mange utesteder har utstyr fra før av... men da må du ofte spille med noe du ikke er vandt med.
jeg tar altid med meg mitt eget utstyr ut...
Sist endret av t33zr; 14. januar 2009 kl. 16:20.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Skills, kontakter, erfaring. Hvilket utstyr du har er egentlig uvesentlig.
Sist endret av nso; 14. januar 2009 kl. 16:22.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Du er ikke DJ når du mixer med PC, bare så det er sagt... du er en entertainer....
Vis hele sitatet...
Er man DJ om man kobler til 2 eksterne CD-spillere til en laptop og loader sangene derfra?

Om du vil bruke PC så trenger du bare én (bærbar til å spille ute). Her er et eksempel på et oppsett med Traktor DJ Studio og Vestax VCI-100. En annen mulighet er Serato med 2 CD- eller platespillere og en mikser. Platespillerne blir da kobla til en boks som kommuniserer med PC-en så du kan spille av sangene du har der.
Trådstarter
7 0
Takk for herlige svar dere!
Serato programmet så mest i stil ut som det jeg kan tenke meg, for det ser mest "ekte ut" med snurrende plater osv selvom man egentlig bare spiller fra pc. Men må man da ha med seg vinylspillerne og mixer og alt sammen som følger med?

Jeg ser da DJ'ene som spiller ute kommer ikke med mer enn en pc eller to og av og til egen mixer. Hvordan program/måte er det de bruker?

Er det foreksempel sannsynlig at utestedet har innstallert serato på stedet?
Er serato "normalt" å bruke blandt DJ'er som spiller ute eller blir det mobba?

HVA bruker dj'ene ute som regel? I og med at de har med seg lite utstyr..(kun pc evn 2, veldig sjeldent egen mixer)
Jeg ser mange som reiser med serato for tiden. Hardcore vinylfolka vil kanskje ikke like det så mye, men care...

Tror nok ikke det er så alt for vanlig at utesteder har serato stående. Har ikke vært mye borti det, men er litt rusten på klubbmarkedet for tiden.

Som nso påpeker så er ikke utstyr det første som burde bekymre deg. Du kan fint øve deg på å mixe på pc-en hjemme. Ellers så kan du kjøpe to billige cd-spillere og en bilig mixer slik at du får øvd litt på selve mixen. Ljudia.no er en plass hvor du kan få billig utstyr.
Den første tiden tror jeg du skal fokusere på å finne ut hva slags musikk folk ønsker å høre, ikke det å bli en teknisk perfekt dj. Største problemet ditt vil først og fremst bli å skaffe deg et publikum. Dette krever kontakter!
Å kjøpe en Hel vinyl rigg er jo bare bullshit!
Ikke mange som har råd til å starte med å kjøpe inn masse vinyl og cd`er på disk.

Du kan få en veldig proff DJ rig til en veldig billig pris hvis du går digitalt.
DU kjøper inn en hardware og midi kontroller så kan du styre maskina di fra hardware.

Et eksempel på en veldig fin hardware controller er
Behringer bcd 2000 eller 3000

Hvis du bruker en software som heter ableton kan du gjøre veldig mye med tracksa dine,
synce de sammen med tempo og pitche og du kan mikse de sammen med en crossfade
Alt dette kan du styre fra behringer bcd`en!

Sannheten er at du trenger
EN laptop
EN stykk cracka ableton eller traktor
EN hardware controller (bcd 2000 eller 3000)
Så laster du ne de tracksa du trenger på hard disken din

Så enket kan det gjøres: )
Skal du kjøpe inn alt i hardware og vinyl, blir det mer en jobb, er bare tull å kjøpe det hvis du skal begynne å mikse
på gøy og hobby, så får det heller utvikle seg videre
Sist endret av nidare; 20. januar 2009 kl. 14:12.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Behringer... jah...

On-Topic:
Se rundt på alle de store suksessfulle DJ'ene der ute. Og så fortell meg, hvor mange av dem bruker PC? Veldig få? JA.

I mine øyner er du ikke en skikkelig DJ om du bruker PC, det skal være CD / Vinyl for å fortjene den tittelen. Og i tillegg til utstyret, så er hele kunsten å kunne progressere dj settet og samtidig ha overaskende musikk. Dette i seg selv er en kunstform som svært få behersker.
Sitat av djxfade Vis innlegg
On-Topic:
Se rundt på alle de store suksessfulle DJ'ene der ute. Og så fortell meg, hvor mange av dem bruker PC? Veldig få? JA.

I mine øyner er du ikke en skikkelig DJ om du bruker PC, det skal være CD / Vinyl for å fortjene den tittelen.
Vis hele sitatet...
I sin tid var det flere som mente det var feil å bruke feks cd-spillere, det var kun DJ´er med LP-plater som var "ekte DJ´er".
Sorry, men det er fantastisk banalt å ikke kalle de uten hardware cd/plate-spillere for DJ. Og hva synes du da om de som kjører Serato scratch?

Fremtiden ligger i touchscreens (lemur osv) + laptop, se bare på de ledende gutta i Justice, Daft Punk, Deadmau5 osv osv.


Ontopic: det handler kun om kontakter og vilje. Har sett folk uten skills, utstyr (lånt) og musikkunnskap få store jobber.
Sitat av djxfade Vis innlegg
I mine øyner er du ikke en skikkelig DJ om du bruker PC, det skal være CD / Vinyl for å fortjene den tittelen. .
Vis hele sitatet...
I mine øyne er du ikke en skikkelig poster uten å bruke Posten.
Sitat av djxfade Vis innlegg
I mine øyner er du ikke en skikkelig DJ om du bruker PC, det skal være CD / Vinyl for å fortjene den tittelen. Og i tillegg til utstyret, så er hele kunsten å kunne progressere dj settet og samtidig ha overaskende musikk. Dette i seg selv er en kunstform som svært få behersker.
Vis hele sitatet...
er TOTALT enig med deg...
det er jo samme greia vis jeg lager låter med Dance Ejay og kaller meg selv en skilled artist/produsent.

KP til deg djxfade!
Må man spille samtlige instrumenter og/eller sample sitt eget materiale for å kunne kalle seg en dyktig musiker også, da, eller? Dette er den samme håpløse musikkelitismen som artistene dere forguder selv synes er patetisk. Musikk handler om å uttrykke seg, enten man bruker en kazoo eller harpe, PC eller turntables.
Sist endret av Franklin; 20. januar 2009 kl. 17:16.
Man kan da vel lage musikk på pc, men da er man ingen DJ, da er man musiker. Jeg mener en DJ er en som driver med plater/CDer.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Må man spille samtlige instrumenter og/eller sample sitt eget materiale for å kunne kalle seg en dyktig musiker også, da, eller? Dette er den samme håpløse musikkelitismen som artistene dere forguder selv synes er patetisk. Musikk handler om å uttrykke seg, enten man bruker en kazoo eller harpe, PC eller turntables.
Vis hele sitatet...
Definisjon av en DJ

DJ står for ”disc jockey” som direkte oversatt betyr platerytter. Mange tror en DJ er en som lager musikk, dette er ikke tilfellet. En DJ spiller låter og mikser dem inn i hverandre via cd-spillere eller vinyl. Det å mikse låter sammen vil si å sørge for at der en låt begynner å dø ut, starter neste låt. Meningen med dette er å sørge for ”non-stop music” uten dødpunkter slik at energien på dansegulvet holder seg oppe. Dette høres kanskje veldig enkelt ut, men skal det gjøres skikkelig, så vil man se at det på ingen måte er enkelt.
Vis hele sitatet...
dette er langt fra topic, men bare må få det ut......
Jeg er fullstendig klar over hva du siktet til med det forrige utsagnet ditt, eksempelet var akkurat det - et eksempel. Hvorfor skulle det være mindre legitimt å bruke en datamaskin til miksing? Er ikke som om man er nødt til å benytte seg av automatisk beatmatching eller whatnot av den grunn.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Med en datamaskin så er man en entertainer, ikke en DJ....pungtum!
Vis hele sitatet...

Og hvor i _alle_ dager fikk du autoritet til å sette punktum for denne diskusjonen? Av Gud? Er det du som skal definere hva som er djing uten at andre får lov til å være uenig?

Min mening:
En DJ mikser sammen musikk. Hvordan man gjør det har da ingenting å si! Hvor skal man sette grensen for hva som tillates? Vil det for eksempel være lov å ha platespiller med pitch-justeringer? Skal man ikke strengt tatt manuelt bremse lp til den får riktig tempo? Skal man tillate serato-systermer hvor man manipulerer låter på en pc ved hjelp av hardware? Og så videre, og så videre.

Det der er den mest tullete innstillingen jeg hører...
DJCD-spillere fungerer som en datamaskin. Du snurrer ikke CD-platen når du bruker jogwheels, beklager.
Altså.. Er det noen som misforstår her? Ser noen drar inn dance-ejay som sammenlikning... Det det er snakk om er å bruke hardware til å gjøre dj-arbeidet du ellers ville gjort på en pioneer. Eneste forskjellen er at softwaren ligger på en pc ved siden av, istedenfor at den er integrert i cd spilleren. Lydkilden er så klart også pcen. Dj'ing har vært digitalt kjempelenge, og ved å bruke pc er det faktisk ikke store skrittet videre rent "digitalt" sett. Men et mye større skritt i kostnadseffektiv retning og tilgjengelighet.
Vinyl, CD, laptop - alt fungerer helt fint, og ser ingenting negativt med noen av punktene. Laptop er mer lettvint enn CD/Vinyl, men dog får man bedre tid til å gjøre andre ting enn å beatmatche låter - som looping, sampling, effekter, spille på synther, etc. Altså, man får tid til å gjøre mer ut av settene sine enn å bare lage overganger mellom låter.

Paul Van Dyk bruker Mac og Ableton Live, samt effektbokser og annet snacks - beatmatchingen elimineres straks (hallo, duden har holdt på siden Berlin-muren fallt, han kan beatmatche.) og man kjøper seg tid til å heller leke med alle andre mulige måter å tweake/manipulere musikk og lyd. Spennende og fremtidsrettet sier jeg
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Om alle mixer via PC, så er det softwaren som har mxie skills, ikek DJen. Det mister mye av sjarmen imo.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Må man spille samtlige instrumenter og/eller sample sitt eget materiale for å kunne kalle seg en dyktig musiker også, da, eller? Dette er den samme håpløse musikkelitismen som artistene dere forguder selv synes er patetisk. Musikk handler om å uttrykke seg, enten man bruker en kazoo eller harpe, PC eller turntables.
Vis hele sitatet...
Er så enig!

Det er alltid noen som skal komme og snakke så forbanna høyt om ditt og datt for å vise hvor proffe der er, og hvor mye de kan

Å kjøre digitalt er helt klart veien å gå idag, slik som tierra snakker om,
Alle de muligheten det gir
Sist endret av nidare; 20. januar 2009 kl. 20:17.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Kan du utdype hvilke muligheter det er snakk om? Som digital vs. hardware gir deg?
Hvis du for eksempel kjører Ableton med Reason via Rewire, er veien veldig kort å for å spille egne
ting på et midi keyboard eller controller mens du mikser.

Du har nærmest uendelig med muligheter i forhold til plugins,
Det finnens jo plugins til alt, ett eksempel er Beat Repeat som følger med i ableton,
der stiller du noen paramtetre som "hakker" forskrur/stopper lyden på en random måte basert på parametra

Det som er er at det er veldig lett å styre å skifte spor i software,
så du kan konsetrere deg mer om å tweake lyden på kreative måter

Er ikke vits i å begynne å ramse opp alt du kan gjør digitalt
Det som er sikkert at du digitalt emulere alt du gjør analogt gange hundre

Å det er billigere!!! ikke minst
Det er også lettere å organisere låter i spillelister enn med løse cder
Sitat av djxfade Vis innlegg
Om alle mixer via PC, så er det softwaren som har mxie skills, ikek DJen. Det mister mye av sjarmen imo.
Vis hele sitatet...
Det kommer da helt an på om en bruker PCens automixeegenskaper. Tror du skal lete lenge etter et DJ-program som ikke lar deg justere hastigheten på lydfilene...
men skal du ha skikkelig utstyr så skal det være Technics 1210,mixser kan være av westax, rodec ect.
men er 1210 som gjelder
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Ja, 1210 er det absolute beste DJ verktøyet innen Vinyl. Og Pioneer CDJ-1000 MK3 er det absolute best innen CD.
Og dessuten, så risikerer du ikke at hele giggen din går i stykker pga datakræsj :P
Det er jo het sykt at du vil spille ute når du ikke vet hvordan du spiller en gang. om du tenker på kostnadene av å kjøpe vinyl, ville jeg anbefalt deg å kjøpe serato scratch live. det er et program som lar deg spille mp3er på spesielle vinylplater.
EDIT: standaren på utstyr på de aller fleste klubber er technics sl1210
Sist endret av F1sh; 20. januar 2009 kl. 22:21.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av nidare Vis innlegg
Hvis du for eksempel kjører Ableton med Reason via Rewire, er veien veldig kort å for å spille egne
ting på et midi keyboard eller controller mens du mikser.

[...]

Å det er billigere!!! ikke minst
Vis hele sitatet...
Reason koster minimum 3500 kroner og Ableton Live koster minimum 3000.
Sist endret av nso; 20. januar 2009 kl. 23:33.
Kall det DJ, kall det "Digital Mikser" er ikke poenget hva som blir resultatet?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan være det ble nevt, men fikk det ikke helt med meg pga. en teit debatt om DJ begrepet.

Kan noen anbefale meg god programvare for "DJing"
hvorfor ikke bare bruke cd-spiller?

med tanke på alle de lydmessig negative sidene ved bruk av laptop:

tap av lydkvalitet mtp. at du mest sannsynlig spiller MP3 filer med bitrate på 128 kbps.

enda mer tap av lydkvalitet mtp. at 99% av alle laptoper har elendig lydkort.

OM du nå skulle bruke pc, ikke jør som en av mongissene jeg har sett som laster ned fra limewire samtidig som han spiller med wmp.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
unknown solider: Lydkvalitet kan man holde god ved å bare rippe cdene sine til lossless format som flac eller alac. Lydkort kan man forbedre ved å bruke en DAC.

Burde kanskje presisere: bruke en god DAC.
Sist endret av Tias; 3. februar 2009 kl. 16:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
7 0
Men er det noen "krav" til pc'n da? Spesielle lydkort/kvalitet på lydkort (men det spiller vel ingen rolle iom at musikken går gjennom andre høytalere og ikke selve pcn? eller?) Og antall utganger på pcn til ledninger osv?

På en Traktor tutorial stod det "All you need is a 6 channel soundcard or 2 soundcards". Hva betyr det? Jeg bruker en laptop av litt eldre type(men den SER fresh ut, og det er vel det viktigste hva?:P)
Sist endret av 1234; 14. februar 2009 kl. 21:19.
1324: Du trenger _minimum_ to stereoutganger på lydkortet. Monitor (hodetelefoner) på den ene, Master (høyttalere) på den andre. Selv om du har to utganger er det ikke sikkert driveren lar deg sette det opp som du vil heller, hvis du har et billig/dårlig kort.
Du kan bruke USB-lydkort.
Trådstarter
7 0
Hva vil stereo utgang på lydkortet si?

Så det er ikke nok med en normal laptop? Den må være high tech og ha ekstra bra "ting"?

Den har et gammelt lydkort, usb utganger og utgang til høretelefoner og mic....regner med at headsettet skal plugges i høretelefon-hullet, og ledningen til mixern i mic hullet? eller skal dette også i høretelefon-hullet? (da kan man jo kjøpe en splitter bare?)
Denne videoen forklarer alt du trenger å vite om lydkort.

Ellers anbefaler jeg at du tar en titt her..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Du sier det er dyrt å handle vinyl.

Vil benytte anledningen at det er ei ikke helt lovlig å laste ned mp3 fra bearshare for å spille disse på den lokale klubben. Og ja, det er hakket mer ulovlig enn å spille de på gutterommet ditt.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Du sier det er dyrt å handle vinyl.

Vil benytte anledningen at det er ei ikke helt lovlig å laste ned mp3 fra bearshare for å spille disse på den lokale klubben. Og ja, det er hakket mer ulovlig enn å spille de på gutterommet ditt.
Vis hele sitatet...
Det vil uansett være billigere å laste ned _lovlig_ fra F.eks beatport, enn å kjøpe vinyl.
Selv bruker jeg Torq conectiv med timecode vinyl og kjøper musikk på beatport.

http://www.torq-dj.com/product_detai...c4bd7b9d29beb7

Fungerer knirkefritt og er mye billigere enn F.eks Scratch live, kan anbefales.
Hvor mye vil en Behringer BCD2000/3000 koste brukt i Norge? Andre steder den finnes billig?

Hvis jeg evt. velger å anskaffe meg en slik, hvordan eksternt lydkort er anbefalt for USB tilkobling til laptop?

Hvordan er det med Ableton vs. Traktor?
"1. dj (om person) a person who announces and plays popular recorded music" <-- engelsk ordbok



"A disc jockey (also known as DJ or deejay) is a person who selects and plays recorded music for an audience." <-- wikipedia

Står ikke noe om måten de gjør det på?


Hva er galt med å spille på lag med teknikken? Kan ikke folk som har laget musikken sin på datamaskin, eller ved hjelp av, regnes som musikere?

Poenget med en DJ er vel at han skal holde musikken gående og "servere" folk låter, samma hvordan han gjør det vel?

Dere ville ikke kalt en som sto med traktor-rigg og den her foran seg for dj?:

http://www.djchristopherthomas.com/xone4d.jpg

Dere ville ikke kalt en som setter sammen beats, tar opp looper og mixer, live i Ableton for en DJ?

Hmm.. rart!

Hva med traktor scratch? Regnes ikke som DJ med det helleR?
Sist endret av Fonzey; 21. februar 2009 kl. 14:13.
dj - den som styrer musikken

producer - den som har laget musikken
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av djxfade Vis innlegg
Ja, 1210 er det absolute beste DJ verktøyet innen Vinyl. Og Pioneer CDJ-1000 MK3 er det absolute best innen CD.
Og dessuten, så risikerer du ikke at hele giggen din går i stykker pga datakræsj :P
Vis hele sitatet...
la oss si da at jeg kjøper pioneer CDJ 1000 MK3(til 13.000 vis noen lurer), trenger jo noe mer da?? utenom headphones da hehe
Sitat av T.R.S Vis innlegg
dj - den som styrer musikken

producer - den som har laget musikken
Vis hele sitatet...
Det blir vel litt for mye generalisering vel...

Når man lager musikk, i hvertfall på et visst nivå, så er det mange personer som jobber med det. Man har f.eks. artisten, bandet, låtskriveren(e), produsenter mm. Alle disse må til for at sangen skal bli laget.
Etter det kan DJ'ene spille musikken på utesteder, lage remix av sangene mm.
Sitat av Benny House Vis innlegg
la oss si da at jeg kjøper pioneer CDJ 1000 MK3(til 13.000 vis noen lurer), trenger jo noe mer da?? utenom headphones da hehe
Vis hele sitatet...
Du trenger en mixer, og cd-er med musikk
▼ ... mange måneder senere ... ▼
For å gi et enkelt svar til en stakkars rookie...

Jeg har spilt 10 år, både vinyl og CD. I senere tid har jeg tatt i bruk Serato for å gjøre jobben med å lage settlister osv enklere og mindre tidkrevende. Kjempegreit for meg å gjøre disse tingene på forhånd i itunes, for så og laste inn spillelistene mine i serato scratch live. Elsker programet og kommer alltid til å ha det med meg på spilling selv om jeg fortsatt bruker CD på klubber.
Hvorfor noen velger å rakke ned på meg som DJ går meg hus forbi og jeg bryr meg ikke! JEg psiller fremdeles musikk og mixer låter det beste jeg kan.
Serato har ikke autobeatmach funksjon som mange andre tulleprogrammer, og det er det jeg liker best med programmet. Du spiller akkurat som før, bare at du bruker mp3 via mac istedet for å brenne ut nøyaktig samme låter på cd.




Ser at det er lenge siden denne tråden var aktiv, men jeg ville svare likevel....
Personlig bruker jeg Macbook Pro med Ableton Live 8 + mixeren som er avbildet rett over her; Allen & Heath Xone 4d på gigs. På alle steder man spiller står det som regel minst x2 MK3 og DJM800 + evt to technics, hvilket igjen understreker at det ofte er tåpelig å kjøpe inn utstyret nytt da du hovedsakelig får brukt det til å øve hjemme.

Denne comboen gjør at jeg har ubegrensede muligheter når jeg spiller, iallefall når jeg har med utøvende musikere og VJ i boothen i tillegg. Djxfade ler av mennesker som ikke spiller plater? Vel, vi som omfavner fremtiden ler av dere.


Det beste tipset jeg kan gi er å leie DJ-bord fra din lokale lyd & lys-leverandør for en billig penge (700-1000,- for en langhelg hvis du kan triksene), og bo i studio med gearet under denne tiden. Repeter dette. Da får du med tiden det du trenger å vite innen beatmatching og generell utstyrsforståelse, og deretter kan du egle deg innpå en stakkars klubbeier og be om å få spille en kveld eller to gratis. Felterfaring og hva som fungerer av musikk får du med tiden.
Om du ikke ønsker å bli gjort til latter av andre DJ's, og samtidig, faktisk lære å mixe, kjøp DJ CD-spillere eller Platespillere...

Og i tillegg, må du ha FULL forståelse, og kjærlighet for musikken du skal jobbe med, ikke minst