Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4069
Det florerer på facebok en "historie" om at løken kan gjøre deg frisk ved å kutte den opp og ligge den i rommet du befinner deg og samtidig forteller den at det er nesten direkte farlig å spise løk som har vært kuttet opp og ligget en stund fordi den tar til seg masse bakterier.
hvis dette stemmer så skal jeg aldri ha rå løk på pølsen jeg kjøper på bensin stasjonen lengre..

Er det noe hold i dette? Vanligvis så er jeg veldig skeptisk til slike "fortellinger" på facebook men det var noe med denne historen som fikk meg til å undre.
Håpte på om dere her hadde noen innspill til dette.

https://www.facebook.com/photo.php?f...8937416&type=1
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Bevisbyrden ligger hos dem som kommer med påstanden. Anekdoter om bønder er ikke bevis.
http://tjomlid.com/2013/01/04/ra-lok-mot-influensa/

Synd det ikke finnes noen kur mot å være løk.
Norskehesten
Alden's Avatar
Trådstarter
Hvitløk inneholder allicin, ajoene og thiosulfinat. Disse tre hjelper kroppen å bekjempe infeksjon og er antibakterielle. Hvitløk fungerer som bredspektret antibiotika, men uten at bakteriene blir resistente. Spis gjerne hvitløken rå og fersk, og husk at den har kraftigere virkning jo mer du knuser den. ligger vel mer på dette og ikke hvordan historien forteller den.
Tenk om vi hadde hatt moderne vitenskap som kunne isolere virkestoffene fra naturlig medisin og brukt dem på en mer effektiv måte i klinisk medisin så vi hadde sluppet å gjøre tull som å kutte opp en løk for å bli friske.
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Tenk om vi hadde hatt moderne vitenskap som kunne isolere virkestoffene fra naturlig medisin og brukt dem på en mer effektiv måte i klinisk medisin så vi hadde sluppet å gjøre tull som å kutte opp en løk for å bli friske.
Vis hele sitatet...
Hvor tror du morderne medisin stammer fra?
Sitat av eplesin Vis innlegg
Hvor tror du morderne medisin stammer fra?
Vis hele sitatet...
Den vestlige verden, mer spesifikt Edward Jenners oppdagelse av en vaksine mot kopper.
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Den vestlige verden, mer spesifikt Edward Jenners oppdagelse av en vaksine mot kopper.
Vis hele sitatet...
Det var da et underlig sted å starte...
Sitat av Alden Vis innlegg
Hvitløk inneholder allicin, ajoene og thiosulfinat. Disse tre hjelper kroppen å bekjempe infeksjon og er antibakterielle. Hvitløk fungerer som bredspektret antibiotika, men uten at bakteriene blir resistente. Spis gjerne hvitløken rå og fersk, og husk at den har kraftigere virkning jo mer du knuser den. ligger vel mer på dette og ikke hvordan historien forteller den.
Vis hele sitatet...
Legene kommer til å undre over hva du er for en som kommer inn dausjuk av en lungebetennelse imens du stinker hvitløk...
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Teksten er skrevet av en person som ikke har noe form for kunnskap innen fagfeltet biologi, mikrobiologi og det vi kaller helt vanlig sunn fornuft. Løk er sunt, men denne grønnsaken kan ikke trylle. Jeg kan gå gjennom et par av de logiske bristene i teksten.

Jeg kom over en artikkel som fortalte at man skulle kutte topp og bunn av en løk, plassere den i en krukke, og plassere krukken ved siden av pasienten om natten. I følge artikkelen ville løken mørkne av bakteriene over natten. Jeg forsøkte, og ganske riktig, som artikkelen sa, om morgenen var løken svart og jeg følte meg bedre.
Vis hele sitatet...
Bare denne teksten burde få hvem som helst til å forstå at dette bare er svada. Enda har løksiden over 1200 likes.

En løk inneholder antioksidanter, og jeg antar at hvis den kuttes for deretter å bli eksponert for luft vil det ta lengre tid før den blir brun i motsetning til et eple som ikke inneholder så mye antioksidanter. Jeg tipper på at vann vil fremskynde denne prosessen betraktelig, og en natt er nok til at løken blir brun. Mikroorganismer eksisterer over alt, så det er ikke så rart om løken blir full av bakterier etter å ha stått i en bolle med vann en natt.

Hvis en person har en infeksjon er de sykdomsfremkallende mikroorganismene allerede i kroppen til vedkommende, og immunforsvaret vil jobbe med å eliminere dem. En løk i en bolle vann ved siden av den syke vil ikke gjøre noe for å bedre helsen, jeg ser egentlig ikke poenget med å forklare det nærmere.

En annen ting å tenke på… Mange ganger får vi magetrøbbel og vet ikke helt hvorfor. Kanskje er det løken som er problemet! De absorberer bakterier og dette er årsaken til at de holder oss friske fra forkjølelser og influensa.
Vis hele sitatet...
Immunsystemet vårt angriper sykdomsfremkallende mikroorganismer. Jeg har til gode å se små løkbåter flyte rundt i blodet der de absorberer virus og bakterier. Løk inneholder næringsstoffer som det kan være behov for under produksjon av for eksempel hvite blodceller som er en del av immunsystemet. Men et næringsstoff er ikke en del av immunforsvaret. Det indre immunforsvaret består av hvite blodceller og det ytre består av hud, slimhinner, etc, men ikke løk!

Sitat av luni Vis innlegg
http://tjomlid.com/2013/01/04/ra-lok-mot-influensa/

Synd det ikke finnes noen kur mot å være løk.
Vis hele sitatet...
Tjomlid beskriver resten av faktafeilene.
Sist endret av Cappy; 7. januar 2013 kl. 21:40.
Må le godt av denne saken.
Noen som viste meg denne historien her om dagen, ser at folk som ikke interesserer seg for den slags info kan lett bli lurt.
Sist endret av knivibaguet; 7. januar 2013 kl. 23:20.