Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1545
Hei, søstra ønsker seg en ekstra mac. hun har allerede en 2008/09 imac, men ønsker seg nå noe hun kan ta med seg på ferier, hovedsakelig for å bilderediging (photoshop) og litt hjemmesidearbeid (dreamweaver).

Hun har mest lyst på macbook air, er dette kraftig nok?
hvilken isåfall?
Vel, greit at hun vil ha MAC, men jeg vil heller anbefale en PC, som for eksempel denne:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=762324

Hehe, først nå ser jeg at PC-en ikke er særlig "flyttbar" likevel
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Vel, greit at hun vil ha MAC, men jeg vil heller anbefale en PC
Vis hele sitatet...
Men det er altså mac hun skal ha.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Men det er altså mac hun skal ha.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker MacBook Air til surfing, word og litt bilderedigering.
Det funker helt fint til mitt bruk, men det er ikke så store filer jeg jobber med.
Når jeg skal sette sammen et HDR-bilde med photoshop tar det en del lenger tid på Air enn på den stasjonære f.eks.
Men, dette blir uansett veid opp for av størrelsen på maskinen. Den er fantastisk grei å putte i sekken/veska/under armen og gå avgårde med!

Det største minuset etter min mening er skjermstørrelsen.
13" er egentlig litt lite til hjemmeside og bilderedigering synes jeg. Men jeg kan bruke min stasjonære maskin når jeg vil ha stor skjerm, så det gjør meg ikke så mye.

Forresten kommer jeg nok selv til å bytte ut både stasjonær og Air med en MacBook Pro neste gang jeg kjøper noe.
Men så lenge jeg skal ha en laptop i tillegg til stasjonær så er Air gull verdt!
macbook air holder helt finfint til den bruken. Sørg for å kjøpe den med 8gb ram så blir hun sikkert happy

Når folk sier "bilderedigering" er det de færreste som drar opp gigapixel-bilder eller 50-60 layers med adjustments og tjo og hei. Folk flest skal bare flikke litt på bildene som kommer ut av digitalkameraet sitt (og da gjerne i jpg-format), slenge på noen lusne effekter og legge de ut i bloggen. Dette, og å skrive litt html i dreamweaver er ikke akkurat tunge oppgaver og jeg vil nesten påstå at enhver maskin som er på markedet idag klarer å løse dette på en grei måte.
litt rettelse her. jeg fikk beskjed om at den skulle være uten snurredisk og jeg koblet til CD-rom og ikke SSD/HDD
Det skal altså være en macbook pro

Og jo, er oppe i gigabytestørrelser og 50-60 layers som skal redigeres.

never mind. toppmodellen it is
Sist endret av Meteor Freak; 3. desember 2012 kl. 10:48.
burde vært möderatör
... tok en titt på nettbutikken deres. Til høyre for velg-knappen under produktene er det en pil, hvor jeg antok det var customization-alternativer. Neida. Alternativene var "del på facebook" og "del på twitter". Oh, Apple...

Anyways... hvorfor gidder hun å betale 4,5k ekstra for en marginalt kraftigere prosessor og 250GB ekstra lagringsplass? Det virker ganske meningsløst.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
... tok en titt på nettbutikken deres. Til høyre for velg-knappen under produktene er det en pil, hvor jeg antok det var customization-alternativer. Neida. Alternativene var "del på facebook" og "del på twitter". Oh, Apple...

Anyways... hvorfor gidder hun å betale 4,5k ekstra for en marginalt kraftigere prosessor og 250GB ekstra lagringsplass? Det virker ganske meningsløst.
Vis hele sitatet...
Pappabetaler vet du
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
... tok en titt på nettbutikken deres. Til høyre for velg-knappen under produktene er det en pil, hvor jeg antok det var customization-alternativer. Neida. Alternativene var "del på facebook" og "del på twitter". Oh, Apple...

Anyways... hvorfor gidder hun å betale 4,5k ekstra for en marginalt kraftigere prosessor og 250GB ekstra lagringsplass? Det virker ganske meningsløst.
Vis hele sitatet...
det er vel her dere freaks kommer inn da.
klarer man seg med noe billigere til den slags heavy bilderedigering?

of topic.
(det er forøvrig enkelpersonsforetaket hennes som betaler)

av hva jeg fant av benchmark så virker det jo som det er svært stor forskjell på macbook pro/air.
men du mener man da klarer seg med neste beste modellenaltså 2.3ghz til denne type arbeid?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
det er vel her dere freaks kommer inn da.
klarer man seg med noe billigere til den slags heavy bilderedigering?

of topic.
(det er forøvrig enkelpersonsforetaket hennes som betaler)

av hva jeg fant av benchmark så virker det jo som det er svært stor forskjell på macbook pro/air.
men du mener man da klarer seg med neste beste modellenaltså 2.3ghz til denne type arbeid?
Vis hele sitatet...
Waste av penger ved å oppgradere 0,2 ghz mer og 250gb hd mer for 4,5K
Ville gått for denne til hennar bruk. ville ikkje ambefale å oppgradere maskina gjennom apple sine sider, men heller kjøpe meir ram sdd diske ect. i etterkant.

med tanke på mobilitet, så er retina versjonen tynnare og lettare, men samt ein god del dyrare. Berre noke de kan tenke på
er det ok å bytte ram på macbooks uten at man mister garanti eller lignende?
Hvor kan man isåfall kjøpe tilsvarende ram som det som brukes i macen?
meiner det er denne rammen eg har, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650401, var dog mykje billigare no enn når eg kjøpte :O
Kjøp en pc også mal den hvit og last ned mac os ?
Sitat av Pyenx Vis innlegg
Kjøp en pc også mal den hvit og last ned mac os ?
Vis hele sitatet...
Når ble Mac hvit?

Ontopic: har prøvd alle nye mac's og ble spesielt glad i MacBook pro retina 13"
Kraftig og rask nok til mitt behov og samtidig liten og veldig lett
Sist endret av ISWIFT; 3. desember 2012 kl. 16:15.
er jo bare å kjøpe den billigste Macbook Pro og så bytte til 500gb SSD og 8gb ram brikker. Man får en beast ( i Apple forstand) maskin som vil klare alt av redigering man kaster på den. Bare ikke kjøp dette fra Apple, man sparer sikkert 5k på å ikke kjøpe dette igjennom, men igjennom Komplett eller likende.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
... tok en titt på nettbutikken deres. Til høyre for velg-knappen under produktene er det en pil, hvor jeg antok det var customization-alternativer. Neida. Alternativene var "del på facebook" og "del på twitter". Oh, Apple...

Anyways... hvorfor gidder hun å betale 4,5k ekstra for en marginalt kraftigere prosessor og 250GB ekstra lagringsplass? Det virker ganske meningsløst.
Vis hele sitatet...
Fordi det er apple og det bringer ikke noe nytt til bordet, unntatt et hvitt design.
Skjønner ikke helt poenget med å kjøpe Mac om hun ikke skal ha air. Lite som skiller MacBook pro fra en pc
burde vært möderatör
Sitat av trauMa Vis innlegg
Pappabetaler vet du
Vis hele sitatet...
kniz

Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
men du mener man da klarer seg med neste beste modellenaltså 2.3ghz til denne type arbeid?
Vis hele sitatet...
Ja, det mener jeg. Er svært lite ytelsesforskjell på 2.3 og 2.6 ghz. Ihvertfall ikke en forskjell verdt 4,5 tusen kr, uansett om det er staten, pappa eller bedriften din som betaler.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Skjønner ikke helt poenget med å kjøpe Mac om hun ikke skal ha air. Lite som skiller MacBook pro fra en pc
Vis hele sitatet...
Tja, byggekvaliteten på MBP er bedre enn den gjennomsnittslige laptopen du finner på elkjøp. Man finner jo selvfølgelig svært veldesignede og solide Windows-laptoper også, men det er mye plastic fantastic på markedet...

Det er jo også snakk om smak og behag (og mote). Enkelte foretrekker faktisk OS X fremfor Windows, tro det eller ei. Det jeg personlig setter mest pris på med at Apple er blitt så jævlig trendy, er at jeg slipper å fikse laptopene til de talentløse venninnene mine. Nå skal jo alle kjærringer skal ha Mac, uansett om de driver med filmredigering og Photoshop eller facebook og blogging. For noen år siden kom det faktisk til et punkt hvor jeg måtte begynne å ta betalt for å fikse dataene til venninner, de nekene klarte faen ikke å lære seg basic nettvett. Mac er en gudegave til folk uten datakompetanse (og deres datakompetente venner).

Anyways, denne tråden dreier seg om hvilken MacBook søstra til trådstarter bør kjøpe, ikke om Apple eller Windows er best.