Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2648
I dag kom jeg tilfeldigvis over en bok med gamle, vitenskapelige beskrivelser av hasjrus. Det viste seg å være svært interessant. Boka heter Hverdagens Chemie, er skrevet av James Johnson, en engelsk kjemiker, og er utgitt i København i 1856. Bind 2 har et langt kapittel om «Indisk Hamp». Det er en artig tekst, og trolig blant de tidligste beskrivelsene av hasjrus som var tilgjengelig i Skandinavia. (Franskmennene hadde selvsagt «forsket» på dette i femti år allerede...)

Jeg mener slike tekster ikke bør ligge gjemt og glemt i en gammel bok som ingen leser.

Ettersom mange ikke orker å lese gammeldags frakturskrift, har jeg tatt meg den frihet å transkribere teksten i stedet for å scanne den. Den er også noe redigert for enkelhets skyld, og kortet ned fra cirka 20 sider. (Dersom du ikke orker å lese gammeldags dansk, kan du bare la være. Etter min mening er det et veldig poetisk språk, om enn litt omstendelig.)

Indisk Hamp

Den almindelige europæiske Hamp, der dyrkes saa meget for dens Trevler, er den samme Plante som den indiske Hamp, der fra de ældste Tider har været berømt blandt østerlandske Folkeslag for sine narkotiske Egenskaber.

I denne Plantes Saft findes der et ejendommeligt harpixagtigt Stof, hvori den skattede narkotiske Kraft har sit Sæde.

Selve Planten samles og tørres ofte for den deri indeholdte Harpixes skyld. Naar hele Planten indsamles, medens den staaer i Blomster, og tørres, kaldes den Gunjah. I denne Tilstand sælges den paa Torverne i Kalkutta. Plantens Top og finere Dele, Blomsterne, ja endog Blomsternes Støv-veje sorteres hver for sig, og ere, naar de tørres alene, meget kraftige og i høi Anseelse. Disse kaldes i Marocco Kief.

Den tørrede Plante røges i pulveriseret Tilstand i en sædvanlig Pibe sammen med Tobak eller i en Vandpibe med en Sort Tobak ved Navn Tombeki.

Den udstragte Brug af Planten vidner om, at Hamps Virkninger paa Legemet i Almindelighed er meget behagelige. I Indien kaldes den «Fornøielsesforhøieren», «Latterforaarsageren» eller «Vendskabsstyrkeren».

Virkningen af Churrussen eller den naturlige Harpix ere blevde omhyggeligt studerede i Indien af Dr. O'Shaughnessy:

«Klokken to om Eftermiddagen fik en rhevmatisk Patient et Gram Hamp-harpix; Klokken fire var han meget snaksom, sang, forlangte med høi Røst en Extraportion Mad, og erklærede sig for fuldstendig frisk. Klokken sex sov han.»

Virkningene af Arabernes Haschisch har en fransk Læge Moreau beskrevet efter sin egen personlige Erfaring: «Taget i Doses, der ere store nok til at frembringe «Fantasia», som dens mærkeligere Virkninger kaldes i Levanten, følger en stærk Følelse af Lyksalighed, der strækker sig til enhver Aandsvirksomhed. Solen skinner paa enhver Tanke, der gaaer igjennem Hjernen, og enhver Legemsbevægelse er en Kilde til Fornøielse.»

«Vi blive et Spil for Indtryk af enhver Art. Vor Idérække kan afbrydes ved den ubetydeligste Grund. Ved et Ord eller en Haandbevægelse lader vore Tanker sig rette mod en Mængde forskjellige Genstande med en virkelig vidunderlig Hurtighet og Klarhed. Aanden gribes af en Følelse af Stolthed, der svarer til Fohøielsen af dens Evner, hvis forøkede Styrke og Energi den er sig bevidst. Den minste Impuls river den med sig. Naar de, der bruge Haschischen i Orienten, ønske at hengive sig til en saadan Rus, fjerne de derfor med stor Omhu alt, som kunde give deres Delirium en tungsindig Retning eller vække andre end behagelige Følelser.»
Vis hele sitatet...
Noen som kjenner seg igjen?
Jeg vil lese mer! Dersom du kan scanne er det av stor interesse. Dette er en skatt å ha i bokhyllen!
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Veldig spennende lesning, kom med mer! Er det vanskelig å erverve en slik bok i dag? Jeg googlet litt, men jeg eier ikke søkeferdigheter så jeg fant ingenting.
Oops, jeg ser nå at jeg har skrevet feil tittel. Det skal være Hverdagslivets Chemi, av Johnston, ikke Johnson.

Da viste det seg også at boka kan leses på sidene til Nasjonalbiblioteket. (Her skal de på sikt legge ut en kvart million gamle bøker -- En super tjeneste!) Kapitlet om hamp begynner på side 102. Om opium på side 65, coca på side 135 og psykoaktiv sopp på side 160.

Jeg kjøpte bind 2 for 200 her i Oslo. Jeg ser på antikvariat.net at et dansk antikvariat har bind 1 for 300 danske. Litt dyrt, spør du meg, men slike priser er ofte veldig tilfeldige. Bind én finnes også på nb.no, og handler mest om generell kjemi: Vann, luft og slikt.
Dette var interessant.

Den engelske utgaven finner dere her.

Den kan også kjøpes som paperback fra bl.a Amazon og Bokkilden
Artig rapport! Har liggende en .pdf et sted med et britisk medisinsk
tidsskrift fra omkring 1800 som inneholder en rapport om en familie
som en morgen i 1799 av vanvare inntok fleinsopp til frokost.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Artig rapport! Har liggende en .pdf et sted med et britisk medisinsk
tidsskrift fra omkring 1800 som inneholder en rapport om en familie
som en morgen i 1799 av vanvare inntok fleinsopp til frokost.
Vis hele sitatet...
Kan du finne det frem? Det hadde vært kult å lese.
Naar de, der bruge Haschischen i Orienten, ønske at hengive sig til en saadan Rus, fjerne de derfor med stor Omhu alt, som kunde give deres Delirium en tungsindig Retning eller vække andre end behagelige Følelser
Vis hele sitatet...
Så de har vært klar over dette med set og setting en stund altså =)
Sitat av caperno Vis innlegg
Kan du finne det frem? Det hadde vært kult å lese.
Vis hele sitatet...
Ja, driver og skriver den over til vanlig tekstformat ettersom det
jeg har er bare en billedscan av originalen. Det er visstnok det første
dokumenterte inntaket av flein i Europa.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ja, driver og skriver den over til vanlig tekstformat ettersom det
jeg har er bare en billedscan av originalen. Det er visstnok det første
dokumenterte inntaket av flein i Europa.
Vis hele sitatet...
Er det denne familien det snakkes om her på Wikipedia?

Spennende lesning, TS! Alltid morsomt med rusrapporter, og da særlig av tidlig opphav.
Sitat av Tawon Vis innlegg
Er det denne familien det snakkes om her på Wikipedia?
Vis hele sitatet...
Ja det er den!

Her er "triprapporten" fra "Medical and Physical Journal",
skrevet av Everard Brande (den er litt lang):


J.S. gathered early in the morning of the third of October in the Green Park, what he supposed to be small mushrooms; these he stewed with the common additions in a tinned iron saucepan.

The whole did not exceed a tea saucerful, which he and four of his children ate as the first thing, about eight o'clock in the morning, as they frequently had done without any bad consequence; they afterwards took their usual breakfast of tea which was finished about nine, when Edward, one of the children, (eight years old) who had eaten a large proportion of the mushrooms, as they thought them, was attacked with fits of immoderate laughter, nor could the threats of his father or mother restrain him.

To this succeeded vertigo, and a great degree of stupor, from which he was roused by being called or shaken, but immediately relapsed. The pupils of his eyes were, at times, dilated to nearly the circumference of the cornea, and scarcely contracted at the approach of strong light; his breathing was quick, his pulse very variable, at times imperceptible, as others too frequent and small to be counted, latterly, very languid; his feet were cold, livid, and contracted; he sometimes pressed his hands on different parts of his abdomen, as if in pain, but when roused and interrogated as to it, he answered indifferently, yes, or no, as he did to every other question, evidently without any relation to what was asked.

About the same time the father, aged forty, was attacked with vertigo, and complained that every thing appeared black, then wholly disappeared; to this succeeded loss of voluntary motion and stupor, his pupils were dilated, his pulse slow, full, and soft; breathing not affected; in ten minutes he gradually recovered, but complained of universal numbness and coldness, with great dejection, and a firm persuasion that he was dying; in a few minutes he relapsed, but recovered as before, and had several similar fits during three or four hours, each succeeding one less violent and with longer intermissions than the former.

Harriet, twelve years old, who had eaten but a very small quantity, was attacked also at the same time with slight vertigo. At nine o'clock I first saw them, and ordered a solution of ten grains of tartar emetic, in four ounces of water, to be immediately given to each in proportioned doses. It soon had the desired effect on the father and on Harriet, both of whom felt themselves much relieved by its operation.

As soon as the stomach of the former could bear it, I ordered him an ounce of castor oil, and half an hour afterwards, vinegar and water, of each two ounces.

He took three such doses, at intervals of half an hour, when he had a stool, and voided large quantities of urine, and although not perfectly recovered, did not appear to require any thing more.

To Harriet, who had had two or three attacks of slight vertigo, with some languor, I gave, (after the operation of the emetic,) on the suggest of my friend, Dr. Burges, who happened to be present, thirty drops of sal volatile, in a table spoonful of water. This relieved her exceedingly, and by repeating the dose twice in the course of an hour, she was perfectly cured.

From the difficulty with which Edward was made to swallow any thing, and from the large quantity required, it was eleven o'clock before he had taken enough of the emetic solution to excite vomiting; by this time the poison had produced so powerful an effect upon his system, that he did not appear in the least relieved by it.

I now ordered him a stimulating injection, applied a blister to his neck, and by degrees made him swallow some small quantities of sal volatile, diluted with no more water than was absolutely necessary; his feet were frequently rubbed with and wrapped up in warm flannels; in half an hour the injection was repeated; this soon procured two stools, when he was sensibly relieved, knew the voice of his father and mother, and complained of coldness and insensibility about his stomach.

His whole abdomen was well rubbed before a fire with some camphorated strong volatile liniment, which, at his own request, was repeated two or three times; he continued also to take the sal volatile, and some castor oil.

By four o' clock every violent symptom had left him, drowsiness and occasional giddiness only remaining, both of which, with some head-ache, continued during the following day.

Charlotte, a delicate little girl, ten years old, naturally of a most mild and tractable disposition, who also had eaten a large proportion, was suddenly attacked in the presence of Dr. Burges and myself, about half after ten, with vertigo and loss of voluntary motion; her pupils were very much dilated, and sight greatly impaired; these symptoms soon gave place to a degree of delirium, in which she refused to take any thing, forcibly striking whatever was offered to her.

A blister was applied to her neck; and having given her a strong dose of the emetic solution, immediately on the first attack, which, though late, operated violently, she became composed as the sickness went off; and after taking a few doses of the sal volatile, was perfectly well, and wholly unconscious of any thing that had passed since the commencement of the symptoms: her pulse, which hitherto had not been much affected, was now irregular, and continued so, though in a less degree, during the whole of the day.

Martha, aged eighteen, who had eaten a small proportion, was attacked about eleven o'clock, with symptoms exactly the same as those of Harriet. She was treated in the same manner with similar success.
Haha, men stakkars familie.

Natta!
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ja det er den!
Vis hele sitatet...
God lesning! Har lurt på dette med den familien en stund, veldig hendig at du hadde dette tilgjengelig.

Viser bare at forhåndskunnskap om sopp er essensielt før man drar på sanking.