Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2053
(Hei Freak)

Etter å ha utviklet et ganske stygt tilfelle av insomnia, har jeg begynt å lese en del om fenomenet og de varierende gradene. Gjennom dette kom jeg bl.a. over tilfeller hvor folk påsto å aldri sove uten noen helseproblemer som følge. Eksempelvis Thai Ngoc og Al Herpin - sistnevnte levde til å bli 94 år.

Etter min forståelse av søvn (Som er langt fra fullstendig, men likevel ikke fraværende) er det nødvendig for å overleve. Blant dokumenterte tilfeller hvor søvn er tilnærmet fullstendig fraværende (F.eks. FFI, som er dødelig), er det få som overlever lengre perioder i denne tilstanden; etterhvert som det blir lengre siden man sov, blir bl.a. immunforsvaret svakere og personens mentale tilstand tilsvarende svekket.
Dersom søvn ikke var nødvendig, ville man vel også kunne se dyr som har utviklet seg til å enten ikke sove overhodet og/eller lide få helsekonsekvenser av fraværende søvn.

På grunn av alt dette finner jeg det også litt snodig at jeg ikke kan finne noen dokumenterte tilfeller av mennesker som overlever uten søvn i måneder og år av gangen. Det er jo langt ifra tilfelle at søvn er et område som mangler vitenskapelig interesse. Det å tilpasse et etterprøvbart eksperiment for total mangel på søvn, virker for meg som det enkleste siden man bekreftet at jorden har tyngdekraft, eller?

Er det virkelig så at enkelte personer kan overleve uten søvn? For min del finner jeg det vanskelig å tro - både pga. at søvn virker essensielt for alle avanserte livsformer (Er det noen dyr jeg ikke vet om/ fullstendig glemmer som ikke trenger søvn?) og fordi jeg ikke kan finne ett eneste fagfellevurdert vitenskapelig eksperiment som backer påstanden til disse personene.

Hvis vi antar at de snakker sant, altså at personene selv ikke opplever å sove, påstår jeg at en form for "microsleep" eller lignende, er årsaken til at de overlever og ikke blir mentalt syke. Dette skulle også være forholdsvis enkelt å teste med en EEG.

Dog, hva vet vel jeg?
Rent fysiologisk kan man fint overleve uten søvn. Min lengste periode HELT uten søvn var under den såkalte "helvetesuka", og selv om jeg fikk mentale forstyrrelser fungerte kropp og motorikk helt fint. Da har det selvsagt vært mikrosøvn i bildet under marsj etc.
Søvnberøvelse kan derimot være psykosetrigger, fordi søvn primært handler om sinnets restitusjon. Derfor tas insomnia alvorlog av leger, og de vil normalt gi deg medikamenter, og i ekstreme tilfeller legge deg inn til observasjon på medisinering til du har fått grunnsøvn på ca 12 timer. Det er lurt å snakke med legen relativt raskt om dette. Legen vil ikke legge vekt på hva søvnforstyrrelsen skyldes før i ettertid (f eks rusproblematikk vil ikke være et tema før legen føler at du har hvilt ut, om du skjønner).
Sitat av Proteus Vis innlegg
Rent fysiologisk kan man fint overleve uten søvn.
Vis hele sitatet...
Jaså? Lyst til å utdype litt der eller?
Hva vil du egentlig diskutere? Påstander fra enkeltpersoner o.l. kan ikke tas som fakta, og du sier jo selv at det aldri har blitt bevist i noe forsøk at mennesker kan holde seg våkne over lengre perioder.. Ca. 11 dager er det lengste vi har beviser for at noen har gått uten søvn, men da skal de visstnok ha fått sterke hallusinasjoner, så de måtte avbryte for å ikke skader hjernen for mye.