Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  343 34482
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Jeg reagerer også på at så mange politikere kritiserer arrestasjonen. Politiet og rettsvesenet bare følger opp de lover og regler som Stortinget og regjeringen innfører; da blir det for dumt av politikerne å komme i etterkant å klage på at lovene de vedtar faktisk blir fulgt opp. Politiet, UDI og Oslo Tingrett sender ikke denne damen hjem for å være ekle, de sender henne hjem fordi regelverket tydeligvis tilsier det.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at de kritiserer selve arrestasjonen, fordi 8 politifolk er strengt tatt ikke nødvendig for å hente denne lille, spede kvinnen inn..

De kritiserer ikke grunnen til at politiet arresterer, for politiet gjør jobben sin riktig og følger loven som du sier. Det politikerne faktisk er i mot er selve loven fordi den er så firkantet(husker ikek detaljene).
Sist endret av Jorg; 13. januar 2011 kl. 22:56.
Sargasm: er det ikke politikerene selv som har laget den?
Sitat av Xeon Vis innlegg
Sargasm: er det ikke politikerene selv som har laget den?
Vis hele sitatet...
Jo, men takket være at denne saken kom i mediets søkelys, så har de funnet en svakhet i den. No får vi bare vente og se om regjering klarer å bli enige om noe vettug sammen
Er det ikke krav for å ta utdannelse i Norge at du er norsk statsborger eller har opppholdstillatelse? Syns det virker litt merkelig.
Reglene er like for alle. Skjønner ikke hvorfor det er så mye oppstyr.
Sitat av Xeon Vis innlegg
Er det ikke krav for å ta utdannelse i Norge at du er norsk statsborger eller har opppholdstillatelse? Syns det virker litt merkelig.
Vis hele sitatet...
Nei, det holder at du har et D-nummer. Enkelt å skaffe.

Skal du gjøre det noe mer stuerent, så må du ha studietillatelse (på godt norsk "visum") eller oppholdstillatelse. Førstnevnte er mer begrenset enn sistnevnte.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Det politikerne faktisk er i mot er selve loven fordi den er så firkantet(husker ikek detaljene).
Vis hele sitatet...
Noe av detaljene er at man har (man er i dette tilfellet politikere, bla de nåværende regjeringspartier) skapt et "monster" som ikke svarer til noen. UDI svarer ikke til noen og har fått trykket ned over seg et regelverk som ikke åpner for særlig mye skjønn.

Det er i denne saken (og i alle andre asylsøkeres saker) en helt feil tilnærming. Hvis man skal ha et prinsipp-regelverk uten noen mulighet for skjønn så legger man til grunn at asylsøkere kommer som "grupper" av samme årsak. Dette er så langt fra sannheten som mulig, en hver asylsøker har sin egen historie og bagasje og den eneste rettferdige måten å behandle det på er nettopp individuell behandling.

Da kan man også legge til grunn skjønn der det må til. Problemet er at dette er tildels prøvd tidligere, med det resultat (ettersom justisministeren var ankeinstansen) at nesten hver bidige spørretime på stortinget var det en asylsak. Den asylanten som fikk mest pressedekning fikk oppholdstillatelse.
Utfordringen er da, hvordan kan man skal et system som i allefall har et modikum av rettsprinsipper (dagens system følger ingen av de prinsippene vi legger til grunn i en rettsstat, tro det eller ei) - uten at det samme systemet ender opp med at den som roper høyest får bli uavhengig av omstendigheter.
Sist endret av MrBlaine; 14. januar 2011 kl. 00:01.
Sitat av brsbent Vis innlegg
Hun må ha drevet med dokumentforfalsking, hvordan skal hun ha tatt master på NTNU om ikke?
Vis hele sitatet...
så vidt jeg forstår forklarte hun situasjonen hun var i til NTNU i søknaden sin. NTNU kan gjøre unntak fra opptakskravene sine, og de valgte å innvilge søknaden hennes.
Sist endret av Årolilja; 14. januar 2011 kl. 00:03.
Sitat av Brimstone Vis innlegg
Mener også noen skrev at det var feil at vi sendte ut en slik person som har vært en ressurs for vårt land. Dette blir også litt feil, med tanke på at hun nok ikke har gitt mye til vårt land _enda_ iallefall. Tenker på det faktum at hun ikke har noen papirer, og at det i så måte blir vanskelig å jobbe annet enn svart. Og at det koster å ha en person i utdannelse.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om hva Maria Amelie har gjort eller ikke gjort for vårt land?

"Hun har fått en mastergrad i teknologi og vitenskap og en bachelorgrad i sosialantropologi. Hun har vært turnéleder for rocke-bandet Bigbang og ansvarlig for tusen frivillige på Slottsfjellfestivalen gjennom flere år. Hun har også skrevet masteroppgave for Statoil. "
Sitat av HELEflaska Vis innlegg
Hva vet du om hva Maria Amelie har gjort eller ikke gjort for vårt land?

"Hun har fått en mastergrad i teknologi og vitenskap og en bachelorgrad i sosialantropologi. Hun har vært turnéleder for rocke-bandet Bigbang og ansvarlig for tusen frivillige på Slottsfjellfestivalen gjennom flere år. Hun har også skrevet masteroppgave for Statoil. "
Vis hele sitatet...
Hun har dermed gått gratis på skole/universitet her i mange år og med det brukt veldig mye av våre skattepenger. Hun har jo også jobbet svart såvidt jeg kan skjønne. Så til dere som mener hun får bli - synes dere hun også skal bli unnskyldt de andre kriminelle handlingene hun har gjort, eller bør hun tilbringe en stund i fengsel?
Og hvis dere mener at skatteunndragelsen og snyltinga skal unnskyldes - kan jeg gjøre det samme bare jeg får nok venner i media?
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Hun har dermed gått gratis på skole/universitet her i mange år og med det brukt veldig mye av våre skattepenger. Hun har jo også jobbet svart såvidt jeg kan skjønne. Så til dere som mener hun får bli - synes dere hun også skal bli unnskyldt de andre kriminelle handlingene hun har gjort, eller bør hun tilbringe en stund i fengsel?
Og hvis dere mener at skatteunndragelsen og snyltinga skal unnskyldes - kan jeg gjøre det samme bare jeg får nok venner i media?
Vis hele sitatet...
Nei, sånn jeg har forstått har hun jobbet småjobber svart for å betale for skolegang og livsopphold, antakeligvis i kombinasjon med hjelp fra venner. Jobbet svart har enkelt og greit vært alternativet til å ikke jobbe fordi hun ikke har hatt lov eller anledning til å betale skatt (noe hun selv har uttalt i intervju at hun har hatt veldig lyst til). Skatteunndragelsen og "snyltinga" er et resultat av at hun ikke har blitt gitt oppholdstillatelse.
Det er etter mitt skjønn full åpenhet for å gi Maria Amelie opphold i henhold til utlendingsloven. Det åpnes i §38 for å gi opphold dersom "det foreligger sterke menneskelige hensyn eller utlendingen har særlig tilknytning til riket", hvilket Maria Amelie må sies å oppfylle. I Nord-Ostessia har hun ingenting, i Norge har hun venner, kjæreste, stort nettverk, ja hele sitt liv. Hun identifiserer seg som norsk, ikke russer, ikke nord-osteser.

Dette ser det også ut til at UNE er enig i, de skriver i vedtaket at de "ser at klageren, gjennom nærmere 9 års oppholdstid i Norge, har opparbeidet en sterk faktisk tilknytning til riket". Dessverre så velger UNE å se bort ifra dette åpenbare faktum, de skriver videre at "selv om klageren skulle antas å ha en slik særlig tilknytning til riket… taler innvandringsregulerende hensyn med tyngde for at tillatelse ikke bør gis".

Og når det gjelder §38 så har jeg i løpet av dagen blitt fortalt at UNE de siste par år har funnet ut at de ikke skal legge vekt på de årene utlendingen har oppholdt seg ulovlig i Norge når de avgjør om utlendingen har "særlig tilknytning til riket". Ergo er ikke papirløse innvandrere som Maria Amelie bare papirløse, de er også fullstendig rettsløse. Den eneste muligheten UNE gir dem er å reise frivillig tilbake, uansett hva som venter dem der, uansett hvor tilknyttet de har blitt Norge, uansett om de kom til Norge som mindreårige. I dag sitter barn i asylmottak i årevis til de blir 18 år, og da kastes de ut. Det er inhumant og burde ikke være noe som statsekretærer og statsråder sitter i debattstudioer og skryter av.

Maria Amelie kommer helt sikkert tilbake snart. Hun kan søke om arbeidstillatelse fra Russland og vil helt sikkert få den innvilget. Dette har hun helt sikkert vært klar over hele veien, det gjør hennes valg om å stå frem og kjempe for alle de uten en stemme så mye større. All ære til henne.
Commie, jeg er helt enig i deler av de siste avsnitta dine.
Det virker jo nå som veldig mange synes hun skal få bli, men jeg ser ikke at det er mange som ikke stemmer for strammere asylpolitikk, noe jeg synes taler mot seg selv. Hvis folk virkelig mener at reglene skal endres sånn at det blir mer opplagt å la mennesker som hun her få bli, får man ta i bruk demokratiet.

En annen ting jeg lurer på er - skal det være sånn at illegale innvandrere skal få opphold bare de er her lenge nok og snylter og lurer seg til høyere utdanning? Og skal hun og hennes "medskyldige" ha straffer fordi de har brutt loven, eller er det greit fordi de har vært mye i avisa?
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Hun har dermed gått gratis på skole/universitet her i mange år og med det brukt veldig mye av våre skattepenger. Hun har jo også jobbet svart såvidt jeg kan skjønne. Så til dere som mener hun får bli - synes dere hun også skal bli unnskyldt de andre kriminelle handlingene hun har gjort, eller bør hun tilbringe en stund i fengsel?
Og hvis dere mener at skatteunndragelsen og snyltinga skal unnskyldes - kan jeg gjøre det samme bare jeg får nok venner i media?
Vis hele sitatet...
Dette er en jente som kom hit som ungdom, og som har gjort absolutt det hun kan for at hun kan få bli i dette flotte landet. Hun har nå vært her i ni år og bygget opp et nettverk av venner og kjærester, fått en nærhet til Riket, og i tillegg jobbet iherdig for å få seg en utdannelse. Utdannelse er, sist jeg sjekka, en stor utgift for staten, men til gjengjeld så sinnsykt mye mer verdt enn pengene man gir for en utdannelse. Problemet er ikke pengene wilibald, men ofte personene. At vi har fått et begavet menneske til Norge som jobber ræva av seg for å skrive bøker, kjempe for humane saker og studere burde vi se på som en verdi som er verdt å klamre seg til, ikke sutre foran dataen over at hun bruker skattepengene våre. Greit nok, hun har jobbet svart, men hvilket annet valg har hun da?

Sett deg inn i situasjonen hennes. Hvis du opprinnelig hadde vært fra Russland og flyttet til Norge som ungdom, ville du da gitt opp alt da, etter ni produktive år? Nei, da hadde jeg, som forøvrig er veldig i mot skattesnylt, jobbet svart. Det blir rettferdiggjort uansett.

Forøvrig spør jeg meg selv, som mange andre her, hvorfor akkurat Maria Amelie ble sendt ut? Hvis vi absolutt skal sende ut folk, så tviler jeg på at dette var det beste alternativet vi hadde. Var det bare for å sette et standpunkt?
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Det virker jo nå som veldig mange synes hun skal få bli, men jeg ser ikke at det er mange som ikke stemmer for strammere asylpolitikk, noe jeg synes taler mot seg selv. Hvis folk virkelig mener at reglene skal endres sånn at det blir mer opplagt å la mennesker som hun her få bli, får man ta i bruk demokratiet.

En annen ting jeg lurer på er - skal det være sånn at illegale innvandrere skal få opphold bare de er her lenge nok og snylter og lurer seg til høyere utdanning? Og skal hun og hennes "medskyldige" ha straffer fordi de har brutt loven, eller er det greit fordi de har vært mye i avisa?
Vis hele sitatet...
Er det ikke netopp det folk gjør da? Tar i bruk demokratiet? Har det slått deg at hennes sak og hennes vilje til å gi denne type asylsøkere et fjes ikke bare er en sak som dreier seg om kun en persons skjebne?

Hvilken snylting? Hun har jo ikke hatt tilgang i nærheten av de samme tilbudene som oss. Og selvom hun ikke har betalt skatt så har hun jo alikevel brukt penger her. Hun har da heller ikke fått noen som helst form for stønad?

Og når det gjelder å lure seg til høyere utdanning så vet jeg sannelig ikke hvor vanlig dette er blant ulovlige innvandrere og uten noen slags form for karaktergrunnlag hvor lett dette er. I hennes tilfelle er det vel snakk om en mastergrad som består blant annet av en bachelor i sosialantropologi fra NTNU som i 2008 krevde et ordinær vitnemål på 31.0
Der lurte hun oss godt! Alt tyder jo også på at hennes utdanning var myntet på bruk her i Norge (altså er det ikke snakk om å lure til seg utdanning for å så pelle seg tilbake til landet sitt uten å gi tilbake) noe hennes masteroppgave også gjenspeiler ettersom den er skrevet om Statoil
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av commie Vis innlegg
Det er etter mitt skjønn full åpenhet for å gi Maria Amelie opphold i henhold til utlendingsloven. Det åpnes i §38 for å gi opphold dersom "det foreligger sterke menneskelige hensyn eller utlendingen har særlig tilknytning til riket", hvilket Maria Amelie må sies å oppfylle. I Nord-Ostessia har hun ingenting, i Norge har hun venner, kjæreste, stort nettverk, ja hele sitt liv. Hun identifiserer seg som norsk, ikke russer, ikke nord-osteser.

Dette ser det også ut til at UNE er enig i, de skriver i vedtaket at de "ser at klageren, gjennom nærmere 9 års oppholdstid i Norge, har opparbeidet en sterk faktisk tilknytning til riket". Dessverre så velger UNE å se bort ifra dette åpenbare faktum, de skriver videre at "selv om klageren skulle antas å ha en slik særlig tilknytning til riket… taler innvandringsregulerende hensyn med tyngde for at tillatelse ikke bør gis".

Og når det gjelder §38 så har jeg i løpet av dagen blitt fortalt at UNE de siste par år har funnet ut at de ikke skal legge vekt på de årene utlendingen har oppholdt seg ulovlig i Norge når de avgjør om utlendingen har "særlig tilknytning til riket". Ergo er ikke papirløse innvandrere som Maria Amelie bare papirløse, de er også fullstendig rettsløse. Den eneste muligheten UNE gir dem er å reise frivillig tilbake, uansett hva som venter dem der, uansett hvor tilknyttet de har blitt Norge, uansett om de kom til Norge som mindreårige. I dag sitter barn i asylmottak i årevis til de blir 18 år, og da kastes de ut. Det er inhumant og burde ikke være noe som statsekretærer og statsråder sitter i debattstudioer og skryter av.

Maria Amelie kommer helt sikkert tilbake snart. Hun kan søke om arbeidstillatelse fra Russland og vil helt sikkert få den innvilget. Dette har hun helt sikkert vært klar over hele veien, det gjør hennes valg om å stå frem og kjempe for alle de uten en stemme så mye større. All ære til henne.
Vis hele sitatet...
Slik eg ser det kan ikkje den paragrafen gjelde for Maria Amelie. Som nokon andre i tråden her har påpeikt så var hun nesten myndig når avslaget kom og då skulle ho eigentleg ha reist ut av landet, men hun valte istaden å stikke av for å leve i skjul. Greit nok, hun har greidd seg ganske bra til tross for eit vanskeleg utgangspunkt men hun har bygd opp det nettverket og det livet hun har i dag, for ho gjorde noko ulovleg når ho stakk av. Ein kan ikkje sende ut ein slik beskjed til andre asylsøkjarar som kjem til Noreg: Viss du får avslag, så stikk av i nokon år og finn deg nokon venar og kos deg så kan det hende du får nok sympati til slutt. Reglar er reglar og som også blei sagt over her, reglane må vere like for alle.

Eg ikkje einig i reglane, eg støtter Maria Amelie og tykkjer det var fint sagt det du sa på slutten der, men ho er i Noreg ulovleg og derfor er det riktig at ho blir sendt ut.
Hun lever ulovlig i Norge i mange år, skriver bok og holder foredrag om det.. Så sutrer hun når hun blir kasta ut? Hun burde sett det komme, loven er lik for alle, HELDIGVIS. Du har kanskje noen tilfeller der loven virker "urettferdig", som i dette tilfellet, men jeg synes allikevel det er patetisk når Stoltenberg blir fremstilt som syndebukk i VG når han sier at det er rettferdig. Likhet for loven innebærer alle.
Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Hun lever ulovlig i Norge i mange år, skriver bok og holder foredrag om det.. Så sutrer hun når hun blir kasta ut? Hun burde sett det komme, loven er lik for alle, HELDIGVIS. Du har kanskje noen tilfeller der loven virker "urettferdig", som i dette tilfellet, men jeg synes allikevel det er patetisk når Stoltenberg blir fremstilt som syndebukk i VG når han sier at det er rettferdig. Likhet for loven innebærer alle.
Vis hele sitatet...
Å ikke kunne utvise skjønn i enkeltsaker handicapper rettsystemet noe så inni granskauen. En stat der man blindt følger loven i alle tilfeller, selv der det virker mot sin hensikt eller rammer personer den ikke var ment å ramme, er ikke en stat jeg vil bo i. Jenta er så norsk som deg og meg og bør følgelig få bli i Norge.
Lurer på hvordan meningsmålingene kommer til å se ut etter dette jeg... takk for den Jens "graver sin egen grav" Stoltenberg

Jeg tror noen har sett hva som skjedde forrige helg med jenta som ble sendt hjem, og brukt Marie saken til å tvinge fram en diskusjon blant politikerne.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Lurer på hvordan meningsmålingene kommer til å se ut etter dette jeg... takk for den Jens "graver sin egen grav" Stoltenberg
Vis hele sitatet...
Hvor skal velgerne gå? Til Høyre eller FRP? De er jo kjent for å være svært generøse og positive mot papirløse innvandrere og andre grupper som er her ulovlig. Denne saken viser noen av konsekvensene av at FRP får bestemme hvor lista skal ligge i innvandringsspørsmålet.
Sist endret av Mith; 14. januar 2011 kl. 09:16.
Synes det er bra at Jensemann tørr å stå støtt og ikke pingle ut bare fordi saken har fått mediaoppmerksomhet. Loven burde kanskje endres for å unngå sånn som dette, men vi kan ikke forskjellsbehandle ut fra at hun er et kjent fjes og har skrevet en bok.
FrP holder seg svært passive og har nok betalt godt for noen til å hjelpe seg så de ikke sier noe feil her for de vil ha henne ut av landet, men da får de folk mot seg og de vil de jo ikke...
Sitat av HELEflaska Vis innlegg
Hva vet du om hva Maria Amelie har gjort eller ikke gjort for vårt land?

"Hun har fått en mastergrad i teknologi og vitenskap og en bachelorgrad i sosialantropologi. Hun har vært turnéleder for rocke-bandet Bigbang og ansvarlig for tusen frivillige på Slottsfjellfestivalen gjennom flere år. Hun har også skrevet masteroppgave for Statoil. "
Vis hele sitatet...
Jeg vet vel like mye om dette som de aller aller fleste som skriker ut om at hun har vært en ressurs for Norge og i så måte må få slippe å bli sendt ut av landet.
Sånn ellers føler jeg Wilibald svarte ganske bra på din kommentar.

Det at man har fullført en utdannelse gjør ikke at man har vært en ressurs i perioden man tok nevnte utdannelse. Det er først når man så setter utdannelsen i bruk ved å jobbe at man blir en ressurs grunnet utd. Skulle ikke være så vanskelig å forstå.

Sitat av HELEflaska Vis innlegg
Nei, sånn jeg har forstått har hun jobbet småjobber svart for å betale for skolegang og livsopphold, antakeligvis i kombinasjon med hjelp fra venner. Jobbet svart har enkelt og greit vært alternativet til å ikke jobbe fordi hun ikke har hatt lov eller anledning til å betale skatt (noe hun selv har uttalt i intervju at hun har hatt veldig lyst til). Skatteunndragelsen og "snyltinga" er et resultat av at hun ikke har blitt gitt oppholdstillatelse.
Vis hele sitatet...
Eh, du sier "nei" til at hun har jobbet svart, og fortsetter med å si at hun faktisk har jobbet svart? Hvorvidt det er småjobber eller "store jobber" er det like fullt ut svart. Ja, hun har nok måttet gjort dette for å kunne overleve, men det er en konsekvens av at hun har "valgt" å oppholde seg i Norge selv om hun har fått avslag på asylsøknaden.
Grunnen til at folk her nevner svartjobbing er jo for å understreke at hun ikke har vært en direkte ressurs i form av jobbing/skatting. Noe som kan være viktig da det tilsynelatende er veldig mange som tror hun har gjort så utrolig mye for Norge, og omtrent vært selvoppofrende.

Tro nå for all del ikke at denne jenta ikke gjør ting for sin egen del i all hovedsak, slik som de fleste her i verden.

Ett par spørsmål til alle som mener hun bør få bli i Norge grunnet at hun har vært/er en slik ressurs; Skal asylsøkeres sak dømmes hovedsaklig på hvor gode ressurser de er for landet vårt? Eller skal deres sak dømmes etter hvorvidt de faktisk trenger asyl?
Ville det vært like mye oppstyr om det her var snakk om en mann opp i 40-50-årene, som var skadet av krig eller lignende, og derfor ville blitt en sosialklient resten av livet?

Sitat av Mith Vis innlegg
Hvor skal velgerne gå? Til Høyre eller FRP? De er jo kjent for å være svært generøse og positive mot papirløse innvandrere og andre grupper som er her ulovlig. Denne saken viser noen av konsekvensene av at FRP får bestemme hvor lista skal ligge i innvandringsspørsmålet.
Vis hele sitatet...
Jaha? Hvordan får du besluttningene som her har blitt tatt, eller lovverket/instansene som tar for seg dette, til å vise konsekvenser av FRP's politikk? Er det FRP som styrer vårt land nå?
Blant annet stemte vel FRP i mot opprettelsen av UNE, som gjerne har litt med denne saken å gjøre.
Sitat av Brimstone Vis innlegg
Jaha? Hvordan får du besluttningene som her har blitt tatt, eller lovverket/instansene som tar for seg dette, til å vise konsekvenser av FRP's politikk? Er det FRP som styrer vårt land nå?
Blant annet stemte vel FRP i mot opprettelsen av UNE, som gjerne har litt med denne saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
For ikke å tape stemmer adopterer AP veldig mye av den innvandringspolitikken og retorikken FRP fører, de bare kamuflerer det som AP-politikk. Det er noen av tiltakene AP har måtte satt i gang for å forsøke å dempe velgerflukten blant arbeiderklassen.
Det er konsekvensene av en sterk og samlet opposisjon i innvandringssaken.
Sist endret av Mith; 14. januar 2011 kl. 11:15.
Sitat av Mith Vis innlegg
For ikke å tape stemmer adopterer AP veldig mye av den innvandringspolitikken og retorikken FRP fører, de bare kamuflerer det som AP-politikk. Det er noen av tiltakene som AP har måtte satt i gang for å forsøke å dempe velgerflukten blant arbeiderklassen.
Det er konsekvensene av en sterk og samlet opposisjon i innvandringssaken.
Vis hele sitatet...
Jeg sitter ikke med helt den samme opplevelsen som deg, men det kan så være, ville primært ha en forklaring bare.
Det er ett av tiltakene satt igang for å knekke FRP-koden, if you can't beat them, join them.
Det funker ikke spesielt godt med tanke på at de har med seg SV i regjering, som ikke frivillig har lagt seg på samme linje. SV velger å stemme mot sine politiske overbevisninger for å få sitte ved siden av AP i regjering og taper veldig mange stemmer på at regjeringen følger høyresia i slike saker. Dette igjen fører til at folk mister trua på den rød-grønne regjeringa som alltid får skylda og aldri er enige innad.
Populismen råder og FRP er utrulig dyktige til å sko seg på det.
Nå har jeg ikke sjekket i dag, men det ensete som kom fra FRP i går var spørsmålet om hvorfor Krekar får bli og Marie Amelie blir kastet ut. Det er ett utrulig simpelt forsøk på å sno seg unna sin egen politikk bare fordi det er direkte skadelig med tanke på velgere å stå på krava i en slik sak. FRP er i alle andre saker 100% klare på at papirløse innvandrere burde sperres inne, sendes tilbake eller søke asyl fra hjemlandet og denne saken viser tydelig konsekvensene for individene det gjelder.
Sist endret av Mith; 14. januar 2011 kl. 11:30.
Sitat av zytronex Vis innlegg
hun må sendes ut av landet. uansett. er det bare jeg som ser at det rakner? at norge blir utnyttet? WTF!! ka faan som plage følk ! sekker på at d e synd på kvar ein jævel som kjæm hit vess du bærre snakke men,mea. e d dermedsagt at vi ska lætt dæm få vårrå her?

søkki ferr en trangsynt jæng !!
Vis hele sitatet...
Når det for en gangs skyld kommer noen som virkelig er motivert for å være her, som setter seg inn i språket og levemåten vår, som får tatt en ordentlig utdanning og som sikkert kunne skrive på en forståelig måte... så skal vi sende dem ut på grunn av at, erhm, Norge blir utnyttet? Hvordan blir vi det?

Det er synd på noen av de som kommer hit, og noen av dem trenger virkelig et nytt land å leve i. Det er sikkert noen av de som fint kunne klart seg i det landet de levde i før, men det betyr ikke at vi bare skal anta at alle som kommer hit bare er ute etter å leve på trygd i en velferdsstat.
Det er synd at hun har insistert så mye på å søke om nettopp asyl, og ikke f.eks. "Arbeidstillatelse for spesialister" eller lignende. Å få visum gjennom den veien burde vært en smal sak, men nå som hun blir deportert så mister hun muligheten til å få lovlig visum for en god stund...
@Dyret - nei, kommer an på hva det ender med - blir det utvisning, så kan hun ikke komme tilbake på slike grunnlag på minimum to år, blir det bare oppholdsnekt kan hun søke på f.ex. spesialistgrunnlag igjen med en gang: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10013365

Men noe av greia er vel at det reelt sett er asyl som er behovet for henne, russland er ikke akkurat bra for helsa for kritiske stemmer.

Forøvrig må jeg bare kommentere på FrP's uttalelse i saken:
Fremskrittspartiet mener det er feil prioritering å sende ut Maria Amelie før Mulla Krekar. (...) Fremskrittspartiet understreker at 25-åringen ikke har rett til opphold i Norge og dermed også bør sendes ut av landet.
Vis hele sitatet...
(http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10013317)
Var det ikke en FrP-dame som kom med en liknende uttalelse ang. pelsbråket før jul også? Mer eller mindre "det finnes så mye annet som er værre i verden, så hun kom ikke til å slutte å bruke pels". Så fordi det finnes værre ting i verden, skal man bare drite i å gjøre noe med det man faktisk KAN gjøre noe med. Lurer på om FrP mener dette generelt? At vi ikke bør sende ut NOEN som helst før vi får sendt ut krekar? Total mangel på logikk? Ja. Typisk FrP? Ja.

Samtidig vil jeg understreke at jeg mener både krekar og maria amelie bør "få bli", riktignok på totalt forskjellige grunnlag, men samme hva.

Bortsett fra at det i Krekars tilfelle heller kan kalles "passes på". Hvorfor? Jo, her kan vi ha ganske god kontroll med han, men sendes han ut, vil sannsynligvis ett av to skje: Enten blir han henrettet/torturert, som ville bevise at utsendelsen var et brudd på norsk og internasjonal lov, ELLER han slippes fri/kommer seg løs, og blir et problem.
Igjen, saken om Mullahen handler ikke om hvorvidt Norge vil sende han ut eller ei. Norge er bundet opp av FN's lovverk, og kan ikke sendes ut da han har en dødsstraff hengende over seg.

Dette vet FrP så altfor godt, og de aller fleste noenlunde oppegående mennesker skjønner det. Det begrepet inkluderer naturligvis ikke FrP's velgere som resulterer i stadig syting om denne saken fra deres side.
Sitat av atomet Vis innlegg
Men noe av greia er vel at det reelt sett er asyl som er behovet for henne, russland er ikke akkurat bra for helsa for kritiske stemmer.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at russland kan bli lite hyggelig for dissentere, men jeg har ikke fått med meg at hun har kommet med kritikk av myndighetene i russland. Kanskje generell kritikk siden hun ikke vil dra tilbake frivillig. Men i denne saken er det vel foreldrene som mente at de hadde en grunn for å flykte.
I Sovjetunionen hadde man kanskje blitt fengslet for å være barn av dissentere, men i russland idag ?

Hvis hun går med på å gifte seg med mullah Krekar synes jeg hun kan bli.
Jeg synes at dette blir mer som et prinsipp nå. Om man åpner for at tilhørighet til landet eller utdanning, eller kjæreste for den saks skyld skal ha noe å si for oppholdstillatelsen, så kommer det til å eksplorere av slike saker, tror jeg.

Om Marie Amelie får opphold i Norge fordi hun har tilhørighet her (da menes kjæreste, venner, utdanning etc) eller fordi hun har en norsk mastergrad fra NTNU, er det noe galt med systemet. Hun har (så vidt jeg har forstått) vært klar over at hun ikke har oppholdstillatelse i Norge, og har til tross for dette valgt å oppholde seg her og fortsette å skape seg et nettverk av resurssterke personer. Disse har nå gått til aksjon for å la henne bli i landet.

Det er sannsynligvis flere utlendinger som har samme "gode" grunner som Marie Amelie til å bli i Norge, men som ikke har et like sterkt nettverk. Skal ikke alle få en lik behandling?

Sitat av HELEflaska Vis innlegg
Nei, sånn jeg har forstått har hun jobbet småjobber svart for å betale for skolegang og livsopphold, antakeligvis i kombinasjon med hjelp fra venner. Jobbet svart har enkelt og greit vært alternativet til å ikke jobbe fordi hun ikke har hatt lov eller anledning til å betale skatt (noe hun selv har uttalt i intervju at hun har hatt veldig lyst til). Skatteunndragelsen og "snyltinga" er et resultat av at hun ikke har blitt gitt oppholdstillatelse.
Vis hele sitatet...
Så om jeg jobber litt svart for å dekke min utdanning så er det greit? Nei, regler er regler, uansett. Hun har gjort noe galt ved å ikke reise ut av landet når hun fikk beskjed om at hun ikke fikk oppholdstillatelse, men du mener altså at det er greit at hun jobber svart, da det svarte arbeidet kommer som en konsekvens av at hun ikke får lov til å være her?
Sist endret av hosjmeister; 14. januar 2011 kl. 15:18.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Igjen, saken om Mullahen handler ikke om hvorvidt Norge vil sende han ut eller ei. Norge er bundet opp av FN's lovverk, og kan ikke sendes ut da han har en dødsstraff hengende over seg..
Vis hele sitatet...
Men USA er vel medlem av FN.
Å de gir jo litt faen av og til.
Så jeg forstår ikke helt hvorfor ikke Norge kan gi faen i denne mullahen.
Skal man være rettferdig så sender man denne mullahen ditt han kom fra, også får ha tåle konsekvensene av sine handlinger.

Det er ikke mere enn en telefon samtale som skal til så er vi kvitt han.
Amerikanerne flyr vel temmlig ofte innom Norge med sine "spesial bagasje" så da kan de jo bare putta han på flyet og si at han har forsvunnet.

Det er faktisk ikke vanskeligere.
Det er helt greit å sende henne ut. Hvis myndighetene også tar de andre som kommer inn i landet vårt ulovlig. Hvis myndighetene tar som kommer hit og snylter på statskassa vår. Marie Amelie kan bli sendt hjem, kommet tilbake og søkt seg inn for å jobbe så hadde hun fått lov på rappen. Hvis hun blir sendt hjem så kan jeg garantere at hun er tilbake igjen innen en måned så fremst hun ønsker det selv også.
Det er synd at hun må forlate nettverket, vennene, livet hun kjenner og slikt, men hun har gjort noe ulovlig. Loven sier derfor klart og tydelig at hun er en kriminell. Vi vil ikke ha kriminelle i landet uansett hvor lenge de har skjult seg fra systemet (noe som også er ulovlig). Loven gjelder dessuten for alle. Tenk på alle de andre (har ikke tall på det) menneskene som er i samme situasjon, men som ikke har vridd seg unna systemet. Skal vi la alle dem slippe inn?

Ja, det er synd at hun må forlate det livet hun kjenner, men loven har sagt sitt.
Aftenposten bruker et anslag på 3000 papirløse utlendinger i Norge. Vårt Land brukte 18000. Oversikt ? Tror jeg ble mistet for lenge siden.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Men USA er vel medlem av FN.
Å de gir jo litt faen av og til.
Så jeg forstår ikke helt hvorfor ikke Norge kan gi faen i denne mullahen.
Skal man være rettferdig så sender man denne mullahen ditt han kom fra, også får ha tåle konsekvensene av sine handlinger.

Det er ikke mere enn en telefon samtale som skal til så er vi kvitt han.
Amerikanerne flyr vel temmlig ofte innom Norge med sine "spesial bagasje" så da kan de jo bare putta han på flyet og si at han har forsvunnet.

Det er faktisk ikke vanskeligere.
Vis hele sitatet...
Selv om USA er en demagog når det kommer til andres liv og menneskerettigheter blir det ikke bedre av at Norge gjør det samme.
USA prøver å profilere seg som menneskerettighetens største beskytter. Ihvertfall er det de som har den beste forutsetningen for å legge press på andre stater. Men velger selv å undergrave de likevel.
Så du har faktisk ikke noe imot at utenlandsk etteretning kidnapper mennesker som er under norsk beskyttelse ?
Det er nok litt mer enn en telefonsamtale som skal til du.

Men en ting må sies, Norge har deportert egne innbyggere til en nesten sikker sultedød før. Også sterilisert mennekser og holdt de innesperret. Alle disse tingene har blitt gjort uten at de hadde brytt norsk lov og med Gerhardsens samtykke.


Amerikanerne flyr vel temmlig ofte innom Norge med sine "spesial bagasje"

Hva mener du ?

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Igjen, saken om Mullahen handler ikke om hvorvidt Norge vil sende han ut eller ei. Norge er bundet opp av FN's lovverk, og kan ikke sendes ut da han har en dødsstraff hengende over seg.

Dette vet FrP så altfor godt, og de aller fleste noenlunde oppegående mennesker skjønner det. Det begrepet inkluderer naturligvis ikke FrP's velgere som resulterer i stadig syting om denne saken fra deres side.
Vis hele sitatet...
Norge ville ikke bare bryte FNs lover, men også Norges egne lover da FNs menneskerettigheter er impletert i norsk lov.

USA er en demon når det kommer til andres liv og menneskerettigheter blir det ikke bedre av at Norge gjør det samme.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Å ikke kunne utvise skjønn i enkeltsaker handicapper rettsystemet noe så inni granskauen. En stat der man blindt følger loven i alle tilfeller, selv der det virker mot sin hensikt eller rammer personer den ikke var ment å ramme, er ikke en stat jeg vil bo i. Jenta er så norsk som deg og meg og bør følgelig få bli i Norge.
Vis hele sitatet...
Hva med alle de andre da? Som oppfører seg fint, og som så gjerne skulle ønske å få bli i Norge? Hadde denne saken vært tilsvarende, men handlet om somaliske Mohammed, hadde saken vært annerledes, og det provoserer meg. Å utvise skjønn i enkeltsaker fører også til urettferdig behandling, altså forskjellsbehandling. En stat som forskjellsbehandler er ikke en stat jeg vil bo i.
Bare for å nevne det: Man blir ikke forfulgt i Russland, i hvert fall ikke nå lenger (det er i alle fall veldig sjeldent). Dette kan jeg si på grunnlag av tidligere erfaringer og slekt. Det er dessverre blitt slik at i søknader om oppholdstillatelse blir dette temaet misbrukt. Mange sier bare at de blir forfulgt, noe som tvilsomt er sannheten.
Sitat av ivar669 Vis innlegg
Bare for å nevne det: Man blir ikke forfulgt i Russland, i hvert fall ikke nå lenger (det er i alle fall veldig sjeldent). Dette kan jeg si på grunnlag av tidligere erfaringer og slekt. Det er dessverre blitt slik at i søknader om oppholdstillatelse blir dette temaet misbrukt. Mange sier bare at de blir forfulgt, noe som tvilsomt er sannheten.
Vis hele sitatet...
Haha og hvilke tidligere erfaringer har DU ? Er mange av dine slektninger russiske journalister og dissentere ? Eller har du en tante fra kløfta som har vært i russland før, og aldri opplevde forfølgelse.

Man blir ikke forfulgt i Russland, i hvert fall ikke nå lenger (det er i alle fall veldig sjeldent).

Denne setningen likte jeg. Først slår du fast at ingen blir forfulgt i russland. Så påpeker du at det har skjedd før. Og til slutt at det er isåfall veldig skjeldent, men innrømmer at det forekommer.

Du forstår vel at alle regimer høster store fordeler hvis omfanget av forfølgelser ikke er kjent i utlandet ? Har du lest om journalister i russland ? Ikke bare det at blir mange av dem forfulgt, men det er også de som har mulighet til å formidle andre forfølgtes historier. Det er et par journalister som har forsvunnet oppigjennom årene etter Sovjets fall. Og mange som blir banket opp av ukjente gjerningsmenn.

Men kjør på, fortell om disse slektningene dine og ditt grunnlag for å hevde dette.
Jeg tror journalisten som fikk ben, armer og fingre knekt er uenig. Selv om han kanskje ikke får skrevet brev til deg.
Sist endret av St.Vitus; 14. januar 2011 kl. 22:41.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Haha og hvilke tidligere erfaringer har DU ? Er mange av dine slektninger russiske journalister og dissentere ? Eller har du en tante fra kløfta som har vært i russland før, og aldri opplevde forfølgelse.

Man blir ikke forfulgt i Russland, i hvert fall ikke nå lenger (det er i alle fall veldig sjeldent).

Denne setningen likte jeg. Først slår du fast at ingen blir forfulgt i russland. Så påpeker du at det har skjedd før. Og til slutt at det er isåfall veldig skjeldent, men innrømmer at det forekommer.

Du forstår vel at alle regimer høster store fordeler hvis omfanget av forfølgelser ikke er kjent i utlandet ? Har du lest om journalister i russland ? Ikke bare det at blir mange av dem forfulgt, men det er også de som har mulighet til å formidle andre forfølgtes historier. Det er et par journalister som har forsvunnet oppigjennom årene etter Sovjets fall. Og mange som blir banket opp av ukjente gjerningsmenn.

Men kjør på, fortell om disse slektningene dine og ditt grunnlag for å hevde dette.
Jeg tror journalisten som fikk ben, armer og fingre knekt er uenig. Selv om han kanskje ikke får skrevet brev til deg.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har dessverre ingen nytte av å fortelle videre om dette.
Som noen sa på Nytt på nytt i kveld; Hva hvis hun hadde het Ursula Chetorywitzch, hadde grått hår, krok-nese og brune tenner. Hva hadde dere syntes om denne saken da? Det samme? Nei, tror ikke det nei! Få sendt henne ut!
Nei til forskjell behandling!
Politiet og Utlendingsnemda gjør all rett i denne saken. Hun er en asylsøker som har fått avslag, og da har hun altså ingen rett til å være i landet. Hadde hun vært en arbeidssøker, arbeidsinnvandrer altså, ville hun nok ha fått bli i Norge på flekken, men lovverket sier at det ikke er lov å ''bytte kø'' fra asylsøker til arbeidssøker, og omvendt. Hun blir ikke forfulgt i hjemlandet, og har da altså ikke rett til asyl i Norge.

Mulla Krekar burde få bli i landet, det burde ikke Marie Amelie. Grunnen til at jeg sier dette er at nasjonen Norge har skrevet på flere internasjonale avtaler som sier at ingen skal sendes hjem hvis det er en fare for at de blir drept/forfulgt i hjemlandet. Det er det fare for at Mullah Krekar kan bli, ikke Marie Amelie.

I 2008 foreslo Venstre og Krf å endre på denne loven, slik at man kan ''bytte kø''. Dette stemte alle de andre partiene på stortinget i mot. Hadde dette forslaget blitt vedtatt, ville vi ikke hatt dette problemet. Hun ville nemlig ha kunne gått fra å være en asylsøker, til å være en jobbsøker.

Jens Stoltenberg har helt rett i at hun ikke kan få bli, med mindre hun kommer tilbake fra Russland som en arbeidsinnvandrer, da vil hun mest sannsynlig bli en Norsk borger, hun er nemlig pr. dags dato Russisk.

Jeg ville likt å sett hvordan folk hadde reagert hadde det vært snakk om en somaler, og ikke en søt russer...
Sitat av julianilu Vis innlegg
Politiet og Utlendingsnemda gjør all rett i denne saken. Hun er en asylsøker som har fått avslag, og da har hun altså ingen rett til å være i landet. Hadde hun vært en arbeidssøker, arbeidsinnvandrer altså, ville hun nok ha fått bli i Norge på flekken, men lovverket sier at det ikke er lov å ''bytte kø'' fra asylsøker til arbeidssøker, og omvendt. Hun blir ikke forfulgt i hjemlandet, og har da altså ikke rett til asyl i Norge.

Mulla Krekar burde få bli i landet, det burde ikke Marie Amelie. Grunnen til at jeg sier dette er at nasjonen Norge har skrevet på flere internasjonale avtaler som sier at ingen skal sendes hjem hvis det er en fare for at de blir drept/forfulgt i hjemlandet. Det er det fare for at Mullah Krekar kan bli, ikke Marie Amelie.

I 2008 foreslo Venstre og Krf å endre på denne loven, slik at man kan ''bytte kø''. Dette stemte alle de andre partiene på stortinget i mot. Hadde dette forslaget blitt vedtatt, ville vi ikke hatt dette problemet. Hun ville nemlig ha kunne gått fra å være en asylsøker, til å være en jobbsøker.

Jens Stoltenberg har helt rett i at hun ikke kan få bli, med mindre hun kommer tilbake fra Russland som en arbeidsinnvandrer, da vil hun mest sannsynlig bli en Norsk borger, hun er nemlig pr. dags dato Russisk.

Jeg ville likt å sett hvordan folk hadde reagert hadde det vært snakk om en somaler, og ikke en søt russer...
Vis hele sitatet...
Det er befriende at noen følger med på hva dette egentlig dreier seg om.
Sitat av julianilu Vis innlegg

Mulla Krekar burde få bli i landet, det burde ikke Marie Amelie. Grunnen til at jeg sier dette er at nasjonen Norge har skrevet på flere internasjonale avtaler som sier at ingen skal sendes hjem hvis det er en fare for at de blir drept/forfulgt i hjemlandet. Det er det fare for at Mullah Krekar kan bli, ikke Marie Amelie.

I 2008 foreslo Venstre og Krf å endre på denne loven, slik at man kan ''bytte kø''. Dette stemte alle de andre partiene på stortinget i mot. Hadde dette forslaget blitt vedtatt, ville vi ikke hatt dette problemet. Hun ville nemlig ha kunne gått fra å være en asylsøker, til å være en jobbsøker.

Jens Stoltenberg har helt rett i at hun ikke kan få bli, med mindre hun kommer tilbake fra Russland som en arbeidsinnvandrer, da vil hun mest sannsynlig bli en Norsk borger, hun er nemlig pr. dags dato Russisk.

Jeg ville likt å sett hvordan folk hadde reagert hadde det vært snakk om en somaler, og ikke en søt russer...
Vis hele sitatet...
Ingen regel uten untakk å dette untakket bør jo selvfølgelig gjelde for avskummet Najmuddin Faraj Ahmad.
Når du faktisk var top leder for en terrorist organisasjon(Ansar al-Islam) så fortjener du ingen beskyttelse.
Da får du faktisk klare deg selv.
Å vis du plutselig blir skutt ned på åpen gate på grunn av dine tilknyttninger
så er det sånn det er. Karma's a bitch right?

Nå er det ikke akkurat mange papirløse flyktninger som Marie Amelie akkurat.
Hun er en av svært få og hun kan faktisk bidra med veldig mye til Norge.
Fordi hvor mange flyktninger/papirløse somaliere er det som faktisk har alt det som Marie Amelie har :

1) Høy utdanning(mastergrad fra NTNU).

2) Et svært stort nettverk av norske venner og bekjente.

3) Norsk kjæreste.

4)Har gitt ut en bok, hun er da en forfatter.

5)Ingen kriminelle dommer. (svart jobbing).

6)Gått på norsk vidregående skole og et norsk universitet.

7) Holder Foredrag(Nansenskolen, innvitert til Norsk Litteraturfestival 2011).

8) Maria Amelie ble kåret til Årets nordmann 2010 av Ny tid.


Hvor mange innvandrere/flyktninger er det som kan matche dette egentlig?
Sist endret av UrbanFreak86; 15. januar 2011 kl. 02:49.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Ingen regel uten untakk å dette untakket bør jo selvfølgelig gjelde for avskummet Najmuddin Faraj Ahmad.
Når du faktisk var top leder for en terrorist organisasjon(Ansar al-Islam) så fortjener du ingen beskyttelse.
Da får du faktisk klare deg selv.
Å vis du plutselig blir skutt ned på åpen gate på grunn av dine tilknyttninger
så er det sånn det er. Karma's a bitch right?

Nå er det ikke akkurat mange papirløse flyktninger som Marie Amelie akkurat.
Hun er en av svært få og hun kan faktisk bidra med veldig mye til Norge.
Fordi hvor mange flyktninger/papirløse somaliere er det som faktisk har alt det som Marie Amelie har :

1) Høy utdanning(mastergrad fra NTNU).

2) Et svært stort nettverk av norske venner og bekjente.

3) Norsk kjæreste.

4)Har gitt ut en bok, hun er da en forfatter.

5)Ingen kriminelle dommer. (svart jobbing).

6)Gått på norsk vidregående skole og et norsk universitet.

7) Holder Foredrag(Nansenskolen, innvitert til Norsk Litteraturfestival 2011).

8) Maria Amelie ble kåret til Årets nordmann 2010 av Ny tid.


Hvor mange innvandrere/flyktninger er det som kan matche dette egentlig?
Vis hele sitatet...
Hva har det å si egentlig? regler er regler! Hun visste selv at hun var her ulovlig.Hva med de ca. 60 barnefamiliene som ble sendt tilbake til Irak forrige uke? Bare fordi det er en pen russer som er hvit i huden, med litt mer mellom øra en gjennomsnittet betyr ikke at det er unntaks-verdig!

Hvis jeg hadde brutt loven? Skulle jeg liksom sluppet straff fordi jeg "hadde gitt ut bok, snakka norsk og hadde kjæreste? Tenk deg om litt a!
Sist endret av Pablo_P; 15. januar 2011 kl. 02:57.
Sitat av ivar669 Vis innlegg
Nei, jeg har dessverre ingen nytte av å fortelle videre om dette.
Vis hele sitatet...
Er det fordi du faktisk ikke har noe grunnlag å vise til ? Eller er det fordi russiske myndigheter skulle ha interesse av det ?
Du bare nevnte at man ikke blir forfulgt i russland, og så har du ikke tenkt til å backe din påstand med en eneste anekdote eller god kilde ? Javel, da slår jeg meg til ro med det første jeg trodde. At du ikke har noe grunnlag for å hevde det du gjorde.

Anslag over illegale innvandrere i Norge brukt i media.

Aftenposten: 3000
Vårt Land: 18 000
Ny Tid: Over 30 000

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Fordi hvor mange flyktninger/papirløse somaliere er det som faktisk har alt det som Marie Amelie har :
Vis hele sitatet...
Er en papirløs somalier og flyktning det samme ?
Men hvis du tenker på hvor mange illegale innvandrere som har det samme som Maria er det vanskelig å anslå. Kanskje 3000, kanskje 30 000.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
1) Høy utdanning(mastergrad fra NTNU).
Vis hele sitatet...
Skal man anses som ressurssterk fordi man klarer å snylte på velferdsgodene her i landet ?

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
5)Ingen kriminelle dommer. (svart jobbing).
Vis hele sitatet...
Hun har jo ingen dommer fordi hun ikke har eksistert for rettsvesenet før nå. For å bruke litt humor, du vet jo ikke hva hun gjorde i russland før hun kom hit. Hun har jobbet svart som du sier.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
6)Gått på norsk vidregående skole og et norsk universitet.
Vis hele sitatet...
Som sagt, snylting av velferdsgoder.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
8) Maria Amelie ble kåret til Årets nordmann 2010 av Ny tid.
Vis hele sitatet...
Hun er ingen nordmann. Hun er den eneste hittil kjente illegale innvandreren som har fått denne prisen.
Javel, så man kan anse hun som et forbilde når hun har sneket seg unna myndigheter og snyltet velferdsgoder.

Fatter ikke hvorfor det at hun har høy utdanning skal tale så mye for hennes sak. Er ressurssterke personer de som klarer å lure seg inn i systemer de egentlig ikke har adgang til ?
Jeg ser at veldig mange er imot denne utviselsen, uten at jeg helt har forstått hvorfor. Vedtaket er gjort med hjemmel i lov. Jeg kan forstå at mange mener at lovverket burde endres slik at vi i fremtiden kan få en fornuftig behandlig av papirløse flyktninger, men jeg forstår ikke hvorfor dette enkelttilfellet skal få særbehandling. Kan noen gi meg et godt argument for at loven ikke gjelder for henne? Vil vi virkelig ha et rettsystem som dømmer etter trynefaktor og kjendisstatus?
En ting er vel at myndighetene har kommet med utspill om mer bruk av skjønn når den illegale innvandreren er tatt hit av foreldre. Altså siden hun har levd mesteparten av livet i Norge. Men så har du hylekoret som mener at myndighetene sender ut en person som har like rettigheter som en med norsk statsborgerskap, noe hun ikke har. Altså at man liksom tar ifra henne sin status som "nordmann" og deporterer henne. Noe den norske myndighetene gjorde og det norske folk stilltiende har akseptert at har skjedd før i historien. Da var det snakk om personer som var nordmenn og ihvertfall ikke hadde gjort noe straffbart etter loven.
Sist endret av St.Vitus; 15. januar 2011 kl. 13:57.
Sitat av ivar669 Vis innlegg
Det er synd at hun må forlate nettverket, vennene, livet hun kjenner og slikt, men hun har gjort noe ulovlig. Loven sier derfor klart og tydelig at hun er en kriminell. Vi vil ikke ha kriminelle i landet uansett hvor lenge de har skjult seg fra systemet (noe som også er ulovlig). Loven gjelder dessuten for alle. Tenk på alle de andre (har ikke tall på det) menneskene som er i samme situasjon, men som ikke har vridd seg unna systemet. Skal vi la alle dem slippe inn?

Ja, det er synd at hun må forlate det livet hun kjenner, men loven har sagt sitt.
Vis hele sitatet...
1: Såvidt jeg har forstått så er vel faktisk ikke loven 150% klar i dette tilfellet, siden hun kom hit som mindreårig fordi foreldrene flyktet (ethvert oppegående menneske bør ha fått med seg at det har vært MYE bråk i Sør-Ossetia de siste årene), og det dermed (det er dette jeg mener å ha lest, men ikke gidder å slå opp her og nå) i følge norsk lov SKAL tas spesielle hensyn fordi hun kom hit som mindreårig - der blant annet tilknytning til landet er et av punktene det skal tas hensyn til.

2: For noen hundre år brant vi også hekser på bålet, og det er bare noen få tiår siden det fremdeles var kriminelt for menn å ha sex med menn her i landet, og under krigen var det i følge okkupasjonsmaktens lover ulovlig å ha radioapparater, ulovlig å skjule jøder, osv. At "loven sier det" er ikke noe argument, loven er ikke automatisk korrekt. Det er vi - menneskene som bor i norge - som definerer og skaper loven, og dersom tilstrekkelig mange mener at loven er feil, så bør den helt klart endres. Her kan det se ut som vi er i en situasjon der en enkeltsak har gjort at veldig mange har fått opp øynene for at loven er alt for streng og ubarmhjertig blant annet i forhold til papirløse innvandrere.

Ang. hva folk faktisk mener - Opinionsundersøkelse for VG:
Krever endring av loven

Et stort flertall av det norske folk mener regelverket må endres, hvis det hindrer Maria Amalie å få bli.

66 prosent svarer at regelverket bør endres, hvis det hindrer henne i å bli etter å ha vært i Norge i åtte år, viser InFacts måling.

21,5 prosent sier reglene ikke bør endres.

Det forhold at Maria Amelie har tatt høyere utdanning og er godt integrert i Norge, mener folk er en viktig årsak til at hun bør få bli.

64 prosent mener det er viktig i vurderingen av oppholdstillatelse, mens 28 prosent mener det ikke er viktig.

Les også:Amelie-saken: Argumentene for og imot

Det at hun var et barn da hun kom sammen med foreldrene til Norge, mener et stort flertall (73 prosent) bør gjøre at hun får bli.

58 prosent mener regjeringen er for firkantet i sin behandling av saken, mens 34,4 prosent sier de støtter den prinsipielle holdningen regjeringen legger til grunn.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10021014
Ja helt enig Atomet. Altfor mange som er blind for alt annet enn lovteksten, som om det er Gud den ufeilbarlige selv som har skrevet den. Må gå an å bruke skjønn og sunn fornuft i saker som dette.

Ser heller ikke at det skal være urettferdig hvis hun får bli. 100% integrert og med utdanningen, skrevet bok og årevis med frivillig arbeid så er hun en ressurs for Norge. Er ikke mange andre som kan vise til det samme og dermed kan skrike urettferdig. Ingenting i den virkelige verden er likt for alle. Bare svada. En arbeidsgiver søker ikke bare etter "et menneske" fordi det vil være urettferdig å gi jobben til en annen bare pga h*n er bedre kvalifisert.

Maria er så godt som norsk. Ser for meg at de som skriker ut om at loven her må følges blindt til punkt og prikke uansett bare fordi det er loven, er de samme som kan finne på å anmelde en liten vennegjeng som spiller poker sammen fordi det er brudd på den hellige ufeilbarlige norske lov.

Vi må få hodet ut av ræven og endre på denne loven.
Sist endret av Don Veto; 15. januar 2011 kl. 14:18.
Vel å merke så mener jeg ikke at det skal gjøres et unntak for henne, og at man deretter skal gå tilbake til samme strenge lovverk. Jeg mener at hun er et godt eksempel på hvorfor loven burde endres, og at hun burde få midlertidig oppholdstillatelse til loven er endret. Og for akkurat denne typen ting kan slike "kjendissaker" være nyttig - å skape oppmerksomhet rundt et generelt problem, for deretter å få løst problemet for alle, ikke bare for "kjendisen".