Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3498
Hei
Jeg er en gutt på 19 år. Fullført VGS med vanlig allmenfag. Jeg ønsker å bli motor ingeniør, særlig bil-motor. Jeg lurer på hvilke veier/valg/muligheter jeg har da?


Tusen takk for alle gode svar på forhånd!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan ta omvalg til TIP VG1, så Kjøretøy VG2, her tar du fagbrev i lærlingtida, etter dette burde du ta en Teknisk Fagskole,(Ikke påkrevd, men annbefales) da blir du en ettertraket motoringeniør.
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Hei
Jeg er en gutt på 19 år. Fullført VGS med vanlig allmenfag. Jeg ønsker å bli motor ingeniør, særlig bil-motor. Jeg lurer på hvilke veier/valg/muligheter jeg har da?


Tusen takk for alle gode svar på forhånd!
Vis hele sitatet...
Tja, du har cirka èn dag på deg til å søke på høyskoler som tilbyr linjer med maskiningeniør.
For eksempel her: http://hig.no/studietilbud/teknologi/bachelor/binm

Sitat av Fleff Vis innlegg
Du kan ta omvalg til TIP VG1, så Kjøretøy VG2, her tar du fagbrev i lærlingtida, etter dette burde du ta en Teknisk Fagskole,(Ikke påkrevd, men annbefales) da blir du en ettertraket motoringeniør.
Vis hele sitatet...
Dette var en vanskelig vei å ta for en som har gått allmenfag.

Det løpet du sa er greit for de som allerede er på TIP, men tror nok det er lettere for trådstarter å gå rett på høyskole, slik at man slipper 2 år på VGS, 2 år i lære, pluss 2 år til på fagskole.

Edit: Her er tilsvarende linje på HIO: http://www.hio.no/Studietilbud/Bache...ioerfag-maskin
Hva er TIP? Kan Man gå rett i maskin ingeniør, og så videre bli bil-motor ingeniør?
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Hva er TIP? Kan Man gå rett i maskin ingeniør, og så videre bli bil-motor ingeniør?
Vis hele sitatet...
Det er igrunn ingen ting som heter «bli-motor ingeniør», du studerer for å bli maskiningeniør, og kan eventuelt spesialisere deg derifra. Det kan godt tenkes det finnes spesiel kursing for å rette kunnskapen mot bilmotor-yrket, men dette går litt utenfor igjenn. Rett meg gjerne om jeg tar feil, men det tviler jeg på.
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Hva er TIP? Kan Man gå rett i maskin ingeniør, og så videre bli bil-motor ingeniør?
Vis hele sitatet...
TIP er en forkortelse for Teknikk og Industriell Produksjon.
Dette er en linje på VGS, samt på fagskole.

Jeg kan si deg at du ikke lærer hvordan man lærer å lage en motor på fagskolen. Du lærer bare hvordan du styrkeberegner materialene/delene, men det er ingen ting som går spesielt på motorer. Det går mest på større metallkonstruksjoner (selv om de elevene som går på maskin-linja er mest bilmekanikere).
Sist endret av Grimdoc; 15. april 2010 kl. 08:13.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Beklager at jeg stjeler tråden, men tenkte at det var ikke vits å lage ny.

Jeg går VG2 Kjøretøy(bilmekaniker) og skal ut i lære i 2 år og ta fagbrevet. Jeg vil etter det ta en ingeniør utdannelse, Y veien som det heter, der man ikke trenger å ta påbyggning allmenn, men bare begynne rett på Ingeniør skole i 3 år.
Leste en del om Maskiningeniør på nettet, men finner ingenting om lønn, noen som vet ca lønn? Av ren nysjerrighet.

Edit: Fant det ut, var vist samme lønn som bilmekaniker, så dropper det.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Edit: Fant det ut, var vist samme lønn som bilmekaniker, så dropper det.
Vis hele sitatet...
Hvor fant du de to lønnsstatistikkene du sammenlignet?
Har vanskelig for å tro at det er samme lønn.
Du vil vel trenge realfag/forkurs for ingeniører hvis du har "vanlig allmenfag"?
Det har jeg vanskeligheter med å tro også, i følge jobbfeber ligger bilmekanikere på rett over 300.000, mens maskin-ingeniører har begynnerlønn360-420.000. Dette er gjennomsnittlig, om du har noen kompiser av noen kompiser som sier de tjener 600.000 som bilmekaniker ville jeg ikke tatt det for god fisk.

E: Mulig disse tallene er noe utdaterte, men jeg regner med at forskjellene fremdeles er nogen lunde like, rent prosentmessig.
Sist endret av Restyle; 10. januar 2011 kl. 23:55.
Sitat av DannyFugl Vis innlegg
Vis hele sitatet...
For å sammenligne noe trenger man å vite lønnen til begge.
Maskiningeniørens lønn er ikke oppgitt på siden du linker til, det står bare at den varierer.

Og jeg spurte han, ikke deg, for man må bruke de statistikkene han la til grunn for konklusjonen.

Men uansett, kan jeg kaste en gj.snittslønn for ingeniørlønn tilbake til deg.
563.489 per år (gjennomsnitt tatt over flere år).

http://www.rif.no/images/Files/Nyhet...1%209%2010.pdf
Du burde vurdere å gå "mekken" før du hopper rett på maskin-ingeniør. Da du kommer til å mangle grunnleggende kunnskap om motorer og slikt. Har en fetter som prøvde seg på dette med kun allmennfaglig utdannelse og han klarte det ikke på 2 år.
Sist endret av Pablo_P; 10. januar 2011 kl. 23:59.