Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  105 13066
Spaceball 2000:

Hei, Jeg begynte med programering i påsken, og startet på dette spillet i sommer, fikk med broren min på grafikk, som også er helt ny i gamet, og nå fikk vi laget alt helt ferdig i går. Takk for god hjelp her i forumet.


Det er skrevet i python med pygame frameworket.
Legg gjerne igjen kommentar her om du skulle få problemer å strate det, eller om du har noe annet på hjertet.

Om spillet:
I 2009 fyrer CERN opp den største partikkel-akkseleratoren noen gang bygget, denne sender jorden ut av bane med solen, og sender jorden til å spinne måløst rundt i universet.
Jobben din er å få jorden tilbake til sol systemet

Spillet starter med en veldig kul introvideo i 3D,
mens resten av gameplayet er 2D puzzle, litt arcade med noen twister og masse action

Spillet finner du på:

Windows: http://www.box.net/shared/qh7xp4gdd3

Mac: http://www.box.net/shared/8t8c1h3ipk

Sourcecode: http://www.box.net/shared/3go86vijsx
Sist endret av m0b; 6. desember 2008 kl. 15:44.
Hvilket spill? hva slags spill er det?
Fett at dere har laget både Windows og Mac OS X-versjoner
Om spillet:
I 2009 fyrer CERN opp den største partikkel-akkseleratoren noen gang bygget, denne sender jorden ut av bane med solen, og sender jorden til å spinne måløst rundt i universet.
Jobben din er å få jorden tilbake til sol systemet

Spillet starter med en veldig kul introvideo i 3D,
mens resten av gameplayet er 2D puzzle, litt arcade med noen twister og masse action
Sist endret av kidz; 6. desember 2008 kl. 14:16.
heftig! ;D

edit: hva heter sangen du har brukt ?
Sist endret av Centurius; 6. desember 2008 kl. 14:16.
Det du skulle gjort, var å lagt ut litt skjermbilder og slikt så man kunne sett på dette uten å måtte dra ned filer og ymse rammeverk.
Sist endret av m0b; 6. desember 2008 kl. 14:53.
Ble positivt overraska her Var det jeg trengte akkurat nå på en kjedelig lørdag!


Glasstrappen var pain tho :P
heisann, skal få lagt opp skjermbilder osv, er det mulig å editere den første posten min så jeg kan legge inn ting der? har ikke noe editknapp på den.
du trenger ikke noe rammeverk for å spille det, er i vanlig .exe til PC og .app til Mac
Legger du ut en post i denne tråden, kan jeg nok få flyttet bildene dine over til førsteposten. Skriv posten som en "forlengelse" av førstepost, så merger jeg de.
Det var sært, og kunne sikkert vært bra for 10-20 år sida xD
Men det er en bra jobb, du har ikke holdt på lenge heller. Personlig likte jeg ikke sprettinga på jordkloden xD
Menyen minnet meg veldig om C&C3!
Faen, allerede stuck på lvl 10. Uansett et fint stykke arbeid, spesielt med tanke på at dette er begge sitt første forsøk på et spill, eller noe som helst relatert til koding. Requester en walkthrough.

EDIT: glem det, fant ut nå at jeg hadde en sånn opp-ned gravitets ting.
Sist endret av Elemental; 6. desember 2008 kl. 15:34.
Avhengig!!! likte det jeg^^ hadde vert fett om dere kunne lagt det ut på nett (spille på nette) er jo sånn klassisk spill jeg sitter å spiller i timen på skolen^^
Sitat av -=Insane=- Vis innlegg
Avhengig!!! likte det jeg^^ hadde vert fett om dere kunne lagt det ut på nett (spille på nette) er jo sånn klassisk spill jeg sitter å spiller i timen på skolen^^
Vis hele sitatet...
Må vel kodes om i flash da...
Imponerende stykke arbeid, bra jobba!

Fikk en rar feilmelding da jeg quitta det da, kjører siste OSX
Ikke avhengig enda, men fikk en varm nostalgisk følelse allerede under introen. Tror hele layouten minnet meg om et dektektivspill fra 90 tallet. Uansett bra laget, kul intro, og jeg liker sånne enkle spill som allikevel kan vise seg vanskelige nok Imponerende - Kudos avgitt !
dette spillet var nais! KP

slet littegran med glasstrapplevelen tho. bare å være ekstra forsiktig

hvor mange leveler er det forresten?
Sist endret av VivaLatrina; 6. desember 2008 kl. 16:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for all de fine tilbakemeldingene

Sangen er en låt vi spillte inn til spillet, er en gammel salme som heter "Jeg er en seiler på livets hav" der vi byttet ut alle jesus og gud ordene med CERN.
Den feilmeldingen som kommer på mac når du lukker kommer av at du startet spillet i .dmg filen, istede for å dra den til hardisken, så når den prøver å save får den ikke gjort det da den er read only. men fint du sier i fra, skal fikse det så du slipper å få den beskjeden,
men regner med det kommer inn fler bugs så jeg får tatt de i samme slengen

Det er 30 levels til sammen, det kan se vanskelig ut noen ganger, men alle bretta har logiske løsninger. etterhvert som CERN får forsket litt og du kommer lenger uti spillet får du flere ting du kan bruke, og da blir spillet mer og mer morro, og ikke så repetativt som en kanskje skulle tro.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Moro! Bra med variasjon og fin eskalering på vanskelighetsgradene etterhvert som man kommer seg videre i spillet. Rimelig fett spill, selv om 30 levels kan bli litt lite. Tenker dere på å lage flere levels etterhvert, eller kanskje tilogmed en etterfølger?
får ikkje til lvl 13 :/ noen som har noen tips?
Det må jeg si! Imponerende!

En liten filleting jeg merket som var litt plagsomt er at hvis man holder f.eks. left arrow før levelen har startet, så skjer det ikke noe før man slipper og trykker igjen.
Da var det rundet, og det var underholdende til siste slutt! Du hadde rett i årsaken til feilmeldingen. Og eneste jeg har å sette fingern på er som nevnt over, hvis du holder inne en knapp før levelen har "begynt" (før du kan bevege deg) så reagerer ikke spillet. Kan være litt irriterende ettersom noen levler ble startet et paaar ganger på ny :P
Imponerende! Er ikke mange av disse 'småspillene' som fenger lengre, dette var morsomt tidsfordriv dog. KP!
Bra spill. Jeg likte det utrolig mye.
jeg sitter nå fast på level 28, noen som vet hvordan?

fantastisk spill!

jeg fant forresten noe jeg tror kan være en bug i en av de siste levelene; jeg kunne rulle oppover veggen (lvl. 27 tror jeg)
Greit nok tidsfordriv når man ligger hjemme med influensa. Jeg likte dette Garantert avhengighetsskapende!

Sitat av rustibus Vis innlegg
får ikkje til lvl 13 :/ noen som har noen tips?
Vis hele sitatet...
Jeg klarte akkurat brett 13. Først knuser du de 3 første glassrutene, så hopper du samtidig som du dytter den øverste firkanten mot hullet. Dytt den mot hullet, så stopper du rett før den faller ned. Så hopper du opp på firkanten du dyttet, og derifra knuser du de neste 3 glassrutene. Så dytter du bare firkantene ned, en etter en. Firkantene vil falle oppå hverandre og bygge ett tårn. Hopp ned på tårnet, og derifra tar du kortet. Så hopper du rett i mål.

Ps. pass på at du ikke dytter 2 firkanter sammen (vannrett), for da vil du ikke kunne dytte de ut.
Fantastisk spill, elsker det!
Er riktignok kun på lvl14 as we speak, men veldig imponerende!
Ville bare gi tilbakemelding fra min side om spillet. Jeg syntes det var veldig godt gjennomarbeidet, med alt fra lyder til spillbarhet. Ble positivt overrasket. Jeg for min del tenkte med en gang på Portal når jeg spilte det, med tanke på gravitasjon og slik. Godt jobbet!
Altså, hvis det er noen som må komme med negativ feedback what so ever, så er det ..ikke meg heller =)

Moro moro moro. Hvor lang tid har dere brukt (effektivt) ca?

Uanskvett. Jeg fant et par skrivefeil hvis dere vil vite det?
Dette var definitivt imponerende, i hvert fall siden du har brukt så relativt kort tid på å lære deg å programmere. Hadde du noe erfaring med andre språk fra før?

Spilte en del, selv om jeg hater slike spill :-p Men stå på, dette kan du komme langt med. KP er selvsagt utdelt.
Knall bra dette, men utrolig frustrende med det glass huset :P
Veldig, veldig bra!
Jeg føler en avhengighet trenge seg på
Utolig morsomt Men jeg trengte det ikke, siden jeg har nok fritidspoblemer fra før av. Nå kommer jeg bare til å sitte å spill dette en stund. XD Har kommet til lvl 16

KP selvsagt
Sist endret av Eplekjekk; 6. desember 2008 kl. 22:07.
Mektig imponert, mtp at dere startet med programmering rundt påske tider. Utrolig pen intro og start meny, håper det kommer flere versjoner hvor vi snart kan se tegn til 3D eller noe i supermario stil, hvis du skjønner. Veldig bra konsept. KP!
Jeg sitter dønn fast på nr 23 jeg! Noen tips?

Ellers: DRITBRA SPILL!
Sist endret av MagicalTrevor; 6. desember 2008 kl. 23:09.
Ja. Da står jeg fast på lvl 23. Noen som har kommet seg forbi den?
Sist endret av Eplekjekk; 6. desember 2008 kl. 23:10.
sitter også fast på 23 den var litt vrien, men ellers så likte jeg spillet godt tidsfordriv som jeg ikke trenger siden jeg har en 10 siders oppgave som skal inn på torsdag:S
Hmm. Tror jeg har funnet ut hva du skal gjøre. Men ikke riktig hvordan.
Kan du prøve å forklare?

Jeg fikk til nummer 23. gå mot venstre til den øverste detter ned på den klossen(klossen skal bare stikke litt ut).. så går du mot høyre så bare den ene kloden beveger seg. sett en klosse slik at kloden kommer seg ut av "hullet", hopp deretter slik at du kommer ned med den ene på høyre sida.. deretter hopper du ned med den som står igjen oppe(til venstre) og setter en klosse under kortet. resten finner du ut av:d
Håper forklaringen min var god nok
Sist endret av Rellativ; 7. desember 2008 kl. 00:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
very impotent freak
Delusional's Avatar
I MADE IT!!! Tok sikkert 10 minutter å klare sistebrettet! Lvl 28 var den største nøtten spør du meg!

Flott flott spill! Jeg reddet verden!
veldi "catchy" spill.
digger storryen om jorda som bare spinner rundt i universet.
veldi veldi bra introvideo og 10/10 fra meg ass!
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Kan du prøve å forklare?

Jeg fikk til nummer 23. gå mot venstre til den øverste detter ned på den klossen(klossen skal bare stikke litt ut).. så går du mot høyre så bare den ene kloden beveger seg. sett en klosse slik at kloden kommer seg ut av "hullet", hopp deretter slik at du kommer ned med den ene på høyre sida.. deretter hopper du ned med den som står igjen oppe(til venstre) og setter en klosse under kortet. resten finner du ut av:d
Håper forklaringen min var god nok
Vis hele sitatet...
Når jeg prøver det ender det opp med at den som kom ned på høyre siden kjører rett i elektrogreia?
du må gå litt frem og tilbake, slik at en av de låser seg i en kasse, slik at "forholdet" mellom de blir forrandret. var slik jeg gjorde det iallefall.
Har du prøvd slik:
http://bildr.no/thumb/300347.jpeg


Er selv kommet til lvl 30 nå. Den er litt vrien, men skal nok få den til iløpet av natta.
Sist endret av Eplekjekk; 7. desember 2008 kl. 01:54.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Har du prøvd slik:
http://bildr.no/thumb/300347.jpeg


Er selv kommet til lvl 30 nå. Den er litt vrien, men skal nok få den til iløpet av natta.
Vis hele sitatet...
Hvordan fikk du den ned dit uten og sjokke begge?
Ved å legge en flyttbar kube foran den øverste jordkloden, slik:

http://bildr.no/thumb/300355.jpeg

Da er det bare å fortsette slik:

http://bildr.no/thumb/300356.jpeg


Men du må regne med å feile et par ganger før du får det til. Det er ikke bare-bare. Du må beregne litt selv.

EDIT: 100 innlegg
Sist endret av Eplekjekk; 7. desember 2008 kl. 02:11.
Dette Er ett genialt spill!
Du og broren din er flinke
Har dere planer om å lage flere spill?
Finns nok nettsider som er interresert i det spillet

Bra jobba!
Yess! Da fikk jeg til lvl 30!
Woho ... Én times spilling med mye irritasjon, men da var man ferdig!
Level 23 og 30 krevde MYE konsentrasjon (...og atter konsentrasjon)!

Lo forresten godt når jeg hørte én melodi fra vaskemusikken til mamma når jeg var ferdig med å redde verden.

Dette var verdt alle KP det har fått (...og blir å få i senere tid).

For dere som vil høre menymusikken: Resources\audio\Music\


Takk for tiden.
Hei!
Tusen takk for all den fine tilbakemeldingen, dette gikk jo over all forventning

Vi vet jo at det er et ganske lite 2d spill og de første vaklende skrittene våre inni programering og grafikk verdenen, men det er utrolig gøy å se at så mange har tatt seg tiden til å spille igjennom det hele. KP til alle.
veldig moro. skal svare på litt av spørsmålene.

VivaLatrina hadde kjørt oppover veggen i Level 27,dette er pga. collision detectionen jeg lagde, som først sjekker Y aksen så X aksen uten å sjekke det ordentlig i forhold til hverandre, men bugen ligger så tidlig i koden at det er vanskelig å fikse det uten å skrive myel kode på nytt, håper ikke så mange andre hadde problemer med det, så tenker jeg bare lager det bedre i neste spill
Jeg hadde ikke kode erfaring før jeg begynte å programere i påsken, men har hatt sinsykt lyst å lære det, så har jo sugd det til meg, begynte på spillet i Juli, og har jobbet mest med det i helgene, så har blitt veldig mange timer til sammen for å få det ferdig. har måtte lære meg å programere underveis hele vegen, det har vært kjempe gøy, og anbefaler alle andre som har lyst å lære seg det å bare sette igang. jeg begynte med python, som ikke var så altfor vanskelig å lære seg.
har vært å lest mye på forumet her og rundt om på internet for lære, så takk for god hjelp.

Jeg tenkte å lage en ferdig version V1.1 av spillet på mandagskvelden, har fått masse gode tilbakemelding, så skal fikse de bugsene som ble reagert på her, + sourcen er ikke helt linux kompatibel, så skal få fikset opp i det.
Var veldig morro å se dere diskutere ut løsninger på brettene, men ser nå at level 23 blir litt vanskelig, løsningen er egentlig ikke så avansert som dere hadde diskutert dere frem til, men imponerende at dere fant den alternative løsningen, har ikke tenkt på den selv om jeg har spillt spillet i maange timer

Jeg lurer på å forandre litt på noen brett til V1.1, så si ifra om det er noen brett som blir frustrerende, så skal jeg se om jeg finner en mer logisk måte å sette de opp på, skal kikke på level 23, og kanskje level 30.

Når jeg så at så mange hadde tatt seg tid å gå igjennom spillet, så tenkte jeg forslå at vi kanskje skulle laget en expansion pack før jul her på freak forum . en jule expansion,
Leveleditoren blir unlocked når du klarer spillet, og levelne blir lageret i Resources/Levels/User
En venn som var med å betateste spillet datt litt ut på å lage brett, og har laget noen veldig veldig fine brett som jeg i allefall synes det er veldig morro å spille, og som kunne passet fint inn om vi lager en pakke med ekstrabrett.
Om dere lager brett kan dere gå til


www.box.net
Login: spaceball2000
passord: levels

og laste de opp, om det kommer inn nok levels, 10-15 brett tenker jeg er bra, så skal jeg sette de sammen, og skrive en jule strory rundt det, så laste pakken opp med link her

Igjen, Tusen takk for all tilbakemeldingen!!!
Sist endret av kidz; 7. desember 2008 kl. 11:24.