Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5462
Vi vet jo alle at Snapchat kan være i besittelse av alle snappene dine lovlig. Vi kan jo også tenke oss til at politiet kan få innsyn i disse dersom de spør Snapchat pent nok.

La oss si at de har fått innsyn, hvor fellende er snapper? Jeg mener, Snapchat er ikke akkurat noe "godt" bevismateriale i en rett. Bilder av "kokain" kan jo være mel + en som tuller med kompiser for å late som om han drar striper en kveld.

Har noen erfart at politiet har fått innsyn i snappene sine? Kan det brukes til å få ransakelsesordre dersom de mener ymse bilder kan være god nok grunn til å ransake etter ulovligheter hjemme hos deg?

Erfaringer? Meninger?
Det er tatt skjermbilder av snaps som har ført til oppsigelser m.m.
delysid's Avatar
Trådstarter
36 8
Sitat av Grossie Vis innlegg
Det er tatt skjermbilder av snaps som har ført til oppsigelser m.m.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? At kollegaer har screenshottet?

Jeg snakker om at politiet nå får innsikt i alle snappene over en viss periode.
Jeg finner det særdeles lite sansynlig at politiet skal få innsyn i samtaler som er gjort på snapchat av snapchat(selskapet). Slik informasjon er ganske vanskelig å få.(det er ikke bare for politiet å "spørre pent") Jeg kan ikke tro at politiet legger så mye innsats i å ta enkeltpersoner.

De gangene politiet får innsyn i samtaler på snap, facebook osv, er det fordi de får direkte innsyn ved å sjekke pc, mobil o.l.

Jeg kan ikke tenke meg at bilder på mobilen/pc'en vil være fellende i en rettsak, men det gjør sikkert at politiet kan få en ransakelsesordre.
delysid's Avatar
Trådstarter
36 8
Grunnen til at jeg spør om dette i det hele tatt er fordi jeg er redd politiet overvurderer meg noe grasalt. Jeg er stygt redd de tror jeg er en del av noe nettverk eller lignende innen narkotika. Vil ikke dele så mye hvorfor jeg tror dette, det er basert på hva politiet har sagt over radio til hverandre mens jeg var anholdt og diverse stygge funn de har funnet hos meg som kan minne om noe "stort". Uten å gå inn på hva det er kan jeg si at jeg fant et tilbud på ebay og kjøpte 2000 ziplockbagger og 2500 tomme kapsler. Altså, det kostet 20-30kr mer enn 80% færre så jeg tenkte hvorfor ikke.

Vurderingen min av politiets reaksjon og samtaler seg i mellom gjør at jeg (såvidt ikke har rørt narkotika) er redd de tror jeg er noe helt annet enn jeg er...

..og deretter etterforsker meg deretter
Sist endret av delysid; 12. oktober 2016 kl. 14:00.
De får ikke innsyn i dine samtaler på snachat, facebook via selskapene sine servere, men de kan få innsyn via din eller din samtalepartner sin pc/mobil.

Det er ikke ulovlig å bestille ziplockbagger eller kapsler. Du kan ikke bli dømt for det.

Konklusjon: Du er trygg så lenge de ikke finner noe ulovlig i huset/leiligheten din.
"... men retten fester ikke lit til tiltaltes forklaring på dette punkt."

Det er veldig få bevis som vil være fellende i seg selv i en straffesak. Men summen av mange små indikasjoner kan styrke eller svekke den ene partens forklaring. Et bilde av at du snorter kokain er kanskje ingenting alene - det kan være tøys og tull. Akkurat som en kort telefonsamtale med en kjent dealer ikke betyr noe isolert sett - det kan jo være feil nummer. Og det finnes jo også legitime grunner til å ha sytti tusen kroner i kontanter i madrassen. Men du kommer til et punkt hvor alle disse småtingene gir deg et forklaringsproblem. Noe som til syvende og sist også kan medføre at resten av forklaringa di slår sprekker og at retten velger å tro mer på politiet enn på deg.
Hvis du mener at de etterforsker deg for noe du er uskyldig i, så kan du berolige deg med at mistanke ikke betyr stort. Hvis du ikke har gjort det du tror de tror du har gjort, så blir det vanskelig for de å bevise det. Det er ikke ulovlig å kjøpe 2000 ziplockbagger, det er faktisk noe som en prisbevisst tvangsnevrotiker med samle- og sorteringsmani kan ha god nytte av. Det samme gjelder de 2500 tomme kapslene. De er fullt lovlige og egner seg godt til f.eks malt rabarbra- og gressløkblanding hvis man liker slikt. De kan også være en utrolig grei reserveløsning hvis du ikke har en termos for hånden - du fyller da kapslene med vann/iste/solo og svelger ved behov.

Du kan nok slappe av. De snakker nok uansett ikke seg i mellom om din sak hvis du kan høre det. Hvis de ikke har mer enn det du beskriver, så kan jeg aldri tro at de bruker spesielt mye tid på deg. Det må være snakk om noe svært alvorlig, og god mistanke, om de gidder å stresse med å få utlevert data fra snapchat e.l.
delysid's Avatar
Trådstarter
36 8
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
"... men retten fester ikke lit til tiltaltes forklaring på dette punkt."

Det er veldig få bevis som vil være fellende i seg selv i en straffesak. Men summen av mange små indikasjoner kan styrke eller svekke den ene partens forklaring. Et bilde av at du snorter kokain er kanskje ingenting alene - det kan være tøys og tull. Akkurat som en kort telefonsamtale med en kjent dealer ikke betyr noe isolert sett - det kan jo være feil nummer. Og det finnes jo også legitime grunner til å ha sytti tusen kroner i kontanter i madrassen. Men du kommer til et punkt hvor alle disse småtingene gir deg et forklaringsproblem. Noe som til syvende og sist også kan medføre at resten av forklaringa di slår sprekker og at retten velger å tro mer på politiet enn på deg.
Vis hele sitatet...
Sitat av caperno Vis innlegg
Hvis du mener at de etterforsker deg for noe du er uskyldig i, så kan du berolige deg med at mistanke ikke betyr stort. Hvis du ikke har gjort det du tror de tror du har gjort, så blir det vanskelig for de å bevise det. Det er ikke ulovlig å kjøpe 2000 ziplockbagger, det er faktisk noe som en prisbevisst tvangsnevrotiker med samle- og sorteringsmani kan ha god nytte av. Det samme gjelder de 2500 tomme kapslene. De er fullt lovlige og egner seg godt til f.eks malt rabarbra- og gressløkblanding hvis man liker slikt. De kan også være en utrolig grei reserveløsning hvis du ikke har en termos for hånden - du fyller da kapslene med vann/iste/solo og svelger ved behov.

Du kan nok slappe av. De snakker nok uansett ikke seg i mellom om din sak hvis du kan høre det. Hvis de ikke har mer enn det du beskriver, så kan jeg aldri tro at de bruker spesielt mye tid på deg. Det må være snakk om noe svært alvorlig, og god mistanke, om de gidder å stresse med å få utlevert data fra snapchat e.l.
Vis hele sitatet...
Takker for beroligende og gode svar. Dere har jo veldig rett, og nei, jeg er jo ingenting av det de ev. mistenker jeg er, eller det jeg mistenker de tror om meg, men det har vært litt i overkant mange tilfeldigheter som kan få enhver til å lure på hva jeg driver med. Ga de ikke innsikt i tlf da de ba om det heller. Den er uansett kryptert og jeg bryr meg ikke om de tar den "for å bryte den opp" som de sa de fint fikk til(som jeg fint veit er tull).

De hvisket faktisk om meg og min sak mellom seg, men jeg har god hørsel, hehe, så fikk med meg hva det var, uten å si noe konkret var det sånt som: "ja her er det noe stort" med videre meninger om sakens "størrelse".

Men ikke det at de har funnet noen kontanter på meg heller, så jeg tror jeg skal be noie-meg slappe litt av med dette

Takk folks
Sist endret av delysid; 12. oktober 2016 kl. 14:33. Grunn: typo, formulering
Den hviskinga høres ut som et forsøk på manipulasjon for meg. At de prøvde å skremme deg til å tilstå noe mindre ille ved å "true" om en stor etterforskning.
delysid's Avatar
Trådstarter
36 8
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Den hviskinga høres ut som et forsøk på manipulasjon for meg. At de prøvde å skremme deg til å tilstå noe mindre ille ved å "true" om en stor etterforskning.
Vis hele sitatet...
Hmm, ikke dumt tenkt, har faktisk ikke tenkt over det. Hadde ikke forundra meg det. De var veldig på "det aller beste du kan gjøre nå er å innrømme alt og bare innrømme at du har gjort en tabbe rett og slett!"
Dette blir en smule anekdotisk, men i Hemsedal-saken var et bilde fra Snapchat en del av bevisgrunnlaget. Meddommerne som stemte for frifinnelse begrunnet dette blant annet med at «Fornærmede har åpenbart opptrådt aktivt i forbindelse med de seksuelle handlingene, jf. blant annet de framlagt bildene». Konklusjonen er at bilder fra Snapchat kan og blir brukt i retten.
Er på ingen måter en ekspert på området, men jeg tror det skal en del til før norsk politi får ubegrenset tilgang på en bruker sin konto av Snap Inc. Allikevel er det bare å bruke sunn fornuft dersom man holder på med lyssky aktiviteter (peker ikke på noen spesielt, snakker generelt) slik at man ikke ender opp i en potensielt kjip situasjon. Desto mindre bevis, desto bedre. Aldri ta bilder, kommuniser minst mulig over telefon/internett. Man må selvfølgelig også gå ut i fra at politiet har et aldri så lite samarbeid med noen mennesker som er over gjennomsnittet flinke til å hacke og snoke litt

Utrolig nedtur at du hadde så mange ziplocker og kapsler, loven må jo ha tenkt at du hustler big-time, haha!
Et tips er at du ikke filmer og deler det kriminelle du gjør fra og med nå...