Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 797
Hei.

Jeg holder på med å laget ett script som automatisk lager brukere, med brukernavn og passord hentet fra en fil. Problemet mitt er att jeg skjønner ikke hvordan jeg skal skille mellom brukernavn og pass i scriptet. Akkuratt nå henter scriptet brukernavn fra en fil lik den nedenfor, bare uten passordene. Scriptet setter $name.8 som passord, som selfølgelig er helt ubrukelig.

scriptet ser slik ut:

Kode

#!/bin/sh
shell=/bin/sh
group=it
groupadd $group
mkdir /home/$group
mkdir --mode=770 /home/$group/felles
chown -c :$group /home/$group/felles

staffdir=/home/$group
cat it | while read name #her vil 'it' bli byttet ut med 'it_pass' som og inneholder passord. 'read' skal vell og byttes ut med 'read -a aname'?
do
      if test "./$name" != "$0"
      then
                useradd $name -c "Medlem av gruppen $group" -d $staffdir/$name -g $group -p $name.8 -s $shell
                mkdir --mode=700 /home/$group/$name && chown $name: /home/$group/$name
                /usr/local/samba/bin/smbpasswd -a -s  $name $name.8
        fi
done
brukerfilen med passord ser slik ut (navn og pass er delt med en tabulator):

vegard yo9vluk0
john bl0cr3ar
lasse ti38iaji
guri ki7trlu1
kjetil phouqla2
orjan yoah2exl
torvald so4joeho
tux 3houwiub

jeg er blitt tipset om att jeg skal bruke 'read -a aname', men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal dele navn fra passord i scriptet.
manualen til bash/read ligger her: http://w3.pppl.gov/info/bash/Bash_Builtins.html (litt nede på siden), men jeg blir ikke klokere av den..

Noen som kan hjelpe?
Sist endret av RoadKill; 7. juli 2004 kl. 18:39.
Hvis jeg skjønner det riktig.

Kode

navn=$(echo $name | cut -f1)
pass=$(echo $name | cut -f2)
Sist endret av Scoody; 26. juni 2004 kl. 16:12.
Linux bruker script? Orddeling er ondskap. "Linux-brukerskript" eller "brukerskript for linux" er bedre tittel på tråden.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprinnelig postet av foolish
Linux bruker script? Orddeling er ondskap. "Linux-brukerskript" eller "brukerskript for linux" er bedre tittel på tråden.
Vis hele sitatet...
Jepp!
Jeg regnet med at denne tråden dreide seg om at linux bruker script til noe....
Ja, vi er alle offer for denne anglofiseringen!
Fikset. Det er utolig att folk bruker så mye energi på norsk gramatikk, og så lite på sh-scripting

Eller ikke fikset. Kan bare forandre subject, ikke tittel :/
Sist endret av RoadKill; 7. juli 2004 kl. 18:41.
En vesentlig del av kommunikasjon er støy, eller mangel på sådan.