Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1043
Nytt OS?
Jeg har bestemt med for å bytte OS. Men det er så mye å velge i, etter å ha lest igjennom mange tråder har jeg kommet frem til Mandrake, Slackware og freeBSD. Noen av disse som er bedre enn de andre?

Dessuten; da jeg driver en god del med websdesign ol. er jeg helt avhengig av å ha muligheten til å bruke adobe photoshop, helst versjon 6, som jeg har serial til. Gjør heller ikke noe om det er mulig å kjøre nyere versjoner av programmet.
Etter hva jeg da har forstått kjører man PS igjennom wine(eller er det winex, wine(X)?). Jeg har også sett et screenshot av photoshop kjørt på en freeBSD maskin, men hvor stabilt er det? og fungerer alt som det skal?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Du kan fint kjøre Photoshop 7 og under (har ikke prøvd Creative Studio) i FreeBSD og Linux.

Denne testen i FreeBSD er emulert igjennom Wine i Juli i år, der wine 20030709-snapshotet krasjet Photoshop når man prøvde å forandre størrelsen på toolboxen (det rektangulære verktøyvinduet til venstre). Dette er helt sikkert fikset i nyere versjoner av Wine og CrossOver Office.

Wine (fortsatt Juli-snapshotet) hadde også det irritasjonsmomentet at den grå bakgrunnsboksen dekket over de forskjellige mindre verktøyvinduene hvis man trykket på den. Det er derfor jeg ikke hadde hovedvinduet i fullscreen på screenshotet.

Om disse to feilene er fikset på i nyere versjoner i Wine og CrossOver Office håper jeg andre her kan svare på.

Merk deg at disse feilene her kommer uansett om man sitter på en Linux-distribusjon eller *BSD-installasjon. Wine er tredjepartsprogramvare.
echo_'s Avatar
Trådstarter
hm.. hørtes jo bra ut. Et par mindre bugs kan jeg sikkert leve med, jeg tror nok jeg muligens kommer til å ha windows liggende på en disk om det skulle være noe.

Tror jeg hiver ned FreeBSD iløpet av natten, og innstallerer i morgen.

Eller bør jeg heller gå for f.eks slackware?
Freebsd er et meget godt valg, lett å bruke (når man kommer inn i det) og installasjoner er ikke noe problem. Bare husk å dra ned 4.9, det er stable.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Nja, jeg ville ha valgt FreeBSD pga den gode dokumentasjonen og The Ports Collection som gjør det utrolig enkelt å administrere operativsystemet.

Nå skal det sies at Slackware har LinuxPackages, Gentoo har Portage og Debian har APT, som også er verdige pakkesystemer.

Både Slack og Gentoo har sin BSD-vri på userland (de har vel innsett at BSD er best ;) så de er absolutt ikke dårlige valg.
Har kjørt photoshop en del i wine, må si at nyeste versjon av wine kjører den meget perfekt uten crash.
dette hadde jo egentlig ingenting med temaet å gjør. men vist du vil så kan du få Photoshop 8 (CS) av meg vist det funker på det OSet du skal bruke.
echo_'s Avatar
Trådstarter
har photoshop 8, men ellers takk. OSbytte har blitt lagt litt på hylla da jeg er syk atm..
ok, god bedring =)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
*bump*
får ikke CS til å fungere i Crossover-Office, men 7.0 fungerer smertefritt
Sist endret av Cadex; 20. juli 2004 kl. 15:37.
Ellers så begynner jo Gimp å bli ett verdig alternativ til Photoshop.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
*bump* nå i disse tider hvor man plutselig skal publisere nytt design av siden sin fant man ut at "Save for web" ikke fungerer i CrossoverOffice på PS7.0

Noen flere som har problemer med dette?
Mandrake er fint for deg som nybegynner.
Setter opp og konfigurerer det meste av hardware automatisk og er lett å anvende.
Slackware 10 har jo fått en apt-get lignende sak også... slapt-get http://www.linuxpackages.net/search_...slapt&ver=10.0