Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 603
Hei!

Kjøpte en brukt VOXac15cc1 fra en fyr på finn.no. I annonsen stod det; " Har amerikans transformator for at den skal fungere i norge. Fungerer helt topp og ikke noe støy etc." Pga den lange avstanden (jeg bor på jæren, han i Telemark), og at fyren virket til å stole på, valgte jeg å kjøpe den usett.
Kom godt pakket i posten, da jeg plugger den i via den medfølgende transformatoren fra clas ohlson.

http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873370550302.jpg

Vel plugget i med gitaren var det ganske mye støy (ny jack-kabel, ingen effektpedaler) og medfølgende footswitch til reverb og tremolo viser ingen tegn til liv.
Ringte til Clas Ohlson der de informerer meg at den transformatoren ikke kan brukes på ampen pga nivået på 50W kontra ampens 80W.



Regner med dette kan være grunnen til at footswitchen ikke fungerer, og muligens grunnen til støyen? Etter søk på butikker her i Norge har jeg ikke funnet noen tilsvarende transformatorer med 80W.

Så; er jeg blitt lurt, eller skal i utgangspunktet denne transformatoren fungere greit og at det derfor kan være noe annet som er modent for utskifting (rør, footswitch, intern transformator etc.)?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Støyen kjem antakelig av at det er ein konverter, altså ein switch-mode-PSU, og ikkje mekanisk trafo. Det er gode odds for at det fungerer langt betre med ein vanleg elektromagnetisk transformator.

I tillegg bør du gjerne ha ein trafo som takler minst to ganger merkeeffekten, ettersom PSUer i forsterkere typisk kan dra peakeffekter som er over merkeeffekt.
Trådstarter
95 4
Okay, takk for svar. Tror støyen kan ha noe med den aktuelle gitaren jeg brukte også, støyen forsvant betraktelig ved å koble til en akustisk med mic.
Men angående reverb og tremolo, kan disse påvirkes av transformatoren, eller er det mer sannsynlig koblingsfeil i switchen og/eller switchinputen?