Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1435
Hei.

Utfører en god del svart arbeid og merker at det blir mindre og mindre aktuelt for folk å betale med kontanter da enkelte av beløpene kan bli vanskelig å få tatt ut i minibank. Merker også at veldig mange butikker reagerer når jeg betaler deler og utstyr med kontanter så å gå vekk fra det hadde vært greit.

Lurte på om det finnes en utlands bank som jeg benytte og få tilsendt bankkort til uten at de sladrer til Norge?

Planen er å få kundene til å overføre til denne kontoen i utlandet også benytter jeg kun bankkortet til å betale for mine daglige utgifter utenom boliglån og slikt.

Lest litt på banken som heter Much Better men usikker på om det er trygt?
Med "sladrer" mener du vel egentlig "rapporterer"? Alle banker i EU så vidt jeg vet er pålagt å rapportere mistenkelige transaksjoner. Jeg har lest at sveitsiske banker ikke lenger vil ha kunder fra land de kan bli pålagt å rapportere til. Og din tiltenkte bruk er vel nettopp det hvitvaskingsloven er tiltenkt. Tror du må se på banker utenfor EU og vest-Europa. Men jeg tror du vil finne ut at det er mer bryderi enn det er verdt. Personlig ville jeg vært betenkt med å sende tusenvis av kroner til Langtvekkistan.

Hele hensikten er vel at det skal bli så vanskelig at ingen av partene orker å drive svart. Lykke til videre!


(Til moderator: Jeg har virkelig anstrengt meg for å ikke være moraliserende her.)
Uvaksinert 👍
Er vel også slik at hvis man overfører ett større beløp til utlandet så kan det også vekke interesse. Så kan jo slå hardt tilbake på kundene dine også.
Problemet ditt er at færre og færre vil betale kontant, men du tror de samme kundene er villige til å overføre penger til en konto i utlandet? Og attpåtil at du skal kunne bruke de pengene i Norge (i norske kroner) uten å ende opp i valutaregisteret (som selv privatpersoner kan få tilgang til)?
Legg det frem slik:

1) Enten så legger du (kunden) effort for å skaffe meg kontanter. Kona kan ta ut penger, mannen osv. De kan dra fysisk i banken og flere mini-banker. Worst case må de gjøre det over noen dager.

2) Ellers må de betale 40-60% mer pga skatt, for da må det gjøres hvitt om det skal på konto.

Du gjør de en tjeneste av å ordne det hakket rimeligere enn om det skuøøe gjøres hvott, da kan de prioritere å gjøre det enklere for deg også. Ellers må de betale fullpris
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Crypto
Vis hele sitatet...
Vanlige folk vet ikke hvordan det håndteres. Je vet det ikke selv for jeg har ikke bruk for det, og det har ikke vanlige folk heller. Folk oppfatter krypto som kriminelle penger, på et generelt grunnlag for når krypto nevnes i pressen er det kun i forbindelse med kriminalitet og narkotika. Det er kun når du får løsepenge-virus at vanlige folk får kontakt med krypto /noe som fører til at få betaler da det er så "vanskelig" for vanlige folk). Så min mening er at folk flest ikke vil sette seg inn i det engang. Da er det faktisk enklere å sende penger til en bank i Langvekkistan. For da bruker du et kjent bank-system.

Men jeg kan jo ta feil. Fortell meg gjerne hvis noen har andre erfaringer.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vanlige folk vet ikke hvordan det håndteres. Je vet det ikke selv for jeg har ikke bruk for det, og det har ikke vanlige folk heller. Folk oppfatter krypto som kriminelle penger, på et generelt grunnlag for når krypto nevnes i pressen er det kun i forbindelse med kriminalitet og narkotika. Det er kun når du får løsepenge-virus at vanlige folk får kontakt med krypto /noe som fører til at få betaler da det er så "vanskelig" for vanlige folk). Så min mening er at folk flest ikke vil sette seg inn i det engang. Da er det faktisk enklere å sende penger til en bank i Langvekkistan. For da bruker du et kjent bank-system.

Men jeg kan jo ta feil. Fortell meg gjerne hvis noen har andre erfaringer.
Vis hele sitatet...
Det er så vanskelig:

Lag bruker hos coinbase

Trykk på motta bitcoin
Kopier, del eller scan QR koden som er "konto nummer" (adressen).

Sender gjør det samme men trykker send bitcoin

Limer inn eller canner qr kode

Skriver inn ønsket beløp

Trykker send

Mottar engangskode

Skriver inn koden

Ferdig


Edit: for betaler er det 1 Steg ekstra. Han må trykke på kjøp bitcoin, bruke sitt visa kort å kjøpe btc først
Sist endret av hvagjordo; 11. september 2022 kl. 09:38. Grunn: Glemte noe