Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4344
Jeg ble tatt i bruk av hasj da jeg var 19 år og fikk forelegg. Jeg har lyst til å studere farmasi, men har hørt at man må levere politiattest for å studere det. Jeg er derfor redd for at jeg ikke kan studere det. Er det noen som har noe erfaring eller kunnskap innenfor dette?
Ikke umulig du har brent noen broer der nei.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av https://www.uib.no/med/politiattest
Har du fått opptak til farmasistudiet, må du i tillegg levere politiattest etter § 30A i legemiddellova. Attesten vert avgrensa til å gjelde brot på narkotikalovgivinga.
Du søker om politiattesten på vanleg måte som for dei andre studieprogramma.
Vis hele sitatet...
Så kva seier §30a?

§ 30 a.Farmasøytisk industri, legemiddelgrossister og apotek kan kreve fremleggelse av ordinær politiattest, jf. politiregisterloven § 40. Attesten avgrenses til å omfatte overtredelser av narkotikalovgivningen.
Vis hele sitatet...
Ordinær politiattest skal ikkje omfatte lovbrot med strafferamme inntil seks månader.

Men. Knarkbruk etter legemiddellova har strafferamme på fengsel inntil seks månader, bot eller begge deler... Altså strengare enn seks månader, så det skal førast opp - men kun i tre år etter at forelegget vart vedteke. Så er det meir enn tre år sidan vil det ikkje komme med.
derek jeter's Avatar
Trådstarter
8 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så kva seier §30a?


Ordinær politiattest skal ikkje omfatte lovbrot med strafferamme inntil seks månader.

Men. Knarkbruk etter legemiddellova har strafferamme på fengsel inntil seks månader, bot eller begge deler... Altså strengare enn seks månader, så det skal førast opp - men kun i tre år etter at forelegget vart vedteke. Så er det meir enn tre år sidan vil det ikkje komme med.
Vis hele sitatet...
Jeg leste på ung.no at medisin studiet krever begrenset politiattest. Vet du om hasjrøykingen - strafferamme mindre enn 6 måneder - vil komme på en eventuell begrenset politiattest?

https://www.ung.no/kriminalitet/2786...itiattest.html
Sist endret av derek jeter; 20. april 2021 kl. 22:33.
jeg har akkurat søkt om politiattest etter politiregisterloven § 40 og har en hel bråte med bøter for bruk så langt som 20 år tilbake i tid og ne ubetinget dom på akkurat 6 mnd .. bot/forelgg forsvinner etter 3 år og jeg fikk min uten anmerking
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så kva seier §30a?


Ordinær politiattest skal ikkje omfatte lovbrot med strafferamme inntil seks månader.

Men. Knarkbruk etter legemiddellova har strafferamme på fengsel inntil seks månader, bot eller begge deler... Altså strengare enn seks månader, så det skal førast opp - men kun i tre år etter at forelegget vart vedteke. Så er det meir enn tre år sidan vil det ikkje komme med.
Vis hele sitatet...
Man kan godt, kanskje rent språklig, mene at legemiddelloven §§ 31 jf. 24 (1) har en strafferamme som er større enn det politiregisterloven § 40 (om ordinær attest) legger opp til. Men, det er ikke riktig.

I forarbeidene til politiregisterloven (Ot.prp.nr.108) s. 169 står det "Endelig vises det til endringen i § 40 (ordinær politiattest), hvoretter det bare skal anmerkes ilagte bøter for overtredelse av straffbare forhold som har en strafferamme på mer enn seks måneder, jf. nærmere om dette i punkt 12.6.4. Som følge av dette vil brudd på legemiddelloven § 31, jf. § 24 første ledd som straffes med bøter, uansett ikke bli anmerket på politiattester, idet strafferammet i den nevnte bestemmelsen er begrenset til seks måneder. Dette innebærer at personer som er ilagt bøter for brudd på legemiddelloven vil få utstedt en politiattest uten anmerkning.

I forbindelse med diskusjon om temaet sendte jeg også en e-post til politiets enhet for vandelskontroll og politiattester. De viste til forarbeidene til politiregisterloven, og sitatet ovenfor, og skriver "Ordlyden i forarbeidene er klar. Dette betyr at bot for overtredelse av legemiddelloven § 31 ikke skal anmerkes på ordinære attester.

Sitat av derek jeter Vis innlegg
Jeg leste på ung.no at medisin studiet krever begrenset politiattest. Vet du om hasjrøykingen - strafferamme mindre enn 6 måneder - vil komme på en eventuell begrenset politiattest?

https://www.ung.no/kriminalitet/2786...itiattest.html
Vis hele sitatet...
Dersom det her siktes til en såkalt barneomsorgsattest, jf. politiregisterloven § 39, vil ikke brudd på legemiddelloven dukke opp på en slik i det hele tatt, i og med at legemiddelloven ikke står nevnt spesifikt blant de straffebudene som er listet opp i bestemmelsen.
Sist endret av sokkejohn123; 21. april 2021 kl. 17:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sokkejohn123 Vis innlegg
Man kan godt, kanskje rent språklig, mene at legemiddelloven §§ 31 jf. 24 (1) har en strafferamme som er større enn det politiregisterloven § 40 (om ordinær attest) legger opp til. Men, det er ikke riktig.
Vis hele sitatet...
Takk, det var nyttig oppdatering Då får eg beklage feilinformasjon.
TS: Her er hva jeg hadde gjort: Først og fremst hadde jeg forsøkt å få fasiten på hva en farmasistudierelatert politiattest ville inneholde for meg, og hva som eventuelt ville forsvinne når. Her kunne man for eksempel bare søke om en politiattest først som sist? Eller så tror jeg man kan møte opp på politikammeret og få rullebladet opplest. Da hadde jeg visst hva jeg hadde å arbeide med. Dersom alt allerede var bortevekk for dette formålet innen studiestart, så ville saken vært løst.
Dersom jeg hadde relevante saker på rullebladet som ikke ville bli borte innen studiestart, så ville jeg forsøkt å finne ut hvordan shit fungerer på farmasi. Her er det flere muligheter. Du kan kontakte studiekonsulenten, potensielt via en fake epost hvis du ikke vil tipse de om at du har røyka noe. Eller du kan spørre en masterstudent du kjenner, eller noen som kjenner noen. Her må du bare være litt sosialt kløktig. Hvis det viser seg at faramsøytisk institutt er ganske laidback og ikke begynner å bitche om disse attestene til klinisk undervisning nærmer seg, og dette først skjer etter noen år, så er kanskje eventuelle skampletter borte innen du trenger attesten. Eller kanskje de er lempelige og lar deg begynne, men er villige til å akseptere en oppdatert attest når shit er borte, så får du heller ta ikke-kliniske fag i mellomtiden. Hvis de derimot er nazi, og pælmer deg ut før du kommer godt i gang hvis du forteller at du noensinne har sett en jazzcigar, da må du begynne å være mer kreativ. Kan du for eksempel begynne på et kjemi- eller medisinstudium, og så hoppe over til farmasi uten å måtte begynne helt fra scratch hvis du velger dine fag med omhu? I så fall kan du gjøre det, og så hoppe over på farmasi innen rullebladet ditt har blitt renere. Hvis det bare er snakk om et år før ting blir borte, og du må ha ren attest når du begynner, annen kompetanse ikke kan overføres og de er skikkelig strenge - så kanskje du bare må gjøre noe helt annet et år.

Etterretning erstatter flaks, så undersøk litt og velg strategi på bakgrunn av hva som dukker opp. Tidenes minst konkrete råd, I know. Men jeg tror faktisk det er veien å gå her.
Jeg har vært i rimelig lik situasjon som deg med cannabis og piller på rullebladet. Snakka med psykiater om det, som igjen hørte med en eller annen farmasøyt på et sykehus som sa det ikke hadde noe å si. Dette er riktignok ca 10 år siden, men rimelig sikker på at det ikke gjør noe. Lykke til med studiet
▼ ... over et år senere ... ▼
Takk for alle svar! Jeg måtte sende inn 2 politiattester for å studere farmasi. 1 helsearbeider attest og 1 avgrenset politiattest etter legemiddelloven 30a. Bruk av hasj var ikke med på noen av de. Ingen problem å studere farmasi med etter å ha blitt tatt for bruk
Sitat av derek jeter Vis innlegg
Takk for alle svar! Jeg måtte sende inn 2 politiattester for å studere farmasi. 1 helsearbeider attest og 1 avgrenset politiattest etter legemiddelloven 30a. Bruk av hasj var ikke med på noen av de. Ingen problem å studere farmasi med etter å ha blitt tatt for bruk
Vis hele sitatet...
Det kommer bare an på hvor lenge siden det skjedde og hvilken vandel som kreves.

Det finnes flere forskjellige typer vandel:

Barneomsorgsattest (Saker som kun omhandler barn og ungdom)
Begrenset (Her henter de kun det som er relevant for stillingen/studie den siste tiden)
Ordinær (Alt du har blitt dømt for de siste 5 årene!?)
Uttømmende (Alt du har blitt dømt for hele livet, selv under kriminell lavalder. Her forsvinner ikke noe og følger deg livet ut)
Uttømmende og utvidet (Samme som over, men inkluderer også forenklede forelegg, gebyrer osv)

Kategori: Student – Farmasi

Studenter ved høyere utdanning som skal ha
praksisstudier eller klinisk undervisning i apotek eller
tilgrensede institusjoner med krav om politiattest etter
legemiddelloven § 30 a.

Universitets- og høyskoleloven § 4-9
første ledd andre punktum, jf.
legemiddelloven § 30 a.

Type vandel: Begrenset

Bekreftelse: Tilbudsbrev om opptak til utdanning eller bekreftelse fra utdanningsinstitusjonen som viser til krav om fremleggelse av politiattest
Vis hele sitatet...
Så ditt tilfelle var begrenset, hvor de leitet etter knark. Dette er bare for å sørge for at folk som har problemer med rus eller salg osv ikke kommer inn på studiet og får tilganger de kanskje ikke burde hatt. Litt usikker på hva som skjer om du hadde blitt tatt for knark under studiet og sånt sett ikke lenger ha en tilfredsstillende vandel.