Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1319
Ønsker å komme i kontakt med andre døgnere

Hver helg ender jeg som regel opp sammen med en eller to kamerater som er like hekta på døgning som meg. Alle andre vi fester med legger seg i tur og orden. Vi derimot kjører på. Gjerne til langt ut på neste dag og kanskje til og med neste natt.


Hva liker folk og gjøre når de døgner?

Hva slags dop fungerer bra for dere?

Tips og triks tas i mot
Følger.

Personlig synes jeg det er spennende å ta andre ting enn pepper, siden jeg synes det er litt juks når man skal døgne

Sopp og knips, tilogmed en konstant strøm med jointer kan holde meg gående. Pass på å ikke drikke for mye
Tror det er første nybegynnerfeilen fleste nordmenn gjør.. De drikker seg drita klokka 12 o pæser ut i sofan

Det beste er å bli drita når trippen plutselig begynner å dabbe av. Sola har stått opp og du kan endelig stikke på sjappa igjen og kjøpe et par sixpacks

Sitat av satanicMajestet Vis innlegg
Følger.

Personlig synes jeg det er spennende å ta andre ting enn pepper, siden jeg synes det er litt juks når man skal døgne

Sopp og knips, tilogmed en konstant strøm med jointer kan holde meg gående. Pass på å ikke drikke for mye
Vis hele sitatet...
satanicMajestet

hva gjør du når du døgner? feks gamer, fester, hører på musikk, loker å nett

og hva er erfaringene dine med morrapils på bar?
Sist endret av antisosial; 12. oktober 2020 kl. 16:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det virker automatisk som om at de som døgner skal bruke en form for dop.

Det beste med døgning er ikke drikking og festing. Det er fred og ro på den tiden av døgnet alle sover og man kan gjøre akkurat hva man vil, innenfor rimelighetens grenser. Det være seg gaming, gå tur i mørket eller lese en bra bok. Alt med en skål potetgull eller et glass brus.

Dop og drikking er no-go for min del.
Døgner ufrivillig nesten daglig pga kronisk insomnia.
Fyller tiden med husarbeid, gaming eller en random film/serie.
Trenger nødvendigvis ingen rusmidler for det, men røyker en del hasj (som hjelper mot insomniaen)
Døgnet en del da jeg var yngre og gamet en del, men har ikke blitt så mye av det i det siste. Husk at kroppen og hodet trenger søvn, ikke bare for å være opplagt. Lite søvn svekker immunforsvaret ditt, endrer bakteriefloraen i tarmen så man legger på seg raskere og gjør at hjernen ikke får renset seg ordentlig for beta-amyloid som bygger seg opp mens man er våken. Morro å være oppe å feste, men kjipt om det resulterer i alzheimers
Sitat av Pablo Technobar Vis innlegg
Døgnet en del da jeg var yngre og gamet en del, men har ikke blitt så mye av det i det siste. Husk at kroppen og hodet trenger søvn, ikke bare for å være opplagt. Lite søvn svekker immunforsvaret ditt, endrer bakteriefloraen i tarmen så man legger på seg raskere og gjør at hjernen ikke får renset seg ordentlig for beta-amyloid som bygger seg opp mens man er våken. Morro å være oppe å feste, men kjipt om det resulterer i alzheimers
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på at man legger på seg raskere av å døgne eller at det endrer tarmfloraen?
Jeg er nemlig tynn som en flis og har ikke klart å legge på meg en halv kg de siste 5 årene.
Joda, er ikke bra for kroppen å døgne, men det er jo ikke noe man gjør hver eneste dag (stort sett) og før eller siden blir kroppen så sliten at du sovner automatisk.
Ts det virker som en sikker vei til tung rusmiddelbruk som du sikkert raskt mister kontrollen over den måten du omgåes rusmidler på. Kanskje greit å ikke være helt uten bremseklosser noen helger? Tenk på helsa di, også den mentale. Det er bra for kropp og sinn å få nok søvn. Det er greit å ta den helt uten noen ganger i året og kjøre en lang todagers men ikke hver helg. Og pass på om du kjenner lysten til å starte helgen på torsdag eller utvider til å feste også på søndager, det er faresignaler har jeg hørt.
Sitat av overwatch Vis innlegg
Det virker automatisk som om at de som døgner skal bruke en form for dop.

Det beste med døgning er ikke drikking og festing. Det er fred og ro på den tiden av døgnet alle sover og man kan gjøre akkurat hva man vil, innenfor rimelighetens grenser. Det være seg gaming, gå tur i mørket eller lese en bra bok. Alt med en skål potetgull eller et glass brus.

Dop og drikking er no-go for min del.
Vis hele sitatet...
Enig at ikke dop og festing er det beste med døgning. For min del er det som regel da jeg ender opp med å døgne bare. Det beste er når du er på dag to og begynner å føle deg rar og prikkete i kroppen. Når hodet begynner å loke litt. Er selvfølgelig ikke helt sunt og det er viktig å gi seg mens leken er god. Jeg pleier å ta igjen søvnen ganske bra etter en runde.

Starter gjerne fredag og er våken til lørdag kveld eller ettermiddag. Så sover jeg til mandagmorgen
R.i.p 23.04.2021
Sitat av antisosial Vis innlegg
Enig at ikke dop og festing er det beste med døgning. For min del er det som regel da jeg ender opp med å døgne bare. Det beste er når du er på dag to og begynner å føle deg rar og prikkete i kroppen. Når hodet begynner å loke litt. Er selvfølgelig ikke helt sunt og det er viktig å gi seg mens leken er god. Jeg pleier å ta igjen søvnen ganske bra etter en runde.

Starter gjerne fredag og er våken til lørdag kveld eller ettermiddag. Så sover jeg til mandagmorgen
Vis hele sitatet...
Trur du muligens kommer til og endre synspunkt når du opplever din første store psykose utløst av rus å for lite søvn.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ts det virker som en sikker vei til tung rusmiddelbruk som du sikkert raskt mister kontrollen over den måten du omgåes rusmidler på. Kanskje greit å ikke være helt uten bremseklosser noen helger? Tenk på helsa di, også den mentale. Det er bra for kropp og sinn å få nok søvn. Det er greit å ta den helt uten noen ganger i året og kjøre en lang todagers men ikke hver helg. Og pass på om du kjenner lysten til å starte helgen på torsdag eller utvider til å feste også på søndager, det er faresignaler har jeg hørt.
Vis hele sitatet...
Takker for omtanken og ser selvfølgelig de destruktive sidene dop og rå festing har. Men jeg var i utgangspunktet mest opptatt av hvordan andre her på forumet liker å døgne. Jeg er bare opptatt av døgning
Trenger inspirasjon

Sitat av Tarm Vis innlegg
Trur du muligens kommer til og endre synspunkt når du opplever din første store psykose utløst av rus å for lite søvn.
Vis hele sitatet...
Det er mulig Tarm. Er det noe du eller andre kan beskrive hvordan føles? psykose utløst av lite søvn altså
Sist endret av antisosial; 12. oktober 2020 kl. 17:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel det er vel mest kombinasjonen av døgning og rå festing jeg tenkte på. Festing i seg selv - vel folk vet jo alt om evt. skader etc. Men rå festing evt. bruk av dop kombinert med festing kan akselerere alt fra mentale problemer som feks psykose til å lettere bli hekta på dop for på "langhelger" blir det gjerne en temmelig drøy kombo av uante mengder alkohol, og så mye dop som dere klarer skaffe og for de villeste ryker hele helgen helt uten søvn. Det er gjerne kombien du jakter på gjør dette til risikosport. Og spesielt om du kjører på slik helg etter helg. Rus er gøy og godt men forsøk å finne noe annet som også opptar plass i livet. Ikke la rusen eller ruset døgning være det som har høyest fokus.
Sist endret av _abc_; 12. oktober 2020 kl. 17:23.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel det er vel mest kombinasjonen av døgning og rå festing jeg tenkte på. Festing i seg selv - vel folk vet jo alt om evt. skader etc. Men rå festing evt. bruk av dop kombinert med festing kan akselerere alt fra mentale problemer som feks psykose til å lettere bli hekta på dop for på "langhelger" blir det gjerne en temmelig drøy kombo av uante mengder alkohol, og så mye dop som dere klarer skaffe og for de villeste ryker hele helgen helt uten søvn. Det er gjerne kombien du jakter på gjør dette til risikosport. Og spesielt om du kjører på slik helg etter helg. Rus er gøy og godt men forsøk å finne noe annet som også opptar plass i livet. Ikke la rusen eller ruset døgning være det som har høyest fokus.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Rusen er ikke det viktigste. Selv om jeg kanskje høres naiv ut. For meg er det døgningen som er best. Men du har nok rett. Kanskje jeg burde prøve å døgne uten alkohol og andre rusmidler. Problemet da er at jeg bare sovner..

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Døgner ufrivillig nesten daglig pga kronisk insomnia.
Fyller tiden med husarbeid, gaming eller en random film/serie.
Trenger nødvendigvis ingen rusmidler for det, men røyker en del hasj (som hjelper mot insomniaen)
Vis hele sitatet...
Har du fått det som diagnose? Hvordan føles det og hva utløste det?

Har ofte mye søvnmangler selv, men tror det i bunn og grunn handler om rutine for min del.
Sist endret av antisosial; 12. oktober 2020 kl. 17:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Har du noen kilder på at man legger på seg raskere av å døgne eller at det endrer tarmfloraen?
Jeg er nemlig tynn som en flis og har ikke klart å legge på meg en halv kg de siste 5 årene.
Joda, er ikke bra for kroppen å døgne, men det er jo ikke noe man gjør hver eneste dag (stort sett) og før eller siden blir kroppen så sliten at du sovner automatisk.
Vis hele sitatet...
Does inadequate sleep play a role in vulnerability to obesity?
Mer om hvordan søvnforstyrrelser kan påvirke stoffskiftet her: Sleep and Metabolism: An Overview

Insomni i seg selv er assosiert med høyere forbrenning/økt stress i kroppen, så det er ikke gitt at du blir smellfeit bare fordi du sover dårlig. Men det vil definitivt påvirke stoffskiftet ditt i negativ retning og muligens gi symptomer på kronisk stress på sikt. Kronisk stress (som bl.a. kjennetegnes ved forhøyede verdier av glukokortikoider) har en klar korrelasjon med f.eks høyt blodtrykk, fedme, diabetes, etc. senere i livet.

The Role of Microbiome in Insomnia, Circadian Disturbance and Depression

There is considerable evidence showing that the gut microbiome not only affects the digestive, metabolic, and immune functions of the host but also regulates host sleep and mental states through the microbiome-gut-brain axis.

Preliminary evidence indicates that microorganisms and circadian genes can interact with each other. The characteristics of the gastrointestinal microbiome and metabolism are related to the host's sleep and circadian rhythm.

Moreover, emotion and physiological stress can also affect the composition of the gut microorganisms. The gut microbiome and inflammation may be linked to sleep loss, circadian misalignment, affective disorders, and metabolic disease.
Vis hele sitatet...
Det er sjeldent snakk om et en-til-en-forhold når det kommer til livstilssykdommer. I stedet ser forskerne på befolkningsgrupper og leter etter mønster og sammenfallende hendelser (korrelasjon). Når disse opptrer, dykker de gjerne dypere i materien for å se om det er mer enn bare tilfeldigheter.

Eksempel: Han ene fyren alle kjenner som har røyka 20 om dagen i 70 år og aldri har vært til legen.
Betyr dette at tobakk ikke er assosiert med en økt sjanse for lungekreft på populasjonsnivå?
Overhodet ikke. Folk har forskjellige typer sårbarhet av mange grunner, men det hersker ikke tvil om at tobakk er netto negativ.

Slik er det med dårlig søvn også.

Forstyrret søvn er faktisk ansett som såpass negativt for somatisk helse at WHO nå klassifiserer nattarbeid som kreftfremkallende.