Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2900
Mtp. Forskrift om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (hvitvaskingsforskriften) så har du ikke lov til å finansiere terrorisme, og du skal helst vite hvem og hva du sender penger til så det ikke er noe ulovlig. I den sammenheng så har Norge mange ganger blitt tatt i å bedrive terror med finansiering fra skattebetalerne. Nå i det siste avslørte Dagbladet at Norge selger våpen til land som er anklaget for krigsforbrytelser.

Vet du hvem og hva skattepengene du betaler går til? Vet du at de ikke benyttes til terrorisme? Ville ikke du sakt at Norge er en terroristorganisasjon, mtp. f. eks. bombingen i Libya, osv?

Bryter vi ikke egentlig hvitvaskingsforskriften ved å betale skatt?

Jeg bare spør, er veldig interessert i å høre deres tanker angående dette.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Nei.
Hvis Norge selger våpen til andre land- så tolker jeg det slik at andre land betaler penger til Norge og får en vare i retur. Hvor i denne transaksjonen kommer skattepengene dine inn i bildet?
Trådstarter
Sitat av eXplode Vis innlegg
Hvis Norge selger våpen til andre land- så tolker jeg det slik at andre land betaler penger til Norge og får en vare i retur. Hvor i denne transaksjonen kommer skattepengene dine inn i bildet?
Vis hele sitatet...
At Norge da er en terroristorganisasjon og at jeg ikke har lov til å betale til sånne.

F. eks. under §4 så er vel Norge del av anvendelsesområde for forskriften mtp. at de dekker flere ledd av dem, f. eks. g. tilbydere av spilltjeneste (Norsk Tipping), e. tilbydere av virksomhetstjenester, a. bank (Norges Bank), d. Norges Bank, e. e-pengeforetak, f. foretak som driver valutavirksomhet, g. betalingsforetak og andre som har rett til å yte betalingstjenester, h. verdipapirforetak og mange flere. Kan være jeg er helt på bærtur så gjerne rett meg opp!
Sist endret av vurezo; 4. juli 2022 kl. 20:34.
Interessant perspektiv må jeg si du skal ha for det
Sitat av vurezo Vis innlegg
At Norge da er en terroristorganisasjon og at jeg ikke har lov til å betale til sånne.

F. eks. under §4 så er vel Norge del av anvendelsesområde for forskriften mtp. at de dekker flere ledd av dem, f. eks. g. tilbydere av spilltjeneste (Norsk Tipping), e. tilbydere av virksomhetstjenester, a. bank (Norges Bank), d. Norges Bank, e. e-pengeforetak, f. foretak som driver valutavirksomhet, g. betalingsforetak og andre som har rett til å yte betalingstjenester, h. verdipapirforetak og mange flere. Kan være jeg er helt på bærtur så gjerne rett meg opp!
Vis hele sitatet...
Det første spørsmålet er hvordan du definerer begrepet terrororganisasjon, da det er av betydning for argumentene dine. Lovforarbeidene til enkelte endringer i straffeloven (Ot.prp. nr. 8 (2007-2008) pkt. 7.9.4.5 side 141) definerer begrepet terrororganisasjon som følger:

«Med ‘terrororganisasjon’ forstås en organisert gruppe som enten har som hovedformål å begå terrorhandlinger eller hvor en vesentlig del av gruppens virksomhet består i å begå slike handlinger, jf. delutredning VIII side 104.»
Vis hele sitatet...
Denne definisjonen bygger for øvrig på en EU definisjon av terrorisme. Uavhengig av dette faller nok ikke staten Norge inn under definisjonen over, så ja, det er lovlig å betale skatt.

Anvendelsesområdet til en forskrift angir i denne sammenheng hvilke juridiske enheter forskriften gjelder for, og du kan ikke ekstrapolere at Norge eksplisitt er en del av disse.
Trådstarter
Sitat av PlGsks Vis innlegg
Det første spørsmålet er hvordan du definerer begrepet terrororganisasjon, da det er av betydning for argumentene dine. Lovforarbeidene til enkelte endringer i straffeloven (Ot.prp. nr. 8 (2007-2008) pkt. 7.9.4.5 side 141) definerer begrepet terrororganisasjon som følger:



Denne definisjonen bygger for øvrig på en EU definisjon av terrorisme. Uavhengig av dette faller nok ikke staten Norge inn under definisjonen over, så ja, det er lovlig å betale skatt.

Anvendelsesområdet til en forskrift angir i denne sammenheng hvilke juridiske enheter forskriften gjelder for, og du kan ikke ekstrapolere at Norge eksplisitt er en del av disse.
Vis hele sitatet...
Du har nok helt rett, forresten vet du om det er noen måte å se hvem/hva skattepengene du betaler går til? Er det noe måte å få innsyn?
Kanskje kakke pipa og gi det en pause?

Den logikken gjør jo alle i landet til forbrytere. Da er flertallet forbrytere fordi de finansierer staten. Og resten er forbrytere fordi de ikke betaler skatt.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vurezo Vis innlegg
Bryter vi ikke egentlig hvitvaskingsforskriften ved å betale skatt?
Vis hele sitatet...
Du er vel i så fall medlem i terroristorganisasjonen Norge uansett hvis du er statsborger her, så det med skatt
blir jo mer et spørsmål om medlemsavgift eller ikke.
Sitat av vurezo Vis innlegg
Du har nok helt rett, forresten vet du om det er noen måte å se hvem/hva skattepengene du betaler går til? Er det noe måte å få innsyn?
Vis hele sitatet...
Statsregnskapet er en god kilde.
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kanskje kakke pipa og gi det en pause?

Den logikken gjør jo alle i landet til forbrytere. Da er flertallet forbrytere fordi de finansierer staten. Og resten er forbrytere fordi de ikke betaler skatt.
Vis hele sitatet...
Er edru, er langt fra advokat så det er vanskelig for meg å forstå hva loven sier. Har hatt tanken i bakhodet i en lang stund mtp. hvor absurd KYC/AML er. Tenkte det var en mulig teknalitet, ikke at det faktisk var ulovlig sånn sett i den forstand, men at lovtekstene er så generaliserte ang. terror at jeg føler nesten staten Norge ville vært innenfor.

Ang. forbrytere, jeg tror ikke det er en eneste nordmann som ikke har brutt en eneste lov, det er umulig å regne med at noen skal kunne alle lovene og klare å holde seg innenfor alle disse. F. eks. hvis jeg sykler forbi en fotgjenger på sykkel i 7km/t så sykler jeg fortere en gangfart når jeg passerer, og etter hva jeg (mis)forstår så har fotgjengeren rett til å stoppe et lovbrudd mens det blir påført, og kan vel nærmest sette kjepper i hjulene på meg? xD

Husker det var en artikkel om en fyr som hadde bilen på tomgang i mer enn 30 sekunder og da var det en som røska nøkkelen ut av tenningen på bilen for å stoppe et pågående lovbrudd, og det var da lov å gjøre.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Du er vel i så fall medlem i terroristorganisasjonen Norge uansett hvis du er statsborger her, så det med skatt
blir jo mer et spørsmål om medlemsavgift eller ikke.
Vis hele sitatet...
Godt poeng! xD

Nå er jeg vel medlem mot min vilje så da blir vel kontrakten annulert? /s

Er en viljeserklæring retsstridig fremtvunget ved vold mot person eller ved trusler, som fremkalder grundet frygt for nogens liv eller helbred, binder den ikke den, som har avgit den.

Trusler om frihetsberøvelse, tvangsinndragelse, vold, m.m.
Sist endret av vurezo; 4. juli 2022 kl. 21:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vurezo Vis innlegg
Nå er jeg vel medlem mot min vilje så da blir vel kontrakten annulert?
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke blir holdt tilbake eller hindret i å frasi deg statsborgerskapet så er du frivillig medlem sier Norge da.
Sist endret av vindaloo; 4. juli 2022 kl. 21:27.
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Så lenge du ikke blir holdt tilbake eller hindret i å frasi deg statsborgerskapet så er du frivillig medlem sier Norge da.
Vis hele sitatet...
Hva skjer om du er statsløs i Norge? Mener på at de kan hindre deg i å frasi deg statsborgerskap om du ikke har et annet fra før.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vurezo Vis innlegg
Mener på at de kan hindre deg i å frasi deg statsborgerskap om du ikke har et annet fra før.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke, men det er for så vidt et intersant spm. det også, om det er lov å bli frivillig statsløs og hvor man i så fall skal bo.
Kanskje på sjøen, i internasjonalt farvann?
Sitat av vurezo Vis innlegg
Hva skjer om du er statsløs i Norge?
Vis hele sitatet...
Du må vel søke om å bli statsborger da (eller terrorist som det også heter)

eller
The Terminal
Sist endret av vindaloo; 4. juli 2022 kl. 22:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Argumentet er ganske solid må jeg si.

Oljefondet er enormt og det er nesten en selvfølge at for mye av våre skattepenger har blitt puttet i både selskaper og land hvor de ikke nødvendigvis blir brukt til etiske formål. For å si det mildt.

Er jeg egentlig 100% fri når jeg ikke har lov til å tjene penger uten å skatte til en entitet som putter penger i ting som strider mot mine verdier?
Sist endret av krystallkongen; 4. juli 2022 kl. 22:41.
BRAND ∞ STRONG
Hvis/Når du bestemmer deg for å gå til sak mot Norge med kravet ditt om skattefritak hvor skal man i så fall holde en slik sak?
For Norge er vel partisk i her.
Norges våpeneksport er da hverken støttet eller finansiert av skattebetalere, selv om det er statseide selskaper. Regner med det er en butikk som går rundt av seg selv.

Og krystallkongen, skattepengene går ikke inn i oljefondet heller. De har også veldig strenge regler for hva de invester i, hovedsaklig med tanke på bærekraft og miljøhensyn, men også etikk.
Sist endret av UncleSam; 4. juli 2022 kl. 23:23.
Du er fri til å forlate landet om du ikke liker det.
Logikken er der, men problemet er at hvis du skal følge logikken i førstepost helt og holdent blir det vanskelig å benytte penger punktum.

F.eks. du kjøper en brus på butikken. Flasken er merket "Coca-Cola". Et firma som bedriver systematisk terror mot organiserte arbeidere i Colombia og benytter dine penger til å drepe fagforeningsledere.

Eller du betaler mobilregningen. Fakturaen er merket "Telenor". Et firma som bedriver finansiering av korrupte politikere i Myanmar, et land som ifølge FN bedriver systematisk menneskerettighetsbrudd.

Du trodde du var lovlydig fordi du nekta å betale skatt, skulle bare drikke litt brus og sende en sms, og hederlig betale for deg med de hvite svarte skattefrie pengene dine, men så havner du rett i fengsel for terrorfinansiering like vel.
Trådstarter
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Norges våpeneksport er da hverken støttet eller finansiert av skattebetalere, selv om det er statseide selskaper. Regner med det er en butikk som går rundt av seg selv.

Og krystallkongen, skattepengene går ikke inn i oljefondet heller. De har også veldig strenge regler for hva de invester i, hovedsaklig med tanke på bærekraft og miljøhensyn, men også etikk.
Vis hele sitatet...
De invisterer i marijuana, som er et ulovlig rusmiddel i Norge.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Du er fri til å forlate landet om du ikke liker det.
Vis hele sitatet...
Og gå hvor da? Hvis jeg er statsløs kommer jeg ikke ut av Norge!

Sitat av fustercluck Vis innlegg
Logikken er der, men problemet er at hvis du skal følge logikken i førstepost helt og holdent blir det vanskelig å benytte penger punktum.

F.eks. du kjøper en brus på butikken. Flasken er merket "Coca-Cola". Et firma som bedriver systematisk terror mot organiserte arbeidere i Colombia og benytter dine penger til å drepe fagforeningsledere.

Eller du betaler mobilregningen. Fakturaen er merket "Telenor". Et firma som bedriver finansiering av korrupte politikere i Myanmar, et land som ifølge FN bedriver systematisk menneskerettighetsbrudd.

Du trodde du var lovlydig fordi du nekta å betale skatt, skulle bare drikke litt brus og sende en sms, og hederlig betale for deg med de hvite svarte skattefrie pengene dine, men så havner du rett i fengsel for terrorfinansiering like vel.
Vis hele sitatet...
Akuratt! Eller f. eks. § 10.Plikt til å gjennomføre kundetiltak

(1) Rapporteringspliktige skal gjennomføre kundetiltak ved

b. transaksjoner for kunder som rapporteringspliktig ikke har et etablert kundeforhold til, som gjelder minst
1. 100 000 kroner

Så om du handler cola og andre dagligvarer og det blir mer enn 100,000kr,- i en butikk/kjede i løpet av livet ditt, så er de satans kriminelle som burde bli buret inne for å ikke ha gjennomført kundetiltak og identifisert deg! Tenk å måtte ta med pass på butikken...
Sist endret av vurezo; 4. juli 2022 kl. 23:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Psykedelisk bakverk
Se på innledende bestemmelser til hvitvakingsloven angående hvem denne loven gjelder for. Nå er su så langt utenfor hva loven omfatter at det er vanskelig å ta seriøst. Merk for eksempel hva som legges i definisjonen rapporteringspliktig og identifisering
Du er ikke statsløs. Du kan selvfølgelig velge å ikke erkjenne statsborgerskapet ditt, men det er ditt problem.