Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1179
Hei.

Har noen spørsmål jeg håper noen har svar på.

Kjøpte en helt ny leilighet og flyttet inn februar 2021.

Leiligheten er plassert i 1 etasje og soverommet er plassert ved siden av utgangsdøra til blokka, dvs hver gang noen går inn/ut av blokka, og døra lukkes, så rister hele soveromsveggen. Det er ikke så ille at man merker det med mindre man ligger i senga med puta inntil veggen.
Men det er et irritasjonsmoment når man ligger der på kvelden.

Jeg tok opp dette på ettårsbefaringen og de fikk se hvordan det var og sa at "Det rister ja"

Nå noen mnd etterpå så sier dem at det punktet er avvist som reklamasjon.

Samtidig driver jeg og selger leiligheten, og er litt nervøs for at dette kan slå tilbake på meg.

Spørsmålet mitt er egentlig:

Er dette noe man må forvente når man bor i blokk? Skal jeg bare godta at sånn er det?

Vis dette er noe man bare må godta, bør jeg da si fra til fremtidige kjøpere, som kanskje da velger ikke å kjøpe, som igjen straffer meg?

Eller vis jeg velger å ikke si noe, så vil jo ikke folk finne ut av det med en gang, men kan det komme tilbake til meg? Jeg tenker, vis dette er noe som man bare må godta ved å bo i en blokk, så er jo ikke det noe man må opplyse?

Jeg har bedt om en forklaring på hvorfor det ble avvist som reklamasjon.
Du må få justert dørpumpa, slik at den lukker døra forsiktig igjen.
Kommer jo litt ann på hvor mye da. Klirrer det i taklampa eller kjenner man en liten vibrasjon? Nye leiligheter bør ikke ha slike feil uansett, men dagens prosjekteringer er elendig for det må være kostnadseffektivt. Man sparer på alt og entreprenører skal i tillegg gjøre det så fort som mulig.

Jeg hadde prøvd å tatt kontakt med for eks Sintef/byggforsk eller standard.no

Sist nevnte er de som skriver og utformer Norsk Standard / NS som gir firmaer retningslinjene på hva Som kreves av jobb

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Du må få justert dørpumpa, slik at den lukker døra forsiktig igjen.
Vis hele sitatet...
Det er som å surre tskjorta rundt rævva og bruke som bleie.

Det er sikkert mulig men DET skal ikke være løsningen
Sist endret av 420master; 3. juni 2022 kl. 13:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Nei er ikke så ille at det klirrer i taklampa, men når man ligger i senga med hodet på puta inntil veggen og huet vibrerer når døra går igjen så er det ett irritasjonsmoment. Men når man sover normalt så merker man det ikke.
Da virker det heller ikke som et veldig stort problem, noe som kan være grunn til avslag på reklamasjon. Hvis det er snakk om en liten vibrasjon, trekk senga en cm ut fra veggen så ramma ikke er i kontakt...
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Har du prøvd å dra senga noen centimeter fra veggen eller prøvd å sette senga mot en annen vegg?
Sist endret av Chromatics; 3. juni 2022 kl. 15:44.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Uklar Vis innlegg
..bør jeg da si fra til fremtidige kjøpere,
som kanskje da velger ikke å kjøpe, som igjen straffer meg?
Vis hele sitatet...
Man er normalt pliktig til å opplyse om feil og mangler, men akkurat en slik ting ville jeg holdt for meg selv.
Tror det bare vil gjøre eventuelle kjøpere forvirret og at det vil virke som et større problem en det er.

En ting som allikevel kan slå tilbake på deg (skulle det komme frem) er at du selv har tatt det opp med selger.

Sitat av Uklar Vis innlegg
Jeg tok opp dette på ettårsbefaringen og de fikk se hvordan det var og sa at "Det rister ja"

Nå noen mnd etterpå så sier dem at det punktet er avvist som reklamasjon.
Vis hele sitatet...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Man er normalt pliktig til å opplyse om feil og mangler, men akkurat en slik ting ville jeg holdt for meg selv.
Tror det bare vil gjøre eventuelle kjøpere forvirret og at det vil virke som et større problem en det er.

En ting som allikevel kan slå tilbake på deg (skulle det komme frem) er at du selv har tatt det opp med selger.
Vis hele sitatet...
Ja eller kanskje tvert imot? Skulle han få pes kan han jo bare vise til at han kontaktet fagfolk og de sier det ikke er noe feil, og det er jo dokumenterbart. Om ikke profesjonelle anerkjenner det som feil eller mangel kan vel ikke noen kreve at en lekmann/selger skal vite bedre?

Bodde i en studioleilighet i blokk der var felles stue/kj/sov og gikk det i utgangsdøren på natta våkna jeg av vibrasjoner og eller klirring fra kopper og asjetter i skapet. Formstøpte øreplugger løste saken for meg. Etter at jeg hadde testet 7 forskjellige "sov i ro".
Sist endret av _abc_; 3. juni 2022 kl. 17:24.
BRAND ∞ STRONG
@_abc_
Var inne på den tanken selv, men tenkte det kanskje burde blitt opplyst om samme hva utfallet av klagen ble.

Er veldig i tvil her. Han har jo tydeligvis presentert det for selger som et seriøst problem siden ord som "reklamasjon" blir brukt.
Samtidig, hvis han nevner dette, vil det mest sannsynlig skremme bort veldig mange potensielle kjøpere. Fortjener han det?
Han kan jo starte med å forhøre seg med megleren angående det. Men jeg er enig med abc om at det er bedre å kanskje nevne det og vedlegge dokumentasjon på at fagfolk har sett på det.
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
@_abc_
Var inne på den tanken selv, men tenkte det kanskje burde blitt opplyst om samme hva utfallet av klagen ble.

Er veldig i tvil her. Han har jo tydeligvis presentert det for selger som et seriøst problem siden ord som "reklamasjon" blir brukt.
Samtidig, hvis han nevner dette, vil det mest sannsynlig skremme bort veldig mange potensielle kjøpere. Fortjener han det?
Vis hele sitatet...

Jeg er veldig i tvil selv egentlig. Vis dette er noe som man bare må forvente og at det er ikke noe reklamasjon her. Så ser jeg ikke noe grunn til å si det videre.

Vis jeg nevner det for potensielle kjøpere så vil jeg jo tro at det kan skremme noen vekk, og da er det jeg som taper på det.

Og man merker det ikke med mindre man har huet inntil veggen, så når man sover som vanlig så merker man det ikke, det er ikke så ille.
Men når du er som meg og halvligger med puta inntil veggen på kvelden og surfer, så kjenner man det litt.

Har bedt dem om en forklaring på hvorfor det ble avvist, så får se hva dem svarer.