Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1553
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Hvordan håndterer man sånne folk og hvordan si ifra?

Jeg er med i et engasjement / prosjekt der jeg har nær tilknytning til den ene personen som snakker alt for mye. Alt som blir sagt er forsovet legitimt og relevant, men det hender at eksempler, forklaringer og meninger rundt et tema strekker seg langt utover det nødvendige.

Det kan være et spørsmål om jeg vil hjelpe til med noe eller vet noe rundt en sak - også sitter jeg der 30 minutter etterpå i telefonen og holder på å koke over. Sitter bare og hører på og sier "ja" innimellom. Hvis jeg stiller et enkelt spørsmål risikerer jeg å forlenge samtalen med 5-10 min.
Ting som har blitt fortalt før, blir ofte fortalt om igjen flere ganger. Et møte som skal vare 1 time, kan fort bli til 2.
Han jobber ekstremt mye selv og er utbrent fordi alt skal analyseres og gjennomtenkes til de grader.

Han er smart, retorisk, snill, overbevisende og veldig rettferdig som person. Men stjeler mye energi.
Han har nevnt ADHD medisin et par ganger, setter ikke det fart på sakene?

Jeg er redd for å si ifra for å ikke såre personen eller virke frekk eller for personlig. Jeg har prøvd noen ganger å si "dette har vi snakket om mye før" - til ingen nytte. Da hopper han faktisk fort til neste tema.
Men er det noen som har tips til hvordan å gå frem? Synes det er vanskelig å si ifra om sånt og være helt direkte
BRAND ∞ STRONG
Er ikke sikkert det er så mye få gjort, noen ting må man bare leve med.
Kanskje ha litt stram regi på forhånd på spørsmålene og hva du trenger å snakke om, men ting skal jo føles litt dynamisk også.
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Han har nevnt ADHD medisin et par ganger, setter ikke det fart på sakene?
Vis hele sitatet...
ADHD_medisin som fungerer skal vel helst gjøre deg bedre istand til å regulere deg i forhold til andre. Tipper ADHDen i seg selv heller er et stikkord.

Men er det noen som har tips til hvordan å gå frem? Synes det er vanskelig å si ifra om sånt og være helt direkte
Vis hele sitatet...
Du kan ikke be ham snakke mindre. Folk er som de er, og det er ikke din jobb å be dem endre seg. Det du derimot kan gjøre er å sette grenser for deg selv. Dette er ting jeg har sagt i starten av møter jeg vet kommer til å skli ut:
- I dag har jeg ikke tid til å sitte lenger enn den avtalte møtetiden, så vi må ta det viktigste først.
- Vi har alltid så mye å snakke om i denne gruppen og det er jo veldig hyggelig, men kan vi prøve å effektivisere disse møtene litt? Det går litt mye tid jeg føler jeg burde brukt på andre oppgaver.
- Jeg foreslår at vi setter opp en agenda først sånn at vi vet at vi rekker over alt. Jeg kan godt være ordstyrer/skrive referat.

Referat fra møtet er gull, fordi det gir deg anledning til å dra samtalen ned fra babling til en håndfast konklusjon. "OK, men hva skriver jeg i referatet da?Lander vi på X? Flott, da var det neste punkt..."

I mer uformelle samtaler så må du jo bare avslutte. Det går fint an å gjøre det på en hyggelig måte selv om det blir brått, du trenger ikke vente til samtalen dør ut. "Hehe, artig du, ja nei da var det tid for middag her, snakkes!"

Kort sagt fokus på å regulere din tidsbruk, ikke hans uvaner.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg jobber periodevis med mange rare typer folk, og en ting man bare må gjøre er å være helt dønn ærlig. Selvfølgelig må man si det kort og konsist uten følelser, gjerne innpakket med ros, f.eks: "Det er tydelig at du er entusiastisk om <saken> men vi/jeg har en travel dag og vi må holde oss til det essensielle nå."

Man trenger kanskje ikke nevne entusiasme/energi etc men rett å slett fokusere på tiden; "Nå må vi holde oss på saken, det er mye vi skal igjennom", "Vi må ikke skli av stien nå", "Vi må ha fokus på <saken>" etc, ikke nevn han som person men fokuser på effektivitet i møtet/samtalen.

Det kan være delvis ekkelt og kleint, det skjønner jeg som selv har slitt med sosial angst før, men alt er så mye enklere om man bare er ærlig, uten å være ekkel/frekk selvfølgelig. Voksne folk må klare å tåle slike beskjeder, ellers har de lite å gjøre i slike jobber.
Sist endret av Dodecha; 27. april 2022 kl. 00:54.