Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1219
Prøvde hasj første gang på ungdomskolen for jeg var en dum unge, etter det røyka jeg sikkert minst 1 gang i uka, som oftest mye lengre.

Tatt flere toleransepauser på flere uker/måneder
men har røyket aktivt 2-3 dager i uka sålangt i 2022.

Siden jeg har røyket såpass mye er jeg temmelig sikker på at dopamin receptorene mine utløser 0 til nesten ingen dopamin av vanlige aktiviteter når jeg er edru.

Posisjonen jeg er i nå er 100% min egen feil, men forhåpentligvis en feil som kan rettes opp i over tid

Noen som har tips fra egne opplevelser av å være clean fra hasj? Tar det lang tid før dopamin receptorene blir bedre, og er det noe annet som bør unngås?

Er det leger, psykologer eller lignende personer jeg burde snakke med dette om?
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja de blir normale igjen når du slutter helt med rus. Hvor lang tid det tar kommer an på hvilket rusmiddel og hvor lenge du har rusa deg. For meg tok det 5-6 mnd av hasj til jeg begynte å merke de psykiske fordelene av å være rusfri og bedre og bedre psyke derfra ut til to år ca
Blir dagene lettere overkomlig ettersom tid går?
Siden du bare røyker 2-3 ganger i uka vil jeg tippe at du er tilbake til normalen etter et par uker uten. Høres ut som du skjønner at du har godt av en lengre pause.

Jeg røyket hver eneste dag, hele døgnet i ca 7-8 år. Var ganske deppa i en ukes tid når jeg gikk av den gangen og ca en mnd før jeg var helt meg selv.

Nå røyker jeg periodevis, og når jeg røyker er det et par jointer ca hver kveld. Når jeg kjenner at gleden ved å være edru forsvinner så tar jeg meg en toleransepause. Nå går det helt problemfritt å ikke røyke. Et par dager maks og jeg kjenner glede over normale, hverdagslige ting igjen. Moderasjon, selvkontroll over forbruk og selvinnsikt over hvordan forbruket påvirker deg er min nøkkelinnsikt.
Røyket i 9 år hver dag og jeg vet ihvertfall at ikke dopamin reseptorene blir ødelagt. Prøv å ta speed i 2 måneder i strekk(eller ikke prøv) så skal du kjenne på hva 0 dopamin er. Snakker av erfaring men også dette blir bedre etter bare en uke