Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 7116
Halla! Jeg kom på en kjempe idè, hvordan ville det vært hvis jeg først skulle sette meg ned å prøve å få i gang et prosjekt der jeg drar til forskjellige ungdomsskoler å prater om rus basert på ekte erfaringer, å sanne faktaer å ikke mins være kritisk. Er det noe som hadde blitt godt akseptert blant lærerne tror dere? Er vel bare å ringe ungdomsskolene å høre vel?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Tviler på at en med ordentlig erfaring og fakta får lov desverre.
Tviler på at du får lov til det av skolene uten å være tilknyttet en anerkjent organisasjon. Høres ærlig talt sånn cirka 95% naivt ut å tro du skal ro dette i land bare ved å ringe ungdomsskolene og si at du skal prate ærlig om rus. Og nei, jeg tror absolutt ikke dette er noe lærere ville akseptert.
Ikke så nytt konsept det der akkurat. Du må nesten ha en idé om hva som er spesielt, nytt eller annerledes med akkurat ditt foredrag, eller opptreden om du liker. Generelt burde man være veldig ferdig, og ha kommet mye lenger i behandlingsprosessen enn å nettopp ha sluppet ut fra lukket avdeling før man begir seg utpå sånt. Det er bare å ringe ivei, men noe sier meg at de vil være svært skeptiske da man ikke bare gjør sånt i eget regi en uke eller to etter man har sluppet ut av lukket, spesielt uten noen dypere idé om hva man skal drive med annet enn å snakke knark med ungdommer.
Kanskje greit å være ren først, stable livet tilbake på beina, OGSÅ komme med en happy inspirerende tale om hvordan livet er mye bedre uten?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Ikke så nytt konsept det der akkurat. Du må nesten ha en idé om hva som er spesielt, nytt eller annerledes med akkurat ditt foredrag, eller opptreden om du liker. Generelt burde man være veldig ferdig, og ha kommet mye lenger i behandlingsprosessen enn å nettopp ha sluppet ut fra lukket avdeling før man begir seg utpå sånt. Det er bare å ringe ivei, men noe sier meg at de vil være svært skeptiske da man ikke bare gjør sånt i eget regi en uke eller to etter man har sluppet ut av lukket, spesielt uten noen dypere idé om hva man skal drive med annet enn å snakke knark med ungdommer.
Vis hele sitatet...

Mye mulig, tenkte det kunne vært noe å gjort som nykter, altså der å da da, jeg er så å si nykter nå, jeg har litt bønne å weed igjen som jeg røyker på kveldene her på sjukehuset da, så blir jeg sendt hjem igjen om 4-6 uker hvis jeg ikke finner meg en trivelig leilighet med andre folk der vi kan leke Friends å kose oss Så dro jeg jo på behandling sjøl, altså frivillig, men om det er tvang eller ikke er vel mye mulig irrelevant. Men det jeg tenkte hvis jeg skulle dratt på ungdomsskoler å sånn så skulle jeg jo selvsagt vært nykter der å da, hvis ikke jeg den dagen jeg skal holde undervisning er i skikkelig god form da, altså man vet jo aldri

Sitat av Ajajaj Vis innlegg
Kanskje greit å være ren først, stable livet tilbake på beina, OGSÅ komme med en happy inspirerende tale om hvordan livet er mye bedre uten?
Vis hele sitatet...
Det kan jo for all del hende at jeg kan finne meg et ''nytt liv'' så bra at rusmidler ikke er noe tema på å bruke engang, men jeg ser jo selv hvordan jeg tok imot det andre sa på NA møte, det går jo ikke an å se for seg å få inspirasjon om hvordan livet kan være så godt uten rusmidler, men nå er ikke jeg særlig villig til å bli nykter heller da. Så det å prøve desperat på å snu ting er vel kanskje ikke helt relevant i en ungdomsskole heller da de gjerne ikke engang har sett en sprøyte i hele sitt liv, bare komme med fakta å informasjon om spesifikke på en skole hadde vært litt trivelig ^^
Sist endret av Speedfrik; 3. desember 2021 kl. 16:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av carttown Vis innlegg
Men det jeg tenkte hvis jeg skulle dratt på ungdomsskoler å sånn så skulle jeg jo selvsagt vært nykter der å da, hvis ikke jeg den dagen jeg skal holde undervisning er i skikkelig god form da, altså man vet jo aldri
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det
Sist endret av knert1; 3. desember 2021 kl. 17:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Tviler på at en med ordentlig erfaring og fakta får lov desverre.
Vis hele sitatet...
Sitat av moret Vis innlegg
Tviler på at du får lov til det av skolene uten å være tilknyttet en anerkjent organisasjon. Høres ærlig talt sånn cirka 95% naivt ut å tro du skal ro dette i land bare ved å ringe ungdomsskolene og si at du skal prate ærlig om rus. Og nei, jeg tror absolutt ikke dette er noe lærere ville akseptert.
Vis hele sitatet...
Ja det er jo synd det Men før jeg evt legger meg en plan å ringer å hører så tenkte jeg måtte spørre frikforum om det var noe å satse på, men å høre at det IKKE er noe å satse på derimot er ikke noe som demotiverer meg til å stikke opp å holde et foredrag for ungdomsskolene tvert imot
Sitat av carttown Vis innlegg
Ja det er jo synd det Men før jeg evt legger meg en plan å ringer å hører så tenkte jeg måtte spørre frikforum om det var noe å satse på, men å høre at det IKKE er noe å satse på derimot er ikke noe som demotiverer meg til å stikke opp å holde et foredrag for ungdomsskolene tvert imot
Vis hele sitatet...
Nei da ender vel denne tråden med besøksforbud eller noe?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Nei da ender vel denne tråden med besøksforbud eller noe?
Vis hele sitatet...
Noen må jo få det å er det ikke det de sier
Som andre her påpeker gjøres nok sånt best i regi av en organisasjon. Du kan alltids seile under falsk flagg.

Men hva vil du med dette ? Vil du advare skremme informere?
Får ikke helt tak i hva som er målet ditt med dette her. Har du behov for noe meningsfullt å gjøre på, som ledd i å komme på rett kjøl? Mener du at du har noe å komme med som disse ungdommene trenger? Hva da, isåfall? Du skal være kritisk? Til hva da? Tror du bør tenke litt meg gjennom hva det er du vil med dette prosjektet.

Forskjellige organisasjoner opererer med erfaringskonsulenter. Du kan jo ta kontakt med noen og spørre om de har noe opplegg for det. Å bare ringe en skole, uten å ha noe erfaring med foredrag, referanser eller noe sånt å vise til, funker definitivt ikke. Ikke engang om du hadde et konkret og gjennomtenkt budskap, noe jeg har inntrykk av at du ikke har.
Sist endret av *pi; 3. desember 2021 kl. 18:04.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Som andre her påpeker gjøres nok sånt best i regi av en organisasjon. Du kan alltids seile under falsk flagg.

Men hva vil du med dette ? Vil du advare skremme informere?
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Får ikke helt tak i hva som er målet ditt med dette her. Har du behov for noe meningsfullt å gjøre på, som ledd i å komme på rett kjøl? Mener du at du har noe å komme med som disse ungdommene trenger? Hva da, isåfall? Du skal være kritisk? Til hva da? Tror du bør tenke litt meg gjennom hva det er du vil med dette prosjektet.

Forskjellige organisasjoner opererer med erfaringskonsulenter. Du kan jo ta kontakt med noen og spørre om de har noe opplegg for det. Å bare ringe en skole, uten å ha noe erfaring med foredrag, referanser eller noe sånt å vise til, funker definitivt ikke. Ikke engang om du hadde et konkret og gjennomtenkt budskap, noe jeg har inntrykk av at du ikke har.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte med en gang jeg skrev kritisk at det ville skyte tilbake på meg, noe jeg ikke hadde engang skapa meg en tanke over hva jeg egentlig tenker, menne jeg mener vel riktig informasjon, er vel mer det jeg mener. Det jeg vil få ut av det er sikker å gi ungdommer et mer bredt spekter om rusmidler av den informasjonen ikke alle får, også er det jo litt trivelig å svare på spørsmål som dem ikke vet noe særlig om sjøl da

Sitat av Jerna Vis innlegg
Som andre her påpeker gjøres nok sånt best i regi av en organisasjon. Du kan alltids seile under falsk flagg.

Men hva vil du med dette ? Vil du advare skremme informere?
Vis hele sitatet...
Men ja faen det var jo kanskje en jævlig god idè da, å høre med noen organisasjoner, jeg vet jo om noen som jobber i noen sånne, det er vel mer pårørende opplegg det da, å det er morra mi, men jeg skal spørre henne ho neste gang jeg ser ho, jeg snakka med ho om det ista når ho var å besøkte meg her på sjukehuset, å det sjukehuset ligger jo rett borti gata fra der jeg egentlig bor å vettu, fikk se bikkja mi igjen da, det var trivelig
Sist endret av Speedfrik; 3. desember 2021 kl. 18:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Får en veldig god følelse av å se at du leter etter en mulighet til å gi noe tilbake til samfunnet, men det her er som nevnt over noe som stiller litt svakt som en idé. Det er en fin start, og det er sikkert greit at du oppsøker en form for organisasjon som kan hjelpe deg med å komme ut i noe lignende som erfaringskonsulent. Så ville jeg påpeke at når signaturen din er ''speedfrik'' så er det nok noen ting du kan ta tak i før du begynner med noe sånt, er du ikke enig?
Får en veldig god følelse av å se at du leter etter en mulighet til å gi noe tilbake til samfunnet, men det her er som nevnt over noe som stiller litt svakt som en idé.

CARTTOWN
Jeg tror ikke at jeg føler jeg har noe lyst om å gi noe tilbake til samfunnet, det ville vel vært heller det motsatte hvis ikke jeg er helt passifist nå

JOKERELLA:
Det er en fin start, og det er sikkert greit at du oppsøker en form for organisasjon som kan hjelpe deg med å komme ut i noe lignende som erfaringskonsulent.

CARTTOWN:
Erfaringskonsulent er da en annen sak, jeg har jo vurdert det å, tro ikke at jeg ikke har gjort det! Det var liksom dette jeg hadde i tankene nå da. Men å være en erfaringskonsulent høres jo drit fett ut, jeg er enig i det assa! det skal du ha

JOKERELLA
Så ville jeg påpeke at når signaturen din er ''speedfrik'' så er det nok noen ting du kan ta tak i før du begynner med noe sånt, er du ikke enig?[/quote]

CARTTOWN
Håper da ikke jeg må nyktre opp helt bare for å dra på en skole, så lenge formen er fin der å da så skal det nok gå greit så lenge jeg har en ambisjon om å gjøre det vel tror jeg, er du ikke enig?

Takk for svar
Sist endret av Speedfrik; 3. desember 2021 kl. 19:49. Grunn: prøver å få det ordentlig lissom
Sitat av carttown Vis innlegg
Håper da ikke jeg må nyktre opp helt bare for å dra på en skole, så lenge formen er fin der å da så skal det nok gå greit så lenge jeg har en ambisjon om å gjøre det vel tror jeg, er du ikke enig?
Vis hele sitatet...
Jeg er rimelig sikker på at du skal ha vært rusfri så og så lenge før du får lov til å gå rundt å oppfordre ungdom til ikke å ruse seg.
Sitat av carttown Vis innlegg
Håper da ikke jeg må nyktre opp helt bare for å dra på en skole, så lenge formen er fin der å da så skal det nok gå greit så lenge jeg har en ambisjon om å gjøre det vel tror jeg, er du ikke enig?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel hva du har foran en skoleklasse å gjøre, hvis du ikke selv er interessert i å ta avstand til rusbruk. Skal du lyve for dem, da? Eller skal du promotere ruslivet? Hvilke erfaringer er det du har som du tror en ungdomsskoleklasse trenger å høre? Det virker jo ærlig talt ikke som om du har noe budskap.
I flere av postene dine her får jeg følelsen av at du heller vil komme påtent og svett foran en klasse heller enn en som har lagt det bak seg og kan redegjøre for ting på en bra måte.

Har personlig ikke troa på at amfetamin og foredrag går veien for deg, fort gjort å stå der svett og vase ivei om alt mulig rart.

Men det er vel kanskje det du vil?
Sitat av *pi Vis innlegg
Spørsmålet er vel hva du har foran en skoleklasse å gjøre, hvis du ikke selv er interessert i å ta avstand til rusbruk. Skal du lyve for dem, da? Eller skal du promotere ruslivet? Hvilke erfaringer er det du har som du tror en ungdomsskoleklasse trenger å høre? Det virker jo ærlig talt ikke som om du har noe budskap.
Vis hele sitatet...
Åja, nei jeg har liksom ikke skrevet ned hva jeg skal si da så finnes jo bokstavelig talt ingen budskap enda.

Å hvilke erfaringer? Nei altså jo mindre de vet jo mer lærer de jo, det viktige er jo å lære de om overdosefarer å hvorfor du ikke skal blande for mye heroin med benzodiazepiner, kast vann i ansiktet til noen få de ble tvunget til å puste, stabilt sideleie, hvorfor du gjerne bør ha et par piller i baklomma hvis du skal bruke speed eller psykadelika, å hvorfor man gjerne kan revurdere å røyke hasj på visse rusmidler er vel ikke altfor dårlig informasjon heller. Kanskje det sitter en liten kis der å spør: Halla! Hva er forskjellen mellom å speede i en blokk kontra ute i skogen i en hytte, så sier jeg: Jo det skal jeg si deg! Hehe, brukte bare spørsmålet jeg har spurt om tidligere :P

Menmen, jeg kan jo komme med flere forslag, men kan ikke du lure på et godt spørsmål som en student så kan jeg svare akkuratt som det jeg ville gjort i klasserommet, budskap er jo hva man ser på det som selv vel er det ikke, et budskap for meg kan være hva som helst, åkæi, jeg skal ikke være så bokstavelig.
Sitat av carttown Vis innlegg
Er det noe som hadde blitt godt akseptert blant lærerne tror dere?
Vis hele sitatet...

Kort fortalt: nei.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Kort fortalt: nei.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe mulighet for å lage en avtale med rektoren/lærerne på forhånd at dette skal KUN være en samtale mellom meg å klassen a?
Sist endret av Speedfrik; 3. desember 2021 kl. 21:07.
Sitat av carttown Vis innlegg
Det er ikke noe mulighet for å lage en avtale med rektoren/lærerne på forhånd at dette skal KUN være en samtale mellom meg å klassen a?
Vis hele sitatet...
Nei, det her er noe som med all sannsynlighet ikke vil få gjennomslag. Hvorfor skulle lærere, rektor eller foresatte for den del være interessert i at en aktiv rusmisbruker står å snakker med elevene uten tilsyn?
Sist endret av Jokke; 3. desember 2021 kl. 21:14. Grunn: rettskriving
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Nei, det her er noe som med all sannsynlighet ikke vil få gjennomslag. Hvorfor skulle lærere, rektor eller foresatte for den del være interessert i at en aktiv rusmisbruker står å snakker med elevene uten tilsyn?
Vis hele sitatet...
Nei det må man nesten spørre de om, men så lenge ingen merker at jeg er rusa så er vel det det samme så lenge jeg ikke blir sløv med formålet mitt på hvorfor jeg er der da. Det kommer vel litt an på lærerne å rektorene som jobber på skolen, men jeg ser absolutt ikke hvorfor ikke ihvertfall 1/10 skoler si nei Men det må være lokalt da, jeg har ikke bil å jeg gidder ikke tog, å her er det bare 4-5 skoler så får håpe jeg er heldig å noen skoler sier ja
Sitat av carttown Vis innlegg
Det er ikke noe mulighet for å lage en avtale med rektoren/lærerne på forhånd at dette skal KUN være en samtale mellom meg å klassen a?
Vis hele sitatet...
*ring ring* “Hei! Mitt navn er NN, jeg ser du er lærer på en ungdomsskole. Jeg er rusmisbruker, eller speedfrik om du vil, og kunne tenke meg å snakke med en ungdomsskoleklasse. Om rus, ja. Nei, ikke av noen spesiell grunn. Jeg har ikke noe budskap jeg vil formidle nei, bare generelt gi litt informasjon og fakta og sånn. Svare på spørsmål, for eksempel hvis de lurer på om det er best å speede hjemme eller i skogen, sånne ting. Kommer til å være kritisk, såpass kan jeg si. Ingen plan utover det, nei. Forresten, det er fint om det ikke er noen andre voksne der. Om jeg kommer til å være nykter? Ingen kommentar."

Hva tror du selv?
Sist endret av *pi; 3. desember 2021 kl. 21:30.
Sitat av *pi Vis innlegg
*ring ring* “Hei! Mitt navn er NN, jeg ser du er lærer på en ungdomsskole. Jeg er rusmisbruker, eller speedfrik om du vil, og kunne tenke meg å snakke med en ungdomsskoleklasse. Om rus, ja. Nei, ikke av noen spesiell grunn. Jeg har ikke noe budskap jeg vil formidle nei, bare generelt gi litt informasjon og fakta og sånn. Svare på spørsmål, for eksempel hvis de lurer på om det er best å speede hjemme eller i skogen, sånne ting. Kommer til å være kritisk, såpass kan jeg si. Ingen plan utover det, nei. Forresten, det er fint om det ikke er noen andre voksne der. Om jeg kommer til å være nykter? Ingen kommentar."

Hva tror du selv?
Vis hele sitatet...
Hvordan ellers er det liksom folk snakker til en lærer da? Jeg vet ihvertfall at jeg ikke burde si sånn rett fram om hvordan det er å speede i leilighet eller i en hytte i skogen, det er jo sånn som gjerne kommer etterveis sant, å ikke minst i klasseromma. Jeg hadde ihvertfall spurt om jeg MÅ være nykter når jeg skal opptre eller ikke, hvis det ikke er akseptabelt så kan jeg jo spørre om jeg kan avlyse hvis jeg har rusa meg for eksempel, men det er hvis jeg IKKE kan komme rusa da, men når jeg tenker meg om så hadde jeg vel ikke spurt om det før de hadde spurt meg da.
Sitat av carttown Vis innlegg
Hvordan ellers er det liksom folk snakker til en lærer da? Jeg vet ihvertfall at jeg ikke burde si sånn rett fram om hvordan det er å speede i leilighet eller i en hytte i skogen, det er jo sånn som gjerne kommer etterveis sant, å ikke minst i klasseromma. Jeg hadde ihvertfall spurt om jeg MÅ være nykter når jeg skal opptre eller ikke, hvis det ikke er akseptabelt så kan jeg jo spørre om jeg kan avlyse hvis jeg har rusa meg for eksempel, men det er hvis jeg IKKE kan komme rusa da, men når jeg tenker meg om så hadde jeg vel ikke spurt om det før de hadde spurt meg da.
Vis hele sitatet...
Det er veldig vanskelig å ta deg seriøst, du vet det?
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Det er veldig vanskelig å ta deg seriøst, du vet det?
Vis hele sitatet...
Det går helt fint det, må ikke ta meg seriøst, men hvis du gjør det så er det bare trivelig det Jeg bare forhører meg litt med nydyrka tanker før jeg evt setter det i aksjon jeg
Sitat av carttown Vis innlegg
Halla! Jeg kom på en kjempe idè, hvordan ville det vært hvis jeg først skulle sette meg ned å prøve å få i gang et prosjekt der jeg drar til forskjellige ungdomsskoler å prater om rus basert på ekte erfaringer, å sanne faktaer å ikke mins være kritisk. Er det noe som hadde blitt godt akseptert blant lærerne tror dere? Er vel bare å ringe ungdomsskolene å høre vel?
Vis hele sitatet...
Dette er circus like idiotisk som at norsk narkotikapolitiforening går rundt på skoler, bare på motsatt side.

Det er ingen god idé at noen av dere to sprer "egne erfaringer" eller annen drit til ungdommen. Dessverre er flere av de oppegående, ser rett igjennom surret og vil latterliggjøre dere innen kort tid. De samme som gjør dette er gjerne opinionsledere på skolen fordi de er ansett som smarte. Så gjør deg selv en tjeneste og drit i det.
Sist endret av Xasma; 3. desember 2021 kl. 22:35.
Vi har viktigere ting å gjøre enn å høre på noe usammenhengende vrøvl. For eksempel bakterieprøver, utvinne gull, sende opp modellraketter, lage hydrogen, lukte på ester, dyrke planter, bygge og programmere roboter, sette fyr på ting og masse annet.

Erfaringene dine oppleves sikkert som verdifulle for deg, men de har ingen pedagogisk eller faglig verdi. Du er heller ikke en signifikant annen for en elev du aldri har møtt, så etisk eller moralsk påvirkning vil være minimal.

Da jeg ikke ønsker å bruke 5 minutter på en høflig avvisning: Det blir en kald dag i helvete før jeg kaster bort verdifull realfagsundervisning på ræl.
Det er skolens ansvar å kvalitetssikre undervisningsopplegget. Det er de som må ta støyten hvis du kommer der rusa og lager et shit show. Ingen lærer eller skoleledelse vil ta den sjansen uten at du har noen form for referanse, som at du tilhører en organisasjon, eller at du kjenner noen på skolen. Det krever en del fingerspitzengefühl å snakke med barn og unge om rus på en ærlig og konstruktiv måte. Du må veie opp skolens rolle og forpliktelser mot dine egne verdier hele tiden, noe du ikke ser ut til å være i stand til. Du er jo ikke engang sikker på om det er greit at du møter opp rusa. Du forestiller deg at skolen kan gå med på en avtale om at du kanskje møter opp, så lenge du er nykter, og at de skal la deg være alene med elevene. Det er ingen som er så desperate etter ekte erfaringer at de er villige til å utsette seg for noe sånt, og potensielt måtte stå til ansvar for det i lokalavisa dagen etter.

Det er helt sikkert mulig for deg å realisere dette på sikt, men du har en lang vei å gå før noen i skolen vil kunne vurdere din tilstedeværelse som hensiktsmessig eller forsvarlig. Du må opparbeide deg en rolle som gir deg legitimitet utover det at du har vært rusmisbruker, og du må lage en plan for hva du skal snakke om. Du må prøve å forutse hvilke spørsmål som kan bli stilt, slik at du er forberedt på hvor du skal sette grenser, og hvilke verdier du skal prioritere. Alt dette er imidlertid verdiløst hvis du i utgangspunktet mangler situational awareness og språklig kløkt.

Så bør man spørre seg hva motivasjonen egentlig er. Gjør man dette for sin egen del, eller for andres? Bryr ungdom seg egentlig om hva en tilfeldig rusmisbruker har å si? Det kan være greit å vurdere hva man faktisk har å bidra med, før man skaper en situasjon som lett kan ende opp som et tragikomisk minne for både en selv og andre.
Sitat av carttown Vis innlegg
Hvordan ellers er det liksom folk snakker til en lærer da? Jeg vet ihvertfall at jeg ikke burde si sånn rett fram om hvordan det er å speede i leilighet eller i en hytte i skogen, det er jo sånn som gjerne kommer etterveis sant, å ikke minst i klasseromma. Jeg hadde ihvertfall spurt om jeg MÅ være nykter når jeg skal opptre eller ikke, hvis det ikke er akseptabelt så kan jeg jo spørre om jeg kan avlyse hvis jeg har rusa meg for eksempel, men det er hvis jeg IKKE kan komme rusa da, men når jeg tenker meg om så hadde jeg vel ikke spurt om det før de hadde spurt meg da.
Vis hele sitatet...
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Det er veldig vanskelig å ta deg seriøst, du vet det?
Vis hele sitatet...
Sitat av carttown Vis innlegg
Det går helt fint det, må ikke ta meg seriøst, men hvis du gjør det så er det bare trivelig det Jeg bare forhører meg litt med nydyrka tanker før jeg evt setter det i aksjon jeg
Vis hele sitatet...
OP? Du minner meg om en kompis! Han er prikk lik som deg når han tar speed, kommer med syke ideer, akkuratt som tråden din!


Du må seriøst ikke tro du får gå inn på en skole ruset, du kommer ikke til å få komme der uansett.


Lenge siden du sov?
Sist endret av BenzoKnekk; 4. desember 2021 kl. 00:22.
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
OP? Du minner meg om en kompis! Han er prikk lik som deg når han tar speed, kommer med syke ideer, akkuratt som tråden din!


Du må seriøst ikke tro du får gå inn på en skole ruset, du kommer ikke til å få komme der uansett.


Lenge siden du sov?
Vis hele sitatet...
Hehe morsomt at du nevner det, nei jeg hakke vært på makka'n på flere uker jeg, dette er noe som jeg har kommet på nykter dette her faktisk, har bare røyka meg litt bønne på kveldstid den siste uka så å si, jeg jeg bor på sjukehuset nå da å rett borti der bor jeg hehe, kom ioverigår å skal være her 4-6 uker, mye mulig jeg bare drar herifra, kan dra ut i 4 timer om dagen, men overgår jeg det så blir jeg sikkert kasta ut å det er liksom akkurat det samme hvor jeg er henne akkurat nå, siden jeg snart ''egentlig'' har bodd på behandlinga i 5/6 måneder, så det

Men da blir det vel å forhøre meg ''nykter'' da er det ikke det de sier, neida
Joda men jeg må nok det da, det sier vel jo seg egentlig kanskje sjøl, nå har ikke jeg snakka foran et klasserom rusa før så det er ikke så lett å sette seg inn i, men hvem det, kanskje det blir en skikkelig suksess å alle kidsa seg meg i byen å bare ''Speedfrik du er så kuul'' som på Terkel i Knipe lol :P

Sitat av supercali Vis innlegg
Vi har viktigere ting å gjøre enn å høre på noe usammenhengende vrøvl. For eksempel bakterieprøver, utvinne gull, sende opp modellraketter, lage hydrogen, lukte på ester, dyrke planter, bygge og programmere roboter, sette fyr på ting og masse annet.

Erfaringene dine oppleves sikkert som verdifulle for deg, men de har ingen pedagogisk eller faglig verdi. Du er heller ikke en signifikant annen for en elev du aldri har møtt, så etisk eller moralsk påvirkning vil være minimal.

Da jeg ikke ønsker å bruke 5 minutter på en høflig avvisning: Det blir en kald dag i helvete før jeg kaster bort verdifull realfagsundervisning på ræl.
Vis hele sitatet...
Faen jeg har faktisk tenkt på akkurat det du sier det at det sikkert oppleves verdifullt for meg, for jeg tenkte for ikke så lenge sia at det finnes jo drittmusikk ikke sant, men det er jo ikke drittmusikk for en annen fyr ikke sant? Kanskje rus er et tema som ikke er særlig mye snakka om ellers, jeg tror jeg har blitt litt flinkere på å ikke snakke om rus hver bidige setning, men MYE flinkere tror jeg ikke, men jeg er litteran bedre.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er skolens ansvar å kvalitetssikre undervisningsopplegget. Det er de som må ta støyten hvis du kommer der rusa og lager et shit show. Ingen lærer eller skoleledelse vil ta den sjansen uten at du har noen form for referanse, som at du tilhører en organisasjon, eller at du kjenner noen på skolen. Det krever en del fingerspitzengefühl å snakke med barn og unge om rus på en ærlig og konstruktiv måte. Du må veie opp skolens rolle og forpliktelser mot dine egne verdier hele tiden, noe du ikke ser ut til å være i stand til. Du er jo ikke engang sikker på om det er greit at du møter opp rusa. Du forestiller deg at skolen kan gå med på en avtale om at du kanskje møter opp, så lenge du er nykter, og at de skal la deg være alene med elevene. Det er ingen som er så desperate etter ekte erfaringer at de er villige til å utsette seg for noe sånt, og potensielt måtte stå til ansvar for det i lokalavisa dagen etter.

Det er helt sikkert mulig for deg å realisere dette på sikt, men du har en lang vei å gå før noen i skolen vil kunne vurdere din tilstedeværelse som hensiktsmessig eller forsvarlig. Du må opparbeide deg en rolle som gir deg legitimitet utover det at du har vært rusmisbruker, og du må lage en plan for hva du skal snakke om. Du må prøve å forutse hvilke spørsmål som kan bli stilt, slik at du er forberedt på hvor du skal sette grenser, og hvilke verdier du skal prioritere. Alt dette er imidlertid verdiløst hvis du i utgangspunktet mangler situational awareness og språklig kløkt.

Så bør man spørre seg hva motivasjonen egentlig er. Gjør man dette for sin egen del, eller for andres? Bryr ungdom seg egentlig om hva en tilfeldig rusmisbruker har å si? Det kan være greit å vurdere hva man faktisk har å bidra med, før man skaper en situasjon som lett kan ende opp som et tragikomisk minne for både en selv og andre.
Vis hele sitatet...
Ja det er nok absolutt kun for min egen del at jeg vil gjøre det kom jeg på, men nå har jo jeg vanskeligheter for å sette meg i folk sine følelser sympatisk og generelt da, men sånn sett så er jeg egentlig ganske heldig som er så egoist som jeg er
Sist endret av Speedfrik; 4. desember 2021 kl. 02:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tja - nå klarte jo Leo Ajkic det sånn noenlunde ærlig, og opp imot objektiv i serien Rus

Og jeg spurte meg flere ganger før jeg søkte opp svaret på det "haaar duden reell peil, eller spiller han bare jævla bra...?"

Første setningen eller hva det var på Rus var såå genial at jeg "beit på" tvert "Vet du ka ? Eg synes rus kan være digg"

- trodde nesten jeg skulle få slag et sekund der - "På NRK...? N...R....does not compute"

Men joda, den serverte ikke gamle politi-skrøner som "en dag funker ikke hasjen, og da måå du ha noe sterkere !" og lignende tøv. Den hadde....om ikke akkurat faglig tyngde ala Hans Olav Fekjær - så ihvertfall noe langt mer ærlig enn hva *jeg* så/hørte av "informasjon" om narkotika som shitkid.

Og joda, det er foreldre og unge de sikter seg inn på -ser for meg at den serien der fort kan få igang praten etterpå - noe som jeg gjerne kunne ønsket var lettere da jeg begynte.

Dog den skal ha endel trekk for *alltid* å ha med et worst case-eksempel - gir liksom "åh, det hørtes digg ut, men så kom jeg på han ene av tusen som det skjedde noe med...."-nøling, ser jeg for meg.

Jeg et heldigvis ikke anmelder - puh, så for de av dere som evt. ikke har sett den, bedøm selv ; https://tv.nrk.no/serie/rus


Og poenget mitt ; Når Leo kan, så kan *du*
(Ok da, jeg ser for meg noen med bruker-erfaring men gjerne parkert erfaring)

Og "salgstrikset" skal selvfølgelig være skadebegrensning - kunne man serr solgt objektiv&ærlig rusopplysning til noe Videregående Skole på noooe annet grunnlag...?
Sitat av carttown Vis innlegg
Men da blir det vel å forhøre meg ''nykter'' da er det ikke det de sier, neida
Joda men jeg må nok det da, det sier vel jo seg egentlig kanskje sjøl, nå har ikke jeg snakka foran et klasserom rusa før så det er ikke så lett å sette seg inn i, men hvem det, kanskje det blir en skikkelig suksess å alle kidsa seg meg i byen å bare ''Speedfrik du er så kuul'' som på Terkel i Knipe lol :P
Vis hele sitatet...
NEI, jo mer prega du fremstår jo mindre respekt vil du få av ungdommen. unntaket er om du har karisma over det "jarle preget". Kjenner deg ikke og ser du skriver det på tull men tenkte å nevne det.

Ser eller høres du preget ut av rusen? Nasal stemme, snøvling, uklar tale, dårlig minne etc (no offence )
Sitat av Palumboism Vis innlegg
NEI, jo mer prega du fremstår jo mindre respekt vil du få av ungdommen. unntaket er om du har karisma over det "jarle preget". Kjenner deg ikke og ser du skriver det på tull men tenkte å nevne det.

Ser eller høres du preget ut av rusen? Nasal stemme, snøvling, uklar tale, dårlig minne etc (no offence )
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske tynn, jeg er 186 høy å veier 56 kilo, jeg høres jo litt utfrika ut til vanlig også, altså har litt mer trøkk i stemmen da, kinna mine går jo også delvis innover nå som jeg ikke er rusa, men det er noe helt annet en hvis jeg har trøkka speed i 1 ukes+ tid liksom.

Sitat av Attica83 Vis innlegg
Tja - nå klarte jo Leo Ajkic det sånn noenlunde ærlig, og opp imot objektiv i serien Rus

Og jeg spurte meg flere ganger før jeg søkte opp svaret på det "haaar duden reell peil, eller spiller han bare jævla bra...?"

Første setningen eller hva det var på Rus var såå genial at jeg "beit på" tvert "Vet du ka ? Eg synes rus kan være digg"

- trodde nesten jeg skulle få slag et sekund der - "På NRK...? N...R....does not compute"

Men joda, den serverte ikke gamle politi-skrøner som "en dag funker ikke hasjen, og da måå du ha noe sterkere !" og lignende tøv. Den hadde....om ikke akkurat faglig tyngde ala Hans Olav Fekjær - så ihvertfall noe langt mer ærlig enn hva *jeg* så/hørte av "informasjon" om narkotika som shitkid.

Og joda, det er foreldre og unge de sikter seg inn på -ser for meg at den serien der fort kan få igang praten etterpå - noe som jeg gjerne kunne ønsket var lettere da jeg begynte.

Dog den skal ha endel trekk for *alltid* å ha med et worst case-eksempel - gir liksom "åh, det hørtes digg ut, men så kom jeg på han ene av tusen som det skjedde noe med...."-nøling, ser jeg for meg.

Jeg et heldigvis ikke anmelder - puh, så for de av dere som evt. ikke har sett den, bedøm selv ; https://tv.nrk.no/serie/rus


Og poenget mitt ; Når Leo kan, så kan *du*
(Ok da, jeg ser for meg noen med bruker-erfaring men gjerne parkert erfaring)

Og "salgstrikset" skal selvfølgelig være skadebegrensning - kunne man serr solgt objektiv&ærlig rusopplysning til noe Videregående Skole på noooe annet grunnlag...?
Vis hele sitatet...
Nå syns jeg det er mye Leo kunne fått frem, for eksempel snakka med folk som har litteran mer peiling enn noen av de unge han snakka med, å også kjørt det på et litt mer bredt spekter, hadde jeg lagt et sånt program så skulle jeg hatt laga mange sesonger, 1 sesong per rusmiddel med ca 7-10 episoder, det var jammen meg en god idè faktisk, det hadde vært dritfett faktisk, det må jeg jammen meg få se om jeg får rodd i land, men da må jeg også ha tillatelse fra folk til å filme og sånn da, også legge det på youtube blir vel det mest optimale.
Å forresten, skadeforebygging er vel et tema jeg også skulle ha fokusert på, veldig!
Sist endret av Speedfrik; 4. desember 2021 kl. 02:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Attica83 Vis innlegg
Tja - nå klarte jo Leo Ajkic det sånn noenlunde ærlig, og opp imot objektiv i serien Rus

Og jeg spurte meg flere ganger før jeg søkte opp svaret på det "haaar duden reell peil, eller spiller han bare jævla bra...?"

Første setningen eller hva det var på Rus var såå genial at jeg "beit på" tvert "Vet du ka ? Eg synes rus kan være digg"

- trodde nesten jeg skulle få slag et sekund der - "På NRK...? N...R....does not compute"

Men joda, den serverte ikke gamle politi-skrøner som "en dag funker ikke hasjen, og da måå du ha noe sterkere !" og lignende tøv. Den hadde....om ikke akkurat faglig tyngde ala Hans Olav Fekjær - så ihvertfall noe langt mer ærlig enn hva *jeg* så/hørte av "informasjon" om narkotika som shitkid.

Og joda, det er foreldre og unge de sikter seg inn på -ser for meg at den serien der fort kan få igang praten etterpå - noe som jeg gjerne kunne ønsket var lettere da jeg begynte.

Dog den skal ha endel trekk for *alltid* å ha med et worst case-eksempel - gir liksom "åh, det hørtes digg ut, men så kom jeg på han ene av tusen som det skjedde noe med...."-nøling, ser jeg for meg.

Jeg et heldigvis ikke anmelder - puh, så for de av dere som evt. ikke har sett den, bedøm selv ; https://tv.nrk.no/serie/rus


Og poenget mitt ; Når Leo kan, så kan *du*
(Ok da, jeg ser for meg noen med bruker-erfaring men gjerne parkert erfaring)

Og "salgstrikset" skal selvfølgelig være skadebegrensning - kunne man serr solgt objektiv&ærlig rusopplysning til noe Videregående Skole på noooe annet grunnlag...?
Vis hele sitatet...
Det stilles ikke samme krav til underholdning på TV som det gjør til undervisning i grunnskolen. Å se på TV er et valg, undervisning er obligatorisk. Leo har dessuten et helt produksjonsteam bak seg, og showet hans er ikke direktesendt. Det er en ganske uvesentlig sammenligning, som ikke sier noe om en speedfreak sine forutsetninger for å gjennomføre et undervisningsopplegg for ungdomsskoleelever.
Sist endret av mentalmelt; 4. desember 2021 kl. 02:55.
Orket ikke lese hele tråden, kom litt over halvveis og det som slår meg er følgende. Er dette et klassisk tilfelle av makkaoppheng? Du lytter ikke til hva noen sier, du bare kjører på med din egen ide om at du ønsker å levere et foredrag om rus mens du er ruset selv, og det uten noen voksne tilstede. Forsøk å lese hva folk skriver til deg og stopp og tenk gjennom hva de sier og bare hva du selv skal svare dem. For svarene dine virker ikke veldig gjennomtenkte nå. Er du påtent så er det kanskje greit å ikke justere mer nå?

Nei ts du vil ikke få anledning til å prate på skoler om rusbruk. Delvis fordi du fortsatt driver med rus, og skolene naturligvis ikke ønsker å ha pro narkotika folk forherlige narkotikabruken til barn. Og det er jo slik at undervisningen på skolen skal ha faglig forankring.

Om du snur på alt sammen, nyktrer opp også forsøker å ta tak i dette senere for å snakke om veien ut av rusbruk er det kanskje større sjanser. Dog er det sikkert slik andre alt har sagt at dersom du kontakter skolen direkte på vegne av deg selv så blir du neppe vurdert. Du vil kanskje bli vurdert dersom du bruker tiden fremover til å skape bånd mot feks en organisasjon som fronter rusfrihet. Da har du en organisasjon i ryggen, og det blir lettere for skolen både å vurdere tiltaket og ta en vurdering på om dette kan ha en verdi for elevene.
Sist endret av _abc_; 4. desember 2021 kl. 04:03.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Orket ikke lese hele tråden, kom litt over halvveis og det som slår meg er følgende. Er dette et klassisk tilfelle av makkaoppheng? Du lytter ikke til hva noen sier, du bare kjører på med din egen ide om at du ønsker å levere et foredrag om rus mens du er ruset selv, og det uten noen voksne tilstede. Forsøk å lese hva folk skriver til deg og stopp og tenk gjennom hva de sier og bare hva du selv skal svare dem. For svarene dine virker ikke veldig gjennomtenkte nå. Er du påtent så er det kanskje greit å ikke justere mer nå?

Nei ts du vil ikke få anledning til å prate på skoler om rusbruk. Delvis fordi du fortsatt driver med rus, og skolene naturligvis ikke ønsker å ha pro narkotika folk forherlige narkotikabruken til barn. Og det er jo slik at undervisningen på skolen skal ha faglig forankring.

Om du snur på alt sammen, nyktrer opp også forsøker å ta tak i dette senere for å snakke om veien ut av rusbruk er det kanskje større sjanser. Dog er det sikkert slik andre alt har sagt at dersom du kontakter skolen direkte på vegne av deg selv så blir du neppe vurdert. Du vil kanskje bli vurdert dersom du bruker tiden fremover til å skape bånd mot feks en organisasjon som fronter rusfrihet. Da har du en organisasjon i ryggen, og det blir lettere for skolen både å vurdere tiltaket og ta en vurdering på om dette kan ha en verdi for elevene.
Vis hele sitatet...
Jeg lytter å svarer til alle her i tråden jeg faktisk! Har til og med tatt til meg en god idè som Attica83 kom med, jeg har en anelse av at jeg har hatt den tanken før, men det skal jeg ikke ta for sikkert. Jeg svarte ikke mentalmelt da, men det er jo fordi han ikke snakka til meg da selvsagt :P
Sist endret av Speedfrik; 4. desember 2021 kl. 04:20.
Sitat av carttown Vis innlegg
Halla! Jeg kom på en kjempe idè, hvordan ville det vært hvis jeg først skulle sette meg ned å prøve å få i gang et prosjekt der jeg drar til forskjellige ungdomsskoler å prater om rus basert på ekte erfaringer, å sanne faktaer å ikke mins være kritisk. Er det noe som hadde blitt godt akseptert blant lærerne tror dere? Er vel bare å ringe ungdomsskolene å høre vel?
Vis hele sitatet...
Kanskje forhøre seg på noe lærerforum nettsider av noe slag (hvis det finnes)... Men ideen din er veldig god! Finnes jo allerede folk som drar rundt og holder foredrag på skoler, kanskje du kan slenge deg på der?
Jeg husker ikke navnet hans, men på 90 `tallet var det en x-rusmisbruker som reiste
rundt i Norge å holdt foredrag på skoler sammen med en organisasjon (sikkert NNPF) og etter en
slags Scared Straight! model.

Etter den famøse opptreden politiet hadde på en skole tidligere i år hvor de stilte bevæpnet
og i kjent stil viste frem bilder av meth heads for å illustrere hvordan man blir av hasj
ble det lovet fra politisk hold at man skulle gjøre en revurdering av dette opplegget. (finnes en tråd her)

Frem til nå har det nærmest hvert ett krav at det å prate med ungdom om rus må ledsage av skremsel propaganda, men de slipper deg nok ikke inn alene og ikke uten å være sikre på at det er vinklingen.
Lettere å få innpass hvis man velger å skremme barna. Klassisk!
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg husker ikke navnet hans, men på 90 `tallet var det en x-rusmisbruker som reiste
rundt i Norge å holdt foredrag på skoler sammen med en organisasjon (sikkert NNPF) og etter en
slags Scared Straight! model.

Etter den famøse opptreden politiet hadde på en skole tidligere i år hvor de stilte bevæpnet
og i kjent stil viste frem bilder av meth heads for å illustrere hvordan man blir av hasj
ble det lovet fra politisk hold at man skulle gjøre en revurdering av dette opplegget. (finnes en tråd her)

Frem til nå har det nærmest hvert ett krav at det å prate med ungdom om rus må ledsage av skremsel propaganda, men de slipper deg nok ikke inn alene og ikke uten å være sikre på at det er vinklingen.
Lettere å få innpass hvis man velger å skremme barna. Klassisk!
Vis hele sitatet...
Ingen blir skremt av noe som ikke er fakta, men ja rus er farlig, men ikke om du bruker med stil XD, hold deg til cannabis, MDMA, psykedelika, (kanskje litt) kokain, i sunne/mindre usunne doser. "Du begynner med heroin om du begynner med hasj" den er klassisk?

Men det er jo straigth up bullshit. Meeeeeen, når du begynner med hasj, ender du opp i et annet miljø, hvor det er lett å skaffe andre ting, og du har gjerne noen venner du røyker hasj med, som bruker andre ting, som kan ha en rolle på dine tanker rundt det. Husker når jeg var ungdom, røykte hasj med en fyr som "aldri" skulle prøve andre ting, men så…Overtalte jeg han til å prøve ecstasy og etter det var det rett og slett et stort JA til mange andre stoffer, så… Tjente jeg mer penger av å selge til han…



Men… om hasj blir lovlig, så er det ikke sånn. Fordi at da ender du ikke opp i miljøet, og det er mindre sansynlig at unge får tak i det. Ser jo i Canada etter de legaliserte cannabis var det halvparten så lite unge så brukte, en når det var ulovlig.


Legalize it!!!!

(Vet dette var litt off-topic)
Personlig så kunne jeg tenkt meg at økonomer reiste på skolene og underviste i Personlig økonomi. Der er det mange hull.
Vet ikke om jeg skal le eller grine. Nei TS, dette er noe du ikke skal gjennomføre, og noe som ingen har interesse av å høre på.
Syns ikke vi skal være for snare til å dømme opplegget hans nord og ned.
Det er vel også fortsatt uklart akkurat hva det består av. Kanskje han har laget en PowerPoint å alt .

Kommer det til bli noe av? Nei!
Sist endret av vindaloo; 4. desember 2021 kl. 06:47.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Syns ikke vi skal være for snare til å dømme opplegget hans nord og ned.
Det er vel også fortsatt uklart akkurat hva det består av. Kanskje han har laget en PowerPoint å alt .

Kommer det til bli noe av? Nei!
Vis hele sitatet...
Vel opplegget hans får jo kritikk først og fremst fordi det mangler en retning og et budskap. Dessuten, ingen skoler vil jo slippe inn en aktiv knarker som selv regner det som sannsynlig at han vil gjennomføre noe slikt ruset. Og han ønsker altså å få alenetid med barna uten noen fra skolen der.

Slik opplegget er skissert så trenger han ikke lage noen power point. Sålenge det er utgangspunktet hans så er finnes det ikke en skole i hele landet som vil slippe ham inn. Og skulle det skje en glipp så ville jo fagansvarlig og sikkert rektor måtte gå av i skam etterpå. Det er vel ingen foreldre som ønsker at rusede narkomaner skal få tid til å snakke opp narkotika foran barna deres?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel opplegget hans får jo kritikk først og fremst fordi det mangler en retning og et budskap. Dessuten, ingen skoler vil jo slippe inn en aktiv knarker som selv regner det som sannsynlig at han vil gjennomføre noe slikt ruset. Og han ønsker altså å få alenetid med barna uten noen fra skolen der.

Slik opplegget er skissert så trenger han ikke lage noen power point. Sålenge det er utgangspunktet hans så er finnes det ikke en skole i hele landet som vil slippe ham inn. Og skulle det skje en glipp så ville jo fagansvarlig og sikkert rektor måtte gå av i skam etterpå. Det er vel ingen foreldre som ønsker at rusede narkomaner skal få tid til å snakke opp narkotika foran barna deres?
Vis hele sitatet...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Syns ikke vi skal være for snare til å dømme opplegget hans nord og ned.
Det er vel også fortsatt uklart akkurat hva det består av. Kanskje han har laget en PowerPoint å alt .

Kommer det til bli noe av? Nei!
Vis hele sitatet...
Sitat av Kailua Vis innlegg
Vet ikke om jeg skal le eller grine. Nei TS, dette er noe du ikke skal gjennomføre, og noe som ingen har interesse av å høre på.
Vis hele sitatet...
Det som kanskje hadde vært en bedre idè er å fått med en kompis, siden jeg har en sjanse til å overdrive å plutselig snakke om hvorfor sprøyta ditt å datt, spissen ditt å datt, hvorfor pumpa ditt å datt å sånn, så det tror jeg hadde vært det lureste, men det er jo fortsatt ingen dårlig idè, jeg prøvde å komme meg inn på powerpoint men jeg måtte ha en lisense der, mitt mål er nå å først å fremst lage en powerpoint, som jeg også vil dere med dere, en så detaljert som mulig basert på min egen kunnskap, også må jeg jo sjekke om dette stemmer, men det kan sikkert fort hende at misinformasjon blir lekket Det er det jeg må prøve mest mulig å unngå da, sant

Sitat av syrebiten Vis innlegg
Kanskje forhøre seg på noe lærerforum nettsider av noe slag (hvis det finnes)... Men ideen din er veldig god! Finnes jo allerede folk som drar rundt og holder foredrag på skoler, kanskje du kan slenge deg på der?
Vis hele sitatet...
Denne siden her virker jo genial til det formålet faktisk

https://www.blakors.no/ressursbank/s...er-for-ungdom/
Sist endret av Speedfrik; 4. desember 2021 kl. 18:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg husker ikke navnet hans, men på 90 `tallet var det en x-rusmisbruker som reiste
rundt i Norge å holdt foredrag på skoler sammen med en organisasjon (sikkert NNPF) og etter en
slags Scared Straight! model.
Vis hele sitatet...
Nnpf hadde for vane å ha med Hp Martinsen på sine foredrag å kjøre på med fra hasj til hælvete opplegg, der hadde du virkelig følelsesbasert greie.
Hvor mange tok dette seriøst når dette var narrative?
Hp Martinsen om hasj
https://youtu.be/VcFAjJGZ8kE
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Hvor mange tok dette seriøst når dette var narrative?
Vis hele sitatet...
Få vil jeg tro.
Og hvis det var uklart så var hele poenget med innlegget mitt at slike foredrag, gjerne i regi av politi og eller rusmisbrukere er en dårlig idè.
Sist endret av vindaloo; 4. desember 2021 kl. 19:24.
"Fra bagatell til helvete" het dette da jeg gikk på ungdomskole for 25 år siden. Husker jeg lærte at det var dumt å stjele siggaretter.
Ts du trenger ikke power point og lisens, bruk feks google slides eller google open source power point alternative.
Det er jo ikke lisensen som er problemet ditt, det er grunnideen din. Balansert informasjon er fint det. Skremsel virker dårlig. Likevel tror jeg ikke det er mange foreldre, eller ansvarlige på en ungdomsskole som ønsker at en narkoman skal få taletid og prate om hvordan elevene skal sette en sprøyte heroin på tryggest mulig vis.

Om du nyktrer opp så kan du forsøke å snakke og lage et opplegg rundt veien ut av rushelvete. Slik jeg leser tråden din så er det vel akkurat nå kanskje litt mer "hvordan komme inn i rushelvete på en tryggest mulig måte".