Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4222
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, i sommer så var jeg litt dust og endte opp med en ruskjøringsdom. Jeg soner nå en 21 dagers dom med fotlenke pga. dette. Fikk akkurat et brev fra politiet om at jeg må møte opp for å gi dem dna og fingeravtrykk. Er dette normalt?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, i sommer så var jeg litt dust og endte opp med en ruskjøringsdom. Jeg soner nå en 21 dagers dom med fotlenke pga. dette. Fikk akkurat et brev fra politiet om at jeg må møte opp for å gi dem dna og fingeravtrykk. Er dette normalt?
Vis hele sitatet...
Ja.
Ja, det er normalt.

Uten hensyn til § 157 første ledd kan det innhentes biologisk materiale med sikte på å gjennomføre en DNA-analyse av den som med skjellig grunn mistenkes for en straffbar handling som etter loven kan medføre frihetsstraff. Regelen i § 157 annet ledd gjelder tilsvarende.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/lov/1981-05-22-25/§158

Uten hensyn til reglene foran kan det, etter nærmere forskrifter som Kongen gir, tas fingeravtrykk og fotografi av personer som mistenkes eller er dømt for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff. Regelen i § 157 annet ledd gjelder tilsvarende. Det kan også tas fingeravtrykk og fotografi av personer som er besluttet utvist eller utlevert til fremmed stat.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/lov/1981-05-22-25/§160
Sist endret av voktern; 2. desember 2021 kl. 22:10.
Hvordan kan man slippe unna det da? Kan man bruke mye penger og slippe unna et slik overgrep?
Sitat av colakork Vis innlegg
Hvordan kan man slippe unna det da? Kan man bruke mye penger og slippe unna et slik overgrep?
Vis hele sitatet...
Det er helt gratis å slippe unna; ikke bli straffedømt til å begynne med
Anonym bruker
"Redd Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja de har lov, men du kan unngå det lengst mulig ved å ikke møte opp eller svarer på henvendelser.

Sjelden de gidder å bruke ressurser på å komme å hente deg
Hvorfor er det rimelig å kunne kreve dna av en person som ikke er voldtektsmann eller yrkes-kriminel?

Må vel finnes en måte å slå ned forespørselen
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
De sier at hvis jeg ikke møter opp så vil jeg bli etterlyst, pågrepet og anmeldt.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg synes det er veldig ubehagelig at noen som helst mennesker, uavhengig av hvem - skal kartlegge mine fingeravtrykk og dna i noe register til evige tider.
Ja. Helt sykt. Mon tro hva man kan gjøre.
Jævla politiet ass
"Sukkerpapir", det er politikerne som bestemmer og gir politiet de verktøyene de har til rådighet i form av lover, blant annet innhenting av dna osv...
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble dømt for det samme i 2019 men har ikke hørt noe om dette, ble du tatt for noe annet enn alkohol?
Anonym bruker
"Redd Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De sier at hvis jeg ikke møter opp så vil jeg bli etterlyst, pågrepet og anmeldt.
Vis hele sitatet...
Tror de bare prøver å skremme deg her altså, du blir ikke etterlyst for å ikke komme inn å ta en DNA prøve.. eksen min ungikk det i lang tid, enda de ringte å truet med å komme å hente han, de kom aldri.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror de bare prøver å skremme deg her altså, du blir ikke etterlyst for å ikke komme inn å ta en DNA prøve.. eksen min ungikk det i lang tid, enda de ringte å truet med å komme å hente han, de kom aldri.
Vis hele sitatet...
Kom to sivile hjem til meg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror de bare prøver å skremme deg her altså, du blir ikke etterlyst for å ikke komme inn å ta en DNA prøve.. eksen min ungikk det i lang tid, enda de ringte å truet med å komme å hente han, de kom aldri.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det ville vært så lurt å ta noen sjanser her, en vet jo aldri hva de vil få tid til og ikke.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kom to sivile hjem til meg.
Vis hele sitatet...
Hvor lang tid tok dette? Har selv vært etterlyst i et halvt år nå pga. DNA. Har blitt ringt opp, men har rett og slett ikke giddet...
Fikk brev om at jeg var etterlyst i juni ca.
Sist endret av Bolebenny; 3. desember 2021 kl. 20:34.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bolebenny Vis innlegg
Hvor lang tid tok dette? Har selv vært etterlyst i et halvt år nå pga. DNA. Har blitt ringt opp, men har rett og slett ikke giddet...
Fikk brev om at jeg var etterlyst i juni ca.
Vis hele sitatet...
Nesj, de kom hjem til meg fordi jeg fikk valget mellom å møte opp på stasjon eller at de sendte noen hjem til meg. Hoppa baki ei bil til to pensjonister og spytta på en pinne.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nesj, de kom hjem til meg fordi jeg fikk valget mellom å møte opp på stasjon eller at de sendte noen hjem til meg. Hoppa baki ei bil til to pensjonister og spytta på en pinne.
Vis hele sitatet...
Husker ikke hvor lang tid det tok, men jeg prøvde ikke å lure meg unna så kanskje urelevant.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette ville jeg ikke funnet meg i. Galskap på lik linje med koronapass. Staten skal aldri kunne ha så mye makt over enkeltpersoners liv.
Ja, de har lov og det har blitt vanlig praksis fra rundt fem år(ellerno) siden å innhente fingeravtrykk på straffedømte som er dømt til mer enn bøter, og som ikke tidligere har avgitt fingeravtrykk. Du får besøk før eller seinere om du ikke møter.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...l_3#kapittel_3
Sist endret av celtseus; 4. desember 2021 kl. 02:29.
Hvorfor er folk så redde for at de har DNA og fingeravtrykk? Hva tror dere de bruker det til?
Sitat av celtseus Vis innlegg
Ja, de har lov og det har blitt vanlig praksis fra rundt fem år(ellerno) siden å innhente fingeravtrykk på straffedømte som er dømt til mer enn bøter, og som ikke tidligere har avgitt fingeravtrykk. Du får besøk før eller seinere om du ikke møter.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...l_3#kapittel_3
Vis hele sitatet...
Noen jeg kjenner har blitt tatt fingeravtrykk allerede på første avhør der ingen av dem innrømmet noe ulovlig. Alle sakene ble henlagt og der ble også anmeldelse trukket. Likevel så ble fingeravtrykk tatt. Viste seg at det var samme snut som tok fingeravtrykk på alle fire. Skikkelig cowboy snut som sikkert brøt loven bare for tøffe seg. Aldri sjekket opp hva som skjedde med fingeravtrykkene, men de sa det var full gass med komplette håndavtrykk. Så de er nok i registeret selv uten å ha blitt straffedømt eller fått bot.
Sist endret av _abc_; 4. desember 2021 kl. 09:51.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Velkommen inn i STRASAK, bruk hansker fremover
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jaja. Skal ha en svær bløt snusklyse i kjeften så de får ekle bommuldotter og skal stappe fingern i ræva.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Noen jeg kjenner har blitt tatt fingeravtrykk allerede på første avhør der ingen av dem innrømmet noe ulovlig. Alle sakene ble henlagt og der ble også anmeldelse trukket. Likevel så ble fingeravtrykk tatt. Viste seg at det var samme snut som tok fingeravtrykk på alle fire. Skikkelig cowboy snut som sikkert brøt loven bare for tøffe seg. Aldri sjekket opp hva som skjedde med fingeravtrykkene, men de sa det var full gass med komplette håndavtrykk. Så de er nok i registeret selv uten å ha blitt straffedømt eller fått bot.
Vis hele sitatet...
Snuten brøt ikke loven der nei. Det er helt vanlig å bli tatt fingeravtrykk av i første avhør og arrest dersom man er mistenkt for noe som kan medføre straffereaksjoner utenom forenklet forelegg, altså frihetsstraff. Da havner fingeravtrykk og DNA i noe som kalles etterforskningsregisteret. Blir man frikjent eller saken henlegges slettes fingeravtrykk og DNA.

Står om alt dette i straffeprosessloven, politiregisterloven og politiregisterforskriften (kapittel 46 om fotoregisteret og fingeravtrykkregisteret) .
Sist endret av celtseus; 4. desember 2021 kl. 18:43.
Som jeg sa så sjekket jeg aldri opp med dem hva som skjedde senere i saken. Husker bare at når de fortalte om dette så virket det som noe veldig inngripende. I saken de var innkalt i så var de faktisk ikke involvert noen av dem, anmeldelse ble trukket og alt henlagt eller frafalt eller hva det nå ble til. Ingen av de tidligere straffefømte, alle med rene rulleblad. Det må føles temmelig kjipt å bli behandlet på den måten. Og det bryter vel strengt tatt også med tanken om at alle er uskyldige til evt. retten sier det motsatte?

Er det rutiner på at at slikt slettes, eller er det litt sånn at det heter seg alt det bør slettes? Altså om det er tatt fingeravtrykk eller dna og saken ikke fører til dom er det automatikk i at alt slettes? Kan feks en tjenestemann med dårlige holdninger bare droppe å gjøre jobben sin slik at folk blir fanget i arkivet selv om de skulle blitt slettet?
Sist endret av _abc_; 4. desember 2021 kl. 20:29.
Hvis de isåfall fanger kompisen etterpå så blir det vel litt det samme som en ulovlig razzia hvor de finner godsaker.

Vanskelig å si men politiet har sine knep akkurat som kompisen din burde ha