Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5509
Drev å stuka på mob'en og skulle finne et husholdningsdevice jeg hadde kjøpt på finn som man skulle koble til nettet via telefon. I lista over nettverk å koble til kom jeg til å koble meg til noen andres WiFi som het Hjem, men når jeg kobla til så kom det opp melding "Dette nettverket har ikke Internettilkobling, er du sikker på at du vil koble til?" eller et eller annet sånt og jeg trykka ja i tro om at det var husholdningsdevicet. Det var det ikke så jeg kobla fra igjen raskt men nå lurer jeg på om de som eier det Hjem nettverket på noen måte worst case har klart å få tak i info, bilder, passord etc fra mob'en min? Er det mulig av å bare være kobla til altså går det an eller er det kun når man surfer på andres nett og går inn på mail og skriver passord eller laster opp bilder som sendes via scamnett at eier av annet nettverk kan få tak i ting fra mob'en?
Sist endret av Mk1; 1. desember 2021 kl. 21:22.
De har ikke fått informasjon som ikke ble sendt over nettverket. Dessuten er likevel informasjonen vanligvis kryptert med tanke på dagens standarder.
Du kan puste med magen.
..dessuten
hvis naboen din ikke har passord på WiFi nettet sitt er han sikkert av ikke typen som har oversikt over hvem som kobler til.
Og skulle han tilfeldigvis se det er det tvilsomt at du har lagt igjen andre spor enn IP din.
... og med IP-en din mener vi den lokale du fikk tildelt av routeren, ikke den offentlige IP-adressen du har hjemme eller på mobilnettet ditt.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
... og med IP-en din mener vi den lokale du fikk tildelt av routeren, ikke den offentlige IP-adressen du har hjemme eller på mobilnettet ditt.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype? Hva slags forskjell utgjør det? Er helt grønn på sånt.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Kan du utdype? Hva slags forskjell utgjør det? Er helt grønn på sånt.
Vis hele sitatet...
Sånn enkelt forklart, med utgangspunkt i et typisk hjemmenettverk, fungerer ruteren som et "knutepunkt" der all trafikk inn og ut av husholdningen passerer. Ruteren har sin egen adresse, en ekstern adresse som tildeles av nettleverandøren, som er adressen man kan nå over internett. Internt styrer ruteren et eget lokalt nettverk, slik at den kan videresende relevant data til riktig destinasjon. Der har man de internet adressene, som kun eksisterer innenfor det internet nettverket. Dette er typisk adresser som 192.168.0.x eller lignende, og disse adressene har ingen betydning utenfor det interne nettverket.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Kan du utdype? Hva slags forskjell utgjør det? Er helt grønn på sånt.
Vis hele sitatet...
EDIT: Eh, jeg ble ninjaed med en mye enklere og kortere forklaring. Jeg liker å gjøre meg svært godt forstått, lykke til ...

Ja
Du har sannsynligvis en router hjemme hos deg. Den er kanskje trådløs?
Den har du koblet til "veggen", altså ledningen som kommer inn i ditt hus.

Alle enheter på Internett får en offentlig IP-adresse, det er slik de kan kommunisere med hverandre. Teknologien er lagt opp slik at det kun er et begrenset antall IP-adresser som kan brukes.
3,706,452,992 IP-adresser ifølge et par Google-søketreff.

Det er mange flere mennesker i verden enn antall IP-adresser. Derfor er det umulig å dele ut en offentlig IP-adresse til hver eneste enhet du kobler på Internett. Ingen enheter kan ha samme IP-adresse, da er det ikke mulig for teknologien å fungere.

Samtidig, hvis du har 10 PC-er i hjemmenettverket ditt, så er det vel ikke nødvendig at alle PC-ene har en egen offentlig IP-adresse hver?

Alle enheter med en offentlig IP-adresse kan bli kontaktet av andre enheter på Internett.

Trenger dine 10 PC-er i huset ditt å bli kontaktet av noen fra den andre siden av planeten? Nei, vanligvis ikke. Du har ikke en tjeneste på noen av de 10 PC-ene som er interessant for noen å kunne kontakte, det er jo bare vanlige PC-er du skriver dokumenter med.

En tjeneste kan være for eksempel en såkalt web-server. Et nettsted ligger på en web-server. web-serveren må være mulig for alle å kontakte, ellers er det ikke mulig å besøke nettstedet. Har noen av dine 10 PC-er installert en webserver? Nei, du skriver som sagt bare dokumenter på maskinene.

Derfor er det også bestemt at enkelte IP-adresser skal fungere slik at de aldri kan brukes til å bli kontaktet gjennom det offentlige internettet. Disse IP-adressene kaller vi for reserverte adresser. Det er allerede bestemt hvilke IP-adresser som skal være reservert, og altså ikke mulig å bruke offentlig.

IP-adresser er delt opp i "blokker", som vil si et bestemt antall IP-adresser i en gruppe.

To av blokkene som er reservert er 10.0.0.0 - 10.255.255.255, som vil si at alle IP-adresser mellom 10.0.0.0 og 10.255.255.255 er reserverte og ikke kan brukes offentlig.

En annen blokk er 192.168.0.0 - 192.168.255.255.

Disse IP-adressene fungerer altså kun i et lukket / internt nettverk. Ettersom alle enheter på nettverket må ha en unik IP-adresse som ingen andre har, så må routeren din dele ut en IP-adresse til hver enhet som kobler seg på, f.eks. 192.168.1.10, 192.168.1.11, 192.168.1.12 osv.

Det er routeren din som har den offentlige IP-adressen din, mens dine enheter som er tilkoblet den får en privat IP-adresse hver. Routeren din har kjennskap til hvilke enheter som har hvilken IP-adresse, og vet hvordan den skal håndtere informasjonen som blir sendt mellom dine enheter og internett.

På denne måten sparer vi 9 offentlige IP-adresser, ettersom routeren din bare trenger en, og dine PC-er får en lokal / privat IP-adresse av routeren.

Det er ikke meningen at resten av internett skal vite hvilken lokale IP-adresse du har fått av routeren, det er heller ikke interessant. Alt som trengs er at routeren gjør jobben sin. Derfor vil alle dine 10 PC-er bli sett som en enkelt enhet på det offentlige internettet. Samtidig kan dine 10 PC-er ha hver sin egen IP-adresse og kommunisere med hverandre ved behov, uten å involvere resten av internett.

Det har også et sikkerhetselement i seg, ettersom ingen kan direkte kontakte din PC, de kan kun kontakte routeren, og det er routeren som avgjør hva som skal skje.

Du kan selv avgjøre hva routeren skal gjøre ved slike tilfeller, som for eksempel hvis du har en webserver på din PC, så har du mulighet til å konfigurere routeren slik at hver gang noen kontakter den og ber om en nettside, så videresender routeren forespørselen til PC-en med webserver installert.

Var det forståelig?
Sist endret av Tysteren; 2. desember 2021 kl. 00:11.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Sånn enkelt forklart, med utgangspunkt i et typisk hjemmenettverk, fungerer ruteren som et "knutepunkt" der all trafikk inn og ut av husholdningen passerer. Ruteren har sin egen adresse, en ekstern adresse som tildeles av nettleverandøren, som er adressen man kan nå over internett. Internt styrer ruteren et eget lokalt nettverk, slik at den kan videresende relevant data til riktig destinasjon. Der har man de interne adressene, som kun eksisterer innenfor det interne nettverket. Dette er typisk adresser som 192.168.0.x eller lignende, og disse adressene har ingen betydning utenfor det interne nettverket.
Vis hele sitatet...
Jeg retta på én "internet"-skrivefeil før jeg la ut innlegget, men jeg har visst klart å skrive "internet" istedenfor "interne" ganske konsekvent. Rimelig forvirrende skrivefeil, men det skal altså stå "intern". Jeg retta det opp i stitatet, siden jeg ikke kan redigere lenger.

Tysteren: Greit med litt grundig info også da
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Jeg retta på én "internet"-skrivefeil før jeg la ut innlegget, men jeg har visst klart å skrive "internet" istedenfor "interne" ganske konsekvent. Rimelig forvirrende skrivefeil, men det skal altså stå "intern". Jeg retta det opp i stitatet, siden jeg ikke kan redigere lenger.

Tysteren: Greit med litt grundig info også da
Vis hele sitatet...
Alltid greit når noen gidder å skrive så mye som meg
Ha en fin kveld!
Sitat av Tysteren Vis innlegg
EDIT: Eh, jeg ble ninjaed med en mye enklere og kortere forklaring. Jeg liker å gjøre meg svært godt forstått, lykke til ...

Ja
Du har sannsynligvis en router hjemme hos deg. Den er kanskje trådløs?
Den har du koblet til "veggen", altså ledningen som kommer inn i ditt hus.

Alle enheter på Internett får en offentlig IP-adresse, det er slik de kan kommunisere med hverandre. Teknologien er lagt opp slik at det kun er et begrenset antall IP-adresser som kan brukes.
3,706,452,992 IP-adresser ifølge et par Google-søketreff.

Det er mange flere mennesker i verden enn antall IP-adresser. Derfor er det umulig å dele ut en offentlig IP-adresse til hver eneste enhet du kobler på Internett. Ingen enheter kan ha samme IP-adresse, da er det ikke mulig for teknologien å fungere.

Samtidig, hvis du har 10 PC-er i hjemmenettverket ditt, så er det vel ikke nødvendig at alle PC-ene har en egen offentlig IP-adresse hver?

Alle enheter med en offentlig IP-adresse kan bli kontaktet av andre enheter på Internett.

Trenger dine 10 PC-er i huset ditt å bli kontaktet av noen fra den andre siden av planeten? Nei, vanligvis ikke. Du har ikke en tjeneste på noen av de 10 PC-ene som er interessant for noen å kunne kontakte, det er jo bare vanlige PC-er du skriver dokumenter med.

En tjeneste kan være for eksempel en såkalt web-server. Et nettsted ligger på en web-server. web-serveren må være mulig for alle å kontakte, ellers er det ikke mulig å besøke nettstedet. Har noen av dine 10 PC-er installert en webserver? Nei, du skriver som sagt bare dokumenter på maskinene.

Derfor er det også bestemt at enkelte IP-adresser skal fungere slik at de aldri kan brukes til å bli kontaktet gjennom det offentlige internettet. Disse IP-adressene kaller vi for reserverte adresser. Det er allerede bestemt hvilke IP-adresser som skal være reservert, og altså ikke mulig å bruke offentlig.

IP-adresser er delt opp i "blokker", som vil si et bestemt antall IP-adresser i en gruppe.

To av blokkene som er reservert er 10.0.0.0 - 10.255.255.255, som vil si at alle IP-adresser mellom 10.0.0.0 og 10.255.255.255 er reserverte og ikke kan brukes offentlig.

En annen blokk er 192.168.0.0 - 192.168.255.255.

Disse IP-adressene fungerer altså kun i et lukket / internt nettverk. Ettersom alle enheter på nettverket må ha en unik IP-adresse som ingen andre har, så må routeren din dele ut en IP-adresse til hver enhet som kobler seg på, f.eks. 192.168.1.10, 192.168.1.11, 192.168.1.12 osv.

Det er routeren din som har den offentlige IP-adressen din, mens dine enheter som er tilkoblet den får en privat IP-adresse hver. Routeren din har kjennskap til hvilke enheter som har hvilken IP-adresse, og vet hvordan den skal håndtere informasjonen som blir sendt mellom dine enheter og internett.

På denne måten sparer vi 9 offentlige IP-adresser, ettersom routeren din bare trenger en, og dine PC-er får en lokal / privat IP-adresse av routeren.

Det er ikke meningen at resten av internett skal vite hvilken lokale IP-adresse du har fått av routeren, det er heller ikke interessant. Alt som trengs er at routeren gjør jobben sin. Derfor vil alle dine 10 PC-er bli sett som en enkelt enhet på det offentlige internettet. Samtidig kan dine 10 PC-er ha hver sin egen IP-adresse og kommunisere med hverandre ved behov, uten å involvere resten av internett.

Det har også et sikkerhetselement i seg, ettersom ingen kan direkte kontakte din PC, de kan kun kontakte routeren, og det er routeren som avgjør hva som skal skje.

Du kan selv avgjøre hva routeren skal gjøre ved slike tilfeller, som for eksempel hvis du har en webserver på din PC, så har du mulighet til å konfigurere routeren slik at hver gang noen kontakter den og ber om en nettside, så videresender routeren forespørselen til PC-en med webserver installert.

Var det forståelig?
Vis hele sitatet...
Det var veldig ryddig synes jeg, takk for forklaringen.