Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1121
Hei.

Har klart å trappe ned til en sterk kopp med kaffe hver morgen.
Er det noen vits å slutte helt?
Hva slags fordeler gir det over tid?
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
har ligget på 2x nocco om dagen, + preworkout under trening og kaffe på jobben.

har gått til 0mg koffein om dagen. ca 1mnd inn i "prosjektet" går veldig bra.
føler meg våken på morgenen med engang jeg står opp.

treningen går minst like bra om ikke bedre uten koffein.

sparer jo litt penger også.

har ikke merket noe forskjell på angst/uro, er alltid like bekymret.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
glemte og nevne at jeg aldri har sovet så godt som nå.
Ja, du vil oppleve mange fordeler med å kutte ut koffein helt. Koffein er et potent psykoaktivt stoff der hovedsynden er å forstyrre søvnsyklus, senke kvalitet på søvn, forverre søvnproblemer som insomni og søvnapné, og gi deg ubehagelige abstinenser hvis du ikke får den daglige dosen. Å sørge for å sove godt, og lenge nok, er kanskje det den smarteste investeringen du kan gjøre for at helsa di skal være best mulig gjennom livet.

Dette gjelder også for dem som «takler kaffe bra» og «drikker en liter før jeg legger meg og sover lite godt». Koffein er kanskje det rusmiddelet det har blitt forsket mest på, og det meste av forskningen tilsier at dette fortsatt påvirker søvnkvaliteten ganske dramatisk for de fleste [1],[2]. Blant annet ved å påvirker mengden med dyp søvn, som er viktig for at du skal føle deg uthvilt dagen derpå.
Du trenger også den dype søvnen for at kroppen skal leges og for at immunforsvaret lettere skal kunne takle infeksjoner. Med tilstrekkelig dyp søvn, minsker du risikoen for bl.a. hjerte- og karsykdommer, diabetes 2, og antagelig også kreft og Alzheimers [3],[4].

Halveringstiden på koffein ligger på rundt 5 timer, med store individuelle variasjoner. Hvis du er av typen som bryter ned koffein raskt, vil ikke en kopp på morgenen ha like store ringvirkninger som om du omsatte stoffet langsomt. Hvis du, som de fleste av oss, ikke har mulighet til å teste dette gjennom blodprøve, prøv å gå uten et par uker og se hva som skjer når du drikker kaffe igjen og om det er noen forskjell med tid på dagen.
Av erfaring, bør jeg for eksempel ikke drikke kaffe eller te etter klokka 12, kanskje ikke engang 10 om morgenen, før jeg merker en tydelig effekt på innsovningen samme kveld. Jeg er predisponert for søvnforstyrrelser, så uansett hvor høyt jeg elsker kaffe, bestemte jeg meg derfor for å kutte ut kaffevanen for noen år siden.

I tillegg til bedre søvn, er en av de største fordelene med å unngå koffein i det daglige, at effekten når du først tar det nesten magisk! Da får du full effekt av de gode sidene av koffein uten å slite med at du ha det bare for å føle at du kommer opp til et nivå der du føler deg ca. funksjonell.