Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1808
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Hei,

En kollega har meg har kjøpt en BMW av et merke-firma. Prisen var litt over 250.000,-.

På mandag, så sendte han dem en e-post og ønsket en til kopi av kontrakten.
De sendte så kopien, og etter ca ett min sendte de en ny e-post og ba han se bort ifra den første.
I den nye e-posten, så har de økt prisen med over 60.000 kroner.


Hendelsesforløp:
1. Han spør etter kontrakt
2. De sender kontrakten som stemmer med den de signerte tidligere.
3. De sender like etter en ny kontrakt og sa at den forrige var feil. Den nye er 60.000,- dyrere.


Han ønsker å gjøre minst mulig ut av dette, så vi prøver å finne informasjon på lovdata, da begge kontraktene er signert med 250.000 prisen og ikke den "nye".
Har sett i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven, men kunne ikke finne noe. Er det noen her som vet om spesifikke lover han kan bruke?
Har han signert under kjøpskontrakt på 250 000,- .. mener da jeg at den er solgt for 250 000... Kanskje forhandleren prøver å lure han?
Enig med laxzzi. Så lenge han har signert under på 250 000,- er det lite han kan gjøre
Avtaleloven er vel den som gjelder her... Kan for øvrig være lurt å ta kontakt med advokat hvis de ikke gir seg med det første. http://www.lovdata.no/all/hl-19180531-004.html
Men hvorfor krever han DEG penger etter bilkjøp?
Er vel heller MER penger enn 'meg' penger :-)
Hva er hendelsesforløpet i forkant av dette da? Er det en skrivefeil, og at de har snakket om 310 000 hele tiden, eller er det noe de har kommet på banen med i etterkant? Når overtok han bilen (fikk henvendelse om å kopiere kontrakt på mandag, sa du)..?
samme hva det blir snakket om, at selger ikke gjorde seg sikker på at prisen var riktig før signering er kun hans feil.

hadde en slik feil når jeg skulle skrive kontrakt på hybelen. endte opp med å spare 350 hver måned.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Nei, prisen var 250.000 uten tvil. Det er til og med tatt opp lån på denne prisen, og jeg er 99% sikker på at dette var den eneste prisen som var inkludert.
Denne "nye" kontrakten kommer de med nå først etter 3 mnd.

§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.
Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.
Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.
Vis hele sitatet...
Right?
Sist endret av meitemark; 20. januar 2011 kl. 14:14. Grunn: quote fungerer bedre enn code
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Nei, prisen var 250.000 uten tvil. Det er til og med tatt opp lån på denne prisen, og jeg er 99% sikker på at dette var den eneste prisen som var inkludert.
Denne "nye" kontrakten kommer de med nå først etter 3 mnd.


Right?
Vis hele sitatet...
Har han betalt 250.000, fått bilen og selger signert lånepapirene og fått det utbetalt?
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Korrekt.
Snakket litt mer om det, og han har vært i kontakt med dem etter den nye kontrakten, og de sier "Han burde regne med dette, og han han selv tok utregningen selv når han kjøpte bilen".

Dette er feil, og de har jo begge parter signert på en helt annen kontrakt.

Den loven jeg fant der, er vel mer en all rounder lov, ikke en spesifikk som forteller om at selger ikke kan legge på priser som dette etter et kjøp og avtalen er inngått.
En kontrakt er en kontrakt.
de kan jo ikke selge en bil for 250 og skrive kontrakt på det, og 3 mnd senere komme slengende med en kontrakt på 310 å mene at "dette måtte du jo regne med" ??

vik for all del ikke en millimeter fra den opprinnelige kontrakten, dette kommer de uansett ingen vei med
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Korrekt.
Snakket litt mer om det, og han har vært i kontakt med dem etter den nye kontrakten, og de sier "Han burde regne med dette, og han han selv tok utregningen selv når han kjøpte bilen".

Dette er feil, og de har jo begge parter signert på en helt annen kontrakt.

Den loven jeg fant der, er vel mer en all rounder lov, ikke en spesifikk som forteller om at selger ikke kan legge på priser som dette etter et kjøp og avtalen er inngått.
Vis hele sitatet...
Har han omregistert bil i sitt navn, har fått bilen og en signert kontrakt kan de ikke komme noe vei hvertfall.

Hvis det ikke er gjort noe levering av bilen kan de trenere saken og hevde at det er skrivefeil og at kjøper burde vist at det var en opplagt feil. Men den spm har bilen i sitt navn er den som er "vinner", motparten må kjøre saken.
Sist endret av sorlandet; 20. januar 2011 kl. 15:24.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Joda, bilen er levert og alt sammen. Men den er ikke oppført med noe pant enda. Har har hatt den i ca 2 mnd nå. Ble levert til han i starten av Desember.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Korrekt.
Snakket litt mer om det, og han har vært i kontakt med dem etter den nye kontrakten, og de sier "Han burde regne med dette, og han han selv tok utregningen selv når han kjøpte bilen".

Dette er feil, og de har jo begge parter signert på en helt annen kontrakt.

Den loven jeg fant der, er vel mer en all rounder lov, ikke en spesifikk som forteller om at selger ikke kan legge på priser som dette etter et kjøp og avtalen er inngått.
Vis hele sitatet...
Hva slags utregning?
Dette er ganske opplagt ikke rettslig forsvarlig av selgeren.

Aksepten fra kjøperen av bilen er basert på det bindende tilbudet på 250 000. Da vil slike bristende forutsetninger som en økning av prisen i etterkant være ugyldighetsgrunn. Han har forresten fortsatt krav på å få bilen til 250 000 ettersom selger ga et bindende tilbud OG signerte kontrakten.

Dette er ganske opplagt. Tipper de bare prøver å "skremme" dere vekk fra kjøpet ved å presse prsien opp, eventuelt lure dere. Uansett kan dere bare påberope dere bristende forutsetninger og hele kontrakten forsvinner. Lykke til!
Eh, dette er en merkeforhandler sier du? For BMW eller for et annet merke? Høres mest ut som firmaet "Finnsnes Fisk, Foto, Data og Bil" spør du meg. Det går da ikke an å gjøre slikt :-D

Det at han sender dem mail og vil ha kopi av kontrakten ser de kanskje på som et tegn på at han har mistet den opprinnelige kontrakten, den han har signert på, og benytter kanskje anledningen til å pynte litt på tallene? (Men de har vel en signert kopi selv, og da må de vel i tilfelle forfalske det dokumentet for å få dette til å fungere?). Det er ihvertfall til kompisen din sin fordel at de først sendte ham en mail med kontrakt på det beløpet han beviselig faktisk *har* betalt, det er jo et sterkt indisium på at dette er den avtalte prisen.
Sitat av 9ppel Vis innlegg
Høres mest ut som firmaet "Finnsnes Fisk, Foto, Data og Bil" spør du meg.
Vis hele sitatet...
Nei unge mann, vi har drevet seriøst i 35 år!


Til trådstarter, så lenge kjøpskontrakten er undertegnet av begge parter og oppgjør mottatt er salget bindende og endelig, og kjøper kan ikke kreve mer.

Personlig tror jeg noen har køddet til salget i selgers disfavør og prøver å fikse det.
I alle tilfeller er alt som skal til en telefonsamtale fra (din) advokat for å få selger på bedre tanker.