Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7240
Hei, jeg er en ung gutt på 22 år som ønsker å reise til utlandet og jobbe frivillig med å hjelpe barn, dyr, uannsett hva. Jeg er lei hverdagen her i Norge og søker noe som kan gi meg noe tilbake, noe som er å hjelpe!

Men hvor skal jeg begynne?

Finnes det organisasjoner som booker deg fly, reiser deg dit du skal, gir deg sted å sove og mat, mot at du jobber 110% frivillig for dem?

Søkt litt rundt, men finner ikke så mye. Setter uhorvelig stor pris på tilbakemelding!
Om du tenker på at en eller annen organisasjon skal betale flybilletter, losji og mat, mot at du jobber? Nei, lite trolig.

Volunteerism er god butikk, og det finnes nok av middelklasse-ungdom som er villig til å betale for å få "jobb" på et eksotisk sted, ta selfies med løveunger eller fattige barn og forsterke sin egen tro på at de redder verden.

Om du bare vil vekk: ta sparepengene og reis verden rundt. Om du virkelig vil redde verden: Skaff deg et yrke som gjør at du faktisk kan utgjøre en forskjell. Om det er lege, ingeniør eller lærer er underordnet, poenget er at ufaglært arbeidskraft ikke hjelper noe som helst.
Sist endret av liasis; 11. oktober 2015 kl. 12:49.
Cocaine Cowboy
Marcel Domini's Avatar
Trådstarter
Jeg så en dokumentar på netflix med en kar som kalte seg Rocky, han hadde det tøft og ville vekk og gjøre en forskjell et sted. Så han reiste til india og han hjelper barn med alt mulig rart der nede. Hvordan fikk han til det?

Jeg vil ikke bare være på et eksotisk sted, eller ta selfies eller noe sånt, da har du misforstått, jeg opplever hverdagen som lite givende og vil ut å jobbe frivillig for å hjelpe noen. Jeg tror personlig ikke mann må bli lege for å utrette en forskjell her i verden. Takk for svar og håper på flere innspill
Verdens største ungdomsorganisasjon AIESEC driver akkurat med dette. For frivillig arbeid i utlandet er det krav om minimum 6 ukers opphold, du betaler fly selv men får som oftest kost og losji dekt av prosjektet du skal på, og fordelen i mine øyne er at du selv søker deg inn på de prosjektene som passer interessene/studiene dine. Databasen har mange tusen prosjekter. Det er et intervju for å komme inn, og man får personlig oppfølging av AIESEC folk.

Jeg har selv vært på et internship med AIESEC (jobbet 6 uker for en NGO), og det var absolutt den beste sommeren i hele mitt liv hvor jeg fikk venner for livet og storkoste meg. Er ikke ofte jeg skriver noe så positivt på forumet her, men det er virkelig en opplevelse som kan endre livet ditt på mange måter.
Sist endret av Spirituell; 11. oktober 2015 kl. 13:16.
Sitat av moridin Vis innlegg
Om du tenker på at en eller annen organisasjon skal betale flybilletter, losji og mat, mot at du jobber? Nei, lite trolig.

Volunteerism er god butikk, og det finnes nok av middelklasse-ungdom som er villig til å betale for å få "jobb" på et eksotisk sted, ta selfies med løveunger eller fattige barn og forsterke sin egen tro på at de redder verden.

Om du bare vil vekk: ta sparepengene og reis verden rundt. Om du virkelig vil redde verden: Skaff deg et yrke som gjør at du faktisk kan utgjøre en forskjell. Om det er lege, ingeniør eller lærer er underordnet, poenget er at ufaglært arbeidskraft ikke hjelper noe som helst.
Vis hele sitatet...
Dette.

Tenk også på at det du kan gjøre som ufaglært, det kan en lokal gjøre minst like bra. Skal du ha "betalt" i form av flybilletter, kost og losji i tillegg, blir du fort dyrere. Kalkulerer man inn at du også er der midlertidig, mens en lokal kan tenkes å stå i stillingen i flere år, blir du straks veldig uattraktiv.

Vil du ut?
1. Studer i utlandet et år eller flere.
2. Reis for egne penger.
3. Bli "digital nomade" - ta med deg jobben på veien.

Vil du hjelpe? Bit tennene sammen og skaff deg en jobb på Rema 1000, og en deltidsjobb som bartender. Jobb 7 dager i uken, og send alt du ikke trenger selv til å overleve til hjelpeorganisasjoner som gjør en forskjell.
Sitat av Marcel Domini Vis innlegg
Jeg så en dokumentar på netflix med en kar som kalte seg Rocky, han hadde det tøft og ville vekk og gjøre en forskjell et sted. Så han reiste til india og han hjelper barn med alt mulig rart der nede. Hvordan fikk han til det?
Vis hele sitatet...
Enten ved å bruke egne sparepenger, eller ved å samle inn penger i eget nærmiljø før han dro tipper jeg

Jeg vil ikke bare være på et eksotisk sted, eller ta selfies eller noe sånt, da har du misforstått, jeg opplever hverdagen som lite givende og vil ut å jobbe frivillig for å hjelpe noen. Jeg tror personlig ikke mann må bli lege for å utrette en forskjell her i verden. Takk for svar og håper på flere innspill
Vis hele sitatet...
De fleste tenker nok sånn at de vil ut og oppleve verden, og samtidig gjøre noe bra for andre. Men, de færreste innser samtidig at de bare vil være i veien dersom de ikke kan et eller annet fag som faktisk hjelper de lokale. Da er verden langt bedre tjent med at vi som er født og oppvokst i i-land heller donerer deler av vår inntekt til veldedige organisasjoner.

Jeg sa ikke at man måtte være lege, jeg sa at ufaglært arbeidskraft ikke hjelper. Ingeniører kan bidra med systemer for rent vann, Lærere som kan flere språk kan drive opplæring, Tømrere og andre håndverkere kan bidra til å sette opp infrastruktur.

Den gjennomsnittlige vestlige idealist i 20årene kan gjerne ingen av delene. Jeg er ganske sikker på at jeg har lenket til samme artikkel i en annen tråd om emnet, men den er like aktuell nå som den var da: http://www.huffingtonpost.com/pippa-...b_4834574.html

Derfor vil jeg påstå at å reise ut for å bidra som frivillig uten relevant kunnskap er et produkt av ønsket om å realisere seg selv, ikke å faktisk bidra til bedre forhold for de lokale. Det er bare en beleilig lønn for å rettferdiggjøre at man bruker tid på å yolo-e rundt.
Skaff deg en relevant utdanning så kan du faktisk gjøre en forskjell.

Her er for eksempel yrker som leger uten grenser rekrutterer:
http://www.legerutengrenser.no/Jobb-...i-feltarbeider
"Øko-Terrorist"
Enkelte organisasjoner betaler reise og kost/losji, men dette gjelder for det meste dem med essensielle kunnskaper og høy ekspertise. Har selv opplevd dette men da fordi jeg har en relativt sær bakgrunn (IT, radio, satelitt ,maritim, og elektronikk). Dette var ikke normen, 95% av de andre betalte reise etc. selv.
Sitat av moridin Vis innlegg
Om du bare vil vekk: ta sparepengene og reis verden rundt. Om du virkelig vil redde verden: Skaff deg et yrke som gjør at du faktisk kan utgjøre en forskjell. Om det er lege, ingeniør eller lærer er underordnet, poenget er at ufaglært arbeidskraft ikke hjelper noe som helst.
Vis hele sitatet...
Vet du hva? Alle de legene jeg har vært hos gjør min dag verre.. Ingeniører trenger vi så klart, men hvilken forskjell utgjør de? Lage umulig oppgaver til virkelighet, eller er de årsaken til de verste våpnene i verden?
Ikke alle kan bli lærer, eller jo alle kan bli lærer men i praksis NEI. Du kan ha verdens mest givende utdanning innen læreyrket, men suger ballerstein å lære bort.

Vi alle i systemet er årsaken at det fungere, vi treng fattige, middelsklasse og rike, vell utdannet, rusbrukere, naive, freaks, osv.
Synes det er fint at noen kan tenke over sin egen ego, bruke sine egne penger til å gi vekk, det er respekt! noen sier idioti men jeg sier respekt.

Samfunnet har nok av egoistiske folk som dømmer andre, sier de ikke utgjør en forskjell før de slave for noe dem ikke vil. Personlig trur jeg det handler om sjalusi, en sjalusi over at noen har trosset komfortsonen mens resten ikke tør.

Edit: Barn nedi ulandene treng omsorg like mye som mat.
TS kan faktisk dra ned uten noen form for org, evt start din egen? uendelig med muligheter. Alltids noen som vil sette en stopper for deg dessverre.

Sitat av nikita Vis innlegg
Dette.Vil du hjelpe? Bit tennene sammen og skaff deg en jobb på Rema 1000, og en deltidsjobb som bartender. Jobb 7 dager i uken, og send alt du ikke trenger selv til å overleve til hjelpeorganisasjoner som gjør en forskjell.
Vis hele sitatet...
Det jeg mistenker med TS sin tråd er at han vil gjøre noe! Ufaglært eller ikke, det er tanken som teller.
Så disse folkene i ulandet blir mer glad om vell utdannet folk kommer? Selvsagt blir de glad, leger, psykologer, lærer osv.. Det handler også om å forandre perspektivene til ungdommene, budskap og erfaringer, ufaglært eller ikke? Kanskje turen var årsaken at han tok en utdanning, eller jobber i kassen på rema1000 og sender mye penger?

Dømme folk etter utdanning er dumt..
Sist endret av justastonedhuman; 12. oktober 2015 kl. 00:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KaiN Vis innlegg
Vet du hva? Alle de legene jeg har vært hos gjør min dag verre.. Ingeniører trenger vi så klart, men hvilken forskjell utgjør de? Lage umulig oppgaver til virkelighet, eller er de årsaken til de verste våpnene i verden?
Ikke alle kan bli lærer, eller jo alle kan bli lærer men i praksis NEI. Du kan ha verdens mest givende utdanning innen læreyrket, men suger ballerstein å lære bort.
Vis hele sitatet...
Må du gi deg. Ingeniører kan sørge for straum, reint vatn, fungerande kloakksystem, sikre hus, kjølige hus, fungerande infrastruktur, fungerande sjukehus, fungerande kollektivsystem... Det meste av infrastruktur er faktisk basert på realfag.

Har du utdanning innan pedagogikk og kan fleire språk er ikkje det garanti for at du er god lærer, men det aukar iallefall oddsen ekstremt mykje, og du har konsept om pedagogikk, noko ein utan utdanning stortsett ikkje har.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Edit: Barn nedi ulandene treng omsorg like mye som mat.
TS kan faktisk dra ned uten noen form for org, evt start din egen? uendelig med muligheter. Alltids noen som vil sette en stopper for deg dessverre.
Vis hele sitatet...
Nei, dei treng stortsett ikkje ei hand å halde i. Det er ikkje mangel på omsorgspersoner som er hovudproblemet - men mangel på ressurser for omsorgspersoner. Og om dei treng ufaglært omsorg så er det langt betre å sende penger, og tilsette folk lokalt. Då har (minst) ein person fått jobb som kan bidra til å fjerne fattigdom, vedkommande er antakeleg villig til å jobbe fleire timer enn deg for summen, og pengane skaper ringverknader i lokalsamfunnet i større grad enn om du bruker dei på flybilett.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Dømme folk etter utdanning er dumt..
Vis hele sitatet...
Nei, det er ein pokker så god indikator på kva ein kan og ikkje. Det er ikkje ein perfekt indikator, men den er langt betre enn alternativa.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Edit: Barn nedi ulandene treng omsorg like mye som mat.
Vis hele sitatet...
Det er for å si det mildt bullshit. https://no.wikipedia.org/wiki/Maslows_behovspyramide

Som slashdot også påpeker er ikke problemet mangelen på omsorgspersoner. Ser man på listen over verdens fattigste land er det tydelig at det ikke er snakk om små land med få mennesker: http://www.businessinsider.com/the-2...e-world-2015-7 (ta f.eks DR Kongo som "leder" listen, de er nr 19 i folketall, med noen få millioner færre innbyggere enn Tyskland)

Altså mangler de ikke arbeidskraft, de mangler derimot kunnskap og ressurser til å lære opp sin egen befolkning. Derfor hjelper det ikke at vestlig ungdom drar dit, uansett hvor høye tanker de har om seg selv.

Sitat av KaiN Vis innlegg
Det jeg mistenker med TS sin tråd er at han vil gjøre noe! Ufaglært eller ikke, det er tanken som teller.
Vis hele sitatet...
Om man vil gjøre "noe" så er regnestykket enkelt: finn en godt betalt jobb i Norge og doner deler av lønnsposen til veldedighet.

Det er ikke tanken som teller. Gode tanker skaper ikke rent drikkevann, bedre hygiene, vaksiner, bedre landbruk eller noen av de andre problemene u-land må løse for å bedre levestandarden for sine innbyggere.
Sist endret av liasis; 12. oktober 2015 kl. 12:12.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Slå deg løs. Dette er selvsagt bare innen EU, men du får lommepenger, gratis reise, kost og losji.
Sitat av KaiN Vis innlegg

Edit: Barn nedi ulandene treng omsorg like mye som mat.
TS kan faktisk dra ned uten noen form for org, evt start din egen? uendelig med muligheter. Alltids noen som vil sette en stopper for deg dessverre.
Vis hele sitatet...
Gi en mann en fisk, og han har mat for en dag.
Gi ham et garn, og han har mat for livet.

TS initiativ og ønske er prisverdig, men det er i stor grad faglærte som er etterspurt av de frivillige organisasjonene siden mangelen som oftest er kunnskap snarere enn arbeidskraft.

Likevel, det kan nok være muligheter hvor man kan bidra uansett bakgrunn - dog må man regne med at det er begrenset hva som dekkes i forbindelse med reisen.

Det beste er antagelig å begynne med å spørre noen av de kjente organisasjonene, som Røde Kors, Leger uten grenser (som sender ut mye mer enn leger) eller lignende. Om de ikke har bruk for deg selv vil du antagelig kunne få informasjon om hvem du bør henvende deg til.

Jeg ville dog satset på en kjent organisasjon. Dette for å være trygg på opplegget, at de har et fungerende apparat på stedet og ikke minst rutiner med tanke på sikkerhet og evakuering. Å reise alene til et kriseområde er ekstremsport på høyt nivå.
Styr unna det å jobbe med dyr hvertfall... Og goxplore.
Gjorde litt research om dette for en tid tilbake. Det er få organisasjoner som vil betale flybilletter og kost og losji for deg. Faktisk kan det koste mange tusen kroner bare for å være der noen måneder å jobbe frivillig. Det er derimot ingenting som hindrer deg i å dra til et u-land på egen hånd og hjelpe lokalbefolkningen. Man er ikke nødt å være lege eller ingeniør for å jobbe frivillig. Hvis du er en omsorgsperson kan det hende du greier å få deg jobb på et lokalt barnehjem eller barnehage eller noe.

Det var jo en nordmann som startet barnehjem på Filippinene. Det er mange gatebarn der som lever på gata. Mange av dem er oppvokst med rus, våpen og vold.
Sist endret av Molekyl; 12. oktober 2015 kl. 20:55.
Sitat av moridin Vis innlegg
Det er for å si det mildt bullshit. https://no.wikipedia.org/wiki/Maslows_behovspyramide

[...]
Vis hele sitatet...
Maslows behovspyramide er feil: https://www.psychologytoday.com/blog...aslow-misses-0
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GalFisk Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Las du det du linka til? Viare så er dei grunnleggjande biologiske behova, som frihet frå sjukdom, tilgang på mat og vatn absolutte. Du overlever ikkje om du har alvorlege sjukdommer, og du overlever ikkje om du ikkje har mat og vatn. Det er reelle utfordringer i mange land.

http://www.who.int/features/factfiles/malaria/en/
http://www.cartercenter.org/health/r...ess/index.html
http://www.who.int/topics/tropical_d.../neglected/en/

Eit utval av sjukdomer som er relativt enkle å behandle, men som millioner døyr av i året.
Du kan jo høre med Mercy Ships. De trenger alt fra oversettere til ingeniører, lærere, vaskepersonell, kjøkkenhjelp og IT. Jeg er usikker på om man får fri kost og/eller losji. Man må dekke de fleste kostnader selv, bl.a mannskapsavgift (crew fee).
Sist endret av caperno; 13. oktober 2015 kl. 11:02.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Nær det liasis skriver om: IQ² med Effective altruism: A better way to lead an ethical life.
Det er mange unge idealister med samme behov og ønske som du har. Hvis du virkelig, inderlig, ønsker å hjelpe andre mennesker må du skaffe deg en utdanning. Det er som nevnt ikke veldig mangel på arbeidskraft, men heller kompetanse. Spør deg selv, hva kan du egentlig bidra med som dem ikke kan bidra med selv, annet enn penger? Hvis du tar deg en utdannelse, som for eksempel medisinutdannelse, ingeniørutdannelse eller sykepleierutdannelse kan du faktisk gjøre en forskjell.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Marcel Domini Vis innlegg
Jeg så en dokumentar på netflix med en kar som kalte seg Rocky, han hadde det tøft og ville vekk og gjøre en forskjell et sted. Så han reiste til india og han hjelper barn med alt mulig rart der nede. Hvordan fikk han til det?
Vis hele sitatet...
Nå skaper du egne hinder for deg selv, det er bare å dra.

Den største missforståelsen til folk er at du må være rik for å reise. Du må være rik for å reise og bo med norsk standard ja, men å reise? Nei.

Det koster under 4000 å reise en vei til india om du bestiller en smule i forveien, folk kan leve på under 10000 i et par måneder der, enda lengre om du blir litt ressurssterk.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nå skaper du egne hinder for deg selv, det er bare å dra.

Den største missforståelsen til folk er at du må være rik for å reise. Du må være rik for å reise og bo med norsk standard ja, men å reise? Nei.

Det koster under 4000 å reise en vei til india om du bestiller en smule i forveien, folk kan leve på under 10000 i et par måneder der, enda lengre om du blir litt ressurssterk.
Vis hele sitatet...
Litt avhengig av hvor du skal selvfølgelig. Du kan fint leve ufattelig billig dersom du har mulighet for telt, primus og hermetikk/lokal mat. Jeg levde for rundt 2500kr totalt på 3.5 måneder i spania, inklusive reising fram og tilbake etter jeg var landet i madrid.
Flott at TS ønsker å hjelpe noe(n), dessverre så er det som med alt annet her i verden, man kan ikke starte på toppen. Utdanning/Kunnskap som er til hjelp er et must, om man skal sitte å velge og vrake i forskjellige prosjekter man ønsker å bidra til å gjøre bedre, i din situasjon må man starte på bunnen som med de fleste saker og ting man ikke er kvalifisert til her i verden.

Mitt tips er å ta kontakt med et lokalt suppekjøkken eller lignende, med lokalt mener jeg det lokale prosjektet du finner hvor enn du er i verden. Holder du deg innenfor EU vil det for de aller fleste uten erfaring bli mye lettere enn alternativene utenfor EU. På slike plasser vil du møte likesinnede med alt fra liten og ingen, til masse erfaring, dette er folkene som kan hjelpe deg videre i din quest ved å dele sine erfaringer, metoder og you name it....

Lykke til