Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3466
Jeg har slitt med sosial angst og lav selvfølelse i en del år nå, og har først nå nylig begynt og gå i terapi for dette. Jeg har jo derfor selvfølgelig ikke hatt så veldig mange venner, men dette har bedret seg veldig mye de siste to årene. etter vgs har jeg ikke hatt noe motivasjon til å gå på skole, men har nå brått funnet ut at jeg kanskje skal prøve å gå folkehøgskole før jeg endelig begynner å studere. Da er det mest det sosiale jeg er interessert i. Psykologen min mener at det er en veldig god ide.

Jeg lurer på hva hvilke erfaringer folk har med fhs. Vurderer å gå på Sund i så fall. Om jeg begynner der neste år kommer jeg til å være 21 år. Kommer jeg til å være merkbart eldre enn alle andre tror dere? Jeg er foresten jente, hvis det har noe å si. Og hvordan bør man gå frem for å bli kjent med folk på et slikt sted?
Har ikke noe å si, jeg var 15 (fylte 16 samme år) når jeg gikk FHS (Nordfjord), og klikken jeg hang med det året var med folk fra 15-31.

Når jeg gikk var det for det meste folk som netopp var ferdig med VGS og/eller Militæret og høyskole/uni som gikk FHS, og en liten gjeng som var i 16-17 årene.. Du kommer nok ganske sikkert til å være omringet av jevnaldrende folk

Du bare "blir kjent" med folk på FHS, rett og slett fordi det er så sinsykt stort fokus på det sosiale, man gjør ALT sammen ALLTID, det er som regel utflukter i regi av hele skolen og innad på den linjen du velger å gå gjennom hele året, så det sosiale bare faller på plass av seg selv
De fleste kommer rett fra vgs, men det var også flere i tjueåra der jeg gikk, og de kom like godt overens med folk som de yngre.

Et mye større problem er den sosiale angsten din. Jeg var på et rimelig low-point i livet mitt da jeg gikk på fhs, og det var lite trivelig. De eneste gangene jeg følte jeg fikk en meningsfull connection med noen der var mens vi var dritings. Dagen etter våkna jeg opp og skalv av angst, og de jeg hadde det fett med dagen før kom bort til meg for å fortsette tullepraten fra gårsdagen, men jeg greide ikke å henge med i det hele tatt.

Alikevel, det kan jo hende du møter noen/flere du klaffer med som gjør at angsten blir mindre, men det kan også gå dårlig. Hvis jeg var deg ville jeg ikke dratt før du har fått orden på den psykiske helsa di. FHS er ikke noe rehab for angst.
Trådstarter
3 0
Hmm ja, ser hvordan det kan bli tøft. Men prøver en ny ting hvor jeg forsøker å utsette meg selv for det som er vanskelig, og dette blir jo den ultimate utfordringen. Er selvfølgelig redd for å ende opp som en loner, da jeg ikke er så fryktelig flink til å ta kontakt med folk jeg ikke kjenner. Men håper liksom at det vil tvinge meg litt ut av skallet mitt.
Min anbefaling? Go for it!
Du vil få masse trening i å være sosial, og selv om det sikkert blir tøft tror jeg du kan lære veldig masse av det og komme litt ut av den sosiale angsten! Det vil alltid være folk der som er mer og mindre utadvendt, så du vil nok finne noen å være ilag med.

Det er modig hvis du drar, og jeg synes du skal gripe sjansen!
Basert på situasjonen din høres det ut som en kjempe god idé å begynne på folkehøgskole. En fin måte å skape seg et nettverk av venner på kryss og tvers av Norge. På folkehøgskolen jeg gikk på var det folk i alle aldere, med de eldste nærmere 30 år. Så du trenger ikke bekymre deg for å skille deg ut på grunn av alderen. Hopp i det, gi alt. Du kommer ikke til å angre!
Sitat av Egraf Vis innlegg
Jeg har slitt med sosial angst og lav selvfølelse i en del år nå, og har først nå nylig begynt og gå i terapi for dette. Jeg har jo derfor selvfølgelig ikke hatt så veldig mange venner, men dette har bedret seg veldig mye de siste to årene. etter vgs har jeg ikke hatt noe motivasjon til å gå på skole, men har nå brått funnet ut at jeg kanskje skal prøve å gå folkehøgskole før jeg endelig begynner å studere. Da er det mest det sosiale jeg er interessert i. Psykologen min mener at det er en veldig god ide.

Jeg lurer på hva hvilke erfaringer folk har med fhs. Vurderer å gå på Sund i så fall. Om jeg begynner der neste år kommer jeg til å være 21 år. Kommer jeg til å være merkbart eldre enn alle andre tror dere? Jeg er foresten jente, hvis det har noe å si. Og hvordan bør man gå frem for å bli kjent med folk på et slikt sted?
Vis hele sitatet...
Har selv gått på Sund FHS, og tror ikke noe av det du frykter vil bli noe stort problem. Det er godt samhold mellom ansatte og elever, og man blir tatt godt imot. Hvilken linje tenker du å gå?
Man er aldri for gammel til å gå på FHS, det er satt opp slik at alle kan blir inklusiv og finner folk de klikker godt med. Om du har sosial angst og vil bygge opp ditt selv-spekter så er FHS en veldig fin plass å starte, ettersom du omgås folk sånn og si hele døgnet. Jeg har ikke gått på den skolen du nevner, men den skolen jeg var på hadde flere personene i alderen 30+ som omgikk både de jevnaldrende og de unge. Det kan bli litt lite privatliv til tider om du sover på rom med en annen person, men jeg regner med at du får ordnet ett enkeltrom om du føler behovet for dette.
Trådstarter
3 0
Jepp, tror skal gjøre det! Har helt frem til neste høst å "manne meg opp".

Supernaivt: hadde tenkt å gå regnskoglinjen. Var det der du gikk? Eller kjenner du noen som gikk der? Hva syntes de?
Alder har ikke noe å si på fhs! Begynte selv på fhs da jeg var 16, jeg var riktignok yngst av alle men det var ikke noe problem, jeg hang med alle! Den eldste som gikk der var 28! Go for it!
▼ ... flere år senere ... ▼
La en ting være helt klart: når du er 21 er du ikke for gammel i det hele tatt, men ville styrt unna skoler som tar inn 16 åringer. Har aldri gått på fhs selv, men søkte en skole det året jeg ble 29. Jeg fikk ikke plass. Ble skuffet med det samme, men seinere har jeg tenkt det kanskje var like bra. Redd jeg hadde gjort noe dumt, men tror jeg hadde gått greit overens med folk som var ti år yngre.