Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4238
Jeg har veldig lyst på en BLACKHAWK Tatang, men er redd for at den er ulovlig. Jeg har hørt flere ekle historier om politi med ransaksordre osv. på døra, nei takk. Derfor spør jeg dere som kan det - er denne kniven her: http://www2.knifecenter.com/item/BH1...ble-Edge-Blade lovlig i Norge? Eventuelt hvorfor ikke? Jeg har hørt noe om at en kniv ikke er lovlig i Norge om den har knivegg på begge sider, og så vidt jeg har skjønt har denne det?
Sånn jeg oppfatter loven rundt dette så går den kniven der som en dolk siden den har egg på begge sider. Dolker som ikke er en del av en samling eller blir regnet som et nytteverktøy vil bli tatt for å være en stilett, og stiletter er forbudt.

I praksis er det "aktverdig formål" og politimannens vurdering som gjelder.
NKF jobber med å få en klarere tolkning av dette, men det er ingen enkel sak.

Skulle noen havne i en problemstilling er den anbefalte framgangsmåten (gitt at man faktisk er en seriøs knivperson) å samarbeide med politiet, men ikke akseptere noen skyld. Forklar dit aktverdige formål (samler på vei til/fra et treff, historisk aktør, medlemskap i foreninger osv).
Hvis man får en (forenklet) forelegg bør man anke (siden man har et aktverdig formål), men det vil alltid være en fare for at man taper da tolkningen av loven til slutt er hos en person som kanskje ikke liker kniv eller forstår konseptet med å leve i et fritt land.

Det er trist at det er lover som kriminaliserer folk på denne måten, men det er svært vanskelig å forandre når de først har kommet.
Vis hele sitatet...
Kan være uttdatert men utdrag fra tråden her
Anarchy
Knife Freak's Avatar
Trådstarter
Takk for svar!

Jeg bør med andre ord være forsiktig med å bestille akkurat denne?
Det går jo som regel bra, men jeg har hatt nok uflaks i det siste - optimismen ligger lavt.. Men på en annen side er jo, som du nevnte noe om, denne kniven også et samlerobjekt relatert til videospill-serien Call of Duty.
-Et argument som eventuelt kan brukes, men jeg vil ikke forberede meg på trøbbel med staten.
Loven er svært enkel:

§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Og er det eneste du trenger å forholde deg til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Blackkoz: lova er ikkje spesielt enkel. Kva er særleg farleg? Bil? Det drep fleire hundre i året. Og ein brustein i tinningen har minst tilsvarande virkning som pepperspray. Og stilett? Er det dobbelt egg? I så fall er Elko sine trikkerkniver stiletter. Og batong? Ulovleg. Men er ein halvmeter langt stålrøyr lovleg å ha liggjande? Det kan jo utmerka fint nyttast til å slå ihjel folk med. Eller kva med sykkelkjeder? Utmerka slagvåpen!

Så eg er stortsett einig i at norske lover er rimeleg enkle, men den der er rimeleg diffus, og du må nok sjå rimeleg mykje på rettspraksis for å finne kva som er faktisk praktisering.
En sokk med en biljardkule gjør jo saken også om man først skal gjøre noe skade
Jeg undersøkte dette for en stund siden, og kom over et rundskriv e.l. som presiserte litt. Har ikke tid til å finne det nå, men såvidt jeg husker har det litt med hvem du er. En tveegget kniv er ikke ulovlig i utgangspunktet, men er du en torpedo eller kjent voldsmann, vil de beslaglegge den som en stilett. En vanlig knivsamler vil vanligvis ikke få problemer. Den kniven der ser jo ut som en brukskniv, så kan ikke se at den skal falle under ulovlige kniver.
Slashdot: Er enig med deg at lovverket kan tolkes dit man selv vil. Mye er nok gjort med vilje også for å kunne ta kriminelle men utelukke lovlydige mennesker, som Kallisti nevner.

Men legger man vekt på ordet "tilsvarende", så utelukker man automatisk en bil, brustein.
Legger man vekt på aktverdig formål, så utelukker man stålrør, brukskniver, elektrikerkniv, og lignende for de fleste personer.

Men går du med et stålrør i hånda på gata, uten mål og mening. Så vil nok politiet stoppe deg.
Går du med en brostein i hånda på gata, uten mål og mening. Så vil nok politiet stoppe deg.


Kniven til TS er fult lovlig, så lenge formålet med den er aktverdig. Er han en samler eller en som er ute i friluft, så har han fult lov å erverve en slik kniv.
Om han er en gangster som skal bruke den til å true andre mennesker, så er det ikke aktverdig.
Hva som blir praktisert avhenger altså av hva slags person man er? Først om fremst må fyren få tak i denne kniven. Da er det jo en upersonlig sak. Er det en selvfølge at han får kniven tilsendt i posten sin uten problemer? Så er det bare ulovlig å "eie" den?
Kniven er fult lovlig.
Det er bruken av kniven som kan være ulovlig.
Anarchy
Knife Freak's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for alle svar! Dere har vært til stor hjelp!
Jeg har undersøkt litt på egenhånd også, og har kommet fram til at jeg skal bestille kniven.
Anarchy
Knife Freak's Avatar
Trådstarter
Jeg har funnet en link som kanskje kan være til hjelp, og jeg må si at dette ikke ser helt lovende ut:
https://www.politi.no/romerike/aktue...Nyhet_5535.xml

I tillegg leste jeg senest her om dagen om en nettbutikk som forhandler kniver. De har holdt på med bestillinger av kniver til flere hundre tusener oppigjennom åra, men i år kom ikke knivene som var bestilt. De tok seg turen til Gardermoen og fikk snakket direkte med en toller som jobbet der. De fikk da vite at absolutt hver eneste kniv kan bli stoppet og inndratt/destruert i tollen pga. fancy utseende eller mistanke. Det er rett og slett 100% opp til den tolleren som skal vurdere kniven din om du får den i kassa di eller ikke. En kniv er en kniv, de kan dra inn den mest uskyldige fiskekniven. Jeg husker ikke akkurat hvordan det ble sitert (jeg skal oppdatere svaret når jeg finner ut av det), men tolleren sa også det at hver eneste pakke med ordene "Cold Steel" blir inndratt med en gang.

Men du kan være heldig. Det er som sagt helt opptil tolleren som eventuelt finner kniven din om den går igjennom eller ikke. Det er nemlig ikke sikkert at kniven din blir oppdaget heller, men når du først bor i et land som Norge i 2014 så ser det ikke veldig lyst ut, nei.

Legg veldig gjerne ut et innlegg når du får vite noe mer om kniven din, og om den kommer fram til deg eller ikke.
Kniver med forlenget handguard vil i mange tilfeller kvalifisere som slåsshanske; jeg vil tro det kommer an på utformingen. Er den kun ment å beskytte hånden, som på en sabel, er det nok godt mulig å få den igjennom. Er den derimot utformet som en slåsshanske, som på tyske skyttergravskniver eller et av deres moderne motstykker, ser jeg for meg at de går under slåsshanske-begrepet i våpenloven.