Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5593
Hei, har diskutert med en venn om hvor langt lovens lange arm, strekker seg inn i de private samtalene våre.

Jeg er ganske grønn på hvordan politiet overvåker samtaler så jeg snur meg til dere for noen harde kalde fakta.

hvor langt kan politiet grave seg inn i nettverke "mitt"?

kan de se hva "jeg" har skrevet på Facebook gjennom et f.r.eks logg program de har?

kan de se hva "jeg" har skrevet til noen andre på f.r.eks Steam eller world of warcraft?

synest generelt teknologi er ganske stilig men noen ganger føler jeg meg utrygg på hvor mye "Big brother" egentli ser.
Takk.
de kan ikke overvåke facebooken din eller andre tjenester uten og ta kontakt med de som leverer tjenesten, og er det ikke en norsk tjeneste så blir det veldig mye vanskeligere og gjøre dette. Skal dem overvåke tlf din så skal du ha gjort noe veldig galt eller så skal dem ha veldig stor mistanke.
Sikkerhetsklarert
Var det ikke slik i 22/7 saken at politiet brukte mange dager på i det hele tatt å få kontakt med folk hos Facebook for å innsyn i profilen til abb?

Tror heller ikke at de overvåker vanlige folk, det skal være ganske god grunn til mistanke før de lov til å bruke kommunikasjonskontroll.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Var det ikke slik i 22/7 saken at politiet brukte mange dager på i det hele tatt å få kontakt med folk hos Facebook for å innsyn i profilen til abb?

Tror heller ikke at de overvåker vanlige folk, det skal være ganske god grunn til mistanke før de lov til å bruke kommunikasjonskontroll.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, skal veldig mye til for at di får låv til dette...

et godt eksempel på dette er jo denne her saken med ''sigrid saken'' , her var hun drept, men fortsatt fikk ikke politiet tilaltelse til og gjerne finne avgjørende beviser på facebooken hennes!Vg's sammendrag av saken.
Høres ut som du har en god gammeldags nedtur på amfetamin. Jeg kan ikke tenke meg at politiet hadde brukt noen store ressusjer og tid på å overvåke pc'n din eller telefonen. Isåfall hadde dem fått tilgang til pc'n totalt istedet for å gjøre alt kompisert med å overvåke enkelt-tjenester som facebook etc.
så hva er det som skal til før at de får invilliget kommunikasjons kontroll og hvor seriøst må tilfelle være?
Det som ofte skjer er jo at politiet sjekker mobilen din og tarbildeav meldinger osv.
Hvis de får tak i telefonen din eller pcen din så kan de begynne å snoke, men bare hvis det ligger lett tilgjengelig. Hvis mobilen ikke har passord eller hvis pcen din har lagra facebook brukernavn og passord så det bare er å gå rett inn, og det gjør de.
Akkurat hvor mye dem overvåker vet vi ikke. Edward Snowden har vist oss at det kan vi ikke være sikker på. Facebook og mange andre store selskaper har en åpen bakdør hvor i alle fall amerikanske myndigheter kan gå inn uten godkjenning. I hvor stor grad dette gjelder Norge har vi ingen anelse om. Det er ingen som hører på samtalene dine om du ikke er mistenkt for noe alvorlig, det kan vi være sikker på. Men at noe av trafikken din blir overvåket, logget og kjørt gjennom en datamaskin er ikke veldig usannsynlig. Etter 22. juli kan overvåkningen ha blitt trappet opp, i likhet med USA etter 11. september.

Vi har lover som skal beskytte våres privatliv, men i hvor stor grad PST operer i det skjulte vet vi ikke.
er vel om du er mistenkt for noe eller kan karakteriseres som en gammel kjenning at de kjører kommunikasjons kontroll?
Det er mest sannsynlig bare da de gransker dypere i en persons privatliv, men vi har ingen måte å kontrollere i hvilken grad normale borgere blir overvåket. Da er vi i så fall avhengig av en norsk Edward Snowden som gir oss informasjon. Det ville vært enkelt for PST å skjule sine spor fra oss. Bare se på hvor lenge DNA, som er veldig sensitiv informasjon, ble lagret uten godkjenning. Mest sannsynlig så er de norske myndighetene ikke i nærheten av overvåkningen USA gjør av sine egne borgere, men vi har ingen måte å vite det på.
Sist endret av strikkball; 2. januar 2014 kl. 14:29.
grunnen til at jeg spør er fordi jeg har hatt et par samtaler over WoW som jeg helst ikke vil at purken skal få snurtn i.

kompisen min mente at det ikke kunne leses, men jeg er litt usikker pågrunn av at det kansje inngår ilag med ISP.
Sitat av mammaloffen Vis innlegg
grunnen til at jeg spør er fordi jeg har hatt et par samtaler over WoW som jeg helst ikke vil at purken skal få snurtn i.

kompisen min mente at det ikke kunne leses, men jeg er litt usikker pågrunn av at det kansje inngår ilag med ISP.
Vis hele sitatet...

Det er sånn det startet for Breivik også, snakke dritt i WoW som han ikke ville at politiet skulle lese.

Men de fant ut av alt det han hadde skrevet der etter øya tragedien.

Så mammaloffen om du ikke vil at politiet skal vite hva du skriver så kanskje du ikke skal skrive det?
har ikke akkurat tenkt å drepe en haug me ungdommer da, eller gjøre noen noenting som helst mot noen.

er mer at jeg hadde tenkt å dyrke en eller to planter for eget bruk. sitter fast me multippel sclerose, som er en ganske kjip livslang sykdom og måtte dra etter seg. men etter det jeg har lest i denne tråden her, så har jeg mer lyst til å sitte med søvnløse netter og kroppsmerter. en måtte bli tatt av onkel blå. har prøvd dette sativex sprayen men hadde ingen effekt. har heller ikke lyst til å drepe meg selv på smærte stillende og sove medesiner.
Om det ikke er noe verre en det så har du ingenting å bekymre deg over

Det er bare ikke så fristende å hjelpe noen når jeg ikke vet hva saken handler om.

Siden du valgte å legge det frem her på ett åpent forum så tror jeg du også vet selv at dette ikke er en sak som politiet kommer til å bruke tiden sin på.

Mammaloffen, du trenger nok ikke å engste deg over at du kommer til å lide når du blir eldre heller, det er ikke lenge før Cannabis blir ett fritt medikament også i norge =)

JaR
Sist endret av Noxaran86; 6. januar 2014 kl. 12:13.
Dersom. En påtalejurist har utferdiget en begjæring om ransaking kan det tas beslag i det polititjenestepersonen finner nyttig som bevis eller til opplysning av en sak enten det er tlf, PC, dagbok, etc...

For overvåking av en mistenkt/siktet i den hensikt å fremskaffe bevis (kall det gjerne "elektronisk spaning") må det en domsslutning til. Dette er for å ivareta dine interesser overfor loven. (I motsattfall kunne politiet bare besluttet dette...) Husker ikke helt, men det må være en eller flere handlinger med en strafferamme på et visst antall år (lurer på om det er ti år) for at dette iverksettes. Se i straffeprosessloven.
Skal tru at steam og skype er veldig cryptert, om politiet får tilgang til din steam så må dem ha din e-post.
+ Poilitiet i Norge brukte altfor lang tid til å komme seg inn på ABB sin facebook/e-post. Du må heller bekryme deg får motparten, at han ikke tyster eller lar samtalen stå åpen for alle
ArbeidsledigProletar
Sitat av mammaloffen Vis innlegg
har ikke akkurat tenkt å drepe en haug me ungdommer da, eller gjøre noen noenting som helst mot noen.

er mer at jeg hadde tenkt å dyrke en eller to planter for eget bruk. sitter fast me multippel sclerose, som er en ganske kjip livslang sykdom og måtte dra etter seg. men etter det jeg har lest i denne tråden her, så har jeg mer lyst til å sitte med søvnløse netter og kroppsmerter. en måtte bli tatt av onkel blå. har prøvd dette sativex sprayen men hadde ingen effekt. har heller ikke lyst til å drepe meg selv på smærte stillende og sove medesiner.
Vis hele sitatet...
Nå får du gi deg.
Kjempeparanoid. Tror ikke det du trenger er røykings for å si det sånn. De overvåker ikke WoW.
Politiet overvåker deg ikke før de har betraktelig mistanke om at du er en del av et nettverk eller lignende. Det er ganske ressurskrevende å overvåke folk og det kastes ikke bort på en som PLANLEGGER og KANSKJE gro et par planter.

Gro medisinen din du. Anbefaler deg å lete opp en medisinstrain med høyt innhold av CBD.
Sist endret av Batabusa; 6. januar 2014 kl. 16:14. Grunn: OG OG Å
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Nå får du gi deg.
Kjempeparanoid. Tror ikke det du trenger er røykings for å si det sånn. De overvåker ikke WoW.
Politiet overvåker deg ikke før de har betraktelig mistanke om at du er en del av et nettverk eller lignende. Det er ganske ressurskrevende å overvåke folk og det kastes ikke bort på en som PLANLEGGER og KANSKJE gro et par planter.

Gro medisinen din du. Anbefaler deg å lete opp en medisinstrain med høyt innhold av CBD.
Vis hele sitatet...

er litt vanskelig å ikke være paranoid når mann er blitt tatt 2 ganger og får bot 3 ganger.
første gang jeg blei tatt var for to år sia, dama til kompisn min var sjuk i hodet og annmeldte meg og et par andre inkludert kompisn min i tillegg.

andre gang hadde en kompis av meg bestilt pot i mitt navn på silkroad, han var kronidiot nr 1. han røyka vel med 4 forksjellige wannabes hver dag som ikke kunne holde skitn sin ilag. så tilslutt ble det razzia hos han og brevene med mitt navn på hadde han ikke hatt hjerne kapasitet til å kaste.

har blitt ganske forsiktig siden den gang. kompisn jeg har snakka med over wow er et av få jeg virkelig stoler på. siden tystere får juling der han bor.

har bare lyst å sitte med mary jane ifred utn plager ifra andre folk.

men jeg har sotte veldi pris på all hjelp og råd i fra denne tråden, alltid bedre å få ting i et annet perspektiv.
Sitat av mammaloffen Vis innlegg
er litt vanskelig å ikke være paranoid når mann er blitt tatt 2 ganger og får bot 3 ganger.
første gang jeg blei tatt var for to år sia, dama til kompisn min var sjuk i hodet og annmeldte meg og et par andre inkludert kompisn min i tillegg.

andre gang hadde en kompis av meg bestilt pot i mitt navn på silkroad, han var kronidiot nr 1. han røyka vel med 4 forksjellige wannabes hver dag som ikke kunne holde skitn sin ilag. så tilslutt ble det razzia hos han og brevene med mitt navn på hadde han ikke hatt hjerne kapasitet til å kaste.

har blitt ganske forsiktig siden den gang. kompisn jeg har snakka med over wow er et av få jeg virkelig stoler på. siden tystere får juling der han bor.

har bare lyst å sitte med mary jane ifred utn plager ifra andre folk.

men jeg har sotte veldi pris på all hjelp og råd i fra denne tråden, alltid bedre å få ting i et annet perspektiv.
Vis hele sitatet...
Du må skildre på det med at folk anmelder deg til politiet. Eksempel dama til kompisen din.
Det å ha brev altså fysisk bevis på at du har bestilt pot som igjen havner hos politet.

Og hoppe over til at politet/regjeringen/"makta" overvåker alt av samtaler og internet meldinger du har sendt ut.

Men alltid greit å spørre om råd, helt enig med deg der =)
Jeg mener det ble lest en gang om 16-åringer som ble tatt for hasj-salg. Blant annet pga. facebook meldinger. Om det er fordi det ble tatt beslag i PC, mobil etc. og dermed fikk direkte innblikk i facebook-profil mer usikkert.


Uansett. Om det tar lang tid for dem å få innsyn spiller ingen rolle. Spaning tar LANG tid. Ikke at det har noe for deg å si i dette tilfellet.