Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7337
- Jeg har solgt en bruktbil privat uten kontrakt til en bekjent.

- Kjøperen ville ha bilen til en NAF-test før salget. NAF anbefalte kjøper å ikke kjøpe bilen fordi de fant ut at det enten var sprekk i topplokket, eller så var toppakningen gåen. Vi ble da enig om at jeg skulle få dette fikset, så ville kjøper kjøpe bilen.

- Jeg fikk dette fikset på et verksted og solgte bilen rett etter reparasjonen. Kjøper hadde bilen i 3 eller 4 dager før jeg fikk pengene.

- Nå 10 uker senere ryker motoren. Stemplene står fast og tennpluggene var slått inn. Jeg vet ikke hvordan bilen er blitt behandlet i disse 10 ukene som kjøper har kjørt med bilen, eller om det kan være en dårlig jobb hos verkstedet som byttet toppakningen. Jeg har solgt bilen med så god og fyldig informasjon om bilens stand som jeg kunne gi, samt at kjøper hadde en NAF-test på bilen før han kjøpte bilen.

- Jeg har nå fått brev fra kjøper om at han vil ha alle pengene tilbake + renter!!!

Er det noen som kan si meg utfallet i en slik sak hvis dette skulle ende opp i forbrukertvistutvalget? Hvor lenge skal jeg som selger ta ansvar for en bil som andre kjører rundt i?
Dersom NAF testet bilen vil jeg tro det eksisterer en form for dokumentasjon.
https://www.naf.no/tjenester/naf-test-ved-salg/
Oppspor denne, henvis, be vedkommende gå hjem og legge seg (Ikke ordrett, selvfølgelig. Tilfør din personlige 'touch').
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Du har da solgt bilen som den var, og du har utbedret feil etter avtale. Du gav t.o.m. bevis på at feil var fikset. Dermed så har du ditt på det rene ville jeg si.
Du står jo her enda sterkere enn du ellers ville, mtp dokumentasjon fra naf. Jeg vil si du kan trygt be kjøper om å glemme det.
Takk for raskt svar!

Ja, jeg regnet med at alt skulle være i orden fra min side når bilen var NAF-testet og reparasjonen som avtalt var i boks. Fikk litt bakoversveis når kjøper 10 uker senere ville ha alle pengene tilbake + renter...

Kjøper bestilte og betalte selv for NAF-testen, så det er kjøper som har dokumentasjonen på testen. Vet ikke om dette har noe å si?

Hva kan være årsaken til at stemplene står og tennpluggene er slått opp og ødelagt på en motor?
HARD. Og da mener jeg HARD kjøring. R.I.P. Opel Vectraen min...
Jepp, som regel meget har kjøring, mye turtall med kald motor!
men som sagt over, du har 150% ditt på det tørre, han skal ikke ha 1 kr tilbake =)
Ihvertfall ikke etter forbrukerkjøpsloven, så du kan bare ta det med ro =)
(Stemplene står fast og tennpluggene var slått inn)

Som bilmekk student og hobbymekaniker kan jeg gi deg min personlige mening om skaden.
Når stemplene står fast og motoren har slått inn pluggene har noe gått veldig galt.

Dette kan komme av følgende:

1. Vann har blitt sugd inn i motoren, og stemplene har knekt under kompresjonen
2. Han som kjørte bilen har trimma med forskjellige ting som øker motorkraften som stemplene ikke klarte og skjærte seg/knakk.
3. DÅRLIG SERVICE!! uten olje sveiser stemplene seg til sylinder, og går til helvete.

Det eneste jeg ser som kan bli et problem for deg, er om du ikke har gjort regelmessing service på din bil. Deretter solgt uten å ha sagt i fra om dette.

Du har ikke ansvar på salget om du skrev i kontrakten at ''Bilen selges som den er'' (til neste gang)
Takk til alle! Føler meg litt lettere i hodet nå. Greit å få litt motorkunskaper av proffer... jeg er ikke den mest bilkyndige selv :/

Mulig jeg får sove i natt allikevel nå
Ville ikke sagt du er temmelig sikker i den saken her, noe kjapp googling ang liknende bruktbilkjøp har vist, her et et eksempel: http://www.klikk.no/motor/bil/bruktb...icle768612.ece

jonweb ; "Bilen selges som den er" er LANGT fra noen sikkerhet når det kommer til reklamasjon o.l.
Joda, bare å sove. Når bilen har fått utført en naf test og dem anbefaler å IKKE kjøpe pga en feil, som da både selger og kjøper blir enige om, at det blir handel likevell hvis feilen rettes først., og det ble gjort av et verksted (altså utenfor hendene til selger) og bilen etter 10 uker ryker, så har selger alt sitt på det tørre. =)
"Øko-Terrorist"
Min bror var i en lignendes situasjon, solgte en Ford Transit med NAF test der det stod at registerreim var meget slitt og bør byttes, min bror opplyste også om dette før salg muntlig. 3 uker senere fikk han en sint telefon, registerreimen røyk på motorveien og motoren gikk til helvete. Han ville heve kjøpet, min bror snakket med sin advokat som gav ham beskjed om å videreformidle til kjøper at han bare skulle ta det i forliksrådet eller gå til sak for dette var en sak han ikke ville komme langt med, min bror gjorde det, og hørte aldri noe mere om saken.
Sitat av slazh! Vis innlegg
Ville ikke sagt du er temmelig sikker i den saken her, noe kjapp googling ang liknende bruktbilkjøp har vist, her et et eksempel: http://www.klikk.no/motor/bil/bruktb...icle768612.ece

jonweb ; "Bilen selges som den er" er LANGT fra noen sikkerhet når det kommer til reklamasjon o.l.
Vis hele sitatet...
Forskjellen fra denne saken og min, er at NAF-testen og reparasjon er utført før salget. Kjøper stiller da med full NAF-test og kvittering på utbedring av mangler på bilen. Da føler jeg at jeg har stilt med helt åpne kort og ikke prøvd å skjule noe. Er det andre ting jeg burde ha tenkt på?
kommer ann på hvor mye kjøper betalte og hva han kan forvente... betalte han 100k så skal bilen holde lengre en 10 dager ...
Det var en bil til 45.000,-. Den varte i 10 uker etter salget, så stod stemplene i 7 stein.
Sitat av slazh! Vis innlegg
Ville ikke sagt du er temmelig sikker i den saken her, noe kjapp googling ang liknende bruktbilkjøp har vist, her et et eksempel: http://www.klikk.no/motor/bil/bruktb...icle768612.ece

jonweb ; "Bilen selges som den er" er LANGT fra noen sikkerhet når det kommer til reklamasjon o.l.
Vis hele sitatet...
Takk for ny info Slazh! jeg har alltid solgt mine biler med slik tekst oppført i anonsen og kjøpskontrakten. Aldri hatt noen problemer med dette.

Det jeg lurer på er om det er noe jeg kan skrive som holder mitt på det tørre?
Jeg har sett flere tilfeller av folk som har kjøpt "som den er", men dem har vunnet saker og fått penger tilbake.
Dette er da kun i tilfeller hvor det er overveiende beviser for at selger burde vært klar over feilen før salg.

Dog, i ditt tilfelle hvor du har både NAF-test OG verkstedregning som beviser at du har gjort alt du kan for å tilfredstille kjøper sine krav (ikke prøvd å lure han på noen måte), så kan jeg umulig tro at kjøper vil komme noen som helst vei med dette.

PS! Dette er kun hva jeg personlig finner logisk for en sak som dette, etter hva jeg har observert av bruktbilsalg..
For min del høres det da ut som at registerreima ryki. Stemplene slår ikke i pluggene sånn uten videre ved havari. Hvem gjorde reparasjon? Havari kan komme av mange forskjellige grunner. Dårlig smøring (mangel på service) registerhavari, hard bruk eller at det er en kjent svakhet på den motoren. Hvilken bil er det snakk om?
Sitat av margido Vis innlegg
For min del høres det da ut som at registerreima ryki. Stemplene slår ikke i pluggene sånn uten videre ved havari. Hvem gjorde reparasjon? Havari kan komme av mange forskjellige grunner. Dårlig smøring (mangel på service) registerhavari, hard bruk eller at det er en kjent svakhet på den motoren. Hvilken bil er det snakk om?
Vis hele sitatet...
Det var det jeg tenkte; at registerreimen enten har røket, eller hoppet. Dersom du ikke har oppgitt når registerreimen sist ble byttet kan du ligge litt tynt an dersom det er dette som har skjedd. Ellers kan muligens oljepumpen ha sviktet, eller kjølingen ha vært utilstrekkelig. I så fall skal sjåfør ha fått varsler om dette i forkant (avhengig av hvilken bil det er snakk om), og hatt mulighet til å redusere omfanget av skadene. Uansett synes jeg det er litt tynt å komme tilbake 10 uker senere og kreve penger tilbake + renter.
Det er en Skoda Fabia 2005 mod. Har prøvd å finne ut litt om denne biltypen, men har ikke funnet noen spesielle svakheter.

Det er registerkjede på denne modellen.
Sist endret av Lillegolle; 25. desember 2013 kl. 10:50.
De gangene bilene har blitt solgt ''slik den er'' og kjøper likevell har vunnet i sakene og fått penger er når feilene er så vesentlige at selger måtte ha visst om de men likevell holdt de skjult.

I dette tilfellet har selger informert om alt og i tillegg ligger det ved en NAF-test, som atpåtill råder kjøper til å IKKE kjøpe bilen. pga en feil ''x'' .
Kjøper og selger blir ENIGE om å foreta handel hvis feil ''x'' blir reparert. for da blir bilen ansett som feilfri, både fra kjøpers og selgers side. Dermed er selger fri for ansvar ved feil ved bilen i etterkant, spesielt feil ''x''. Som nylig bl fikset hos autorisert verksted.
Det eneste kjøper kan gjøre er å reklamere på rep. som verkstedet gjorde, annet enn det, burde han lete etter en ny motor

Selger: ikke stress, be han ta det med forliksrådet hvis han absolutt vil prøver å få noe ut av deg, han får ingenting
Takker for info, linker, erfaringer og meninger fra alle! Jeg skal prøve å stresse ned litt nå

Godt å høre at jeg ikke er alene i mitt syn på denne saken! Det kan av og til være litt vanskelig å se ting fra begge sider når man er oppi det selv...
Jeg vil også råde deg til å slappe av.

Det du må gjøre før/dersom saken blusser opp:
1. Notér i kronologisk rekkefølge (dato, hva ble sagt av hvem, hva ble gjort av hvem etc.) hele kjøpet/salget.
2. Har du eposter og sms'er, så ta vare på dem.
3. Salgskontrakt? - ta vare på den.

Alt tyder på at én eller flere tenner på kamreima har røket slik at ventiler har kommet ut av timing og det er blitt superkrasj med stempelet. Dét er en svindyr motorreparasjon http://www.side3.no/article3680508.ece

Var dato for kamreimskifte et tema? - og hva svarte du da?
Sist endret av Sambuca12; 28. desember 2013 kl. 22:49.
Solgte en bil får noen år siden, jeg hadde den ikke på naf eller annet test, solgte som den var. (tross alt billig).
Noen dager senere får jeg en sinna telefon, han ville ha pengene tilbake osv.. var masse feil, jeg ba han ikke om å ringe meg opp igjen, sa også at jeg hadde kontrakt å han kan ryke og reise.

Hørte aldri fra han igjen..


Får 2 uker siden solgte jeg en bil, jeg sa at den hadde problemer med kjøleveksen, men viste seg at topp-pakningen var skadet, jeg ga han pengene tilbake å beklaget over en kopp kaffe. Solgte bilen samme dag til vrakpanten (angre litt, glemte å ta ut verktøykassa)
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Nå har du jo fått svar på det du lurer på, så jeg må bare spørre; med renter?! Jeg kan forstå det og be om pengene tilbake om den går til helvete (selv om du ser ut til å ha ditt på det tørre i akkurat denne saken), hvor kommer grunn til å få penger tilbake med renter inn? Hvis jeg solgte en bil som gikk, og kjøper krevde pengene tilbake pga. feil kunne jeg kanskje vært litt løsningsorientert ang. dette, men hvis kjøper hadde krevd penger + renter hadde jeg gjort alt jeg kunne for å ikke gi dem en krone...