Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 12675
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av PairADice Vis innlegg
At man misliker politiet fordi man er uenige med det lovverket de håndhever blir som å mislike bussjåføren fordi du mener at han kjører en langt mer komplisert/lengre vei enn nødvendig for at du skal komme deg hjem, eller at den stakkars fjotten bak kassa på Rema er en dust fordi de ikke lenger selger favorittsnopet ditt. Et annet punkt er at holdninger som "Fuck the police" blir i grunnen ganske fåfengt, og på lik linje med "Fuck velferdstilbudet og utdanningssystemet"; Dette er offentlige institusjoner med en nytteverdi i samfunnet. Du kan mislike Onkel Richard så mye du vil, men om han ikke hadde fartet rundt i Pelle kan du banne på at langt flere hadde fartet rundt med faenskap å gjøre.
Vis hele sitatet...
Fullstendig uenig. Når jeg setter meg på bussen inngår jeg implisitt en avtale med busselskapet om at jeg betaler dem for at de kjører den ruten de gjør. Når jeg går på Rema for å handle har jeg på samme måten ingen rett på å handle varer de ikke ønsker å selge til meg.

Hvis det derimot kommer uniformerte menn og truer meg med med vold og fengsel fordi jeg ikke gjør som de sier, selv om jeg overhodet ikke har gjort en flue fortred, da er det de som gjør noe galt, ikke jeg. En liknende analogi hadde vært om bussjåføren hadde stoppet bussen og truet med å banke meg hvis jeg ikke gjorde et eller annet absurd han hadde bestemt, eller hvis mannen bak kassen på Rema hadde truet med å kaste meg i fengsel hvis jeg ikke hadde kjøpt de varene han bestemmer.

Jeg er også fullstendig uenig i at offentlig velferd og utdanning er positivt for samfunnet på noen måte, og kun bidrar til det motsatte av det som ønskes å oppnå med dem, men det er en helt annen diskusjon.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Hvis det derimot kommer uniformerte menn og truer meg med med vold og fengsel fordi jeg ikke gjør som de sier, selv om jeg overhodet ikke har gjort en flue fortred, da er det de som gjør noe galt, ikke jeg. En liknende analogi hadde vært om bussjåføren hadde stoppet bussen og truet med å banke meg hvis jeg ikke gjorde et eller annet absurd han hadde bestemt, eller hvis mannen bak kassen på Rema hadde truet med å kaste meg i fengsel hvis jeg ikke hadde kjøpt de varene han bestemmer.

Jeg er også fullstendig uenig i at offentlig velferd og utdanning er positivt for samfunnet på noen måte, og kun bidrar til det motsatte av det som ønskes å oppnå med dem, men det er en helt annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Politiet truer med vold? Jeg har aldri hørt de true med vold, men jeg har sett de legge idioter i bakken. Når det er sagt, så gjør du en avtale med det norske regelverket og håndhevingen av dette når du forblir boende i Norge. På nøyaktig samme måte som du godtar Rema butikkens utvalg godtar du norske regler ved å forbli boende. Det er ingenting som tvinger deg til å bli i Norge, du står fritt til å dra til Afrikanske land der det er lite til ingen politifolk i områder.

Politi er ikke positivt, ei heller allmennutdanning? Wow. Noen må virkelig ha idealisert u-land tilværelsen litt for godt for deg. Husk at det faktum at du har den komforten du har idag er basert på at flest mulig kan ta utdannelse og at dette ikke kun er reservert for overklassen. Det er ikke uten grunn at jo flere som har muligheten for å ta utdannelse, jo høyere levealder og standard har vi fått.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Fullstendig uenig. Når jeg setter meg på bussen inngår jeg implisitt en avtale med busselskapet om at jeg betaler dem for at de kjører den ruten de gjør. Når jeg går på Rema for å handle har jeg på samme måten ingen rett på å handle varer de ikke ønsker å selge til meg.

Hvis det derimot kommer uniformerte menn og truer meg med med vold og fengsel fordi jeg ikke gjør som de sier, selv om jeg overhodet ikke har gjort en flue fortred, da er det de som gjør noe galt, ikke jeg. En liknende analogi hadde vært om bussjåføren hadde stoppet bussen og truet med å banke meg hvis jeg ikke gjorde et eller annet absurd han hadde bestemt, eller hvis mannen bak kassen på Rema hadde truet med å kaste meg i fengsel hvis jeg ikke hadde kjøpt de varene han bestemmer.

Jeg er også fullstendig uenig i at offentlig velferd og utdanning er positivt for samfunnet på noen måte, og kun bidrar til det motsatte av det som ønskes å oppnå med dem, men det er en helt annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Hvorfor drar du ikke til Mogadishu? Der får du det sikkert fint!
Gjengoppgjør i gatene og nesten alle drar rundt med en AK47. Den som har pangpang med høyest smell, eller gjengen som har flest er sjefen i gata.

Og alle som prøver å ha et normalt liv. må barrikade seg inne med piggtråd, og vakter bevæpnet til toppen på topplua. Det blir sikkert trivelig!
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Xasma Vis innlegg
Politiet truer med vold? Jeg har aldri hørt de true med vold, men jeg har sett de legge idioter i bakken. Når det er sagt, så gjør du en avtale med det norske regelverket og håndhevingen av dette når du forblir boende i Norge. På nøyaktig samme måte som du godtar Rema butikkens utvalg godtar du norske regler ved å forbli boende. Det er ingenting som tvinger deg til å bli i Norge, du står fritt til å dra til Afrikanske land der det er lite til ingen politifolk i områder.

Politi er ikke positivt, ei heller allmennutdanning? Wow. Noen må virkelig ha idealisert u-land tilværelsen litt for godt for deg. Husk at det faktum at du har den komforten du har idag er basert på at flest mulig kan ta utdannelse og at dette ikke kun er reservert for overklassen. Det er ikke uten grunn at jo flere som har muligheten for å ta utdannelse, jo høyere levealder og standard har vi fått.
Vis hele sitatet...
De truer med fengsel hvis du gjør ting som å røyke weed eller holde matvarebutikken din åpen på søndager, og hvis du nekter å adlyde vil de bruke vold for å tvinge deg med seg og sperre deg inne.

Og nei, ved å bo i Norge godtar jeg overhodet ikke noe slikt. Ingen har noen legitim autoritet til å fortelle meg hvilke lover som gjelder for meg. Ja, de kan true med makt hvis jeg ikke følger dem, men det er ikke forskjellig fra en trussel, så hvorfor kalle det en lov?

At noe faktisk skal kunne kalles en lov i ordets rette forstand forutsetter en kontraktuell avtale mellom de menneskene som følger loven, en avtale om å selv ikke utføre handlingen du inngår en lov mot. På dette viset ville jeg tatt del i avtaler om lover mot ting som vold, tyveri og bedrageri, da dette er ting jeg selv ikke vil utføre eller få utført mot meg. Når man betrakter lov på denne måten, så ser man fort at man ikke kan lage lover som kun er "mot" atferd hos andre, da det overhodet ikke har noe å gjøre med atferd du selv fraskriver deg retten til å gjøre.

Det er fullstendig usaklig å sammenlikne situasjonen i afrikanske land med den i Norge. Det er en mye større grad av trusler om vold der, poenget mitt er at vi som siviliserte vestlige land bør legge fra oss den ekstremt barnslige oppfatningen vi har av hva som utgjør faktisk lov og sikkerhet per dags dato.

Jeg er dessuten helt uenig i den store mengden synsing du bedriver i ditt siste avsnitt, men det er som sagt ikke tema for denne tråden. Jeg kan kort nevne at velstand (som blant annet blir utgjort av de tingene du nevner) direkte er korrelert med økonomisk frihet, og at det overhodet ikke finnes noen korrelasjon mellom velstand og statens omfang (altså hvor stor del av ting som helse, utdanning, velferd og andre liknende ting som er offentlige).
Sist endret av AXiMe; 11. desember 2013 kl. 22:56.
Jeg har både gode og dårlige erfaringer med politiet.

Noen er skikkelig greie, andre er komplette idioter som tror de er noe mer enn et vanlig menneske.

Men jeg føler hele tiden at de er "ute etter meg" på en måte.
Omtrent hver gang jeg er ute og møter på de, blir jeg tatt med inn. De har aldri funnet noe på meg.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av AXiMe Vis innlegg
De truer med fengsel hvis du gjør ting som å røyke weed eller holde matvarebutikken din åpen på søndager, og hvis du nekter å adlyde vil de bruke vold for å tvinge deg med seg og sperre deg inne.

Og nei, ved å bo i Norge godtar jeg overhodet ikke noe slikt. Ingen har noen legitim autoritet til å fortelle meg hvilke lover som gjelder for meg. Ja, de kan true med makt hvis jeg ikke følger dem, men det er ikke forskjellig fra en trussel, så hvorfor kalle det en lov?

At noe faktisk skal kunne kalles en lov i ordets rette forstand forutsetter en kontraktuell avtale mellom de menneskene som følger loven, en avtale om å selv ikke utføre handlingen du inngår en lov mot. På dette viset ville jeg tatt del i avtaler om lover mot ting som vold, tyveri og bedrageri, da dette er ting jeg selv ikke vil utføre eller få utført mot meg. Når man betrakter lov på denne måten, så ser man fort at man ikke kan lage lover som kun er "mot" atferd hos andre, da det overhodet ikke har noe å gjøre med atferd du selv fraskriver deg retten til å gjøre.

Det er fullstendig usaklig å sammenlikne situasjonen i afrikanske land med den i Norge. Det er en mye større grad av trusler om vold der, poenget mitt er at vi som siviliserte vestlige land bør legge fra oss den ekstremt barnslige oppfatningen vi har av hva som utgjør faktisk lov og sikkerhet per dags dato.

Jeg er dessuten helt uenig i den store mengden synsing du bedriver i ditt siste avsnitt, men det er som sagt ikke tema for denne tråden. Jeg kan kort nevne at velstand (som blant annet blir utgjort av de tingene du nevner) direkte er korrelert med økonomisk frihet, og at det overhodet ikke finnes noen korrelasjon mellom velstand og statens omfang (altså hvor stor del av ting som helse, utdanning, velferd og andre liknende ting som er offentlige).
Vis hele sitatet...
Så du tror det ville funket om man selv kunne velge hvilke lover man vil følge? "Kontraktuell avtale"? Så hvis du eier en bedrift å noen kommer og raner den, du ringer politiet, og de sier "tough shit dude, han fyren har ikke signert kontrakten, så han slipper å følge den loven". Jeg tror du ser for deg ett utopia hvor alle er snille og greie mot hverandre bare fordi. Dit kommer vi aldri, vi burde fortsette å prøve, men å oppheve alle lovene (eller gjøre de valgfrie/kontraktuelle) og håpe at ting ordner seg er ikke løsningen.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Choobe Vis innlegg
Så du tror det ville funket om man selv kunne velge hvilke lover man vil følge? "Kontraktuell avtale"? Så hvis du eier en bedrift å noen kommer og raner den, du ringer politiet, og de sier "tough shit dude, han fyren har ikke signert kontrakten, så han slipper å følge den loven". Jeg tror du ser for deg ett utopia hvor alle er snille og greie mot hverandre bare fordi. Dit kommer vi aldri, vi burde fortsette å prøve, men å oppheve alle lovene (eller gjøre de valgfrie/kontraktuelle) og håpe at ting ordner seg er ikke løsningen.
Vis hele sitatet...
Det ville ført til ekstremt mye mer fredelige tilstander enn per dags dato, i alle fall. Jeg vet ikke hva ditt mål er, men mitt mål er å forhindre faktisk kriminalitet (kriminalitet der det finnes en "krenket" part, ting som vold, tyveri, bedrageri, o.l.). Når du prøver å bruke et slikt eksempel viser du bare at du overhodet ikke har noen forståelse for hva det er snakk om her. Hvis man ikke ønsker å ta del i loven blir man heller ikke beskyttet av den.

Jeg ser ikke for meg noe utopia, jeg ser for meg den beste løsningen fra et pragmatisk synspunkt, nemlig produksjon av lov og sikkerhet som et privat gode. Det er mange sterke argumenter for hvorfor dette ville fungert veldig bra, helt uten noen holdninger om at "alle er snille og greie mot hverandre bare fordi", og uten å "håpe at ting ordner seg". Å anta at andre er naive på et slikt nivå er, ærlig talt, helt usaklig.

Jeg vil derimot argumentere for at det er langt mer naivt og utopisk å tro at lov og sikkerhet slik det fungerer i dag, satt av en sentral autoritet, oppdatert tregt, og håndhevet relativt vilkårlig av noen som har monopol på den lovlige utførelsen av vold, kan regnes som sivilisert eller nyttig for samfunnet på noen måte.
Sist endret av AXiMe; 12. desember 2013 kl. 10:36.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Det ville ført til ekstremt mye mer fredelige tilstander enn per dags dato, i alle fall. Når du prøver å bruke et slikt eksempel viser du bare at du overhodet ikke har noen forståelse for hva det er snakk om her. Hvis man ikke ønsker å ta del i loven blir man heller ikke beskyttet av den.

Jeg ser ikke for meg noe utopia, jeg ser for meg den beste løsningen fra et pragmatisk synspunkt, nemlig produksjon av lov og sikkerhet som et privat gode. Det er mange sterke argumenter for hvorfor dette ville fungert veldig bra, helt uten noen holdninger om at "alle er snille og greie mot hverandre bare fordi", og uten å "håpe at ting ordner seg". Å anta at andre er naive på et slikt nivå er, ærlig talt, helt usaklig.

Jeg vil derimot argumentere for at det er langt mer naivt og utopisk å tro at lov og sikkerhet slik det fungerer i dag, satt av en sentral autoritet, oppdatert tregt, og håndhevet relativt vilkårlig av noen som har monopol på den lovlige utførelsen av vold, kan regnes som sivilisert eller nyttig for samfunnet på noen måte.
Vis hele sitatet...
Så hva er det egentlig du foreslår? Lov og sikkerhet som ett privat gode, som i "betal eller vær ubeskyttet"?

Er man "lovløs" om man ikke deltar? Som i; ingen beskyttelse, folk kan skyte deg når de ser deg uten at det skjer noe?

Hvem bestemmer hva som er lov og ikke lov i dette samfunnet om ikke staten? Kan du kort og enkelt oppsummere hvem som skal bestemme hva som er lov, og hvem som skal håndheve loven og hvem som betaler?
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Choobe Vis innlegg
Så hva er det egentlig du foreslår? Lov og sikkerhet som ett privat gode, som i "betal eller vær ubeskyttet"?

Er man "lovløs" om man ikke deltar? Som i; ingen beskyttelse, folk kan skyte deg når de ser deg uten at det skjer noe?

Hvem bestemmer hva som er lov og ikke lov i dette samfunnet om ikke staten? Kan du kort og enkelt oppsummere hvem som skal bestemme hva som er lov, og hvem som skal håndheve loven og hvem som betaler?
Vis hele sitatet...
Lovløse står uten beskyttelse av loven, ja. Du tenker dog åpenbart ikke på hva dette faktisk innebærer, etter måten du skriver på. Det vil være sterke insentiver for mennesker som deltar i lover mot mord (som uten tvil vil være majoriteten, da de fleste ønsker å ikke bli drept), til å ikke straffe noen som står utenfor loven mer enn de ville straffet noen som står innenfor loven, men å fremdeles straffe dem.

Poenget er uansett at de tingene du nevner omhandler utenomlovlige inngrep, som er helt likt slik det faktisk fungerer i dag. Forskjellen er at det vil eksistere faktiske kontraktuelle avtaler man kan delta i, avtaler det vil være sterke sikkerhetsmessige insentiver for å delta i.

Når du spør slik du gjør viser du fremdeles at du henger deg opp i det utdaterte synet på lov og sikkerhet som trusler en sentral autoritet må utstede, heller enn avtaler mennesker imellom ut ifra felles egeninteresse om sikkerhet. Angående håndheving er det ikke verre enn at de som inngår slike avtaler betaler litt penger til en tredjepart etter deres valg, for håndheving av avtalen deres. Det vil også være insentiver for å la de aller fattigste være med gratis på slike avtaler uavhengig, da den økte sikkerheten som kommer av et større nettverk alltid vil være verdt det.

På den måten kan de når som helst endre denne håndheveren hvis man mistenker korrupsjon, maktmisbruk eller andre negative ting håndhevere kan finne på (ulikt dagens samfunn, der du sitter bom fast med politiet, domstolene og politikere, uansett hvor korrupte de måtte vise seg å være). Det er nettopp denne frie konkurransen, både når det kommer til hvilke avtaler om lov folk inngår, og hvem de får til å håndheve dem, som fører til at de lovene som faktisk reflekterer folk sine ønsker best når det kommer til sikkerhet vil vinne frem, og at de håndheverne som gjør det de faktisk skal best, også vil vinne frem.
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Hva er deres syn på politiet?
Vis hele sitatet...
Politiet er en kritisk samfunnsfunksjon, og jeg respekterer både politiet som organisasjon og folkene som jobber der.

Mener dere de gjør en god eller dårlig jobb?
Vis hele sitatet...
Føler egentlig at norsk politi er litt for avslappet og de bærer preg av sterke fagforeninger og offentlig stillingsvern. Bortsett fra det føler jeg ikke at det norske politiet er en maktsyk eller fascistisk organisasjon som kanskje enkelte andre frikere mener.

Politiet lider også under magre økonomiske rammer, og jeg er sikker på at mange politifolk gjør det beste de kan under de omstendighetene de må jobbe under.

Har dere respekt for politiet?
Vis hele sitatet...
Ja, men samtidig er jeg ikke naiv. Jeg mener politiet som organisasjon har høy etisk standard, men enkeltpersoner kan ødelegge dette inntrykket. Å være politimann stiller sterke krav til personlig integritet, og selv om de prøver å sile ut folk som er usikket til politirollen vil det alltid være dem som slipper gjennom likevel.

Det beste er nok å holde seg unna politiet tenker jeg, men samtidig har jeg forståelse for og respekt for at jobben de gjør er helt kritisk for at vi skal kunne leve i et oppegående samfunn.
politiet er stort sett ok, har en slektning som jobber i politiet

har selv vært borti politiet 2 ganger, dene ene gangen hadde jeg kjørt i rusa tilstand..huska ikke hva som skjedde men var til avhør senere og da sa jeg bare at jeg ikke huska noe og det var greit

den andre gangen hadde "noen" sendt meg narkotiske stoffer via posten... fikk innkall til avhør etter en LANG stund... sa navnet mitt osv så sa jeg ikke mer..saken henlagt
Har litt blandede følelser mot politiet, men skal egentlig ikke ha så mye å si om de siden jeg ikke har vært i noen personlig kontakt. De gjør mesteparten av jobben sin godt sikkert, men er mye innenfor politiet og sikkerheten i Norge som definitivt ikke hadde vært dum å skjerpe opp en grad eller to.
Har også flere ganger innen rus-saker blant bekjente sett forskjellige straffer innenfor samme saker o.l. som jeg ikke skjønner grunnlaget til, men so be it.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Syns generelt Politiet som et organ er fine greier, men enkelt-individene som kaller seg konstabler er maktkåte gærninger.
Vis hele sitatet...
Er alle politifolk maktkåte gærninger?

Konstabel er vel et utdatert ord. Det kalles betjent i dag.

Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Ehm jeg tror du kanskje har missforstått litt hva dette intervjuet er. Det er ikke for å få frem hva du vet hva slags syn andre har eller andres meninger. Intervjuet er for å se på deg som person og ikke noe annet.
Vis hele sitatet...
Interjvuet skal vel få frem om du f.eks. er reflektert i forhold til politirollen. Da er det greit å vite litt om politiets rolle i samfunnet og folks syn på politiet.

Sitat av Endorfin Vis innlegg
Jeg har lest utrolig mye på det her. Jeg vet mye av hva dette intervjuet handler om. De skal først og fremst finne ut om jeg passer til yrket, om jeg er moden nok, har egenskapene som skal til osv. Men jeg har hørt at man skal skrive en egenerklæring eller hva det het, og der skal man blant annet skrive om forskjellige ting som en sak i media som politiet har vært med i, hvordan syn jeg tror folk har på politiet, osv. Jeg vet ikke om de fortsatt skal ha dette. Men jeg har lest flere steder om folk som har måtte skrevet dette.
Vis hele sitatet...
Egenerklæring ble det vel slutt på for noen år siden. Nå er det fysiske tester, personlighetstester, evnetester (logikk, språk, osv.), gruppeøvelse og intervju.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Men fremdeles, den ene gangen de behandler en lovlydig borger urettferdig, så er det faktisk et ulovlig overtramp. Og i 90% av de tilfellene så avskriver "politiets granskningsorgan" eller hva det heter hendelsen som forsvarlig. Det har ikke jeg respekt for.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at Spesialenheten henlegger over 90% av sakene er at det er veldig enkelt å rapportere politifolk. Det betyr at veldig mange kriminelle gjør det nesten på automatikk for å ta hevn for at de ble tatt for et lovbrudd.

Du sier de henlegger hendelser som "forsvarlig", men jeg vil tro omtrent alle henleggelser er på grunn av at det ikke er bevis for noe straffbart forhold.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Det eneste de belager seg på er frykt, trusler og rå makt.
Vis hele sitatet...
Det er direkte feil. Det er bare unntaksvis at politiet tyr til fysisk makt eller pålegg. Stort sett løser de oppdragene sine med kommunikasjon.

Sitat av KultNick Vis innlegg
Dårlig sammenligning. Om det hadde funnes en jobb som gikk ut på å banke opp tilfeldige folk på gata basert på en eller annen lov, mener du at det ikke hadde funnes noen grunn til å mislike de som hadde den jobben bare fordi de gjorde jobben sin?

Man kan fint mislike politiet om man er uenig i lovverket. Jeg kunne aldri i verden kunnet tenkt meg å jobbe som politi fordi jeg ikke vil utøve makt og vold mot folk og hadde måttet håndheve lover som for meg fremstår som idiotiske. De folka som kunne tenkt seg en slik jobb misliker jeg automatisk fordi jeg synes det er frastøtende å ønske å ha en jobb der vold og trakassering er en del av jobben.
Vis hele sitatet...
Sammenligningen din er fullstendig på jordet. Politiets jobb går ikke ut på vold og trakassering i det hele tatt. Fysisk makt/vold brukes kun unntaksvis, og da som siste mulighet når andre ting ikke fungerer.

Med andre ord: Blir du tatt med fysisk makt og føler deg trakassert har du sannsynligvis lagt opp til det selv. Maktovergrep fra politiets side er heller unntaket, noe man kan se av hvor lite det er av det rundt på nettet. I dag er det kameraer over alt. Hadde norsk politi vært noen voldsaper hadde nettet flommet over med bevis for det.
Blandede følelser, noen er rett å slett assholes uten like, andre er snille å greie.
Har selv blitt hanket inn noen gangen og så lenge man oppfører seg og er hyggelig så går det smertefritt.
Min erfaring er at det varierer fra betjent til betjent. Bor på et lite sted så alle "kjenner" politifolkene. De aller fleste er greie på det meste, ser litt imellom fingrene og oppfører seg bra, så lenge det ikke gjelder narkotika - noe de tar veldig seriøst og slår hardt ned på.

Politiet her gjør vel ingen dårlig jobb, men som cannabis-nyter får jeg et bittelitt dårligere forhold til dem.

Igjen, jeg respekterer politiet, som sagt er de lokale, kan finne på å se igjennom fingrene og er ikke regelrettere. F.eks ble jeg kalt inn til avhør hvor anabole steroider kom opp, noe de ikke brydde seg om en gang.

Kort og gått er politiet ålreiete, så lenge man ikke oppfører seg som en drittsekk eller røyker cannabis.
Hva jeg synes om politiet? Har et okay forhold til dem. Jeg er glad de er her, det gir en viss trygghet.
Jeg er i mot veldig mye av det de gjør og står for. Men jeg forstår at de bare gjør jobben sin, som er å uttøve loven. Er det noe dere er uenige i, så kan dere prøve forandre loven. Hva har vi et stortting til?

Jeg ser det er mange som viser sin forakt for Militærpolitiet. Happends to be jeg skal inn i MP i januar, jeg har IKKE tenkt til å bli politimann fordi en del av jobben krever at jeg gjør oppgaver, som er helt i mot min moral
Godtar jeg dette mister jeg min egen integritet, og selger sjela mi.
Ellers er jeg veldig interessert i kriminaletterforskning, sette seg inn i kriminelle's hoder, også er det et samfunnsproblem at de ikke følger loven. Er det loven som tilrettelegger for dårlig - eller har bare individet feilet?

Personlig ønsker jeg derfor å være en psykisk ressurs for politiet, og ikke fysisk. Er det egentlig mulig uten å gå en "politimann"s treningsprogram?
Har vært mye inn blandet i politiet opp mellom tidene, og jeg er forholdsvis ung. Det jeg selv syntes er at politiet ikke trur/stoler på ungdommer, selv om jeg har møtt endel snuter som er hyggelige og faktisk vill hjelpe. kan innrømme at dette er mest min feil, men for å være ærlig har det blitt gjort alt for mange "urettferdige"feil når det gjelder min historie, der de "modne" menneskene har ljuget og de ikke trur på meg. f.eks jeg var på fjellmars med den institusjonen jeg engang bodde på, der begynte jeg å gå, men jeg var på paragraf 426, det vill si frivelig tvang, som vil si at de ikke kan stoppe meg fysisk, men jeg gikk, og dermed slang han ene meg i bakken, så sto det en på vær side av meg og vrei armene mine, så skalla jeg til han og slo til han andre, så de slapp, da ringte de til politiet, det de hadde sagt at jeg hadde gjort var å bruke vold uten at de i det hele tatt hadde rørt meg, så jeg måtte ned på stasjonen og ta urin prøver, den slo jo ut, så jeg fikk sak på meg som da var narkotika og vold. har fått mange dommer som jeg ikke (i følge meg) og alle andre som trur på meg har fortjent, men i tillegg har jeg møtt mange snuter som sier hei til meg vær gang jeg møter de og "liker" meg. så vill si at det er helt forskjellig på hvem du snakker/møter.
Sist endret av slackbear; 23. desember 2013 kl. 07:04.
Politiet gjør hovedsaklig en god jobb for å trygge bybildet og folk ellers. Men, og ja selvfølgelig er det et men her;
De er også en særdeles korrupt etat som dekker over hverandre dersom det skjer ting på utrykning eller i andre situasjoner som gjør at tjenestemennene kan anmeldes til spesialenheten for så å senere bli reist offentlig tiltale mot, ført av påtalemyndigheten. Sånt skjer særdeles ofte, hvis ikke daglig. De fakbrikerer en historie som matcher hverandres, og som dere vet har politimenn automatisk høy troverdighet i en eventuell rettssak.

Grunnen til at jeg nevner dette her er fordi jeg er praktikant for et Advokatfirma som håndterer en rekke slike saker og jeg har selv sett med egne øyne statistikk for yrkesskader hos politiiet.(Som egentlig er svært få, men de lyver og får det til å høres så mye ut) Det finnes ingen ekakt statistikk av sivile/publikum som blir urettmessig behandlet av politiet da mørketallene er for store. Det er ikke alle som anmelder dem, og har man ikke vitner eller video/lyd overvåkning kommer du ingen vei.

Så sånn sett, som nevnt tidligere politiet noen korrupte jævler - Som hovedsaklig gjør en okay jobb for a trygge demokratiet som er Norge.

Skandaler, fadeser osv ser vi eksempler på hele tiden. Gummibåten til Utøya er noe av det verste jeg har sett, for å ta ett konkret eksempel.

Jeg håper inderlig ikke politiet får retten og at det blir vedtatt i stortinget at de alle skal få bære pistol på hoften. Da hadde jeg rett og slett følt meg utrygg.
Sånn som det er nå respekterer jeg politiet frem til de går over streken. Da tar jeg loven i egne hender akkurat som de selv har gjort.
Sist endret av yungstar; 26. desember 2013 kl. 10:56.
Sitat av yungstar Vis innlegg
Politiet gjør hovedsaklig en god jobb for å trygge bybildet og folk ellers. Men, og ja selvfølgelig er det et men her;
De er også en særdeles korrupt etat som dekker over hverandre dersom det skjer ting på utrykning eller i andre situasjoner som gjør at tjenestemennene kan anmeldes til spesialenheten for så å senere bli reist offentlig tiltale mot, ført av påtalemyndigheten. Sånt skjer særdeles ofte, hvis ikke daglig. De fakbrikerer en historie som matcher hverandres, og som dere vet har politimenn automatisk høy troverdighet i en eventuell rettssak.

Grunnen til at jeg nevner dette her er fordi jeg er praktikant for et Advokatfirma som håndterer en rekke slike saker og jeg har selv sett med egne øyne statistikk for yrkesskader hos politiiet.(Som egentlig er svært få, men de lyver og får det til å høres så mye ut) Det finnes ingen ekakt statistikk av sivile/publikum som blir urettmessig behandlet av politiet da mørketallene er for store. Det er ikke alle som anmelder dem, og har man ikke vitner eller video/lyd overvåkning kommer du ingen vei.

Så sånn sett, som nevnt tidligere politiet noen korrupte jævler - Som hovedsaklig gjør en okay jobb for a trygge demokratiet som er Norge.

Skandaler, fadeser osv ser vi eksempler på hele tiden. Gummibåten til Utøya er noe av det verste jeg har sett, for å ta ett konkret eksempel.

Jeg håper inderlig ikke politiet får retten og at det blir vedtatt i stortinget at de alle skal få bære pistol på hoften. Da hadde jeg rett og slett følt meg utrygg.
Sånn som det er nå respekterer jeg politiet frem til de går over streken. Da tar jeg loven i egne hender akkurat som de selv har gjort.
Vis hele sitatet...
Kom julenissen på besøk til deg i år også? Dette er noe av det største våset jeg har lest. Trenger du virkelig pils for å reparere? Virker fortsatt full.
Sist endret av Freakaholic; 26. desember 2013 kl. 11:10.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Det er litt annerledes med bygdepoliti synes jeg, de er liksom sine egne herrer og herser mye mer.

Da jeg bodde i byen, synes jeg det var fint med politi i gatene, de plaget aldri meg.

Men her på bygda, her jakter de på deg
Bygdepoliti her: "Neste gang vi møter på deg anmelder vi deg, uansett hva."
Har vært borti dem et par ganger men har aldri gjort noe ulovlig og har ingen anmeldelser på meg.

Sier seg selv at man mister litt respekten for de da.
Sist endret av huehuehue; 26. desember 2013 kl. 14:21.
Enkelte politifolk er maktsjuk, og derfor får vi i samfunnet et helt annet syn på enn hva de egentlig "brukes" til for.
Har selv blitt tatt av po po noen ganger, og kan ikke si at jeg er så spesielt glad i dem, men til enkelte saker så er de utrolig nyttig.
Sitat av huehuehue Vis innlegg
Bygdepoliti her: "Neste gang vi møter på deg anmelder vi deg, uansett hva."
Har vært borti dem et par ganger men har aldri gjort noe ulovlig og har ingen anmeldelser på meg.

Sier seg selv at man mister litt respekten for de da.
Vis hele sitatet...
Har du ærlig talt lest igjennom posten din?
Så politiet har da truet deg med anmeldelse, for du har gjort moe fullstendig lovlig? Eller er det bare jeg som ser en liten logisk brist her?

Politiet: Nå kjøper ikke du mandelpoteter, for da anmelder vi deg!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Har du ærlig talt lest igjennom posten din?
Så politiet har da truet deg med anmeldelse, for du har gjort moe fullstendig lovlig? Eller er det bare jeg som ser en liten logisk brist her?

Politiet: Nå kjøper ikke du mandelpoteter, for da anmelder vi deg!
Vis hele sitatet...

NVM. Vil ikke forklare i detalj i frykt for å bli gjenkjent
▼ ... over en uke senere ... ▼
Politiet er greie nok, de gjør jo bare jobben sin. De jeg er pisst på er de som sitter oppi toppen som kriminaliserer alt og bestemmer ditten og datten og har ingen respekt for individets frihet... Tenker på det nesten hver dag vist jeg vil skyte i meg heroin, kjøre i 200, sette i en jævli sprek motor i bilen min, slenge trim på mopeden så mener jeg at jeg burde få lov til det folket burde ha ansvar for eget liv ikke staten!
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Hårskumm Vis innlegg
Politiet er greie nok, de gjør jo bare jobben sin. De jeg er pisst på er de som sitter oppi toppen som kriminaliserer alt og bestemmer ditten og datten og har ingen respekt for individets frihet... Tenker på det nesten hver dag vist jeg vil skyte i meg heroin, kjøre i 200, sette i en jævli sprek motor i bilen min, slenge trim på mopeden så mener jeg at jeg burde få lov til det folket burde ha ansvar for eget liv ikke staten!
Vis hele sitatet...
Ja, også når du i 200 i heroinrus kjører og kræsjer i en småbarnsfamilie så er det fortsatt "ansvar for eget liv" eller? Småbarnsfamilien burde jo vite bedre enn å være på veien når du skal ut å kjøre sant?
Sitat av Hårskumm Vis innlegg
Politiet er greie nok, de gjør jo bare jobben sin. De jeg er pisst på er de som sitter oppi toppen som kriminaliserer alt og bestemmer ditten og datten og har ingen respekt for individets frihet... Tenker på det nesten hver dag vist jeg vil skyte i meg heroin, kjøre i 200, sette i en jævli sprek motor i bilen min, slenge trim på mopeden så mener jeg at jeg burde få lov til det folket burde ha ansvar for eget liv ikke staten!
Vis hele sitatet...
Håper virkelig du kødder.. Det er nettopp pga dette det er fint med mest mulig Politi.