Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 12682
Nå spør jeg kun av ren nysgjerrighet.
Hva er deres syn på politiet?
Mener dere de gjør en god eller dårlig jobb?
Har dere respekt for politiet?
Har respekt for politi. Ser de har sine taktikker, men så lenge man forstår hva de gjør og hvorfor så går det helt fint å leve i samfunnet vårt sammen med dem. Jeg vet jeg bryter lover, men er klar over konsekvensene av det. Da ser jeg ingen grunn til å oppføre meg barnslig ovenfor de som håndhever lov og orden.
Ja, politiet gjør i all hovedsak en meget god jobb.
Ja, jeg har stor respekt for politiet.

Nå er ikke nødvendigvis freak.no spesielt representativt, men politiet har et generelt godt rykte og respekteres av folk flest!
Syns generelt Politiet som et organ er fine greier, men enkelt-individene som kaller seg konstabler er maktkåte gærninger.


Får ikke sagt det mer rett ut av levra enn det der.
Jeg har ikke råd til livvakter, så da er det veldig greit å få beskyttelse fra landet jeg bor i.
Jeg er også fornøyd med politiet. Særlig når en tenker på hvor service innstilt og vennlige mange av dem kan være. Og kanskje har akkurat vært borti en hårreisende psykopat, eller plukket likrester langs en vei. Jeg tror dem har på noen måter den verste jobben i samfunnet! Og jeg skjønner godt dems holdning til narkotika. For det er dem som må hanskes med all den dritten, narkotikaens bakmenn lager. Og ser menneskeheten fra den verste siden nesten daglig.



Sitat av Mozzie Vis innlegg
Syns generelt Politiet som et organ er fine greier, men enkelt-individene som kaller seg konstabler er maktkåte gærninger.


Får ikke sagt det mer rett ut av levra enn det der.
Vis hele sitatet...
Blir ikke dette å generalisere vel mye? Det er i politiet, som alle steder ellers. Det er noen få råtne egg, som ødelegger for alle de andre.
Som nevnt tidligere så er vel ikke Freak det mest representative utvalget å spørre. Veldig mange her har en typisk #ACAB FTP YOLOSWAG-holdning.
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg tenker å søke meg inn på politihøgskolen til neste år. For å komme inn må man gjennom et intervju, og der er det lurt å vite hvordan syn folk har på politiet.
Det jeg har fått inntrykk av er at de fleste mennesker har respekt og synes politiet gjør en god jobb. De fleste som er misfornøyde (som jeg har fått inntrykk av) er ikke modne nok. For eksempel at de ikke faktisk skjønner hvorfor politiet gjør sånn som de gjør. Eks når politiet stenger av en fest, så er det en grunn for det. Det er ikke bare for å være drittsekk.
I tillegg til folk som er kriminelle eller små-kriminelle er heller ikke så begeistret for politiet.
Jeg har også sett diskusjoner om at politiet har for lite å gjøre når de går etter unge som ruser seg. Jeg har selv vært med folk som har ruset seg, ikke går på skole eller jobb, osv. Politiet ønsker å få slutt på disse miljøene, og jeg ser på dette som en viktig sak.

Hvis dere mener jeg tar feil, så er det bare å diskutere i vei. Jeg ønsker å høre alt av meninger!
Cookie Monstah ^_^
har generelt stor respekt for politiet, bortsett fra når dem på død og liv skal stoppe meg på moped fordi den er trimmet...

Har aldri opplevd at politi hverken er frekke eller har missbrukt den makta de har, så vil si at de gjør en god jobb.

OT: sliten, sorry for skriveleif.
Sitat av lordstian Vis innlegg
har generelt stor respekt for politiet, bortsett fra når dem på død og liv skal stoppe meg på moped fordi den er trimmet...

Har aldri opplevd at politi hverken er frekke eller har missbrukt den makta de har, så vil si at de gjør en god jobb.

OT: sliten, sorry for skriveleif.
Vis hele sitatet...
Du har stor respekt for Politiet bortsett fra når de gjør jobben sin?
Sitat av lordstian Vis innlegg
har generelt stor respekt for politiet, bortsett fra når dem på død og liv skal stoppe meg på moped fordi den er trimmet...

Har aldri opplevd at politi hverken er frekke eller har missbrukt den makta de har, så vil si at de gjør en god jobb.

OT: sliten, sorry for skriveleif.
Vis hele sitatet...
Da er det nok politikerne i Norge du er lei av. Politiet har ikke lagd Norges regler.
Cookie Monstah ^_^
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Da er det nok politikerne i Norge du er lei av. Politiet har ikke lagd Norges regler.
Vis hele sitatet...
stemmer, men respekterer ikke politiet når dem prøver å stoppe meg. dvs at jeg helst kjører fra de.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg tenker å søke meg inn på politihøgskolen til neste år. For å komme inn må man gjennom et intervju, og der er det lurt å vite hvordan syn folk har på politiet.
Vis hele sitatet...
Ehm jeg tror du kanskje har missforstått litt hva dette intervjuet er. Det er ikke for å få frem hva du vet hva slags syn andre har eller andres meninger. Intervjuet er for å se på deg som person og ikke noe annet.
Jeg har vært i kontakt med politiet ved flere anledninger.

Annet enn en noe treg behandlingstid på diverse saker så har jeg kun positive erfaringer og hyggelige møter med en 10-12 politifolk fordelt over 3-4 separate saker/hendelser.

Sitat av lordstian Vis innlegg
har generelt stor respekt for politiet, bortsett fra når dem på død og liv skal stoppe meg på moped fordi den er trimmet...

Har aldri opplevd at politi hverken er frekke eller har missbrukt den makta de har, så vil si at de gjør en god jobb.

OT: sliten, sorry for skriveleif.
Vis hele sitatet...
Du er den som blir sur på kassamannen i butikken også fordi melka er dyrere der enn på Rema og?
Sist endret av Bombasa; 6. desember 2013 kl. 17:29.
Bare dårlige erfaringer. Hadde en gang respekt for politiet, men den mistet jeg. Jobben de gjør skal jeg ikke kommentere ytterligere, da det hele virket tullete etter min erfaring.

Desidert ikke noen mennesker jeg vil ha flere av.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Ehm jeg tror du kanskje har missforstått litt hva dette intervjuet er. Det er ikke for å få frem hva du vet hva slags syn andre har eller andres meninger. Intervjuet er for å se på deg som person og ikke noe annet.
Vis hele sitatet...
Jeg har lest utrolig mye på det her. Jeg vet mye av hva dette intervjuet handler om. De skal først og fremst finne ut om jeg passer til yrket, om jeg er moden nok, har egenskapene som skal til osv. Men jeg har hørt at man skal skrive en egenerklæring eller hva det het, og der skal man blant annet skrive om forskjellige ting som en sak i media som politiet har vært med i, hvordan syn jeg tror folk har på politiet, osv. Jeg vet ikke om de fortsatt skal ha dette. Men jeg har lest flere steder om folk som har måtte skrevet dette.
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Bare dårlige erfaringer. Hadde en gang respekt for politiet, men den mistet jeg. Jobben de gjør skal jeg ikke kommentere ytterligere, da det hele virket tullete etter min erfaring.

Desidert ikke noen mennesker jeg vil ha flere av.
Vis hele sitatet...
kan jeg spørre om, hva gjorde du på forhånd? Mitt generelle inntrykk av politiet, er at "man høster hva man sår". Selvsagt hvis man er spydig eller oppfører seg mistenkelig, blir resten der etter (uten å si dette gjelder deg).
Sitat av amdb73 Vis innlegg
kan jeg spørre om, hva gjorde du på forhånd? Mitt generelle inntrykk av politiet, er at "man høster hva man sår". Selvsagt hvis man er spydig eller oppfører seg mistenkelig, blir resten der etter (uten å si dette gjelder deg).
Vis hele sitatet...
Har hatt en del erfaringer, men det startet ikke med at jeg var i posisjonen hvor jeg hadde gjort noe galt. Vil ikke utdype alt på nytt, men jeg har fortalt en del i tidligere poster.
Fikk dette spørsmålet, som jeg absolutt ikke var klar for:
Når var sist gang du tok initiativ og det feilet?
Har hatt dårlige erfaringer med politiet. Og det er jo som regel de dårlige opplevelsene man husker best. Men tenker jeg meg litt om så vil jeg si at de positive opplevelsene totalt overskygger de få negative. Som i alle kurver så har man noen dårlige egg.
Yngre politifolk/nyutdannede: Rigide regelryttere.
Eldre/erfarne: Hyggelige og omgjengelige som er villig og moden nok til å vurdere småsaker.

Generelt virker det dog som om en del nærer et (ulogisk) hat mot all annen rus enn alkohol. Greit, det er ulovlig og bla bla bla, men utifra samtaler med politifolk, fremstår det som om de er nærmest fanatisk opptatt av å rydde droger av gatene, sammenlignet med for eksempel å redusere blind vold eller stoppe innbrudd.
Hva er deres syn på politiet?
Jeg har ingen dårlige erfaringer med politiet. Som i alle andre idiotiske situasjoner man havner i så er det som regel ens egen feil. Er man dritt så får man dritt tilbake. Ja, politiet kan være jævlig bedrevitende og trangsynte, men så lenge man ikke slenger galle og faen tilbake så får man ikke annet enn man har fortjent. Alle mine kompiser som mener snuten er ut er også de som har hengelåser i øret og hater alt annet enn lunken pils og doctor martens, eventuelt de med joint i kjeften og air force one på føttene.
Mener dere de gjør en god eller dårlig jobb?
Jeg mener de absolutt gjør en bra jobb. Folk skriker og surver over prioriteringer og hvordan ressursene burde utnyttes bedre, men ser ut til å glemme at om politiet skulle slutte å ha fartskontroller, bare for å ta et eksempel, ville det i all praksis bli fritt fram for villmannskjøring med konsekvensene dette medfører. Samme med duden som surver over mopedtrimming; hadde alle mopeder kjørt med trim og gjort 130kmt ville ulykkes-raten for 16åringer steget i været. Man må faktisk prioritere alle lovbrudd for å ikke skape frisoner og idioti.
Folk flest er idioter; det er fint at noen passer på at lover overholdes.
Har dere respekt for politiet?
Absolutt. Jeg skal selvfølgelig ikke si at alle politikonstabler jeg har møtt på har vært et glansbilde av yrket, men det må man nesten regne med. All over så har jeg respekt for politiet og de ganger jeg har møtt på dem har jeg gitt dem den respekten de fortjener(kanskje kamuflert i faenskap og ironi på fylla en eller annen sjelden gang).
Har ingenting å utsette på politiet i Norge, hadde gjerne sett at de fikk mer ressurser til å gjøre jobben sin, og hver gang de tar meg i laserkokntroll så tenker jeg "de er egentlig litt for hyggelige, de burde nesten prøvd å gi meg _litt_ dårlig samvittighet for å kjøre for fort..".

Hver gang jeg leser "politiet er maktkåte personer som burde prioritere andre kriminelle aktiviteter enn akkurat de jeg driver med" så tenker jeg "nok en stakkar som ikke klarer å se ting ifra andre perspektiv enn sitt eget, håper ikke skylappene er så tunge at han får nakkeproblemer i fremtiden"..

Er det egentlig så vanskelig å skjønne at din egen oppførsel vil styre hvordan politiet oppfører seg overfor deg? Er du snill og grei istedefor en total rablende idiot på byen, så vil de også være greie tilbake.
Jeg har respekt for politiet. Tror de fleste har gode hensikter og forvalter makten de har på riktig måte.

Jeg hadde en liten affære med en politimann en gang som jeg tror hadde blitt politi mest av alt fordi han likte håndjern. Men sånn ellers er inntrykket godt!
Sist endret av Susa; 6. desember 2013 kl. 19:29. Grunn: skriveleif
Har respekt for jobben som må gjøres, desverre er det mange enkeltpersoner med en ufyselig ovenfra og ned holdning.
Jeg har null respekt for politiet, har vært både på den gode og den dårlige siden av poilitiet men respekt for di nei ikke faen.

Du får ikke respekt ved å gjøre folk redde for deg.

Jeg har ringt de om folk som kjører i fylla 2 ganger. Første gangen fikk jeg "skal skrive det ned å putte en logg på det"
andre gangen fikk jeg " ja vi skal sende en patrulie bort, de kom etter 2 timer. tror de at han venter på de?
De gjør nok jobben sin, men jeg syns de kunne vist litt mer skjønn i noen situasjoner. Jeg skjønner at de ikke kan lese tankene til folk, og at de antageligvis i 90% av arbeidssituasjoner hanskes med dop, vold og menn fulle av steroider, og så har du de som stikker av eller aldri spiller på lag.

Men fremdeles, den ene gangen de behandler en lovlydig borger urettferdig, så er det faktisk et ulovlig overtramp. Og i 90% av de tilfellene så avskriver "politiets granskningsorgan" eller hva det heter hendelsen som forsvarlig. Det har ikke jeg respekt for.
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg tenker å søke meg inn på politihøgskolen til neste år. For å komme inn må man gjennom et intervju, og der er det lurt å vite hvordan syn folk har på politiet.
Det jeg har fått inntrykk av er at de fleste mennesker har respekt og synes politiet gjør en god jobb. De fleste som er misfornøyde (som jeg har fått inntrykk av) er ikke modne nok. For eksempel at de ikke faktisk skjønner hvorfor politiet gjør sånn som de gjør. Eks når politiet stenger av en fest, så er det en grunn for det. Det er ikke bare for å være drittsekk.
I tillegg til folk som er kriminelle eller små-kriminelle er heller ikke så begeistret for politiet.
Jeg har også sett diskusjoner om at politiet har for lite å gjøre når de går etter unge som ruser seg. Jeg har selv vært med folk som har ruset seg, ikke går på skole eller jobb, osv. Politiet ønsker å få slutt på disse miljøene, og jeg ser på dette som en viktig sak.

Hvis dere mener jeg tar feil, så er det bare å diskutere i vei. Jeg ønsker å høre alt av meninger!
Vis hele sitatet...
Så du mener ikke at hver enkelt mennesket skal få ruse seg om dette ikke skader noen andre? Burde ikke hvert individ få bestemme over sin egen kropp uten at noen stepper inn å skal straffe dem for dette? Det går som regel verre når politiet blir koblet inn i slike enkelt saker. Rus er her for å bli mister. Derimot, dette med yngre ungdommer under 18 som hiver seg oppi rus er jeg derimot enig i. Her kan det prøves å gjøre tiltak, men Norge burde kanskje endre ruspolitikken sin og politiets fremgangs måte rundt dette.
Sitat av seep13 Vis innlegg
Så du mener ikke at hver enkelt mennesket skal få ruse seg om dette ikke skader noen andre? Burde ikke hvert individ få bestemme over sin egen kropp uten at noen stepper inn å skal straffe dem for dette? Det går som regel verre når politiet blir koblet inn i slike enkelt saker. Rus er her for å bli mister. Derimot, dette med yngre ungdommer under 18 som hiver seg oppi rus er jeg derimot enig i. Her kan det prøves å gjøre tiltak, men Norge burde kanskje endre ruspolitikken sin og politiets fremgangs måte rundt dette.
Vis hele sitatet...
Ja, endre rusPOLITIKKEN, tror ikke ting hadde gått så bra om hver politimann kunne tenkt "åh, fuck it, jeg liker ikke den loven uansett", så lenge narkotika er ulovlig må det nok prioriteres, ingen grunn til å hate politiet av den grunn...
Jeg har fått en særdeles godt inntrykk av politiet! Jeg har faktisk hatt veldig mye med dem å gjøre, men i alle tilfeller har det vært en ordentlig, om ikke hyggelig opplevelse. Ett unntak, riktignok, men dette var en politistudent, som forøvrig var akkompagnert av en mer erfaren politikvinne, som i sin tur oppførte seg eksemplarisk, så det kan vi tilgi. Man kan jo diskutere veldig mye av det media har skrevet om politiet, men når det kommer til personlige erfaringer, så har de vært helt topp.

Liksompoliti (vektere, militærpoliti etc.), derimot... Noe helt annet...
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg har ringt de om folk som kjører i fylla 2 ganger. Første gangen fikk jeg "skal skrive det ned å putte en logg på det"
andre gangen fikk jeg " ja vi skal sende en patrulie bort, de kom etter 2 timer. tror de at han venter på de?
Vis hele sitatet...
Vet du hvorfor? Fordi de er underbemannet og må prioritere annerledes.

Hvis du var politi og det sto mellom å kjøre om kapp med en fyllekjører eller å bistå ved en ulykke eller ransalarm, hva ville du valgt?
Sier meg enig med mange her. Kjente trekk innen dette går igjen for meg også;

1 - liksompoliti... Jeg seriøst hater disse og skyr unna dem. Mange av disse burde fått sparken på flekken.
2 - Erfarne politifolk; kjempemennesker. De er svært forståelsesfulle og som regel ganske gode til å ordne opp i meget vanskelige situasjoner.
3 - Uerfarne / ferske politifolk; de fleste er ikke inn i gamet enda, og er regelryttere i en voldsom grad (generalisert). Men likevel, det er mange dyktige også og de er milevis unna vektere, dørvakter, nattklubb-vakter etc.
4 - UP; generelt sett O.k. inntrykk. Virker endel passive dog, om jeg skal sett noe negativt på dem. _Virker_ som dem oftere tar familiefaren som kjører *litt* for fort i sin Audi S4 enn den jævlen med nagler opp til øynene som kjører sin dritt-Volvo i 170 på tjukkeste E6. Likevel, de er greie de.

Ellers har jeg ikke hatt noen 'spesielle' opplevelser eller mange opplevelser med politiet, ikke noe som er verdt å skrive om her.
Sist endret av aeon_illuminate; 9. desember 2013 kl. 00:29.
Har mye kontakt med politiet på jobben, og de fleste er hyggelige folk. Eneste jeg har å utsette på noen av dem er konflikthåndteringen deres. Politiet har som regel en veldig bevisst strategi på å gjøre seg store og vise hvem som har makt. Det gjør veldig fort at situasjonen eskalerer, en del ganger uten at det er nødvendig. Det er bedre å starte mildt for heller å kunne bruke makt etterhvert. Vanskelig å gå andre veien...
*Edit - glemte å nevne; 5 - Militærpoliti; generelt sett halvdårlig inntrykk om en gjeng som er useriøse men som prøver å virke tøffe, røffe og harde i trynet. Dessverre viste de oftere enn ikke liten eller ingen vilje til forståelse og er generelt ikke så gode til å løse oppgaver (Ps; oppgaver og MP har jeg dessverre reell erfaring med ). Fra 1-6 i karakter ville jeg gitt en 2+ eller toer på organet og menneskere h.h.v, ut i fra det inntrykket jeg sitter med etter militæret og årene etter, samt av samtilige personer som har fungert som MP.


( Moderator; er det mulig å flette dette innlegget til mitt innlegg #32 ? )
Sist endret av aeon_illuminate; 9. desember 2013 kl. 00:38.
Her på Romerike syns jeg politiet har blitt mer og mer smålig de siste årene. De er blitt veldig flinke til å bruke media (særlig lokalavisene) til å publisere sine pågripelser og aktiviteter. Men hvem faen ønsker å lese om, "ulovlig urinering", "kjørte uten førerkort", "brøt fartsgrensen!", "tatt med narkotika" (oftest snakk om cannabis i bittesmå mengder)... Det er rett og slett så smålig og flauende og lese om, og det er sak på sak av samme lave kvalitet å lese om. Og mest av alt hvem bryr seg om det? Hvem bryr seg om Torvald Tåke ble tatt med 0,3g hasj på busslomma eller at Konrad Syltlabbseter tissa på høyre stortingsdør? Ikke en kejft.

Nå må politiet her slutte å pøse ut disse smålige greiene i avisene og heller konsentrere seg mer på å berette folk om de store pågripelsene, trafikkforhold/ulykker og de positive bidragene politiet gjør.

De skaper et image av seg selv som kan beskrives med en haug skinnjakker som flyr rundt å slokker jointer og skriver ut pissegebyr, jesus christ...
Har bare hatt gode erfaringer med onkel politi

Aldri møtt noen som har vært maktsyke, usaklige elns. Fikk besøk av 2 politimenn under en Urban Exploring tur, og det endte opp med latter og mye prat rundt UE. "Et bra påskudd for og komme seg ut å ta bilder".

Ja utdann deg som rasshøl!
Værste jeg veit er ferskinger innenfor politiet! Men igjen...trenger jo erfaring for å bli herda.

Freaks er vel kansje ikke de som er mest glad i politi. Å nei, jeg er ikke yolo acab ftp eller noe sånn, bare masse dårlig erfaringer!
Har hverken trua på politi eller rettssystemet. Overgrep/julenisseorgan. I Kristiansand synes jeg at politiet er inkompetente og opptrer bøllete. Glad jeg ikke bor der lenger.
Sist endret av evilbluetoad; 9. desember 2013 kl. 02:28.
jeg har respekt for politiet men dem er for få, politi styrken burde tre dobbles og sammarbeide mer med millitæret, feks brukt rekrutter til å patruljere gatene inntil styrken var tredobblet
De er som mennesker flest, og gjør jobben sin (i ulike grad). Noen er nokså hjelpsomme mens andre er noen forbanna troll. Politiet i Oslo har ofte bedre ting å foreta seg på en natt til lørdag enn å f.eks ta noen for å røyke hasj i egen leilighet når det forekommer voldtekter, knivstikking, gjengrabalder og annet snusk. I mindre byer, derimot, kan det være mange motbydelige drittsekker. Jeg har heldigvis bare hørt dem gneldre utenfor mens de hamret på døra, og har ellers ingen vanskelige situasjoner bak meg med politiet. Mye har muligens med at jeg er jente, og hvordan jeg ser ut. Det jeg derimot ikke liker er hvordan de håndterer sitausjoner der man faktisk blir terrorisert, stalket og drapstruet. Nei, det må man visst håndtere selv.

Jeg tror de fleste driter langt i hva disse politigutta liker å gjøre med kvinnemenneskene sine bak lukkede dører, og en svakhet for håndjern har heller ingenting med denne saken å gjøre. Thihihi, altså.
Sist endret av Lucy In The Sky; 9. desember 2013 kl. 16:49.
narsissist-nihilist
Uniformert, voksen snut = OK.
Uniformert, ung snut = Som regel OK.
Narkosnut og alle snut som jobber i arresten = rasshøl. Enkelt og greit.
Og ja, jeg oppfører meg alltid pent mot snuten, og kaller dem ikke snut så de hører det.
Sist endret av nigger; 9. desember 2013 kl. 17:56.
Du får som regel den behandlingen du fortjener. Er du napp i skallen og oppfører deg som en idiot, så vil du få tilbake med samme mynt. Viser du en grei tone tilbake så er de som oftest ok ha med å gjøre.

Vært borti politiet noen få ganger for røyking av hasj, men kan ikke si at det har vært en negativ erfaring. Glattcelle er selvfølgelig ikke noe særlig koselig, men er man med på leken, så får man også tåle steken.

En annen gang stormet de huset til en kompis av meg for noen få knips i sivilt. Vi trodde først det var noen av livets glade gutter som hadde gått feil, pga. klesstil og utseende på de som kom, men det tok ikke lange tiden før skiltet under skjorta kom opp. Knips ble tatt, heimerten ble stående. De hadde med seg en meget usikker og streng førstegangsgutt. Han ville tømme ut heimerten, men hans kolleger lot det være.

Da de dro kom de med en fin frase: Vi har gjort mye rart i ungdomsårene selv, men vi ble aldri tatt.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Her på Romerike syns jeg politiet har blitt mer og mer smålig de siste årene. De er blitt veldig flinke til å bruke media (særlig lokalavisene) til å publisere sine pågripelser og aktiviteter. Men hvem faen ønsker å lese om, "ulovlig urinering", "kjørte uten førerkort", "brøt fartsgrensen!", "tatt med narkotika" (oftest snakk om cannabis i bittesmå mengder)...
Vis hele sitatet...
Tror du missforstår - det er media som velger å skrive om dette.
Vanlig rutine at avsiredaksjonen ringer opp politiet på kvelden, og da får de oppgitt politiloggen - stort og smått.
Synes også det er helt greit at avisene velger å skrive om dette - og jeg tror det er noe av det mest leste stoffet i lokalavisen. Og med en kreativ journalist bak tastaturet kan småsaker bli god underholdning. Har man i tillegg sett hendelsen eller har misstanke om hvem den uheldige er - enda bedre.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Har overhodet ingen respekt for politiet, da deres hovedoppgave er å håndheve et fullstendig illegitimt lovverk. Greit nok å håndheve faktisk kriminalitet (vold, tyveri og liknende), men til sammenlikning håndhever de langt flere lovbrudd der det ikke er noe offer involvert. Nei, "jeg fulgte bare ordre" eller "jeg gjør bare jobben min" er ikke gode unnskyldninger for å bedrive høyst umoralsk aktivitet. Det eneste de belager seg på er frykt, trusler og rå makt.

Vil påpeke at jeg ikke har noen dårlige erfaringer med politiet selv, så det er ikke noe personlig, og flere av dem er sikkert gode mennesker ellers i livet. Det er bare vanskelig å ha respekt for noen som aktivt driver med noe så urespektabelt.
Sist endret av AXiMe; 9. desember 2013 kl. 18:33.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jeg har respekt for politiet men dem er for få, politi styrken burde tre dobbles og sammarbeide mer med millitæret, feks brukt rekrutter til å patruljere gatene inntil styrken var tredobblet
Vis hele sitatet...
Rekrutter? Som i militære rekrutter fra rekruttskolen?
Nå har ikke jeg sett noe som helst av Farmen, men jeg syntes det var litt pussig at når Ylvis snek inn litt snacks og slikt ble alle glade, unntatt politimannen som fortsatt er irritert fordi han ikke klarte å fange dem. Forsterker bare mitt inntrykk av at politifolk ikke er som vanlige folk.

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10133602

Man må nesten være litt skrudd i hodet for å håndheve enkelte av lovene våre, og likevel være stolt over jobben man gjør.
Sist endret av KultNick; 9. desember 2013 kl. 23:40.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Rekrutter? Som i militære rekrutter fra rekruttskolen?
Vis hele sitatet...
LOL x 3 ! Hadde sett for meg naive rekrutter sprade rundt i f.eks Oslos gater og at de liksom skulle "bekjempe kriminalitet". Men riktignok - på en annen side har mange sivile stor respekt for militærpersonell i uniform, men hovedproblemet med rekruttene er nettopp at mange ennå er n00bs og ikke har lært seg å være tøffe nok og beinharde i trynet.

Vet faktisk ikke om det har vært tilfeller (hvertfall her til lands) der sivile går til fysisk angrep på en person i uniform. En militær unform, - og særlig hvis det er en "hard" person inni den, - enda mer hvis de går i gruppe, - får frem en stor grad av autoritet hos de vedkommende. Særdeles særdeles få sivile hadde prøvd seg, terskelen er stor tipper jeg..
Men rekrutter da, come on.

(Dæven, når jeg tenker meg om så var jo MPene(mp-rekruttene) våre i Forsen akkurat sånne som beskrevet på første linje i dette innlegget. Vi andre lo av dem.. MEN, når MP'en var blitt litt mer dreven derimot, da var de tøffe og autoritære, og man var litt redd disse derimot.
Altså; vanlige rekrutter ler av MP-rekrutter også, men drevne MP'er er ikke noe å kimse av. Dagens lekse; bruk ikke rekrutter i reelle oppdrag, de kan bli rævkjørt og sånn. )
Sist endret av aeon_illuminate; 10. desember 2013 kl. 04:46.
Sitat av eppen Vis innlegg
Tror du missforstår - det er media som velger å skrive om dette.
Vanlig rutine at avsiredaksjonen ringer opp politiet på kvelden, og da får de oppgitt politiloggen - stort og smått.
Synes også det er helt greit at avisene velger å skrive om dette - og jeg tror det er noe av det mest leste stoffet i lokalavisen. Og med en kreativ journalist bak tastaturet kan småsaker bli god underholdning. Har man i tillegg sett hendelsen eller har misstanke om hvem den uheldige er - enda bedre.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok det er litt begge deler, det at politiet vil vise folk "at de gjør noe". Jeg skulle jammen likt å se en oversikt på lesetall fra forskjellige grupper artikler. Politisakene fra helgene er som regel bare ett eller to små avsnitt, der det står rett ut hva som har skjedd hvor. Kanskje andre sider har bedre/mer kreative journalister ansatt jeg vet ikke, ikke RB eller Indre i alle fall.
Uansett, da får avisene politiet til å virke litt smålig da
Ikke alle lærere er i stand til å lære bort, og ikke alle som er i stand til det er lærere. Det pleide alltid en kjenning av meg å si når det kom til skolehverdagen, og det prinsippet kan overføres til de fleste yrker. Blandt de som velger en utdanning innen lovhåndheving finnes det flere kategorier. Man har adrenalinjunkiene som venter i spenning på neste uttrykning, man har paragrafrytterne som følger hvert minste lovskrevne ord, man har de som rett og slett mener det foregår for mye dritt i samfunnet og bare ønsker å beskytte osv. Alle disse er normale mennesker som meg og deg, med sine individuelle egenskaper og laster.

At man misliker politiet fordi man er uenige med det lovverket de håndhever blir som å mislike bussjåføren fordi du mener at han kjører en langt mer komplisert/lengre vei enn nødvendig for at du skal komme deg hjem, eller at den stakkars fjotten bak kassa på Rema er en dust fordi de ikke lenger selger favorittsnopet ditt. Et annet punkt er at holdninger som "Fuck the police" blir i grunnen ganske fåfengt, og på lik linje med "Fuck velferdstilbudet og utdanningssystemet"; Dette er offentlige institusjoner med en nytteverdi i samfunnet. Du kan mislike Onkel Richard så mye du vil, men om han ikke hadde fartet rundt i Pelle kan du banne på at langt flere hadde fartet rundt med faenskap å gjøre.

Til syvende og sist gjør det norske polititet en relativt bra jobb, og av egen erfaring har jeg intet mindre enn gode ord å tildele de. Slenger meg dog på vogna til resten her når det kommer til forskjellen på uerfarne og rutinerte politifolk, og minner om det faktum at sorte får forekommer også blandt rekkene av lovens lange armer.
Sitat av PairADice Vis innlegg
At man misliker politiet fordi man er uenige med det lovverket de håndhever blir som å mislike bussjåføren fordi du mener at han kjører en langt mer komplisert/lengre vei enn nødvendig for at du skal komme deg hjem, eller at den stakkars fjotten bak kassa på Rema er en dust fordi de ikke lenger selger favorittsnopet ditt.
Vis hele sitatet...
Dårlig sammenligning. Om det hadde funnes en jobb som gikk ut på å banke opp tilfeldige folk på gata basert på en eller annen lov, mener du at det ikke hadde funnes noen grunn til å mislike de som hadde den jobben bare fordi de gjorde jobben sin?

Man kan fint mislike politiet om man er uenig i lovverket. Jeg kunne aldri i verden kunnet tenkt meg å jobbe som politi fordi jeg ikke vil utøve makt og vold mot folk og hadde måttet håndheve lover som for meg fremstår som idiotiske. De folka som kunne tenkt seg en slik jobb misliker jeg automatisk fordi jeg synes det er frastøtende å ønske å ha en jobb der vold og trakassering er en del av jobben.
Sist endret av KultNick; 10. desember 2013 kl. 21:23.