Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2555
Jeg skal nå begynne på VGS igjen etter jeg droppet ut for vel 10 år siden.

Jeg skal begynne på TIP, noe som egentlig ikke passer meg i det hele tatt. Men nå nettopp fant jeg laboratoriefaget(VG2) som virker en smule interessant.

Jeg har jo lest det som er å lese på Vibli sine sider. Men er det noen her som vet litt om dette? Noen som kan gå litt mer inn på hva det egentlig er? Noe spennende stillinger man kan få? Godt betalt? Lærlingplasser?

Ja, kom med hva som helst relevant info!

Jeg må finne motivasjonen til å fullføre skolen, eller i det hele tatt gidde å gå.
Det er mangen andre spennende utdanninger man kan ta her i livet, men det blir for mye for meg.

Takk!
Batshit insane
Quadraxis's Avatar
Gikk laboratoriefag nå i år og jeg vil anbefale linja på det varmeste om du er interessert i fagene, linja baserer seg i stor grad på praktisk laboratoriearbeid. Laboratoriefaget er delt i tre deler, kjemi, mikrobiologi og materialteknikk, jeg vil si det har et hakk tyngre teori enn de fleste andre yrkesfaglinjer men ingenting for avansert.
Etter endt utdanning med fagbrev så vil man bli en laborant, stillingen vil være laboratoriearbeid innen flere forskjellige vitenskapelige felt.
Det er endel jobber tilgjengelig, men såfremt du ikke får deg jobb i Statoil så er de fleste arbeidsplassene sør i landet. Lærlingeplasser er det flust av, alle i klassen min fikk lærlingeplass (3 fikk plass hos Statoil) utennom meg (ble bedt om å søke der jeg var utplassert thoh) som skal utdanne meg videre. Lønna til en fagutlært laborant er ganske nært gjennomsnittslønn, men vil antageligvis være bedre om du får jobb hos Statoil eller i privat sektor. (har ikke undersøkt lønn noe særlig i grunn)
Om du har planer om å studere videre innen et relatert fag er det gull verdt å ha med seg den praktiske erfaringen fra å arbeide på et laboratorium.

Mulig dette blir en noe vag beskrivelse, er ganske trøtt, men om du lurer på noe mer så er det bare å sende en pm. ^^
Sist endret av Quadraxis; 20. juli 2012 kl. 03:59.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei, sorry at jeg drar opp en gammel tråd. Men det er faktisk ganske lite info der ute om akkurat denne utdanningen.
JEg gikk Laboratoriefag i 2006, men strøk desverre i 2-3 fag og søkte aldri lærlingeplass. Har siden da jobbet og lært den harde veien (at man må utdanne seg Når jeg ser du skriver at det er flust med lærlingeplasser blir jeg litt nyskjerrig. Jeg bor i OSlo.

Så ganske straight forward: Har du noen tips til steder å søke lærlingeplass? finnes det noe håp med stryk i studierettningsfag ? best å starte på nytt ?