Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3578
Lurer på om det er noen måte å få sjekka om en person har førerkort, over nett eller telefon?
Det er peronlige opplysninger du ikke får utdelt om dette gjelder en annen person. Kan også være vaskelig og få egene opplysninger over tlf fra politi vegvesen. Det er hvertfall mine erfaringer med dette.
Sist endret av combat38; 26. november 2011 kl. 20:40.
Sitat av xcitu Vis innlegg
Lurer på om det er noen måte å få sjekka om en person har førerkort, over nett eller telefon?
Vis hele sitatet...
Nei, nei og nei. Er samme som om du skulle ringt skattetaten og spurt hvor høyt prosenttrekk de har.
Og la meg spørre T.s. og tillegge; hvorfor i all verden skulle dèt være lov?

Register over alt, av alle innbyggere. På nett. Jajaja(..)

Hvor skulle det ende hen? Hadde du syntes det var greit dine egne førerkortopplysninger havna på nett?? Eller legejournalen din?? Eller evt karakterene dine??
Trådstarter
Hvorfor skulle det være lov? Aner ikke jeg vell, derfor jeg spurte.
Men takk for svar.
Jo, men du skjønner nå dèt at det er heldigvis ikke mulig her i norge.

Fordi, det som terger spesielt, er det faktum at det der går så sinnsykt inn på personvern og rettighter.

Vi har et elektronisk register over mye her i den elektroniske tidsalderen.
Det er lite myndighetene og flinke privatpersoner ikke kan få tak i om en vilkårlig person, hvis de går inn for det.

ENkeltmenneskets rettigheter er viktig. Og jeg bare Siterer enn annen bruker som sa det ganske bra; skillet mellom overformynderistat og politistat er ikke stå stort!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Egentlig så går ikke dette. Så du må være litt smart. Om du ringer Statens Vegvesen og sier at du vil vite om kompisen din har lappen eller ikke så kommer du ingen vei.

Det du for eksempel kan gjøre er å ringe og si at du er en arbeidsgiver som vurderer å ansette NN og ønsker en bekreftelse på at vedkommende har førerkort klasse M og B, fordi NN ikke har klart å finne frem førerkortet e.l. og du har blitt litt mistenksom. Da vil de normalt bekrefte dette dersom NN har førerkort. Hvis NN for eksempel kun har førerkort klasse M, vil de kunne bekrefte klasse M, men hverken avkrefte eller bekrefte klasse B.

Treffer du en surpomp, så legg på og ring opp igjen så treffer du mest sannsynlig en annen.

Edit: Eller du kan ringe og utgi deg for å være personen det gjelder, og finne på en unnskyldning for hvorfor du spør om det du gjør. Funker fint om man f.eks. ønsker saldo eller andre kontoopplysninger om andres bankkonto.

Dette er sikkert ikke lovlig tho.
Sist endret av EnPoseBananer; 10. desember 2011 kl. 03:46.