Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3080
Hei! Jeg ble stoppet av onkel i sine sivile klær for noen uker tilbake for å ha kjøre for fort. De fulgte etter meg gjennom en lengre distanse (flere km) og tok opptil 5(?) målinger på ninjaturen sin. Da jeg ble stoppet hadde de gjennomsnittsmåling på 120,02, og mistet da lappen tvert.

Jeg spekulerte litt på om dette var riktig av onkel. Kan de ta fartskontroller gjennom flere fartssoner?

- Mvh Fortgjenger.
Kan ikke se noen grunn til at det skal være uriktig.
Du kjørte for fort, ble stoppet og fikk bot? No shit...
Ingen lov ble brutt fra politiets side i det du skriver.
Hvilke fartssoner er det snakk om da? Mister lappen om du blir tatt i 120 i alle soner opp til og med 80 km/t.

http://www.hegnar.no/personlig_okono...icle250955.ece
Var en episode av politiet der de målte gjennomsnittsmåling av en dude. PASS DEG FOR PASSAT STASJONSVOGNER Spesielt svarte og sølv
jeg har en nabo som er purk og det sies at den extra antenna på taket skal flyttes på alle silvile biler og inni bakruta særlig på stationvogner ikke bra
Ser bare ett håp deg ..nekt til du er blå i trynet og ikke skriv under på en damn skit, om så si at du har glemt førerkortet hjemme og skal komme innom med det senere, noe du aldri gjør!. og satse på at de ikke får behandlet saken før det er gått 4 uker, med andre ord så er den henlagt, skulle de klare det så har du full rett til og endre mening, legge deg så flat og godta forenklet forelegg etc etc som har eventuellt blitt foreslått på tidligere tidspunkt, og det er politiets plikt og følge det! , synd men sånn er det bare..tatt er tatt :s de som overmoraliserer er de som gjør det samme og slipper unna desverre..har fått slike i vranghalsen for godt..
Sitat av Deca_23 Vis innlegg
Ser bare ett håp deg ..nekt til du er blå i trynet og ikke skriv under på en damn skit, om så si at du har glemt førerkortet hjemme og skal komme innom med det senere, noe du aldri gjør!. og satse på at de ikke får behandlet saken før det er gått 4 uker, med andre ord så er den henlagt, skulle de klare det så har du full rett til og endre mening, legge deg så flat og godta forenklet forelegg etc etc som har eventuellt blitt foreslått på tidligere tidspunkt, og det er politiets plikt og følge det! , synd men sånn er det bare..tatt er tatt :s de som overmoraliserer er de som gjør det samme og slipper unna desverre..har fått slike i vranghalsen for godt..
Vis hele sitatet...
Har jeg ikke kommentert et lignende utsagn fra deg før? Et midlertidig førerkortbeslag skal snarest stadfestes av påtalemyndigheten, og man har mulighet til å samtykke eller ikke samtykke. Hvis man ikke samtykker har politiet etter vegtrafikklovens § 33 tre uker på seg for å få beslaget stadfestet av tingretten. Dersom dette ikke gjøres skal førerkortet leveres tilbake (førerkortet forblir altså beslaglagt til beslaget evt. oppheves av tingretten, eller fristen utløper), men saken blir ikke henlagt av den grunn. Det er intet i veien for at man blir fradømt førerkortet når saken kommer opp til endelig behandling.

I tillegg er du pliktig straks å levere fra deg førerkortet. At det fungerer å si at du har glemt kortet hjemme har jeg liten tro på, spesielt siden polititjenestemannen antageligvis spør om førerkort når han innledningsvis tar kontakt. Har du "glemt" det kan du fort regne med å få en ekstrautgift, og førerretten blir ikke mindre inndratt av den grunn.

For øvrig vil et forenklet forelegg falle bort dersom det ikke vedtas på stedet, se vtrl. § 31b. Dersom saken avgjøres med forelegg (en slik fartsovertredelse skal etter forskriften ikke løses med forenklet forelegg), vil det gis en svarfrist som etter straffeprosesslovens § 256 nr. 5 normalt skal ligge på mellom tre og ti dager, en frist det for øvrig vil bli opplyst om.


Hvor har du egentlig disse påstandene dine fra?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Når jeg faktisk kjører for fort å har 5(!) målinger på meg, så skal jeg nu vel ikke pisse i motvind å blodnekte..
Saken var uansett ferdig allerede når jeg startet tråden.
Det jeg ville fram til; var om politiet kunne ta målinger gjennom flere fartssoner i fart? Kan de starte en måling i f.eks en 80-sone å fortsette målingen inn i en 70-sone?

Sitat av Srbija Vis innlegg
Var en episode av politiet der de målte gjennomsnittsmåling av en dude. PASS DEG FOR PASSAT STASJONSVOGNER Spesielt svarte og sølv
Vis hele sitatet...
Her oppe cruiser de visst enda i Volvo.
Nei de har ikke lov til å ta måling gjennom flere soner, i slike tilfeller skal høyeste fartsgrense legges til grunn for reaksjonen.

Kilde: Advokat Jon Swensen
De har vel lov til det?
Når jeg ble stoppet fikk jeg beskjed om at hvis han hadde tatt ny måling på meg hadde lappen røket.

Men han kan jo ikke måle deg fra en 80 sone og fortsatt bruke samme mplingen i 60 sonen som kommer etterpå..
De hadde tatt 5 målinger og det kan f.eks. være fra hver fartssoner. Vil vel tro at de valgte den hastigheten som hadde størst differanse fra lovlig hastighet, og det har de lov til.
Det var det jeg mente også Men da er vi enige
Er man målt gjennom to/tre fartssoner sammenhengende, feks fra 80 til 70 til 50-sone, har de ikke lov til å velge den det har vært høyest differanse, men MÅ velge målingen fra høyeste fartsgrense. Er mange som har blitt frikjent i liknende saker som TS sin, fordi politiet ikke kunne angi eksakt hvor bilen ble målt.
Sitat av Mathias666 Vis innlegg
Er man målt gjennom to/tre fartssoner sammenhengende, feks fra 80 til 70 til 50-sone, har de ikke lov til å velge den det har vært høyest differanse, men MÅ velge målingen fra høyeste fartsgrense. Er mange som har blitt frikjent i liknende saker som TS sin, fordi politiet ikke kunne angi eksakt hvor bilen ble målt.
Vis hele sitatet...
Les posten min en gang til, de har tatt 5 målinger og hver av de målingene er mest sannsynlig fra de forskjellige fartssonene,ikke sammenhengende over flere fartssoner.
Sist endret av The Rebel; 9. juni 2011 kl. 04:52.
Ser hva du mener Rebel, men glemte å nevne at utgangspunktet med 5 målinger ikke kan stemme helt. Politiet har ikke lov til å ikke reagere på en avsluttet godtkjent måling som bryter med fartgrensene, altså vil målingene være sammenhengende frem til en eventuelt blir stoppet, eller så vil de andre målingen være irrelevante siden de ikke inneholder overtredelser eller ikke er godkjent.

Det med at trådstarter har blitt målt fem ganger, er da i utgangspunktet "feil" i seg selv. Mest sannsynlig er 4 av de målingene ikke godkjente målinger, altså ikke utført på rett måte, men allikevel en indikasjon på at han kjørte for fort. Politiet vil også gjerne prøve å få høyest mulig måling, og derfor finne på unnskyldninger for å annullere påbegynt opptak , hvis feks det ser ut til at farten bare vil øke mer (vet det kommer rettere strekninger etc.).
Trådstarter
Takk Mathias, det var dette jeg ville fram til. Jeg stusset også på om det var "riktig" av onkel å følge etter meg fram til de hadde ønskelig hastighet.
Trodde selv at de måtte reagere så snart de hadde en måling som var over fartsgrensen..
NP! Så du nevnte saken var avsluttet, men kontakt advokaten jeg nevnte noen poster tidligere hvis du havner i en liknende situasjon igjen. Han er helt genial når det kommer til saker som omhandler fartsmålinger o.l. Er en 4 siders artikkel om han i Alfa fra november, ellers så skal det ikke mye googling til for å se hva han spesialiserer seg på
▼ ... noen uker senere ... ▼
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Har jeg ikke kommentert et lignende utsagn fra deg før? Et midlertidig førerkortbeslag skal snarest stadfestes av påtalemyndigheten, og man har mulighet til å samtykke eller ikke samtykke. Hvis man ikke samtykker har politiet etter vegtrafikklovens § 33 tre uker på seg for å få beslaget stadfestet av tingretten. Dersom dette ikke gjøres skal førerkortet leveres tilbake (førerkortet forblir altså beslaglagt til beslaget evt. oppheves av tingretten, eller fristen utløper), men saken blir ikke henlagt av den grunn. Det er intet i veien for at man blir fradømt førerkortet når saken kommer opp til endelig behandling.

I tillegg er du pliktig straks å levere fra deg førerkortet. At det fungerer å si at du har glemt kortet hjemme har jeg liten tro på, spesielt siden polititjenestemannen antageligvis spør om førerkort når han innledningsvis tar kontakt. Har du "glemt" det kan du fort regne med å få en ekstrautgift, og førerretten blir ikke mindre inndratt av den grunn.

For øvrig vil et forenklet forelegg falle bort dersom det ikke vedtas på stedet, se vtrl. § 31b. Dersom saken avgjøres med forelegg (en slik fartsovertredelse skal etter forskriften ikke løses med forenklet forelegg), vil det gis en svarfrist som etter straffeprosesslovens § 256 nr. 5 normalt skal ligge på mellom tre og ti dager, en frist det for øvrig vil bli opplyst om.


Hvor har du egentlig disse påstandene dine fra?
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok ikke, min kontakt med politijurist har jeg fått skriftlig opplyst at jeg kunne ombestemme meg til siste frist og likevel godta forenklet forlegg..så mine påstander står nok over dine.
Sitat av Deca_23 Vis innlegg
Det stemmer nok ikke, min kontakt med politijurist har jeg fått skriftlig opplyst at jeg kunne ombestemme meg til siste frist og likevel godta forenklet forlegg..så mine påstander står nok over dine.
Vis hele sitatet...
Dersom du har fått beskjed om noe annet er det enten fordi du ikke vet forskjellen mellom forenklet forelegg og vanlig forelegg, eller fordi politijuristen har gjort en feil. Forenklet forelegg ilagt på stedet skal vedtas på stedet, hvis ikke blir det anmeldelse og vanlig forelegg med nærmere spesifisert frist. Enkel rettskildelære forteller oss at dersom et politidistrikt handler på en annen måte enn det som står i loven, handler de feil. Likeså vil ikke din påstand stå over min på noen som helst måte. Akkurat de paragrafene der er ikke veldig åpne for tolkning.