Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1242
Hei!

Jeg skal som mange andre søke skole neste år og funderer stort på hva jeg skal velge. Problemet mitt er at jeg har mange interesser men ingenting som peker seg ut på noen måte.

Jeg er gutt på 20 år, har tidligere gått service og samferdsel, IKT og allmenn påbygg. Jeg liker å planlegge ting for så å utføre å se om det går. Jeg er praktisk og teoretisk annlagt, så fremt at det ikke blir leselseselese..

Tenker på Markedsføring og ledelse, men kan ikke se meg selv i ett yrke etter endt utdanning.

Noen som har noen snusfornuftige forslag?

Kan komme med litt mer info om det er ønskelig

Kan forsåvidt nevne at mine hovedinteresser er bil, motor generelt, bilpleie, data, stereo og tekniske duppeditt saker
Sitat av Martinsh Vis innlegg
så fremt at det ikke blir leselseselese..

Tenker på Markedsføring og ledelse, men kan ikke se meg selv i ett yrke etter endt utdanning.
Vis hele sitatet...
Disse to fagene du nevner er som regel kun lesefag. I alle fall hadde jeg det slik.

Det meste blir utelukket av høyere utdanning om du ikke vil lese noe særlig.

Produktutvikler er veldig fint når man vil gjøre noe både "teoretisk og praktisk". Man tegner og designer tingen først, for så lage modeller og prototyper for å se om det lar seg gjøre i praksis
Men de som ansetter produktutviklere ser vel kanskje helst at de har høyere utdanning, eller i det minste behersker 3D-modellering i CAD.
Et annet forslag er jo å forsøke trainee eller lignende stillinger i et yrke du kan tenke deg å bli en gang i fremtiden for å se om det er noe for deg - og så eventuelt søke utdanningen etter at du har dyppet tærne i vannet.
Det kan jo også være en motivasjon til å komme seg gjennom leseleselese... for man ser vel sjelden vitsen i alle fag før etter man har vært ute i den virkelige verden.
Jeg er klar over at markedsføring er mye lesing, men så lenge det er interessant så er det ingen stopper.
Etter å ha tatt en del yrkesrettede "hva bør du bli" tester står det at jeg bør bli vernepleier mm. Kan ikke fatte dette.
Jeg liker å lage ting, for eksempel montere turbo på en bil+ ( det var et eksempel, jeg kunne ikke tenke meg å bli bilmekaniker)

Har vell strengt talt ikke tid til trainee greier før jeg må søke, men bra forslag kunne også tenke meg å jobbe innen personlig salg
Markedsføring er IKKE mye lesing. Få sider pensum, dominert av modeller -og konseptforståelse. Case-arbedismetode og mange små eksamener.

Som du trist nok snart vil oppdage er det få retninger å velge mellom. Om du ikke vil bli lege/lærer/advokat/forsker o.l spesialyrker, er dette hovedretningene for å komme inn i næringslivet:

(alle punkter inkluderer ulike spesialiseringer innen kategorien)
- Økonomi og administrasjon
- Ingeniør
- Teoretiske ledelses/administrasjons/organisasjons-linjer på universitetet
- Språk

Du må velge din vei inn i næringslivet.

Selv anbefaler jeg ingeniør + ledelsesutdanning.
Sitat av Martinsh Vis innlegg
Har vell strengt talt ikke tid til trainee greier før jeg må søke, men bra forslag kunne også tenke meg å jobbe innen personlig salg
Vis hele sitatet...
Hvorfor så travelt? Du er 20… poenget er vel at det er bedre å bruke et år på å finne ut hva du vil bli (med en eller annen form for lønn) enn å begynne på noe og svi et år med studielån på noe du ikke vil bli.
Jeg er lei av å jobbe på bensinstasjon og i butikk.. Så skal jeg søke skole nå etter jul. Jeg har hatt ett friår uten å bli stort klokere av den grunn, så jeg tenker det er best å hive seg ut i det. Studielån er ikke noe problem da jeg jobber MASSE og bor hjemme