Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1993
Som flere sikkert har fått med seg, ble Sverige utsatt for et terror angrep i natt. Det var en 28 år gammel mann, som sprengte seg selv på veit mot en plass med mange mennesker.

Dette er det første terror angrepet mot norden, og det kommer nok mer.
Kommer dette til å komme til Norge? eller resten Europa for den saks skyld? Og hva kan bli gjort for å stoppe dette? En bombe kan man fint lage selv og skade veldig mange mennesker. Det er vel så godt som umulig å forhindre at dette skjer igjen.
Dette var nok et tullete enkeltindivid.
Det kan man tydelig skjønne ved å se på hvor utrolig dårlig gjennomført denne "aksjonen" var.

Enten er han idiot fordi kun 1 en av seks bomber gikk av- eller så er han idiot fordi bomben gikk av for tidlig.
Med en organisasjon bak seg ville han mest sannsynlig ha klart å få revet med seg noen andre i døden, men istedenfor smører han sine egne innvoller utover gaten i Stockholm uten å skade andre, og takk for det!

Igjen vil jeg benytte muligheten til å poengtere hvor blåste slike mennesker må være når de er villige til å gå i døden for en sak, men likevel ikke er stand til å gjøre det på den måten det ble tiltenkt.
Snakk om å vie sitt liv til en sak!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er strengt tatt ikkje fryktelig overraskande, sjokkerande eller skremmande i mine auge. Han oppnådde jo omtrent ingenting, og det er det samme mønsteret som vi ser med sjølvmordsbombarar frå Israel - dei greier stortsett ikkje drepe så veldig mange, sjølv om det er tett folkemasse.

Det viktigaste er vel å ikkje bli paranoid, men heller akseptere at slikt kan skje så lenge vi vil ha eit samfunn med friheit.
Sykt irriterende at denne idioten nå sikkert kommer til å bli brukt for å innskrenke personvernet og hive masse penger i terrorkassa.
At de er ressurssvake mennesker som ikke klarer å utrette noe er en ting, men dette er egentlig ikke noe veldig alvorlig problem dersom man setter saken i perspektiv heller.

Hvor mange blir sprengt ihjel i Norden i forhold til slått ihjel, knivdrept, drept i trafikken av fyllekjørere, voldtatt, skutt ihjel eller lignende?
Dette er vi vant med så vi blir ikke hysteriske når dette skjer, men teiper en eller annen tilfeldig Iraker et makkverk av et bombebelte rundt livet og dreper seg selv så blir det massehysteri i mediene over hele Norden!

Derfor sitter jeg her og spør meg selv; hvor er logikken i dette?
Sist endret av Knask; 12. desember 2010 kl. 12:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hvor mange blir sprengt ihjel i Norden i forhold til slått ihjel, knivdrept, drept i trafikken av fyllekjørere, voldtatt, skutt ihjel eller lignende?
Dette er vi vant med så vi blir ikke hysteriske når dette skjer, men teiper en eller annen tilfeldig Iraker et makkverk av et bombebelte rundt livet og dreper seg selv så blir det massehysteri i mediene over hele Norden!

Derfor sitter jeg her og spør meg selv; hvor er logikken i dette?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ingen logikk. Dødstalla står ikkje i proporsjon til reaksjonen. 11. september døydde vel 3-4000. Det er mange, men fortsatt tidelen av det som døyr på amerikanske vegar årleg. Altså ville sannsynlegvis ei kraftig skjerping av vegsikkerheta ha langt større utslag enn samtlige antiterrortiltak, og til ein lågare pris.

Og av det som er innført av antiterrortiltak på fly, så er det vel nøyaktig to som funker: låste cockpitdører og passasjerer som tør å engasjere seg i sikkerheta ombord.

Og kva har vi oppnådd når terroren er flytta til næraste kjøpesenter istadenfor fly? Vi har vel strengt tatt bevist det ein del hevda: terrorister gir faen i kven dei drep. Det er uviktig om det er på eit kjøpesenter eller ein buss. Begge deler får mediadekning.
Du er ikke så veldig smart om du i det hele tatt sprenger deg selv i lufta. Forklarer vel hvordan han ikke klarte å drepe noen andre enn seg selv.
Kan ikke forklare dette selv siden jeg heller ikke forstår dette, men slik jeg tolker det er vel at de andre scenarioene kan være mulige å forebygge med å unngå provokasjoner, holde seg unna skumle miljøer, være forsiktig i trafikken etc. Mens en terrorist går inn får å ta hvem som helst når som helst og eneste måten å forebygge dette er å være enormt paranoid mot alle som oppfører seg litt rart og holde seg unna folkemasser. Dette er også noe nytt som "aldri" har skjedd før og naive folk trodde vi var "trygge" i nord.
dette her er noe staten setter igang for å oppnå tillit til å innføre ting some DLD. Ja, jeg tror bin-laden er en fiktiv figur. jeg tror staten sto bak 9/11 osvosv. ikke så mye den norska stat selvfølgelig, men den generelle.
Sitat av psilonaut Vis innlegg
dette her er noe staten setter igang for å oppnå tillit til å innføre ting some DLD. Ja, jeg tror bin-laden er en fiktiv figur. jeg tror staten sto bak 9/11 osvosv. ikke så mye den norska stat selvfølgelig, men den generelle.
Vis hele sitatet...
well... i laughed.
Sitat av Thriller Vis innlegg
... eneste måten å forebygge dette er å være enormt paranoid mot alle som oppfører seg litt rart...
Vis hele sitatet...
Høres jo akkurat ut som en gjennomsnittlig nordmann. Sikkert derfor vi, som du sier, ikke har opplevd dette her.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Dette var nok et tullete enkeltindivid.
Det kan man tydelig skjønne ved å se på hvor utrolig dårlig gjennomført denne "aksjonen" var.
Vis hele sitatet...
Nja ... selvmordsbomberene er jo alltid rekrutterte på en eller annen måte da.
Det jeg er redd for er at det er en eller annen manipulerende "jævel" som har et helt forvridd syn på sin sak og hvordan han skal rettferdiggjøre den. Denne lederen er jo selvsagt en selvoppnemt profet og har jo rett til å dele ut straff slik han føler for det.

Jeg er ikke direkte redd for selvmordsbombere ( vel, har vel ikke hatt grunn for det i stille rolige norge ), litt fordi slik jeg ser det så er ofte disse selvmordsbomberene offer for en svært så dyktig manipulering. Det er svært sjelden at enkeltindivider spekulerer ut slike planer selv ( jeg nekter ikke for at det ikke eksisterer da, finnes jo div. eksempler i USA ). Er nok en ekstremist som er leder på et eller annet plan ( imam, sjeik, what ever ) som har funnet seg et "svakt" menneske som han manipulerer til å gjøre slike handlinger som dette. Å det er jo det som er farlig også, for han lager jo selvmordsbombere, så nå er jo denne irakeren her "bye bye", men vist han var blitt manipulert av en "ekstremist imam" så ligger det jo mye ann til at det kommer til å komme flere selvmordsbombere.

Det er nok disse som er bakom å overbeviser ellers normale folk til demmes syn og holdning, å får dem til å offre seg for hannes sak. Dem er så feige jævler så det går ann å få det. Har du så ekstreme synspunkt at du mener det er verdt å bruke selvmordsbombere så får man jaggu blåse seg selv i lufta og ikke overbevise noen andre til å gjøre det for deg
Jeg synes ikke mye tyder på at han stod i ledtog med et større nettverk. Han handlet uprofesjonelt (med tanke på yrket sitt, aner ikke hvordan den yrkesstoltheten er). Jeg mener, hvem som helst kan komme med ytterliggående utsagn, mekke noen bomber og sprenge seg. Ja, det er skremmende, men man må ikke automatisk tenke at faren for terrorangrep går opp pga. et enkeltangrep.
Det er jeg enig i.
Dersom han har blitt rekruttert av noen så virker det iallefall ikke som om han har fulgt "the gameplan" for å si det sånn.

Dette har media blåst ut av proporsjoner for leeenge siden.
Feks. den ene overskriften jeg fikk se her om dagen: Kunne drept hundrevis!

Nåvel.. Det stiller jeg meg ekstremt tvilende til.
Han hadde seks rørbomber med en egenvekt på 100 gram og studerer man opptakene der man ser at bomben går av kan man tydelig se at det ryker noe veldig i etterkant av eksplosjonen.
Tar man dette i i betrakting i forhold til at ingen av de andre bombene gikk av som følge av trykket fra eksplosjonen, det er relativt lite skader på kadaveret som ligger igjen og det ikke er noen andre som ble drept så syns jeg det er nærliggende å tro at han har brukt svartkrutt i rørbombene sine.

Det er farlige saker ja, ingen tvil om det, men å påstå at hundrevis kan bli drept pga. 600 gram sprengstoff (sannsynligvis svartkrutt) er intet annet enn å meske seg grovt i andres elendigheter og dessuten fører det bare til enda flere blir enda reddere enn de trenger å være.

En hver idiot som driver på med hobbysprengning kan klare å utføre et bedre angrep en dette, feks. ved å fylle en 35 liters tursekk med ANFO og en hjemmelaget booster.
I denne sekken kunne man ganske enkelt fått plass til en gode 30kg ANFO.

5kg ANFO er nok til å rive en bil i småbiter, og en kg er nok til at lungene til et menneske kan kollapse innenfor en radius på 10-15 meter.
Spriter man i tillegg opp sprengstoffet i sekken med å bytte ut dieselen med nitrometan, ja. Jeg trenger vel ikke å si mer?
Poenget mitt er og blir at dette er et ekstremt dårlig gjennomført terrorangrep og hvem som helst kunne gjort det bedre.
Det er egentlig litt fint at media kaster seg over situasjoner som dette med slik iver. Muhammedanerne får budskapet spredd, vi andre overlever, og avisene selger.
Egentlig ønsker jeg at media skal overse ALT av slike operasjoner, for å vise at vi tar avstand fra alt det barnslige tullet, men det kan kanskje resultere i at 'terroristene' tar det hele ett nivå opp. Minst. Det er ikke ønskelig for noen!

Vi får klone Johan Galtung. Eller teppebombe hele midtøsten..

(kverulanter: ikke les mellom linjene i setning to, det er ingenting der!)
njaa, ser ut som om avisene våre har nådd amerkanske tilstander der de spiller på frykt for å selge.
Terrorisme handler vel i hovedsak om å spre frykt, og det klarte han jo ganske greit, selv om han ikke tok flere med seg i døden. Media har blåst opp denne saken, og det fører til at noen går rundt og føler seg truet, selv om de hver dag setter seg selv i større fare ved å gå ut ytterdøra. I tillegg kan dette bli sett på som en inspirasjonskilde for andre med ekstreme holdninger, men som enda ikke har gått så drastisk til verks.

Han er heldig som har media med som lagspiller. Blir vel kanskje litt feil å si at de er lagspillere, med mediene utnytter slike hendelser for å karre til seg mest mulig penger, selv om de er veldig klare over konsekvensene som følger med.
Sitat av =unique= Vis innlegg
njaa, ser ut som om avisene våre har nådd amerkanske tilstander der de spiller på frykt for å selge.
Vis hele sitatet...
Da har du ikke fulgt med mye de siste årene gitt, slik har det vært lenge. Vil kalle det "amerikanske tilstander" tho, men du har vel kanskje lest masse i amerikanske medier?