Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1459
Hei!

Lurer på hva som skjer dersom man er under 20 år, og tar med masse sprit inn i Norge fra et annet land hvor man har lov til å kjøpe det? Blir det kun eventuelt forenklet forelegg dersom man går over kvota, eller blir man ytterligere straffet pga alderen?

Noen som vet? Fant ingen lover vedrørende dette...
vil tro du blir fratatt alt, sansynligvis ingen straff slik jeg ser det,
men kanskje
Bare en tanke siden jeg ikke vet nok om temaet, men hvis du ikke er gammel nok til å ta sprit inn i landet, er det kanskje ikke så smart å sprenge kvoten samtidig?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Fratatt alt, bot, og muligens varetekt dersom det er snakk om uhorvelige mengder.
Vet like lite som de andre her, mest sannsynlig er det samme straff og bøter som de over. Jeg pleier i hvertfall alltid å holde meg en dl under 6 grensa (altså der hvor bøter går over til fengsel). Har dog også noen ganger hatt med både nesten 6 liter sprit og diverse drikkevarer som blir klassifisert som vin da jeg tror at dette (tross stor overtredelse av spritkvoten) fortsatt går på forskjellige kvoter.
Vin og spritkvoten varierer faktisk med hvor mye du kjøper av hver.. når jeg handla på taxfreen på gardermoen fortalte de meg at jeg kunne enten ta bort en flaske vin, eller en flaske sprit og kjøpe en til flaske vin.. husker ikke helt mengden det var snakk om, men jeg syntes det var rart at de ikke var uavhengige av hverandre..
hvis du blir ferska så kommer det ihvertfall på "rullebladet" så det er iikke så veldig lurt...
Det er flott at du informerer. Kan ikke du ta og lage en liten tråd om at de fleste kriminelle handlinger havner på rullebladet, så kan admin gjøre det til sticky. Det er flott og ha lærde når det gjelder juss her. Jeg skulle nesten til og gjøre noe galt, helt til ditt lille inlegg redda skinnet mitt. Takk takk.
kommer vel helt an på hvor alvorlig tilfellet er? blir du stoppa i tolla med 1 liter vodka og er 19, f.eks, tar de den sikkert, eller driter i det. Men har du en større mengde (10l +), blir det vel snakk om bot. ihvertfall etter det jeg har hørt, men det er på grensa her oppe i nord (junkerdalen)
En kompis og jeg ble stoppa i tollen med sprit da vi var under 20, de spurte hva vi hadde, begge svarte en helflaske + tobakk\snus. Tolleren tok en titt i passet, scanna baggene våre og sa "dere kan gå videre".