Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1344
Crimea River
Alec's Avatar
Driver å skal stifte et aksjeselskap her, men jeg forstår ikke ordet "Aksjenes pålydende".

Jeg blir ekstra forvirret fordi jeg må fylle det ut, når det uansett hva jeg skriver kun er ett riktig tall..

F.eks, skriver jeg "31", kommer det feilmelding:
Det er ikke samsvar mellom "Aksjenes pålydende x Antall aksjer = aksjekapital". Differansen er: 1000.

Skriver jeg 29, kommer det akkurat samme melding.

Hvis det bare finnes ett riktig svar - hvorfor må man fylle det ut da?
Og hva betyr det?

Det jeg ønsker å oppnå er å stifte et aksjeselskap hvor jeg har alle aksjene, og jeg spytter inn 30.000 som er minimumsbeløpet.
Derfor har jeg i steg 1 valgt at det skal være 1000 aksjer til en verdi av 30 kr per aksje, altså 30.000.
Så kommer man til neste side hvor man skal fylle ut aksjenes pålydene og kapital.


Og et spørsmål til:
"Frist for innbetaling av aksjeinnskuddet"

Hva vil det si? For meg uten noe kunnskap høres det ut som at jeg her lager en faktura til meg selv med ønsket forfallsdato, men selskapet har jo ikke noe bankkonto enda, så hvor betales da aksjeinnskuddet til? Og hvordan kan man få brukt det etterpå? Hva skjer om jeg ikke betaler til forfall? Kommer det kreditor for å kreve inn mine penger til meg selv?

Tanken er jo som nevnt å sette inn 30.000 til firmaet. Det er også noe gebyrer for opprettelse av et AS, så jeg ønsker da å bruke av disse 30.000 for å betale disse gebyrene..
Sist endret av Alec; 1. mai 2019 kl. 17:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du får svar på noe av dette på altinn.

Starte og registrere AS
Aksjens pålydende er verdien per aksje. La oss si du har 30 000kr som aksjekapital, og 100 aksjer. Da er aksjens pålydende 300kr. (300kr x 1000kr=30 000kr)
Crimea River
Alec's Avatar
Trådstarter
Jeg tror jeg starter å forstå det.
Problemet tror jeg kom av at jeg så spørsmålet i sammenheng med spørsmålene jeg fikk i første steg:

Antall aksjer: 1000
Betalt per aksje: 30

Her kan jeg visst fylle ut 40 om jeg vil, selv om jeg i neste side skriver at verdien per aksje kun er 30. Jeg trodde at det var disse feltene som bestemte verdien per aksje.
Hvorfor skal man betale mer eller mindre per aksje, enn hva verdien er?
Du har tenkt rett i post 1.

Hva er verdien? Den er vel hva noen er villige til å betale?
Et tomt AS uten drift har teknisk sett ikke større verdi en bokført egenkapital. Men om du har en smart løsning på et problem som du lar AS ta eierskap over, si du har utviklet en app el et spill også skal andre kjøpe seg inn. Selskapet er fortsatt et skall uten drift, kunder etc. Men appen tilfører en verdi, og det kan gjøre at verdien på aksjen blir vurdert høyere.