Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 13211
Hei,

En venninne av meg var på jobb igår, der det var veldig hektisk med mange nye på opplæring etc.
Så til lunsjen, så skulle hun kjøpe seg en "toro" grøt - og glemte oppi alt dette
å betale for denne grøten. Noe som var en ren forglemmelse, vedkommende har jobbet på den samme dagligvarebutikken i 2,5år.

Det er som sagt bare denne enkelt episoden, og hun er ikke typen som stjeler - en ren forglemmelse med andre ord.

Det jeg lurer på, er om det fins noen rettigheter som 1mnd oppsigelse eller noen regler som ikke kan få henne sparket?

Det er klart jeg skjønner at, ser man på dette med firkantede øyne er dette et tyveri av 20kr. Men er vell ingen som risikerer jobben, for en 20'er?

Takk for svar.
Mvh RetoZ
Tror hun burde vurdere å snakke med sjefen. Er kun han som kan løse dette problemet =)
Vist sjefen er litt klok, så burde han skjønne at dette var en glipp. Er det ingen sjanse og forklare situasjonen?
Det er nok kontraktfestet at du får sparken ved tyveri. Sjekk kontrakten din. (ofte står det ved "grove" tilfeller els, noe ikke 20,- er...(her har du muligens muligheter?))
Du burde ha betalt for denne grøten så fort du ble gjort oppmerksom på dette.

Hvordan fant de egentlig ut at du stjal en grøt?
Sist endret av Hager; 8. januar 2014 kl. 22:42.
selv om sjefen er 100% nazi-kødd, så burde hun ihvertfall få en advarsel først. Få sparken for en pakke grøt
Sitat av Bothrops Vis innlegg
selv om sjefen er 100% nazi-kødd, så burde hun ihvertfall få en advarsel først. Få sparken for en pakke grøt
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Man glemmer ikke at man har tatt noe. Man plukker varen og går rett i kassa for å betale. Gjør man noe annet er man idiot.

Mulig hun aldri har gjort det før, men det kan han ikke vite. Han finner helt sikkert en annen som kan ta over jobben hennes.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Bothrops Vis innlegg
selv om sjefen er 100% nazi-kødd, så burde hun ihvertfall få en advarsel først. Få sparken for en pakke grøt
Vis hele sitatet...
Tyveri er tyveri uansett hva man stjeler, og det er faktisk snakk om tyveri fra arbeidsgiver her.Grøt den ene dagen penger fra kassa neste dag, er man typen som stjeler er man troende til det meste.. Om noen stjeler skal det slås hardt ned på. Ingenting er farligere enn utro ansatte.

Forsåvidt er jeg enig i at å få fyken for noe som er en forglemmelse er å ta litt hardt i.
Trådstarter
12 0
Hun sier hun har prøvd å forklare situasjonen.. men han har akuratt ansatt 2, 16 åringer hvorav den ene er sønnen til sjefen. Sønnen til sjefen og en til som var på opplæring, en av desse 2 som har sagt ifra sikkert. Er litt usikker! Hun har ikke skrevet noen kontrakt, men har spurt om dette 2 ganger..
Uten kontrakt så går hun på dagen. Uten kontrakt så hadde jeg gått rett til sjefen å vært rimelig tøff i kjeften, brukt det av lovverk som jeg kan i hodet eller har pugget på forhånd, å gjerne truet med anmeldelse hvis det finnes feil som han har gjort, i håp om å få lov å fortsette hvis det er ønskelig.

Det er ingen fordeler å jobbe uten kontrakt, annet enn at man kan gå på dagen uten at sjefen har noe å si på det.
Sitat av Acidous Vis innlegg
Tyveri er tyveri uansett hva man stjeler, og det er faktisk snakk om tyveri fra arbeidsgiver her. Grøt den ene dagen penger fra kassa neste dag, er man typen som stjeler er man troende til det meste.. Om noen stjeler skal det slås hardt ned på. Ingenting er farligere enn utro ansatte.

Forsåvidt er jeg enig i at å få fyken for noe som er en forglemmelse er å ta litt hardt i.
Vis hele sitatet...
Nei, tyveri er ikke tyveri. Hvis man ikke bare bruker reglene, men hodet også så skjønner man vel forskjellen på 20kr og 2000kr. Er hun en dyktig ansatt ellers så ville det vært lite økonomisk for butikken å sparke henne for 20kr etter 2,5 år med god jobbing.
Hvis vi går ut ifra det TS har forklart så var det et uhell, så det virker ikke så sansynlig at det er en del av et mønster.

Men hvordan fant den andre ansatte ut at hun hadde kjøpt grøt uten å betale?
Er det beef mellom henne og sjefen fra før, så sjefen bare venta på å få henne ut? Eller venta han på noe å pirke på, for å få noen ut og ungen sin til stillingen istedet? Ikke snakk med sjefen, snakk med sjefen hans. Hvis det er så enkelt som historien sier.
Sist endret av Bothrops; 8. januar 2014 kl. 23:11.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Uten kontrakt så går hun på dagen. Uten kontrakt så hadde jeg gått rett til sjefen å vært rimelig tøff i kjeften, brukt det av lovverk som jeg kan i hodet eller har pugget på forhånd, å gjerne truet med anmeldelse hvis det finnes feil som han har gjort, i håp om å få lov å fortsette hvis det er ønskelig.

Det er ingen fordeler å jobbe uten kontrakt, annet enn at man kan gå på dagen uten at sjefen har noe å si på det.
Vis hele sitatet...
Dette er en helt vanlig misforståelse, men det er ikke adgang til å gå på dagen om du ikke har kontrakt. Både arbeidstaker og arbeidsgiver vil være bundet av arbeidsmiljølovens bestemmelser, herunder om oppsigelsestid, selv om det ikke skulle foreligge kontrakt.
Dersom sjefen/ledelsen ikkje kan visa skjønn over ein grautpakke er saken enkel, ein går...
Kanskje litt off-topic men eg antar at denne jenta ikkje er myndig, isåfall kvifor har ikkje foreldra hennar sagt viktigheita med ein arbeidskontrakt (??).
Trådstarter
12 0
Hun ble 18 i oktober! Hun har spurt om arbeidskontrakt opptil flere ganger, og da har sjefen sagt at det kommer!

Er en litt kluss mellom hennes stefar og butikksjef, men dette skal da ikke gå utover henne? Hvilke rettigheter og krav kan hun slå i bordet med, 0xFF? Finner ikke noe som er nyttig, i denne situasjonen..

Hun ble også sagt opp over tlf, der sjefen ikke ville møte henne personlig noe som hun tilbydde seg..
Det er alltid to sider i en sak. Vi har kun hørt den ene.

Jeg tviler sterkt på at vedkommende får sparken pga. en forglemmelse av betaling for en pakke grøt til 20 kr. Enten var det spikeren på kista, eller en grei unnskyldning fra arbeidsgiver fordi de ikke vil ha vedkommende på arbeidsplassen.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Dette er en helt vanlig misforståelse, men det er ikke adgang til å gå på dagen om du ikke har kontrakt. Både arbeidstaker og arbeidsgiver vil være bundet av arbeidsmiljølovens bestemmelser, herunder om oppsigelsestid, selv om det ikke skulle foreligge kontrakt.
Vis hele sitatet...
Jeg vil veldig gjerne ha kilder, jeg har gått fra 2 tidligere jobber på dagen når grensa for meg er nåd, senest så gikk jeg fra en slik jobb for under 2 år siden, dette var en ekstra jobb for meg (fulltid), jeg manglet kontrakt og spurt sjefen ved flere tidligere tilfeller om å få det, uten å få det. Ei uka tidligere så var det en annen ansatt som hatt gått på dagen, og dagen etter at jeg hadde levert oppsigelsen med beskjed om at jeg går på dagen, så hadde sjefen i bedriften kommet med kontrakter til alle de ansatte som manglet kontrakt.

EDIT: Dette vil ikkje gå under "tyveri", dette er nasking.

http://no.wikipedia.org/wiki/Nasking
Sist endret av 0xFF; 8. januar 2014 kl. 23:54.
Trådstarter
12 0
Ja, det er klart.. jeg har jo ikke hørt historien til sjefen enda, jeg jobbet på denne butikken i 4,5år mens jeg gikk på skole - og vil nokk ta meg en prat med sjefen for å høre hans historie!

Men nasking/tyveri er jo like alvorlig i et slikt tilfelle, og kan føre til umiddelbar oppsigelse?

Ungen til sjefen er btw. ikke over 15, men blir det i slutten av januar, og har allerede nå jobbet flere hele dager under opplæring blant annet. Kan hun banke ibordet med dette? Ifølge loven kan en vell ikke jobbe mer en 2 timer dagen, om en samtidig går på skole?
Sitat av RetoZ Vis innlegg
....Kan hun banke ibordet med dette?....
Vis hele sitatet...
hahahahahaha. Så blackmail skal kunne skaffe henne jobben tilbake? Grow up retoZ
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Nei, tyveri er ikke tyveri. Hvis man ikke bare bruker reglene, men hodet også så skjønner man vel forskjellen på 20kr og 2000kr. Er hun en dyktig ansatt ellers så ville det vært lite økonomisk for butikken å sparke henne for 20kr etter 2,5 år med god jobbing.
Hvis vi går ut ifra det TS har forklart så var det et uhell, så det virker ikke så sansynlig at det er en del av et mønster.

Men hvordan fant den andre ansatte ut at hun hadde kjøpt grøt uten å betale?
Er det beef mellom henne og sjefen fra før, så sjefen bare venta på å få henne ut? Eller venta han på noe å pirke på, for å få noen ut og ungen sin til stillingen istedet? Ikke snakk med sjefen, snakk med sjefen hans. Hvis det er så enkelt som historien sier.
Vis hele sitatet...
Har du jobbet i butikk før? Det er standard å sparke ansatte som blir tatt i tyveri, uansett hvor lenge dem har jobbet der eller hvor mye det er snakk om. På kurs ble vi fortalt at en ansatt i vår butikkjede i samme fylke hadde fått sparken på dagen for å ha brukt et frimerke til 9kr og glemt å betale for det. Å gi noen en ny sjanse er ekstremt uvanlig, det er meget tvilsomt at det vil hjelpe å snakke med sjefen eller hans sjef igjen.
Sist endret av Grix; 9. januar 2014 kl. 00:28.
Sitat av Grix Vis innlegg
Har du jobbet i butikk før? Det er standard å sparke ansatte som blir tatt i tyveri, uansett hvor lenge dem har jobbet der eller hvor mye det er snakk om. På kurs ble vi fortalt at en ansatt i vår butikkjede i samme fylke hadde fått sparken på dagen for å ha brukt et frimerke til 9kr og glemt å betale for det. Å gi noen en ny sjanse er ekstremt uvanlig, det er meget tvilsomt at det vil hjelpe å snakke med sjefen eller hans sjef igjen.
Vis hele sitatet...
Har jobbet i flere butikker og har blitt anklaget for stjeling uten å få sparken. Har mista også 2000kr og det blei ikke noe stress, det er sjefen som er full av dritt her. Hvis det ikke er mer til saken enn det vi har fått vite. Det er ikke noe nytt at butikksjefer prøver å utnytte ungdommers manglende kunnskaper rundt rettigheter og arbeidsforhold for å skaffe seg personlige goder eller drive de ansatte hardere enn de har lov til.

Sånne harde metoder vil ikke skape et godt miljø. Har du jobbet i butikk? Hvor får du det fra at det er vanlig å sparke folk etter en enkelt feil?
Sist endret av Bothrops; 9. januar 2014 kl. 00:46.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Hvis hun har jobbet der over tid og har lønnsslipper vil hun kunne bevise at hun har jobbet der og arbeidskontrakt er ikke nødvendig.

Tyveri blir ofte brukt som årsak for oppsigelse på dagen og er noe av det det er lettetst å bli oppsagt på. Likevell må en ta hensyn til alvorlighetsgraden av tyveriet og nasking blir ikke nødvendigvis ansett som saklig grunn for oppsigelse. Praksis er at tyveri/nasking under verdi av rundt 1000kr ikke er grunn til saklig oppsigelse (kilde). Likevell er det ingen sikkerhet i det. Og en har nylig sett dom på saklig avskjedelse ved 50kr (kilde). I bunn å grunn har hun to muligheter. 1. snakk med sjefen og forsøke å forklare situasjonen. 2. Gå rettens vei. I begge tilfeller bør hun vurdere å ta kontakt med fagforening som hun burde være medlem i (Hvis ikke bør du anbefale henne å bli medlem slik at hun kan få hjelp i slike situasjoner). Hvis hun ikke er fagorganisert bør hun unansett prøve å snakke med sjefen for å så gjøre en vurdering på hvor mye jobben er verdt.
Men i hællvete da? Er det ingen rotehuer her som har holdt varer i hånda igjennom kassen, hatt noe liggende bak plastpose i vogna, og stjålet eller nesten-stjålet intetanende (i tillegg til alt dere måtte bøffe på pur f?)
Lurer litt på når dette kommer i rulleblad?

Har nasket rundt 10 000kr iløpet av 1år, hva vil skje om dette blir oppdaget?
hvordan kan sjefen vite at det er kun denne ene gangen ? ...
very impotent freak
Delusional's Avatar
Dersom episoden skjedde som du har beskrevet den, er det ikke snakk om tyveri. For at det skal være tyveri må det være gjort i vinnings hensikt.

Avskjedigelse, som er den eneste grunnen for å terminere arbeidsforholdet på dagen, er forbehold de grovere tilfellene. Hadde det vært snakk om tyveri, hadde det nok vært oppsigelsesgrunn for en som jobber i varesalg. Men i dette tilfellet bør nok det i verste fall ende med en advarsel.
Sitat av Delusional Vis innlegg
Dersom episoden skjedde som du har beskrevet den, er det ikke snakk om tyveri. For at det skal være tyveri må det være gjort i vinnings hensikt.

Avskjedigelse, som er den eneste grunnen for å terminere arbeidsforholdet på dagen, er forbehold de grovere tilfellene. Hadde det vært snakk om tyveri, hadde det nok vært oppsigelsesgrunn for en som jobber i varesalg. Men i dette tilfellet bør nok det i verste fall ende med en advarsel.
Vis hele sitatet...
her er ei som stjal 4 liter med diesel på jobben.. fikk sparken og arbeidsgiver vant i tingretten

http://www.auraavis.no/lokale_nyhete...cle6838192.ece
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Lurer litt på når dette kommer i rulleblad?

Har nasket rundt 10 000kr iløpet av 1år, hva vil skje om dette blir oppdaget?
Vis hele sitatet...
Du får sparken på dagen, du kan glemme positiv attest fra sjefen, det blir anmeldt om dere ikke blir enige om en deal (tilbakebetaling med renter), og da kommer det på (utvidede?) rullebladet.
kjedelig streiting
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg vil veldig gjerne ha kilder, jeg har gått fra 2 tidligere jobber på dagen når grensa for meg er nåd, senest så gikk jeg fra en slik jobb for under 2 år siden, dette var en ekstra jobb for meg (fulltid), jeg manglet kontrakt og spurt sjefen ved flere tidligere tilfeller om å få det, uten å få det. Ei uka tidligere så var det en annen ansatt som hatt gått på dagen, og dagen etter at jeg hadde levert oppsigelsen med beskjed om at jeg går på dagen, så hadde sjefen i bedriften kommet med kontrakter til alle de ansatte som manglet kontrakt.
Vis hele sitatet...
Arbeidstilsynet: Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, er gjensidig oppsigelsestid én måned.
Sist endret av legalize_it; 15. januar 2014 kl. 12:12.
Sjefen på arbeidsplassen vil ikke ha henne der lengre, så uansett om hun kan klore seg fast med nebb og klør vil arbeidsdagene derfra bli så ubehagelige som sjefen kan gjøre dem.

Uten kontrakt kan han vel uten problemer sette henne i en 0% stilling uten å gi skriftelig oppsigelse, også? Det blir jo i praksis det samme som oppsigelse.

På tide for henne å komme seg videre og kreve kontrakt i neste jobb, i tillegg til å være påpasselig med alt hun foretar seg der.
Verdens beste tips: Jobb ikke et minutt uten arbeidskontrakt, evar.
Ring handel og kontor:
www.handelogkontor.no

Og å jobbe uten kontrakt i mer enn en måned, er straffbart for arbeidsgiver. Vet at arbeidsgivere har fått bøter på flere titalls tusen etter 3 måneder uten kontrakt, dette er 2,5 år. Griseulovlig.
ArbeidsledigProletar
Sitat av antih3lt Vis innlegg
Men i hællvete da? Er det ingen rotehuer her som har holdt varer i hånda igjennom kassen, hatt noe liggende bak plastpose i vogna, og stjålet eller nesten-stjålet intetanende (i tillegg til alt dere måtte bøffe på pur f?)
Vis hele sitatet...
Been there, done that. Lassevis av ganger, husker som regel i siste liten.
kjedelig streiting
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Verdens beste tips: Jobb ikke et minutt uten arbeidskontrakt, evar.
Vis hele sitatet...
Om arbeidsgiveren er sløv å du vil slippe å være bundet av noen prøvetid kan det være lurt å ikke mase etter kontrakt den første mnd. Har man ikke fått kontrakt innen da er man nemlig å anses som fast ansatt, og man har dermed litt fler rettigheter.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Om arbeidsgiveren er sløv å du vil slippe å være bundet av noen prøvetid kan det være lurt å ikke mase etter kontrakt den første mnd. Har man ikke fått kontrakt innen da er man nemlig å anses som fast ansatt, og man har dermed litt fler rettigheter.
Vis hele sitatet...
Hvilken lønn har du rett på?
Hvor mange arbeidstimer har du rett på?

Osv.
Snakk hun med sjefen i første omgang. snakk så med sjefen til sjefen om han fremdeles vil gi henne sparken. Har selv sett flere ansatte gjøre det samme uten å få mer enn en liten muntlig reprimade..

Douchebag sjef.

Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Verdens beste tips: Jobb ikke et minutt uten arbeidskontrakt, evar.
Vis hele sitatet...

Mase på sjefen er en god ide. Sette seg utenfor butikken å nekte å jobbe et minutt til før kontrakten er underskrevet er en dårlig ide hvis man ønsker å fortsette i jobben.
Sist endret av Bombasa; 15. januar 2014 kl. 16:29.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
OFF-TOPIC:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Tenker å melde meg inn i en fagforening, men finnes det noen som er politisk uavhengige eller knyttet til høyresiden? Vil gjerne slippe å identifisere meg med LO-tull.
Dersom hun ble tatt mens hun spiste INNE I butikken er ikke dette tyveri? Hun har jo ikke forlatt butikken.
Hun skulle vel betale etter maten var spist opp? *kremt*
Hmmm her jeg bor ser jeg de ansatte på 2 av matbutikkene betaler for dagens mat når de er ferdig for dagen da blir pakkene med de det har kjøpt scannet og lappen festet i en spesiell blokk så jeg regner med at det er sånn at de blir trukket av lønna før den blir utbetalt. Trudde det var vanlig praksis i matvare bransjen men etter hva jeg leser her så er jo de lokale veldig heldige sånn sett da. (For den som lurer ja jeg er ofte siste kunde ut døra før stenging, haaaaaaaaaater kø)
Dere har ikke tenkt tanken at sjefen kan mislike vedkommende og har bare ventet på en sjanse til å si opp denne personen?
Om sjefen virkelig hadde likt personen, så hadde nok dette alt vært glemt.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Duckie Vis innlegg
OFF-TOPIC:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Tenker å melde meg inn i en fagforening, men finnes det noen som er politisk uavhengige eller knyttet til høyresiden? Vil gjerne slippe å identifisere meg med LO-tull.
Vis hele sitatet...
Jeg ga deg KP fordi jeg trodde du quota en artig selvmotsigelse.
Nei. Høyresiden står for at markedskreftene skal regulere ting, foreninger og arbeiderens rettigheter og sånt er hindre som venstresiden setter opp.
Sist endret av Bothrops; 15. januar 2014 kl. 18:35.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Snakk hun med sjefen i første omgang. snakk så med sjefen til sjefen om han fremdeles vil gi henne sparken. Har selv sett flere ansatte gjøre det samme uten å få mer enn en liten muntlig reprimade..

Douchebag sjef.




Mase på sjefen er en god ide. Sette seg utenfor butikken å nekte å jobbe et minutt til før kontrakten er underskrevet er en dårlig ide hvis man ønsker å fortsette i jobben.
Vis hele sitatet...
Bedre å jobbe uten en eneste stadfestet rettighet eller lønn. Håper aldri jeg blir så fattig.
Sist endret av SkyMarshal; 15. januar 2014 kl. 18:54.
Sitat av Duckie Vis innlegg
OFF-TOPIC:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Tenker å melde meg inn i en fagforening, men finnes det noen som er politisk uavhengige eller knyttet til høyresiden? Vil gjerne slippe å identifisere meg med LO-tull.
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes politisk uavhengige arbeidstagerorganisasjoner. YS paraplyen er politisk uavhengig. Det er mange særforbund og flere hvor du kan være medlem uavhengig av yrke.

http://www.ys.no/

Å være organisert er noe alle burde være og ville vært en god støtte for TS i den situasjonen det er snakk om der. I tillegg til hjelpen man får i arbeidslivstvister og private juridiske problemer sparer man penger på gode fellesavtaler, så kombinert med skatteletten er det ikke mye det koster en person i løpet av året.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Bedre å jobbe uten en eneste stadfestet rettighet eller lønn. Håper aldri jeg blir så fattig.
Vis hele sitatet...

Har jobbet et halvt år uten kontrakt nå. Kanskje en god ide å starte å mase litt på det rotehodet av en sjef, men kommer ikke til å sette meg på bakbena og nekte å jobbe mer før jeg får kontrakt. Da tror jeg ikke jeg hadde fått verken kontrakt eller flere arbeidsdager fra ham.
Kontrakt eller ei, forglemmelse eller nasking.
Poenget her er vel at reaksjonen nå i forhold til handlingen. Og viss de 20 kronene er eneste saklige grunnlaget for oppsigelse så er det en lite proporsjonabel reaksjon.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Har jobbet et halvt år uten kontrakt nå. Kanskje en god ide å starte å mase litt på det rotehodet av en sjef, men kommer ikke til å sette meg på bakbena og nekte å jobbe mer før jeg får kontrakt. Da tror jeg ikke jeg hadde fått verken kontrakt eller flere arbeidsdager fra ham.
Vis hele sitatet...
En kontrakt er utrolig nyttig dagen sjefen velger å sette seg på bakbena..

Det Simplex sier over her er helt rett. Ta det opp med tilitsvalgt elns.
Sist endret av SkyMarshal; 15. januar 2014 kl. 20:45.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Har jobbet et halvt år uten kontrakt nå. Kanskje en god ide å starte å mase litt på det rotehodet av en sjef, men kommer ikke til å sette meg på bakbena og nekte å jobbe mer før jeg får kontrakt. Da tror jeg ikke jeg hadde fått verken kontrakt eller flere arbeidsdager fra ham.
Vis hele sitatet...
Arbeidsgiver plikter å inngå skriftlig arbeidsavtale med deg senest en måned etter ansettelsen. Jeg ville ordnet den kontrakten umiddelbart om jeg var deg.

Edit: Han kan heller ikke sende deg på dør på dagen om du skulle "sette deg på bakbeina", dvs. be om en selvfølgelighet som enhver seriøs arbeidsgiver ordner uoppfordret. Oppsigelsestiden er på én måned om du ikke har skriftlig kontrakt.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Jeg ga deg KP fordi jeg trodde du quota en artig selvmotsigelse.
Nei. Høyresiden står for at markedskreftene skal regulere ting, foreninger og arbeiderens rettigheter og sånt er hindre som venstresiden setter opp.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at det ser ut som en selvmotsigelse, men du må gjerne sette deg inn i flere av høyresidens politiske partier. Høyresiden består ikke bare av Frp og Høyre ser du.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Ja, det finnes politisk uavhengige arbeidstagerorganisasjoner. YS paraplyen er politisk uavhengig. Det er mange særforbund og flere hvor du kan være medlem uavhengig av yrke.

http://www.ys.no/

Å være organisert er noe alle burde være og ville vært en god støtte for TS i den situasjonen det er snakk om der. I tillegg til hjelpen man får i arbeidslivstvister og private juridiske problemer sparer man penger på gode fellesavtaler, så kombinert med skatteletten er det ikke mye det koster en person i løpet av året.
Vis hele sitatet...
Takk for saklig svar.