Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7087
Jeg er ikke engang sikker på hva som er det riktige ordet, organisere seg? fagorganisere seg?
Hver måned blir jeg lurt for tusenlapper ved hjelp av triksing i timelistene.
Sjefen sier at det er fire uker i en måned, men jeg vet at det er 52 uker i året.
Slik blir jeg loppet, og jeg er rett og slett lei av det.
Jeg skal konfrontere med dette snart, samt flere ting jeg er misfornøyd med, men jeg vil ha denne "organisering" bak ryggen først.

Hvordan går jeg frem?
Sist endret av Rolsen Royce; 5. juni 2012 kl. 11:56.
Det er faktik 4 uker i måneden ( 4x12=52)
Sitat av fishfuze Vis innlegg
Det er faktik 4 uker i måneden ( 4x12=52)
Vis hele sitatet...
4x12 = 48

Og det er mer enn 4 uker i hver måned, bare februar som som regel har 4 uker
True phreak.
Sitat av fishfuze Vis innlegg
Det er faktik 4 uker i måneden ( 4x12=52)
Vis hele sitatet...
Eh. 4x12= 48.

Ser ikke helt problemet med at dette hevdes, timelistene skrives jo når man er ferdig på jobb en dag...
Sitat av fishfuze Vis innlegg
Det er faktik 4 uker i måneden ( 4x12=52)
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva slags kalkulator du bruker jeg altså, men min kalkulator og hjerne sier 4x12 = 48

Giganinja!
Sist endret av Sittnduck; 5. juni 2012 kl. 12:02.
Glassfiber
Rolsen Royce's Avatar
Trådstarter
Sitat av Orph Vis innlegg
Eh. 4x12= 48.

Ser ikke helt problemet med at dette hevdes, timelistene skrives jo når man er ferdig på jobb en dag...
Vis hele sitatet...
Altså, det sjefen gjør ved innlevering av timeliste er:
-Over fire uker på timelista: "Nei dette kan ikke stemme, stryker ut denne uka som er for mye jeg"
-Over 150 timer: "Nei, dette kan ikke stemme, reduserer til 150 timer jeg"
-150 timer eller under: "Ja, denne er godkjent"
Name and shame. Dokumenter alt du gjør, ta kopi av alt som er relevant. Anmeld vedkommende til arbeidstilsynet, skattekontor, politi etc. etc. Lag et helvete.

Men hvis du bare vil bli organisert så finner du din fagorganisasjon og melder deg inn. Ta så kontakt med dem og forklar situasjonen. Da du ikke sier hvilket yrke du er i, så har jeg bare en liste å vise fram til:
http://www.frifagbevegelse.no/verkt_...cle1430917.ece
Høres ikke bra ut!
TV2 hjelper deg kanskje?
Finn ut hvilken orgianisasjon du tilhører her : http://www.lo.no/u/Om-LO/Organisasjo...ene/?tabid=906

Så er det bare å fylle ut innmeldiongskjemaet dem linker til på høyre siden der. samme link.
Meld deg inn i en fagforening å få hjelp fra de, fagforeningene stiller med gratis advokathjelp, personer som kan være med i samtaler osv.

Hva jobber du som? Hvis du informerer om det så kan vi peke deg i retning en passende fagforening. Det er ikke noe hokus pokus, du bare melder deg inn i fagforeningen som du ville gjort i hvilken som helst annen organisasjon.
Ta med timelisten din og en kalender. Sjefen din BURDE føle seg som en idiot, og du buree få tilbake de pengene han har "stjålet" fra deg.
Teller dette som underslag?
Hvorfor vil du organisere deg? Dette spørsmålet må du stille deg selv først.

Det mest åpenbare her er for å få juridisk kompetanse i ryggen når du skal konfrontere sjefen. MEN, ha i bakhodet at å gå fra der du er nå, til full juridisk sak med et fagforbund i ryggen ikke kommer til å sørge for goodwill fra sjefen på et senere tidspunkt. Tvert imot. Dette er ofte, og BØR være, siste utvei. Noen sjefer er jo bare slik, dog, men dette vet du best.

Så det første du må gjøre er å dokumentere avviket. Så langt tilbake som du klarer. Dokumenter hva du har notert i timelistene, hva du har fått betalt, og avviket mellom disse to. Sørg enten for at du har dokumentasjon for en del måneder tilbake i tid(3-6 måneder), eller start å gjør det nå i 3-6 måneder fremover. Dette for å vise at det ikke er en feil som har skjedd i ny og ne, eller bare en mistanke fra deg, men en faktisk bevisst feil som blir gjort av sjefen din. Sjekk også med andre på jobben om det er kun du, eller om dere er flere som opplever det samme.

Deretter tar du dette opp med tillitsvalgt i bedriften. Dersom det da ikke skjer noe, da bør du eskalere det, men eg vil påstå først da.
Glassfiber
Rolsen Royce's Avatar
Trådstarter
Takker så meget for alle råd og linker, jeg finner vel ut selv hvilken fagforening jeg hører til.
Da får jeg bukt med sirkuset her.
Det kan være verdt å merke seg at de fleste fagforeninger krever at du har vært medlem så og så lenge (3mnd?) før du har rett på advokathjelp. Vi er nemlig avhengig av at folk faktisk er medlemmer også når de ikke har problemer ellers går hele systemet i dass.
Sitat av Tr4p Vis innlegg
Høres ikke bra ut!
TV2 hjelper deg kanskje?
Vis hele sitatet...
Tv2 Hjelper Deg tar bare forbrukssaker, ikke noe relatert til arbeidsliv.
Glassfiber
Rolsen Royce's Avatar
Trådstarter
Skal organisere meg for å sjekke om han reagerer. Som næringsdrivende i over 20 år, så gjør han nok timeliste-trikset med vilje.
Gjør ikke så mye ut av saken ennå, men skal som dere har foreslått: dokumentering.
Jeg venter vel til ca. nyttår, og lager bråk da hvis problemet ikke har stoppet.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg anbefaler deg å melde seg inn i en fagorganisasjon. Jeg vil ikke anbefale å bruke organisasjonen i denne saken.
Dette gjør du enkelt, dokumenter alt du har jobbet, og skriv det ned på en kalender. Hver eneste time, hver eneste dag. Deretter tar du kalenderen med til sjefen, da ser han at det er mer enn 4 uker.
Er dere organiert på jobb? Dvs si at det er en lokal klubb for de organiserte. Det er uansett lurt og organisere seg, om bedriften er tilknyttet tariffavtaler. Er de bare medlem av NHO kan sjefen praktisk talt knulle deg bakfra. Jeg har selv erfart dette. Ta kontakt med meg om du trenger hjelp(jeg sitter i klubbstyret på min arbeidsplass) har erfaring med dette
▼ ... over et år senere ... ▼
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av random4k Vis innlegg
Er de bare medlem av NHO kan sjefen praktisk talt knulle deg bakfra. Jeg har selv erfart dette.
Vis hele sitatet...
Eh, tja... Hva skal man si? Har han fått seg kjæreste nå, da?
Sitat av Duckie Vis innlegg
Eh, tja... Hva skal man si? Har han fått seg kjæreste nå, da?
Vis hele sitatet...

Dro du opp en nesten 2 år gammel tråd for den kommentaren der?.... :S
Sist endret av zitare; 15. januar 2014 kl. 17:50.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Nei, dro den opp for å lete etter informasjon og når jeg hadde lest sluttkommentaren klarte jeg ikke dy meg.