Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 6479
Hei. I dag kom det to menn i tjue til tredve årene. jeg så dem utenfor huset mitt først. før de kom opp trappen så de seg litt rundt og var pent kledd. Når de banket på døra spurte de om de trengs noe arbeid i hus eller hage, begge to snakket gebrokken engelsk og sa at dem var fra polen. Jeg sa at jeg ikke var interessert men dere kan gå på andre siden og spørre der. Så gikk jeg bort til vinduet for og se om dem gikk rundt, det gjorde dem ikke. Det gikk ned i veien satt seg i bilen. satt der 15-20 minutter så kjørte dem vekk. (Jeg snakket engelsk tilbake selvfølgelig Noen andre her som har opplevd det samme?
Muligheter
1. Kanskje de skulle se om noen var hjemme, for så å evt rane kåken?
2. De var faktisk ute etter arbeid?

Nei har ikke opplevd det
Fikk en slipp i postkassen idag fra 2 polske studenter som var ute etter arbeid. Er ikke så uvanlig for dem å markedsføre seg slik, siden de ikke har så mange andre muligheter. Du kan derimot aldri være sikker..?
Du skulle bare sagt; Nei, dessverre. Fikk ferie for en uke siden så nå skal jeg være hjemme hver dag og natt i en evighet, så nå har jeg god tid til alt slikt selv, ellers takk.
Gjerne legg inne en liten historie om at din våpen galne store bror nettopp kom ut av psykiatrien og skal bo oss deg noen månder også.
Kan love deg det ikke blir noe innbrudd eller liknende da!
Det står splitter nye hvitevarer øverst i trappa mi. hadde ikke vært veldig morsomt og fått dem stjålet nå.
Sitat av Handy andy Vis innlegg
Det står splitter nye hvitevarer øverst i trappa mi. hadde ikke vært veldig morsomt og fått dem stjålet nå.
Vis hele sitatet...
da burde du vurdert og passe på de eller flytte de vekk, tilfelle det plutselig står en gjeng med polakker på døra og skal bære de vekk
Jeg setter på en film får ikke sove i natt uansett, jeg hører bare litt ekstra godt etter. Klokka 6 våkner naboen min opp han skal hjelpe med å bære det inn. Håpet på flere svar men takker for dem jeg har fått hittil!

Det jeg reagerte mest på var klær klokker å smykker. Bilen var en sølvfarga Audi. det er ikke klær man har på seg når man skal jobbe i hagen.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Handy andy Vis innlegg

Det jeg reagerte mest på var klær klokker å smykker. Bilen var en sølvfarga Audi. det er ikke klær man har på seg når man skal jobbe i hagen.
Vis hele sitatet...
Nå regner jeg ikke med at dem var på jakt etter arbeid der og da, men at dem heller håpet på en respons noe alla dette:
''ja skal rive gjerdet og sette ned nytt, om dere kommer neste mandag så kan dere hjelpe''

Jeg også kler meg nogenlunde pent når jeg løper rundt for å søke jobb.
Sist endret av Bombasa; 31. juli 2012 kl. 04:35.
Kunne du ikke spurt karene om de kunne hjulpet deg med hvitevarene? win-win!
Sitat av Handy andy Vis innlegg
Hei. I dag kom det to menn i tjue til tredve årene. jeg så dem utenfor huset mitt først. før de kom opp trappen så de seg litt rundt og var pent kledd. Når de banket på døra spurte de om de trengs noe arbeid i hus eller hage, begge to snakket gebrokken engelsk og sa at dem var fra polen. Jeg sa at jeg ikke var interessert men dere kan gå på andre siden og spørre der. Så gikk jeg bort til vinduet for og se om dem gikk rundt, det gjorde dem ikke. Det gikk ned i veien satt seg i bilen. satt der 15-20 minutter så kjørte dem vekk. (Jeg snakket engelsk tilbake selvfølgelig Noen andre her som har opplevd det samme?
Vis hele sitatet...
Vi opplevde omtrent det samme i dag ja, bare at det var en mann som gikk fra dør til dør. Tør jeg spørre sånn ca. hvor du bor?
Sist endret av sondrebot; 31. juli 2012 kl. 04:44.
Da skulle de jo sikkert ha penger for ``Jobben``. Ikke hadde jeg så veldig lyst til og ha dem inn leiligheten heller for å være helt ærlig:P

Sitat av sondrebot Vis innlegg
Vi opplevde omtrent det samme i dag ja, bare at det var en mann som gikk fra dør til dør. Tør jeg spørre sånn ca. hvor du bor?
Vis hele sitatet...
HeHe hæ?
Sitat av Handy andy Vis innlegg
Da skulle de jo sikkert ha penger for ``Jobben``. Ikke hadde jeg så veldig lyst til og ha dem inn leiligheten heller for å være helt ærlig:P



HeHe hæ?
Vis hele sitatet...
Glem det:P.... Vi hadde folk på døra også, men ser du bor langt unna.

Men det er vel ikke så mistenksomt at noen folk kommer på døra for å spørre om du har en jobb til dem? Om dette fortsetter er det vel heller et problem..

Blir vel omtrent som å dra til den lokale ansamlingen med polakker for å be om å få en jobb gjort. Bare at her går de fra dør til dør i stedet.
Sist endret av sondrebot; 31. juli 2012 kl. 05:18.
Er masse polakker i Norge for å jobbe. Ligger en lapp i postkassa mi fra en polsk "altmuligmann". I fjor kom det en polsk medisinstudent på døra mi for å selge tegninger, jeg kjøpte siden jeg skulle til Polen dagen etter

skjønner ikke hva som er så mistenksomt jeg, er du en liten jente på 13 år by any chance
Sitat av gotejds Vis innlegg
Er masse polakker i Norge for å jobbe.

skjønner ikke hva som er så mistenksomt jeg, er du en liten jente på 13 år by any chance
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg vil bare ikke at tingene min skal bli stjålet. Har heller aldri opplevd lignende ting før.
Sikkert ingenting, bare folk som leter etter jobb. Men fort og dra alle polakker under samme kam, ville vært litt urolig selv.
Tipper de bare så etter jobb, finstasen var nok et forsøk på å gjøre et godt inntrykk.
Når jeg var på hytta på fjellet for noen måneder siden kom det også en polakk og ringte på døra, men han utga seg for å være en som selger små treskulpturer. Kan selvfølgelig hende det var legit, men synes det var litt mistenkelig.
Er ikke helt unormalt at dem går og banker på på for å spørre om jobb, selge lodd osv. men da tar de samtidig og snoker litt i vinduene for å se om det er noe verdifult der.
Skjedd flere ganger de siste årene rundt her jeg bor.
Når folk blir livredde for tingene sine bare noen øst-europeiske ungdommer kommer på døra og spør etter arbeid så begynner det å gå opp for meg hvorfor FRP får så mange stemmer.. Fremmedfrykten lenge leve!

Og før noen spør, ja jeg får hver sommer flere polakker på døra. Noen leter etter arbeid mens andre går dør til dør og selger tegninger, malerier, skulpturer etc. I tillegg er det drøssevis av polakker som jobber på gårdene rundt om i området. Aldri har jeg hørt om at noen i bygda har blitt frastjålet noe som helst eller at noen har et vondt ord å si om dem annet enn at de hamstrer alt brødet til 6,90,- fra first price i lokalbutikkene..
Folk som dere i denne tråden er hva som er galt med dette landet her.
Sist endret av Gamgee; 31. juli 2012 kl. 13:33.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Flere her er litt halvredde for polakkene på døra, men jeg vil ikke kalle det fremmedfrykt.

Tenk dere om, når var sist gang dere fikk en nordmann/svenske/danske på døra som spurte etter arbeid?

Jeg liker selv ikke å få polakker på døra, men derimot har jeg ingenting imot polakker om dem kommer fra noe jeg har kontaktet.

Jeg liker og ha styring på de som jobber hos meg, og vite at jeg kan stole på dem, ikke bare tilfeldige personer som banker på døra.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Folk som dere i denne tråden er hva som er galt med dette landet her.
Vis hele sitatet...
Nå er jo du med i tråden også, men du regner vel deg selv som en gud med den holdninga du har, så deg gjelder det vel ikke.
Sist endret av Taurean; 31. juli 2012 kl. 14:10.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Eneste å være obs på, er om de skulle gjøre slett arbeid.

Er noen polakker/engelskmenn/irer som drar dør til dør her og, på leting etter arbeid.
Ikke no galt med det, eneste er at de som regel gjør dårlig arbeid. Ikke betal på forhånd ihvertfall.

Om du er redd for at noe skal bli stjelt, lås det inn.
Sitat av emphi Vis innlegg
tillegg er det drøssevis av polakker som jobber på gårdene rundt om i området. Aldri har jeg hørt om at noen i bygda har blitt frastjålet noe som helst eller at noen har et vondt ord å si om dem annet enn at de hamstrer alt brødet til 6,90,- fra first price i lokalbutikkene..
Vis hele sitatet...
Jeg har fått tingene mine frastjålet mange ganger, jeg bor ganske nært sentrum. Jeg ``drar ikke alle over en kam``, men hadde kanskje du bodd nært sentrum eller i byen selv hadde du nok vært litt ekstra forsiktig med tingene dine.
Sist endret av Handy andy; 31. juli 2012 kl. 14:34.
Egyptisk Tempelkatt
Fremmedfrykt? Makan til fordommer her inne da. Det er ikke rart folk blir mistenksomme til random utlendinger på døra når de har hvitevarer på trappa. Tror forsåvidt du har svaret der.

På de lokale elektronikkvarekjedene i området hvor jeg bor kommer det polakker i varebiler hver dag og henter TV'er, Vaskemaskiner osv.

På en gullsmed der jeg bodde før kom en litauer i en Audi og dro opp en slegge og knuste glasset for å så stjele masse og løpe til bilen mens det var folk og personell i butikken.

Lenge leve EØS

Har ingenting i mot utlendinger på noen måte forresten, mange er hyggelige, ordentlige mennesker og mange er det motsatte. Akkurat som med oss.
Nå er det er sagt har jeg flere polske venner på min egen alder.
Hvis de hadde fin bil og så ut som om de hadde godt med penger kan det hende de gikk rundt og skaffet jobb til andre polakker. Markedet er der i allefall
Enten var de bare ute etter jobb som mange andre utlendinger. Hvis du setter deg selv i deres sko har de ikke så mange andre muligheter for jobb.
Hvis de eventuelt hadde/har tanker om å stjele, er det bare gjøre seg klar for litt fistdance. Det er god mosjon.
haha, 5min etter jeg leser denne posten kommer det en polakk på døren og spør om vi har noe ledig arbeid til de, hagearbeid, maling osv.!
Hva er det du har gjort siden folk som kommer på døra er så mistenksomme? Vanligvis er det den som åpner døra som blir mistenksom på mistenkelige personer.
Det kan godt hende de sjekket om folk var hjemme. Har hørt om mange forskjellige måter å gjøre det på. Jeg hørte om noen rumenere som hadde lagt ut falsk reklame hjemme hos folk, og noen dager senere hadde de sjekket om reklamen var borte. Jeg har også opplevd at det har kjørt utenlandske biler sakte frem og tilbake og stukket av så fort noen går bort til bilen, og at det har kommet folk for å selge ting på døren, men som det senere ble tatt for innbrudd andre steder.
Familien min kom over 1 polakk for noen år siden som gikk fra dør til dør får å jobbe, besteforeldrene mine som han først ringte på til sa ja og siden har de ikke angret ett sekund på det han har gjort for dem, til og med de har skaffet ham flere jobber og anbefalt ham til venner av dem, og han har nesten omgjort huset til besteforeldrene mine, helt alene og det ser helt majestetisk ut! Utrolig hva polakker får til :O Men det finnes garantert de som er ute etter faenskap og, så mulig vi her i familien var heldig bare :P
Ikke langt fra der vi har hytte var det noen polakker som kjørte seg fast i nysnøen på en avsideliggende vei. Disse hadde påstått på død og liv at de skulle pilke. Man pilker ikke i dress og lakksko, så enkelt er det.

Politiet tauet disse inn før de kom seg opp.
Sprengt: Få inn en gammel erfaren norsk, utdannet snekker til å sjekk arbeidet, det ville jeg gjort. Ting kan se pent ut men det grunnleggende må også være i orden.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Folkens, skjerp dere. Uten utenlandsk arbeidskraft hadde ikke Norge vært det samme landet som det er i dag. Vi er for rike og for få i landet vårt. Deal with it, eller stikk til et annet land og klag.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Sprengt: Få inn en gammel erfaren norsk, utdannet snekker til å sjekk arbeidet, det ville jeg gjort. Ting kan se pent ut men det grunnleggende må også være i orden.
Vis hele sitatet...
Hehe, bestefaren min er nok erfaren der selv men begynner å bli gammel og han er strålende fornøyd med arbeidet, han har til og med laget garasjen våres og èn væranda. For alt jeg vet kan det hende besteforeldrene mine har leid inn en ekstra ekspert etter at jobben er gjort for å dobbelsjekke.

Erfaren er polakken, han har jobbet på ett feriested på Hitra der det har jobbet norske eksperter sammen med ham og de gangene jeg var der mens han jobbet der var det ikke noe snakk om feilaktig jobbing. Og trur det er snakk om 7-10 år siden første jobben han gjorde til besteforeldrene mine, og trur det har blitt oppdaget feil allerede før denne tid om det har vært noe feil
Sitat av Snipes Vis innlegg
Folkens, skjerp dere. Uten utenlandsk arbeidskraft hadde ikke Norge vært det samme landet som det er i dag. Vi er for rike og for få i landet vårt. Deal with it, eller stikk til et annet land og klag.
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre?. At vi er for få i landet sier du?, Er det grunnen til at det er så utrolig mye kriminalitet i østeuropeiske miljøer?. Hva får deg til og si at vi er for få i landet?
Sitat av Snipes Vis innlegg
Folkens, skjerp dere. Uten utenlandsk arbeidskraft hadde ikke Norge vært det samme landet som det er i dag. Vi er for rike og for få i landet vårt. Deal with it, eller stikk til et annet land og klag.
Vis hele sitatet...
Det er jo du som klager over at vi er for få og for rike folk her i landet, så stikk.

Kan jeg foreslå New Dehli: http://www.youtube.com/watch?v=-vGhqAzPhC8 de kan nok tilby et liv du vil føle deg hjemme i.
Sitat av Snipes Vis innlegg
Folkens, skjerp dere. Uten utenlandsk arbeidskraft hadde ikke Norge vært det samme landet som det er i dag. Vi er for rike og for få i landet vårt. Deal with it, eller stikk til et annet land og klag.
Vis hele sitatet...

Med utlendinger i Norge som sliter økonomisk og er villig til og gjøre litt forskjellig for og forsørge seg selv og sine nærmeste må man nesten bare være litt kritisk til hva man takker ja og nei til. Sier ikke at alle utlendinger er en gjeng med inkompetente idioter, men er ikke lenge siden jeg leste om en polsk fyr som bæsja på trappa til noen som ikke ville kjøpe kjeks.

Men for all del, det er mange som gjør en bra jobb også.
romfolket er mye mer hyggelig. de bare vil sette opp leir å grille pølser å sånn. polakker med massevis av utdanning og/eller arbeidserfaring, og ikke minst pene døtre bør vi kvitte oss med.
Sitat av Snipes Vis innlegg
Folkens, skjerp dere. Uten utenlandsk arbeidskraft hadde ikke Norge vært det samme landet som det er i dag. Vi er for rike og for få i landet vårt. Deal with it, eller stikk til et annet land og klag.
Vis hele sitatet...
Så du mener det er feil å være skeptisk til øst-europeere som lusker rundt i hagen din når den nevnte gruppen med mennesker også er snart en majoritet blant innsatte i norske fengsler?
"Jai mala huze ditt" er en klassiker her på bygda.
De får ofte betalt på forskudd, leier et stillas, og forsvinner før huset er ferdig malt..
Sitat av Taurean Vis innlegg
Nå er jo du med i tråden også, men du regner vel deg selv som en gud med den holdninga du har, så deg gjelder det vel ikke.
Vis hele sitatet...
Enig. Det finnes nemlig ingen mellomting mellom dét og det å være en fordomsfull douchebag.

Når det er sagt, var det vel først og fremst OP jeg siktet til.
Sist endret av Gamgee; 1. august 2012 kl. 12:54.