Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1509
samfunnsukritisk
JunkieXL's Avatar
Hei!

Jeg vet ikke om dette er den helt riktige kategorien å poste denne tråden i, men jeg følte det ikke var noen av de andre som passet helt.

Jeg er 17 år, og har i det siste produsert en hjemmeside for en bedrift, hvor vi har avtalt pris på 5000 kr. Det jeg lurer på, er om jeg kan fakturere rett fra meg selv for 5000, uten å måtte skatte av det, siden jeg er under 18.
Gjelder vell som frikort, alt over 39997,- må man skatte av.
Nysgjerrigper
Gulosten's Avatar
Du kan tjene inntil 39 950 kroner i løpet av et år før du må betale skatt. Skaff deg skattekort og gi det til arbeidsgiver.
samfunnsukritisk
JunkieXL's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gulosten Vis innlegg
Du kan tjene inntil 39 950 kroner i løpet av et år før du må betale skatt. Skaff deg skattekort og gi det til arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Men er ikke skattekortet ment for de som er "fast ansatte" i en bedrift? Dette er kun snakk om et enkeltoppdrag.
Nysgjerrigper
Gulosten's Avatar
Sitat av JunkieXL Vis innlegg
Men er ikke skattekortet ment for de som er "fast ansatte" i en bedrift? Dette er kun snakk om et enkeltoppdrag.
Vis hele sitatet...
Nei, frikort er et skattekort som forteller arbeidsgiveren din at du ikke skal bli trukket skatt.
samfunnsukritisk
JunkieXL's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gulosten Vis innlegg
Nei, frikort er et skattekort som forteller arbeidsgiveren din at du ikke skal bli trukket skatt.
Vis hele sitatet...
Så da må jeg levere frikortet samtidig som jeg sender faktura?
Nysgjerrigper
Gulosten's Avatar
Sitat av JunkieXL Vis innlegg
Så da må jeg levere frikortet samtidig som jeg sender faktura?
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det, så ja. Kan hende jeg tar feil, så vent på flere svar.
Arbeidsgiver ≠ Oppdragsgiver.

Er du ansatt hos noen med faste arbeidstider skal du levere skattekortet (også frikort) til din arbeidsgiver.

Om du har påtatt deg et arbeidsoppdrag fra en oppdragsgiver, slik det virker for meg at du har gjort her, er du selv pliktig til å melde fra til staten hva du har tjent og der skal skattekortet (også frikort) kjøres med. Hvordan denne prosessen er vet jeg ikke, men det finner du nok raskt ut av.
Du skal ikke sende skattekort til noen du ikke er ansatt hos, og det er du ikke i dette tilfellet.

Du kan

1: Sende faktura og føre det som hobbyinntekt på selvangivelsen

2. gjøre det ryddigst mulig samt lære en god del: Opprette enkeltpersonforetak og fakturere vha conta-faktura.no (gratis nettbasert fakturaprogram)

Alt. 2 vil du ha mest igjen for personlig mener jeg, men det tar noen dager å få enkeltpersonforetaket registrert. Du kan lese mer om det på altinn.no
Sist endret av Mjaa; 1. august 2012 kl. 10:24. Grunn: staveleif
Sitat av waf Vis innlegg
Arbeidsgiver ≠ Oppdragsgiver.

Er du ansatt hos noen med faste arbeidstider skal du levere skattekortet (også frikort) til din arbeidsgiver.

Om du har påtatt deg et arbeidsoppdrag fra en oppdragsgiver, slik det virker for meg at du har gjort her, er du selv pliktig til å melde fra til staten hva du har tjent og der skal skattekortet (også frikort) kjøres med. Hvordan denne prosessen er vet jeg ikke, men det finner du nok raskt ut av.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mjaa Vis innlegg
Du skal ikke sende skattekort til noen du ikke er ansatt hos, og det er du ikke i dette tilfellet.

Du kan

1: Sende faktura og føre det som hobbyinntekt på selvangivelsen

2. gjøre det ryddigst mulig samt lære en god del: Opprette enkeltpersonforetak og fakturere vha conta-faktura.no (gratis nettbasert fakturaprogram)

Alt. 2 vil du ha mest igjen for personlig mener jeg, men det tar noen dager å få enkeltpersonforetaket registrert. Du kan lese mer om det på altinn.no
Vis hele sitatet...
Disse er rett, du kan tjene inntil ett vist beløp (engangs inntekter) fra hver arbeidsgiver uten å skatte av dette, jeg skal ikkje si sikkert hva denne grensen er i pr i dag, men den er noen tusen kroner. Men likevel så må du føre dette opp på selvangivelsen.

Eller så kan du gjøre som Mjaa sier, å opprette et enkelmannsforetak, det tar ikkje lange tiden, litt papir arbeid, som i dette tilfelle kanskje er det beste alternativet, har du flere oppdrag løpet av et år, og/eller utgifter i selskapet, så er det en fordel å føre regnskap, vil også tro man er pliktig til det, har du derimot bare et eller 2 oppdrag, samt ingen utgifter, så kan du bare føre dette opp på selvangivelsen uten noe regnskap.

EDIT: Hvis du vet du kjem til å ha en høyere inntekt enn frikortsgrensen i år, så kan det være lurt å gå i banken å opprette en "skattekonto", der du legger av prosenter av inntekten som tilsvarer den skatten du skal betale. På denne måten så slipper du å gå på en smell når den dagen kommer at du skal betale inn skatten.
Sist endret av 0xFF; 1. august 2012 kl. 10:35.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Disse er rett, du kan tjene inntil ett vist beløp (engangs inntekter) fra hver arbeidsgiver uten å skatte av dette, jeg skal ikkje si sikkert hva denne grensen er i pr i dag, men den er noen tusen kroner.
Vis hele sitatet...
Man kan tjene 1000 kr pr arbeidsgiver uten at du trenger skatte, oppgi inntekt eller tenke på papirarbeid.
Grensen er 4000 hvis det er en frivillig organisasjon e.l.