Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2833
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10059098

Det er sikkert flere som har lest artikkelen på VGnett om at politiet ønsker ett tiggeforbud. Grunnen er at de mener at det drar med seg mer kriminalitet.

Vil det ikke bli mer kriminalitet hvis det kriminaliseres? De tigger jo av en grunn, og når de ikke har mulighet til å få penger på den måten, er de vell nødt til å finne en annen måte, og noe får meg til å tvile på at det blir en lovlig måte..

Hva mener dere? Burde vi ha ett tiggerforbud?
Jammen meg på tide at dette blir innført snart nu!!!!
Like a Stone's Avatar
Trådstarter
6 0
Gulingen: Men de skader jo ingen der de sitter.. Hva er grunnlaget for at du ener at vi skal ha forbud mot tigging?
Ja vi burde ha et tiggerforbud.

Som sagt mye tidligere fra politiet så er det mye bander som får inn utlendinger og tvinger mange til å tigge for å tjene "litt" penger på det.
Hvis dette blir forbudt så er det helt greit.
De som tigger kan heller gå norsk voksen opplæring som tilbys til alle utlendinger som ikke kan norsk og de kan jobbe for pengene.
brace yourself
Fickledick's Avatar
det er selvfølgelig mange som tigger av legitime grunner, altså at de må gjøre dette for å overleve... Men tigging har også blitt mer organisert og det er ofte store menn som sitter i bakgrunnen og organiserer dette, har selv sett tiggere blitt hentet i biler som er fetere enn biler den gjennomsnittlige nordmann har råd til. Det blir feil at folk skal spille på samvittigheten vår uten noen legitim grunn, men det skal sies at jeg ikke har klart og bestemt meg for om jeg synes forbud er den rette veien å gå.
Like a Stone's Avatar
Trådstarter
6 0
Jeg ser jo det at det er mye organisert tigging også, helt klart. Men jeg synes ikke det skal gå ut over alle de som tigger av legitime grunner.
Er jævlig lei av tiggerne som kommer bort og plager folk og maser, gir ting og krever spenn etterpå.
Veit det er en moralsk sak rundt dette med trengende folk, men det finnes måter å gjøre det på annet
enn å "snike" seg til penger ved å legge ting i folks hender og kreve penger.

Forøvrig har mitt syn på tiggere blitt smålig sint og bittert etter flere episoder, men særlig denne:

Foreldrene til dama mi skulle gifte seg, og helst forbli hedninger <3 dvs, borgerlig viksel.
Her i Trondheim på tinghuset, vi hadde blitt ferdig med selve vikselen, dratt ut på trappa, tatt bilder
av paret, kastet litt ris og tøys og gratulert, åpnet en nygift-champis og greier, midt i det hele kommer en
frekk som satan dritt tigger (mens det foregikk bildetagning med brudeparet) i lusekofta si og tok seg en runde
til noen av oss og tigga, ikke for å være jævlig, men han burde da vel skjønne at det ikke passer seg.

Er kanskje kaldt av oss og greier, men noe respekt og åpne øyer er de da vel født med selv om de
kanskje mangler penger og what not..
Sist endret av frevev; 23. juli 2012 kl. 23:34.
De får finne på noe bedre å gjøre.
Vel de skader eller gjør ikke akkurat noe dumt nu i byen vår, men at vi tillater dem og være her og tigge blir rett og slett dumt mener jeg. Man ser jo først og fremst at disse tiggerne lokker stadig flere og flere mennesker fra andre land til å komme hit for å tjene penger ved å tigge. Dermed vil det føre til overfylte tiggere rundt byene som da muligens vil føre til kriminalitet ettersom de ikke kan leve ved å tigge og må da trå til med annet alternativ for å tjene penger. Kriminalitet er vel det rette ordet som kan rettes mot disse mener jeg!
Sist endret av Gulingen; 23. juli 2012 kl. 23:34.
brace yourself
Fickledick's Avatar
synes forøvrig at =oslo, sorgenfri og lignende magasiner er et fantastisk tiltak som gjør at tiggere og andre trengende faktisk kan gjøre noe for å få cash.
førstemann på månen
Jeg synes det er ganske absurd at en stat skal nekte et menneske fra å spørre om penger fra et annet menneske.
Lykke til med å arrestere alle dem da, mission impossible. Nok en dum lov
Anbefaler alle å se NRK's Brennpunkt: Please, please, please. Som omhandler disse. Kanskje en liten vekker for noen. Selv har jeg den siste tiden endret mitt syn på mange av disse relativt kraftig. Å ikke minst blitt skremt av retorikken mange nordmenn bruker.
Bryr meg fint lite at det sitter folk på gata med en kopp og tigger, men når jeg får skjellsord og stygge blikk fordi jeg går forbi blir jeg bare pissed.
Sånn som det har blitt nå er det mange som missbruker at det er lovelig og organiserer seg. Det burde heller forbys, og de som må gjøre det for av legetim grunn burde få hjelp!
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Ser jo hvorfor de sitter grenser etc, men jeg syntes at systemet bedre da for at folk ikke skal "sulte".
Det er jo frivillig om man vil gi tiggerne penger eller ikke, så for densags skyld har jeg ikke noen problemer med dem. Og som nevt over så vil konsekvensen nødvendigvis bli at tiggerne finner andre måter å skaffe seg penger på. At rumenerne da finner ett annet beite i et annet land er ikke usansynlig. Men at alkoholikere og uteliggere da må ty til enda mer vinningskriminalitet er heller ikke usansynlig. Så er jo spørsmålet hva vi vil ha.

Spørsmålet er vel strengt tatt i hvor stor grad vi plages av disse rumenerne. De tigger penger av oss, noen på en ganske inntrengende og uhøflig måte. De camper gratis i skogene våre, og etterlater seg søppel og ekskrementer som må fjernes for skattebetalernes regning. Og de fører fint lite tilbake til næringslivet eller... (generaliserende ja)

På den annen side er de like fullt mennesker på lik linje med oss andre. Så en viss sympati må jo finnes. At de velger å tigge på gatene våre kan jeg godt forstå dersom det er det beste alternativet de kan finne for sin tilværelse.

Og for å være reell så har aldri en tilfeldig tigger plaget meg noe særlig. Og jeg har gjerne gitt bort noen mynter, eller et par sigg til en narkis om jeg ikke hadde mynter de gangene. Poenget er at jeg ser ikke på tigging i seg selv som et problem, men heller som en konsekvens av at det mangler et bedre alternativ.

Det burde la seg gjøre å gi rumenerne en mulighet til å kunne jobbe i Norge. På lik samme måte som de får tilbud om å jobbe i jordbruket i England. Og det er mulig at det ikke er så enkelt, men man kan jo i det minste prøve å møte de av rumenerne som faktisk vil arbeide med noe annet enn en byråkratisk vegg.
Verdensøkonomien opplever en gigantisk krise. Land etter land over hele verden blir tvunget til å kutte i budsjettene sine slik at vanlige folk får kuttet lønn, pensjon og velferdsgoder samtidig som bankvesenet blir tilført enorme summer bare ved å knipse med fingrene. Folk tvinges til å selge husene sine fordi de ikke kan betale lånene, og antallet fra i-land som lever under fattigdomsgrensen øker.

Samtidig diskuterer vi i Norge om lutfattige mennesker skal ha lov til å be om penger eller ikke, og man later som om diskusjonen om tigging eller ikke er en viktig debatt. Det er til å bli syk av.
Vil da tro kriminaliteten øker om vi forbyr tigging? Dessuten gjør det ikke meg noe at folk tigger, vi bestemmer jo selv om vi vil gi dem penger eller ikke.

Vi har da vitterlig viktigere ting å fokusere på i Norge...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Verdensøkonomien opplever en gigantisk krise. Land etter land over hele verden blir tvunget til å kutte i budsjettene sine slik at vanlige folk får kuttet lønn, pensjon og velferdsgoder samtidig som bankvesenet blir tilført enorme summer bare ved å knipse med fingrene. Folk tvinges til å selge husene sine fordi de ikke kan betale lånene, og antallet fra i-land som lever under fattigdomsgrensen øker.

Samtidig diskuterer vi i Norge om lutfattige mennesker skal ha lov til å be om penger eller ikke, og man later som om diskusjonen om tigging eller ikke er en viktig debatt. Det er til å bli syk av.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare en driskre måte å få rom-folket ut av landet på, og vil sikkert føre til en slapp håndhevelse etterhvert, så lenge det ikke blir ett problem. tror neppe folk tenker på at forbudet faktisk rammer de svakeste etnisk norske også, men mer på det som ett easy fix, hvor man sier at hvis dere ikke kan tigge og dere ikke har jobb så må dere dra for da har dere ikke penger til å være her. tror jeg da...
Jeg vet aldri hvor jeg skal gjøre av øynene mine når jeg går forbi en romener uten tenner. HVOR?

For min del, hadde det ikke gjort noe. Jeg har aldri hatt noen dårlige opplevelser med disse menneskene, men lage en regel som tar alle under en kam virker litt feil i mine øyne. Hva skal de som, som sagt, tigger av legetime grunner gjøre?
Teorien ligger jo i at alle sigøynerne som tigger vil forsvinne/dra vekk og det vil sette en brems på hvor mange som kommer inn i landet for å tigge. Så fjerner man blomstene så er det i prinsippet slik: Blir vi kvitt de rumenske tiggerne, blir det mindre kriminalitet.
Tror romfolket tjener mer på tyveri enn tigging da...
Sitat av Saarloos Vis innlegg
Tror romfolket tjener mer på tyveri enn tigging da...
Vis hele sitatet...
Nordmenn tjener mer på ran, enn på å jobbe på rema. Hva er poenget ditt?
Sitat av Srbija Vis innlegg
Lykke til med å arrestere alle dem da, mission impossible. Nok en dum lov
Vis hele sitatet...
Har det vært snakk om å arrestere alle som tigger? De får skaffe se arbeid, eller gjøre samfunnstjeneste o.l.
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Nordmenn tjener mer på ran, enn på å jobbe på rema. Hva er poenget ditt?
Vis hele sitatet...
At å forby tigging er en lite effektiv måte å bli kvitt romfolket på?
Ser så lite til tiggere at jeg får dårlig samvittighet, sist jeg så en tigger så dro jeg på Narvesen og kjøpte en kopp kaffe og sigaretter til han, også satt jeg ned med han å drakk kaffe og snakket, typisk meg i store byer som Oslo
Er bare folk jeg virkelig synes synd i feks Norske heroin misbrukere.
Sist endret av justastonedhuman; 24. juli 2012 kl. 05:29.
Slik jeg oppfatter det ønsker de et tiggerforbud fordi lommetyverier ofte følger i kjølvannet av tiggingen.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Verdensøkonomien opplever en gigantisk krise. Land etter land over hele verden blir tvunget til å kutte i budsjettene sine slik at vanlige folk får kuttet lønn, pensjon og velferdsgoder samtidig som bankvesenet blir tilført enorme summer bare ved å knipse med fingrene. Folk tvinges til å selge husene sine fordi de ikke kan betale lånene, og antallet fra i-land som lever under fattigdomsgrensen øker.

Samtidig diskuterer vi i Norge om lutfattige mennesker skal ha lov til å be om penger eller ikke, og man later som om diskusjonen om tigging eller ikke er en viktig debatt. Det er til å bli syk av.
Vis hele sitatet...
Selv om verdensøkonomien er i krise må man vel kunne få lov til å diskutere andre ting enn akkurat dèt problemet?
Jeg har egentlig ikke noe problem med de som sitter på gata med neven ut, de som jeg ikke har noen form for sympati for er de som kommer etter deg, og følger etter deg å tigger.
Det er disse jeg ikke kan fordra, ihvertfall ikke når de stikker neven opp i ansiktet ditt når du tydeligvis ikke har noe lyst til å ha noe med personen å gjøre.