Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4261
Hei!

Ei venninne av meg skal være med oss ut i helga, problemet er bare at vi er over 20, og det er ikke hun.

For da å unngå å gå på det eneste 18års stedet i byn, som er ganske kjipt, skulle hun få lånt seg leg av søstra. Hun kunne vist ikke låne bankkort etc. men fikk låne et pass(hun hadde vist to).

Det jeg lurer på er om det er verre å bli busted med et pass som fake leg kontra bankkort, eller om det går for det samme. Synst liksom pass høres så drøyt ut.
Dokforfalskning er dokforfalskning.

Jeg ville dog ikke sluppet inn et eneste norsk menneske som prøvde å legge seg inn med pass på byen.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dokforfalskning er dokforfalskning.

Jeg ville dog ikke sluppet inn et eneste norsk menneske som prøvde å legge seg inn med pass på byen.
Vis hele sitatet...
Brukte pass i en periode der bankkortet mitt var borte, hadde ikke store problemer med å komme inn. Vaktene var lit mer nøye med å se på leggen min forde, så veit ikke om det er veldig lurt å bruke lånt pass som legg.
Sitat av McHoover Vis innlegg
Hei!

Ei venninne av meg skal være med oss ut i helga, problemet er bare at vi er over 20, og det er ikke hun.

For da å unngå å gå på det eneste 18års stedet i byn, som er ganske kjipt, skulle hun få lånt seg leg av søstra. Hun kunne vist ikke låne bankkort etc. men fikk låne et pass(hun hadde vist to).

Det jeg lurer på er om det er verre å bli busted med et pass som fake leg kontra bankkort, eller om det går for det samme. Synst liksom pass høres så drøyt ut.
Vis hele sitatet...
Hva med å heller dra litt tidlig på byen, tidlig på kvelden er de somregel veldig mye sløvere med å sjekke legitimasjon
Der jeg jobber er det en vakt fra 22.00, men det er ikke legg ved inngangen før klokka 23.
Om hun ser for ung ut spør vi inne likevel, og hadde det vært et pass hadde jeg vert ekstra nøye på å skjekke bildet.
Tror vakten skal enten være litt treg eller snill for at dette skal gå bra.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dokforfalskning er dokforfalskning.

Jeg ville dog ikke sluppet inn et eneste norsk menneske som prøvde å legge seg inn med pass på byen.
Vis hele sitatet...
Jeg har da gått på byen med pass flere ganger hvis jeg har mista bankkortet mitt. Har ikke vært noe problem.
Sist endret av Dongerino; 2. desember 2011 kl. 14:30.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dokforfalskning er dokforfalskning.

Jeg ville dog ikke sluppet inn et eneste norsk menneske som prøvde å legge seg inn med pass på byen.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke dokumentforfalsk når det er et ekte ID kort?
Trodde dokumentfalsk betydde at man hadde tuklet med ID'en din, som f.eks tukkle med årstallet man er født.

Jeg ville heller tro at man ble straffet for å utgi seg for å være en annen, altså bedrageri eller noe lignende?

Jeg er forsåvidt helt blank på det området, høhø.
Sitat av phideph Vis innlegg
Det er jo ikke dokumentforfalsk når det er et ekte ID kort?
Trodde dokumentfalsk betydde at man hadde tuklet med ID'en din, som f.eks tukkle med årstallet man er født.

Jeg ville heller tro at man ble straffet for å utgi seg for å være en annen, altså bedrageri eller noe lignende?

Jeg er forsåvidt helt blank på det området, høhø.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Bruk av andres legg er ikke dokument forfalskning.
Sist endret av SkyMarshal; 2. desember 2011 kl. 14:51.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Det stemmer. Bruk av andres legg er ikke dokument forfalskning.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, se §181.
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-022.html
Sitat av Blanko Vis innlegg
Vis hele sitatet...
§ 181 går på uriktige opplysninger når dokumentet utstedes, og kan således ikke gjøres gjeldende for sånne tilfeller. Når man har lånt leg/stjålet leg er det samme lovs § 190a som er den aktuelle.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Hun kunne jo hatt med seg to pass vis de sier at det ikke er hennes? "dette er ikke ditt pass?" "er det ikke?" "åja det er søsteren min sitt, vi har nettop vært ute og reist og jeg bruker jakken hennes"
Å benytte seg av andres ID er dokumentforfalskning! Ferdig snakka.

Til TS så er jeg enig med petterpan2, prøv å stikk ut tidligere før vaktene kommer seg i døra. Funket utallige ganger for meg da jeg var valp. Lykke til!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg

Jeg ville dog ikke sluppet inn et eneste norsk menneske som prøvde å legge seg inn med pass på byen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Det er jo den mest troverdige form for legitimasjon.
Jeg har flere anledninger kun hatt pass som legitimasjon og vært nødt til å bruke dette. I utlandet er også pass den eneste form for legitimasjon du kan bruke.

Til TS: Å bruke noen andre sitt bankkort skal funke. Jeg er hvit i huden, men jeg lånte bort et gammelt bankkort til en jente som var av søramerikansk opprinnelse. Det funket fint det. Selv om jeg også viste nesten samme legitimasjon (litt annet bilde), men navn og fødselsdato var jo det samme. Vet ikke om det er blitt strengere, men da jeg var for ung til å gå på byen brukte jeg alltid å bare stråle masse selvtillit å vise min egentlige leg om de spurte. Mange dørvakter enser i grunn ikke dato, og så lenge du smiler fint og distraherer de smått kommer du glatt inn.
Sist endret av kn^tte; 2. desember 2011 kl. 17:20.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Hvorfor ikke? Det er jo den mest troverdige form for legitimasjon.
Jeg har flere anledninger kun hatt pass som legitimasjon og vært nødt til å bruke dette. I utlandet er også pass den eneste form for legitimasjon du kan bruke.
Vis hele sitatet...
I utlandet ja.

I norge er vi latterlig liberale på identifikasjon, og er man gammel nok til å komme ut på en uteplass er det stor sjans for at man har et førerkort, da har vi allerede ett alternativ.

Så kommer bankkort (finnes det personer over 15 som ikke har bankkort utenom de som har foreldre som sniffer seg selv i rektum og gir barna skandiabankenkort?).
Deretter har vi postens ID.
La oss ikke glemme studentbevis og andre lignende identifikasjonskort.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
I utlandet ja.

I norge er vi latterlig liberale på identifikasjon, og er man gammel nok til å komme ut på en uteplass er det stor sjans for at man har et førerkort, da har vi allerede ett alternativ.

Så kommer bankkort (finnes det personer over 15 som ikke har bankkort utenom de som har foreldre som sniffer seg selv i rektum og gir barna skandiabankenkort?).
Deretter har vi postens ID.
La oss ikke glemme studentbevis og andre lignende identifikasjonskort.
Vis hele sitatet...
Postens ID-kort har de sluttet å produsere.
Studentbevis er ikke gyldig legitimasjon, for noe som helst, annet enn rabatter etc.

Bankkort, stjelt? Førerkort er det vel veldig mange som ikke har. Fikk ikke lappen før jeg var 21, og kjenner flere som er nærmere 30 som heller ikke har lappen. Om du nekter å slippe noen inn pga. at de bruker pass som legitimasjon tror jeg du ville fått sparken.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
I utlandet ja.

I norge er vi latterlig liberale på identifikasjon, og er man gammel nok til å komme ut på en uteplass er det stor sjans for at man har et førerkort, da har vi allerede ett alternativ.

Så kommer bankkort (finnes det personer over 15 som ikke har bankkort utenom de som har foreldre som sniffer seg selv i rektum og gir barna skandiabankenkort?).
Deretter har vi postens ID.
La oss ikke glemme studentbevis og andre lignende identifikasjonskort.
Vis hele sitatet...
Finnes de av oss som ikke tar bil-lappen eller tar den sent. Selv tok jeg den ikke før jeg var 21. Jeg hadde heldigvis bilde på bankkortet mitt, etter jeg fornyet bankkortet mitt så fikk jeg et uten bilde; hadde jeg ikke hatt tatt lappen rett før så hadde jeg vært uten legg, og måtte tatt i bruk passet på byen.
Jeg har aldri hatt problem med å bruke pass på byen. Grunnen min har vært at jeg tenker ikke alltid like økonomisk etter noen striper og noen øl. Førerkortet mitt finner jeg ikke. Vet om flere som bruker pass/førerkort og går ut med kontanter nettopp fordi de ikke ønsker å bruke for mye penger på byen. Hvis vakten spør, er jo dette en god grunn.
Sitat av D.Wilson Vis innlegg
Å benytte seg av andres ID er dokumentforfalskning! Ferdig snakka.

Til TS så er jeg enig med petterpan2, prøv å stikk ut tidligere før vaktene kommer seg i døra. Funket utallige ganger for meg da jeg var valp. Lykke til!
Vis hele sitatet...
La meg quote en som skrev det på en meget forståelig måte, i en helt annen post. Og så må dere idioter ovenfor, som henviser til LOVDATA, som dere selv ikke engang forstår, gi dere.

Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Å låne legitimasjon = identitetstyveri
forfalske legitimasjon = dokumentforfalskning
Dokumentforfalskning er, så vidt jeg vet, mer alvorlig enn identitetstyveri. Og ja det er straffbart
Vis hele sitatet...
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hva med å heller dra litt tidlig på byen, tidlig på kvelden er de somregel veldig mye sløvere med å sjekke legitimasjon
Vis hele sitatet...
Njah, vi er ikke sløvere. Er bare at Brennvinsalget starter ikke før 23:00 på mange steder : )
Pass brukes overaskende mye på byen som leg. Dette er gyldig leg og ikke noe rart med det. Å utgi seg for å være søster er like straffbart om det er med pass eller bankkort.
Hvorfor står det under i "18de Kapitel. Dokumentfalsk." i Almindelig borgerlig Straffelov (Straffeloven) om det ikke er dokumentforfalskning å bruke andres legg?

Sitat av http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-022.html
§ 190a. Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget setter seg i besittelse av en annens identitetsbevis, eller opptrer med en annens identitet eller en identitet som er lett å forveksle med en annens identitet, med forsett om å
a) oppnå en uberettiget vinning for seg selv eller en annen, eller
b) påføre en annen tap eller ulempe.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Alfonzor; 7. desember 2011 kl. 20:42.
Er vakt selv og er ikke noe prob med pass på byen, hvorfor i alle dager skulle det ikke gå ?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
I utlandet ja.

I norge er vi latterlig liberale på identifikasjon, og er man gammel nok til å komme ut på en uteplass er det stor sjans for at man har et førerkort, da har vi allerede ett alternativ.

Så kommer bankkort (finnes det personer over 15 som ikke har bankkort utenom de som har foreldre som sniffer seg selv i rektum og gir barna skandiabankenkort?).
Deretter har vi postens ID.
La oss ikke glemme studentbevis og andre lignende identifikasjonskort.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg eid et utested ville jeg aldri ansatt deg med din kunnskap vertfall. Pass er selvfølgelig den identifikasjonen som er vanskeligst å forfalske. Mange bruker pass om dem ikke har førerkort, mistet bankkort eller har bankkort uten ID.
Hatet ditt mot skandiabanken og dens brukere skjønner jeg meg ikke på, menmen.

Det burde vertfall ikke være noen forskjell i å bruke andres pass iforhold til bankkort.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dokforfalskning er dokforfalskning.

Jeg ville dog ikke sluppet inn et eneste norsk menneske som prøvde å legge seg inn med pass på byen.
Vis hele sitatet...
Hva er logikken din der?
Pass er jo den beste ID'en du kan bruke jo.

Blir jo som å nekte folk inngang fordi de har bankkort fra Sparebank istedenfor plussbank..
Sist endret av Bombasa; 13. desember 2011 kl. 17:33.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Jeg har da gått på byen med pass flere ganger hvis jeg har mista bankkortet mitt. Har ikke vært noe problem.
Vis hele sitatet...
Så har det jo vært ditt eget pass, og ikke en annen person sitt, am I right?
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Så har det jo vært ditt eget pass, og ikke en annen person sitt, am I right?
Vis hele sitatet...
Men så var den posten rettet mot Atx, som ikke hadde latt noen komme inn med pass.
Uansett om det var deres eget eller andres.
Sist endret av Bombasa; 13. desember 2011 kl. 17:37.
For å oppklare dette ganske greit:

1. Å bruke et gyldig legitimasjon er ikke dokumentforfalskning, men som nevnt over identitetstyveri. Dokumentforfalskning er mer alvorlig enn denne type identitetstyveri da dette er din søster.

2. Å bruke pass på byen er ikke noe problem. Der jeg jobber hender det titt og ofte at folk kommer med pass, dette er i aller høyeste grad gyldig legitimasjon og fungerer deretter. Ofte forklarer folk at de har mistet bankkortet, eller ønsker bare å ha med kontanter ute. Dette er aldri noe problem da man lettere ser om bildet ikke stemmer på et pass kontra et vanlig bankkort.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg ville dog ikke sluppet inn et eneste norsk menneske som prøvde å legge seg inn med pass på byen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Håper ikke du jobber som dørvakt.... "Norsk pass får deg inn i de fleste land i verden, men ikke på dette utestedet!"
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dokforfalskning er dokforfalskning.

Jeg ville dog ikke sluppet inn et eneste norsk menneske som prøvde å legge seg inn med pass på byen.
Vis hele sitatet...
Dette er vel ikke dokumentforfalskning, er det? Det er vel når man forfalsker noens underskrift etc, ikke når man låner noens pass for å utgi seg for å være en annen?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Men så var den posten rettet mot Atx, som ikke hadde latt noen komme inn med pass.
Uansett om det var deres eget eller andres.
Vis hele sitatet...
Vell, det jeg tenkte var at siden de som sier de er vakter sjekker pass ekstra nøye vil det være større sjangse for at de ikke slipper inn folk pga fake leg.
Selv ville jeg vært mer kritisk til et pass, men ikke kastet ut folk bare fordi de brukte pass som leg.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
La meg quote en som skrev det på en meget forståelig måte, i en helt annen post. Og så må dere idioter ovenfor, som henviser til LOVDATA, som dere selv ikke engang forstår, gi dere.
Vis hele sitatet...
The fun is on you. Identitetstyveri får ikke spesiell behandling i dagens straffelov, men rammes av ulike paragrafer som kan anvendes om hverandre. Deriblant Strl §§182-183 som omhandler dokumentforfalsk.

Tilsvarende kan også paragrafer om bedrageri og ulike paragrafer om falsk forklaring og signering av annens navn (litt etter hvem du utgir deg til - politi, rettsvesen, offentligheten, kontrakter, osv).

Så mulig vi er idioter, men vi har likevel rett.
Sist endret av MrBlaine; 13. desember 2011 kl. 17:48.
Sitat av D.Wilson Vis innlegg
Å benytte seg av andres ID er dokumentforfalskning! Ferdig snakka.

Til TS så er jeg enig med petterpan2, prøv å stikk ut tidligere før vaktene kommer seg i døra. Funket utallige ganger for meg da jeg var valp. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Flott argument.
Sitat av ps3 Vis innlegg
For å oppklare dette ganske greit:

1. Å bruke et gyldig legitimasjon er ikke dokumentforfalskning, men som nevnt over identitetstyveri. Dokumentforfalskning er mer alvorlig enn denne type identitetstyveri da dette er din søster.

2. Å bruke pass på byen er ikke noe problem. Der jeg jobber hender det titt og ofte at folk kommer med pass, dette er i aller høyeste grad gyldig legitimasjon og fungerer deretter. Ofte forklarer folk at de har mistet bankkortet, eller ønsker bare å ha med kontanter ute. Dette er aldri noe problem da man lettere ser om bildet ikke stemmer på et pass kontra et vanlig bankkort.
Vis hele sitatet...
Ok, kan du svare på posten min da da? Jeg skrev:

Hvorfor står det under i "18de Kapitel. Dokumentfalsk." i Almindelig borgerlig Straffelov (Straffeloven) om det ikke er dokumentforfalskning å bruke andres legg?

Sitat: Originalt skrevet av http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-022.html
§ 190a. Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget setter seg i besittelse av en annens identitetsbevis, eller opptrer med en annens identitet eller en identitet som er lett å forveksle med en annens identitet, med forsett om å
a) oppnå en uberettiget vinning for seg selv eller en annen, eller
b) påføre en annen tap eller ulempe.
Vis hele sitatet...
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Ok, kan du svare på posten min da da? Jeg skrev:

Hvorfor står det under i "18de Kapitel. Dokumentfalsk." i Almindelig borgerlig Straffelov (Straffeloven) om det ikke er dokumentforfalskning å bruke andres legg?
Vis hele sitatet...
ID-tyveri straffes ikke med en særskilt lovbestemmelse i Norge som heter "ID-tyveri-paragrafen", derimot kommer straffelovens §190a til anvendelse på dette området. Det er dette som kalles ID-tyveri, dokumentforfalskning som det brukes i alminnelig forstand er å forandre på et dokument, skrive under falskt etc. Du ser også de ulike strafferammene innen kapittel 18, noe som bør gi deg en pekepinn på hva som er mest alvorlig av disse to tilfellene.

Forøvrig så vet jeg dette av erfaring fra utelivet, da politiet som oftest ikke gidder å gjøre noe med at folk låner leg som ikke er tuklet med. Da blir det som oftest bare en prat med personen, og en advarsel, legget blir også sjeldent inndratt. Er legget derimot tuklet med så er de som oftest veldig interessert i å få inn det, og kjøre en sak videre på det.
Sist endret av ps3; 13. desember 2011 kl. 18:25. Grunn: EDIT: Dobbelpost