Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2035
Tenkte først at dette var en tåpelig ide. Men etter å ha tenkt litt mer fant jeg ut at det kanskje ikke hadde vært så dumt likevel.

Når jeg kjørte hjem med familien etter julaften. Kom jeg til å studere alle bilskilt som er plassert overalt. Er det bare meg eller er dette utrolig stygt? Hadde det ikke vært mye finere rundt omkring om man kunne droppe alle skiltene?

Så da tenker jeg. Hadde det ikke gått ann å fått bilskiltene inn i bilen på en skjerm ved hjelp av GPS? Jeg får jo opp fartsgrensene i bilen min hvertfall, på GPS'en. Ikke trenger jeg skilt hvor det står hvor veien går en heller. GPS'en forteller meg det hvis jeg vil.

Så ja. Trenger vi veiskilt idag? Kunne det funket å fått det inn i bilen istedefor? Lagd ett system for dette? Hva tenker dere om ideen?

Jeg vet at alle ikke har GPS. Men dette kunne jo bare blitt ett krav at man måtte ha. Man får billigste GPS'er. Dessuten har de fleste nye biler idag innebygd GPS uansett.
Hva med de som sykler eller går da ?
eller bare droppe bilene ? og invistere i nye båter
Hva med veiarbeid? Eller GPS uten skikkelig oppdaterte kart? Vinterfartsgrenser?
Hva med å ikke pålegge billister mer avgifter og krav til ekstrautstyr, bare fordi du plutselig i juletider ble så jævla estetisk anlagt av deg?
Artig tanke, men mye som kan gå galt her:

Som aadriian sier - "Hva med de som sykler eller går da?"
Disse trenger kanskje ikke fartsskilt på motorveien eller parkering forbudt i bygater, men mange skilt er nyttig for alle! Hvilke skilt skal fjernes og hvilke skal stå igjen?

For det andre er ikke teknologien klar for dette ennå. Fartsgrenser, veier, gater endres stadig og det samme gjør skiltene. For at GPS skal være en fullverdig erstatning må de oppdateres jevnlig, jeg anslår i alle fall en gang i uka. Ideelt sett skulle alle GPS-er oppdatere kart- og skiltdata over internett. Om man ikke hadde hatt en automatisk prosess for dette ville folk blitt lei i lengden, og sluttet å oppdatere.

Folk vil også kunne skylde på GPS når de blir tatt for feilparkering eller for å kjøre for fort. "GPS-en viste feil, jeg må ha glemt å oppdatere den." eller "GPS-en klikka".

Kort sagt endel ulemper med dette, per dags dato.
Sist endret av bronze; 26. desember 2010 kl. 23:13.
Sitat av pidget Vis innlegg
Hva med å ikke pålegge billister mer avgifter og krav til ekstrautstyr, bare fordi du plutselig i juletider ble så jævla estetisk anlagt av deg?
Vis hele sitatet...
Jeg sa vel aldri noe om avgifter?

Jeg vet ikke jeg asså. Syns bare det var en kul ide. :P

Sitat av bronze Vis innlegg
Artig tanke, men mye som kan gå galt her:

Som aadriian sier - "Hva med de som sykler eller går da?"
Disse trenger kanskje ikke fartsskilt på motorveien eller parkering forbudt i bygater, men mange skilt er nyttig for alle! Hvilke skilt skal fjernes og hvilke skal stå igjen?

For det andre er ikke teknologien klar for dette ennå. Fartsgrenser, veier, gater endres stadig og det samme gjør skiltene. For at GPS skal være en fullverdig erstatning må de oppdateres jevnlig, jeg anslår i alle fall en gang i uka. Ideelt sett skulle alle GPS-er oppdatere kart- og skiltdata over internett. Om man ikke hadde hatt en automatisk prosess for dette ville folk blitt lei i lengden, og sluttet å oppdatere.

Folk vil også kunne skylde på GPS når de blir tatt for feilparkering eller for å kjøre for fort. "GPS-en viste feil, jeg må ha glemt å oppdatere den." eller "GPS-en klikka".

Kort sagt endel ulemper med dette, per dags dato.
Vis hele sitatet...

Jeg trenger ikke ett skilt på 2 kvadratmeter's størrelse for å skjønne at det er ett gangfelt. Det holder med stripene på veien.

Jeg vet ikke hvem skilt som skal fjernes eller kan fjernes. Jeg bare føler at det er helt sinnsykt mye ønødvendige skilt der ute.

Tenk alt metallet vi hadde spart også. Og kunne brukt på andre ting istedefor. Hoho!
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg trenger ikke ett skilt på 2 kvadratmeter's størrelse for å skjønne at det er ett gangfelt. Det holder med stripene på veien.

Jeg vet ikke hvem skilt som skal fjernes eller kan fjernes. Jeg bare føler at det er helt sinnsykt mye ønødvendige skilt der ute.

Tenk alt metallet vi hadde spart også. Og kunne brukt på andre ting istedefor. Hoho!
Vis hele sitatet...
Og hva hvis det skiltet varsler gangfelt, men er la oss si bak en sving og der en hekk eller lignende sperrer sikten. Virkelig, jeg tror ikke det er så mye metall å spare inn på skilt.

Og hva hvis din GPS streiker ? Det er jo vitterlig mye bedre at man ser ut av bilen foran seg etter skilt. Istedenfor hele tiden å kikke på en skjerm.
Når det er mørkt blir det vanskelig å se disse stripene, i alle fall om man er et ukjent sted eller holder stor fart. Om vinteren vil det ofte være snø på veien, og da kan man ikke se disse stripene.

Og det er forresten ikke mye metall som brukes på skilt, om du ser på det store bildet. Jobber selv deltid i mekanisk verksted, og vet at skiltproduksjon ikke engang tilsvarer en nål i en silo full av høy. Tenk deg en offshore-båt eller en bil, og tenk hvor mange det finnes av disse.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Og hva hvis det skiltet varsler gangfelt, men er la oss si bak en sving og der en hekk eller lignende sperrer sikten. Virkelig, jeg tror ikke det er så mye metall å spare inn på skilt.

Og hva hvis din GPS streiker ? Det er jo vitterlig mye bedre at man ser ut av bilen foran seg etter skilt. Istedenfor hele tiden å kikke på en skjerm.
Vis hele sitatet...
Nå snakket jeg om gangfeltskiltet for fotgjengere. Ikke for bilene.

Selvfølgelig kan GPS'en streike. Shit happens.

But hey... Dette var bare en ide. Ikke hver så negativ nå. Jeg hadde hvertfall gladelig betalt noen tusenlapper for en GPS, hvis jeg kunne bli kvitt alle skiltene rundt omkring.
FOR:
Jeg ser ideen om å få vekk alle skiltene, og annet rot og skrap rundt veiene. Problemet blir da at alle bilene må da ha en enhet i bilen lagret med et kart, som igjen er ukentilg oppdatert med endringer, osv osv... Men hva om man kunne ha en enhet i bilen, i alle biler, som koblet seg opp mot en felles enhetGPSliknende-sak som jevnt kan oppdateres? Som et slags internett for biler. (PC/BILER < -> INTERNETT/GPSENHET-SAK)
- Vet at det blir problemer med mengden av data som skal sendes ut til alle bilene på en gang, men hadde det ikke vært mulighet for og satt av visse punkter, feks for en viss fartsgrense ved et eksakt punkt, så kan alle bilene som nærmer seg dette punktet bli oppdatert med fartsgrensen? Osv for alt av informasjon vi trenger med veien?

IMOT:
På en annen side, så tror jeg det oppstår et nytt problem med at oppmerksomheten ville blitt trukket bort fra veien, og ned på enheten.
Sist endret av marchans; 26. desember 2010 kl. 23:54.
Det hadde nok vært bedre med en HUD på frontruta slik at man faktisk ser på veien, og ikke har gluggene fokusert mot dashbordet. Det smeller fort da hvis man til stadig glor på GPSen, særlig hvis den er utdatert.
Hva med autovern da? Det er ikke pent det heller? Skal disse fjernes? Eller asfalten? Er ikke spesielt vakker den heller

Du kunne jo ha bygd ditt private veinett og sett hvordan det gikk
Å fjerne alle trafikkskilt er noe samfunnet rett og slett ikke er klar for enda. Ikke før alle bilprodusenter går sammen og gjør dette opplegget til standar på alle nye biler, og dagens nybiler er så gamle at de er utdatert/veteran.

Jeg ser ikke helt problemet med skilt heller, det finnes jo masse ting som er styggere. Telefonstolper med kabler som går i kryss og tvers for eksempel.
Du er korttenkt, du.
hva ville skjedd med feks folk som kom på besøk fra polen og latvia og alt sånn da som muligens ikke har en sånn skjerm? Skulle de kjørt i blinde? Fordi du har blitt forbanna estetisk av deg må HELE VERDEN legge om sin bilproduksjon til å passe til din ide av estetisk?
Hva om du kommer til et stort kryss med 20 skilt som skal tolkes på en gang? Hvordan skal dette preseteres for bilføreren på en skjerm?