Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 14873
Håper jeg misforstår deg JohnGalt, men mener du at vestliges sosialdarwinistiske innblanding i den tredje verden var nødvendig og viktig for disse landene? Og at det er pga sosialisme at landene idag er fattige, ikke pga av inngrep fra vestlige land?
Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Dette kalles arbeideres rettigheter, noe vi har kjempa for i 100 år for å få på plass. Her snakker vi om menneskeverd. En verdig levestandar.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt den floskelen av moren min utallige ganger. Men sannheten er at flertallet har kjempet for å tvinge alle til disse rettighetene. En rettighet er en stående ordre til politiet om å kaste den i fengsel som ikke oppfyller den.

Hvis person A har rettighet på 100 kr dagen, så må personer et eller annet sted hoste opp disse pengene. Nekter de, så blir det kasjotten. Kort sagt: En rettighet er det som er allment akseptert å bruke vold til å bevare eller oppnå.
Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Hvordan skal lønningen kunne gå opp hvis prisen går ned og de som sitter på toppen fortsatt skal ha like stor del av kaka?
Vis hele sitatet...
Kapitalinvestering gjør at effektiviteten går opp og derfor går prisen ned. Hvis en grøftegraver velger å samarbeide med en kapitalist som har en gravemaskin vil grøftegraverens produktivitet gå opp noe enormt. Det betyr billigere grøfter for både kapitalisten og for kundene. Økt produktivitet gir økt overskudd så nå kan kapitalisten tilby høyere lønninger til sine arbeidere enn konkurrentene. Siden andre kapitalister også er ute etter arbeidere må han med gravemaskinen betale mer til arbeideren for å beholde han. Dessuten så er det jo ikke sikkert at de på toppen kan ta en like stor del av kaka uansett.

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Og jeg tror ikke noe på at de på toppen er villig til å gå ned veldig i lønn hvis de kan velge mellom seg selv og de ansatte.
Vis hele sitatet...
Når alternativet er å ta mindre profitt selv eller gå konkurs fordi arbeiderne stikker av til en konkurrent så vil man lett velge å redusere det man beholder selv.

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Det er rett og slett det at jeg ikke tror på denne markedets usynlige hånd.
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke at økonomisk friere land generelt har høyere velstand enn de ufrie? Du kan jo ta en titt på listen over land rangert etter økonomisk frihet og spørre deg om det er landene som er øverst eller om det er de nederste som har høyest lønninger og høyest velstand.