Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2253
Som topic sier.. Hvilke tiltak kan man sette til verks for å få et bedre resultat ut av tiden man er student?

Jeg studerer nå grunnleggende medisin, da anatomi\fysiologi og sykdomslære i tillegg til manuell terapi som til sammen går over en 5 dagers skoleuke.

Medisinske fag er litt blandet på hvordan man kan forstå stoffet - med basiskunnskaper fra et annet felt innenfor faget, vil man kunne ressonere seg fram til et svar på en oppgave fra et annet tema, men det vil allikevel ikke være holdbart i mer enn noen få tilfeller.

Jeg sliter litt med søvnvansker og liknende, og har tro på at det sannsynligvis er litt av skylden til at jeg ikke får gjort så mye skolearbeid som jeg egentlig burde gjøre.
Men søvnproblemene har ikke skylden alene. Jeg sliter med motivasjon, feilprioriteringer og andre ting som står i veien for at jeg får gjort så mye ut av studiene som jeg ønsker.

Jeg har vært borti diverse "hjelpemidler" for å prøve å komme til bunns i problemet.

Veksthormoner)
- Dette har hjulpet meg å sove bedre om nettene, gitt bedre søvnkvalitet - og gitt meg mulighet til å våkne uthvilt.
Jeg har også prøvd peptider som stimulerer til økt utskillelse av naturlig veksthormon, da peptidene GHRP-6 (Growth Hormone Releasing Peptide) og GRF 1-29 (Growth Release Factor).
Jeg har også merket at veksthormonene har gitt økt velvære på generelt plan, men i det lange løp er det en relativt dyr løsning på problemet.

Melatonin)
- Time release melatonin fra biovea.co.uk - da i lave doser (3mg) har hatt en viss effekt, men har vist seg å være midlertidlig.
Kan føles som om jeg får økt toleranse for stoffet, og dermed må øke dosen.
Etter hva jeg har fått med meg, skal melatonintilskudd brukes som et lite boost på kroppens egenproduksjon av melatonin, ikke en erstatning.
Jeg merker at ved større doser så sover jeg godt en liten stund, men så bråvåkner jeg. Rett og slett for at virkestoffer er brukt opp, og egenproduksjonen er satt ned som resultat av undertrykkende dosering.

Pramipexole)
- I utgangspunktet medisin for parkinsonpasienter, og ofte brukt mot RLS (Restless Legs Syndrome) som hjelp til å slappe av når man skal sove.
Jeg begynte her på dosering på 250mcg og økte etterhvert til 500mcg (0,5mg) - men opplevde samme problemet som med melatonin - nemlig at effekten avtok.

Zopiclone)
- Benzodiazepin som er litt "snillere" enn valium og andre benzopreperater.
Det funker "greit" for selve innsovningen, men også her sliter jeg med at effekten avtar. Ved et tilfelle satt jeg våken hele natta til tross for at jeg hadde 15mg zopiclone i meg (anbefalt dosering er 7,5mg).
I tillegg til avtagende effekt, fulgte det også med noen uønskede bivirkninger i form av nedsatt matlyst, generell kvalme, samt den usle metallsmaken i munnen hele dagen etterpå. Ble også slapp, og slet med å konsentrere meg i "bakrusen", så det er ikke spesielt godt egnet i forbindelse med studier.
Så har man også dette med amnesi under påvirkning som heller ikke gjør det ideellt.

Hasj\Cannabis)
- Dette ble introdusert for meg i festsammenheng, og jeg endte med å prøve dette for å slappe av. Det gjør jeg også. Jeg slapper godt av, men blir sjeldent "slått ut" med mindre jeg er trøtt fra før av.
Med tanke på utdanning og cannabis evne til å nedsette innlæringsevnen en gitt tid etter inntak er ikke det særlig ideellt heller.
Jeg kommer nok til å forholde meg til disse midlene som et rusmiddel fremfor medisin, da hovedsaklig fordi det ikke ser ut til å gjøre noe godt for meg i utdanningsøyemed.

Effederin, Stack)
- Funker greit for konsentrasjonsevnen, men fører med seg en litt ubehagelig nedtur - samt at toleransen øker i takt med doseringen.

Ritalin)
- Det beste jeg har testa for konsentrasjon - men ikke så lett å få tak i.
Jeg merker ingenting til noe nedtur med dette stoffet, og siden det skrives ut til unge mennesker, så er det vel kanskje ikke det samme problemet i forhold til økt toleranse?


Generelt merker jeg at jeg sliter med å sette meg ned og virkelig lese. Som regel støter jeg på noe som gjør at jeg må bruke internett som oppslagsverk - og jeg ender opp på facebook, msn, diverse forum "bare for å sjekke".

Noen som har noen gode teknikker som kan få meg til å vende bort fra uvanene mine og få det beste ut av tiden jeg burde prioritert til studiene fremfor å bare vase bort hver dag?
Jeg tror du har angrepet problemet ditt i HELT feil ende!
Å kaste seg på legemidler for noe slikt kan jeg ikke se for meg kan ha så mye for seg. Jeg, og tusenvis av andre studenter har slitt med akkurat det samme som deg. Hadde jeg startet utdanningskarieren med den innsatsen jeg hadde de siste par årene, ville jeg bankers gått ut med digge karakterer. Jeg kastet bort _et_helt_år_ på akkurat det samme du driver med. Kom meg ikke på lesesalen før langt utpå dagen fordi jeg hadde føkka opp søvnrytmen min og ikke fikk sove før 4-5tiden. Mesteparten av dagen gikk med på å sitte i kantina og prate piss med venner. Når jeg fikk satt meg ned vaste jeg med alt mulig. Lunchpausene ble gjerne et par timer. Du er langt i fra alene og jeg tror det å satse på å medisinere seg bort fra naturlig latskap er nytteløst.

Mitt råd:
Sett deg friske dagsmål. Si til deg selv at du skal lese/jobbe så, så mye en dag, og ikke lett ræva opp fra stolen før du er ferdig! På den måten kommer dagene dine på lesesalen til å bli enormt lange. Du kaster bort mesteparten av dagen på piss og blir derfor ikke ferdig med å lese før sent på kveld. Til slutt er du så jævla lei av lesesalen at du blir mer effektiv for å bli ferdig tidligere.
Sist endret av Halalgeir; 3. mars 2010 kl. 23:40.
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Få deg noen gode treningsvaner! Det hjelper på både søvnen og arbeidsgleden, helt uten at du må proppe deg full med alt mulig rart.
Sitat av fy0phn Vis innlegg
Få deg noen gode treningsvaner! Det hjelper på både søvnen og arbeidsgleden, helt uten at du må proppe deg full med alt mulig rart.
Vis hele sitatet...
Jeg trener jevnlig, og har god kontroll på kostholdet, så det er ikke det problemet ligger.

Sitat av Halalgeir
Jeg tror du har angrepet problemet ditt i HELT feil ende!
Å kaste seg på legemidler for noe slikt kan jeg ikke se for meg kan ha så mye for seg. Jeg, og tusenvis av andre studenter har slitt med akkurat det samme som deg. Hadde jeg startet utdanningskarieren med den innsatsen jeg hadde de siste par årene, ville jeg bankers gått ut med digge karakterer. Jeg kastet bort _et_helt_år_ på akkurat det samme du driver med. Kom meg ikke på lesesalen før langt utpå dagen fordi jeg hadde føkka opp søvnrytmen min og ikke fikk sove før 4-5tiden. Mesteparten av dagen gikk med på å sitte i kantina og prate piss med venner. Når jeg fikk satt meg ned vaste jeg med alt mulig. Lunchpausene ble gjerne et par timer. Du er langt i fra alene og jeg tror det å satse på å medisinere seg bort fra naturlig latskap er nytteløst.

Mitt råd:
Sett deg friske dagsmål. Si til deg selv at du skal lese/jobbe så, så mye en dag, og ikke lett ræva opp fra stolen før du er ferdig! På den måten kommer dagene dine på lesesalen til å bli enormt lange. Du kaster bort mesteparten av dagen på piss og blir derfor ikke ferdig med å lese før sent på kveld. Til slutt er du så jævla lei av lesesalen at du blir mer effektiv for å bli ferdig tidligere.
Vis hele sitatet...
Naturligvis har du rett i det du sier.
Medikamentene er vel egentlig introdusert for å forhåpentligvis gi en rask løsning på problemet - noe det også har vist seg å gi, men da også en kortvarig løsning.

Lesesal hadde vært veldig bra, men da sliter jeg med to ting.. Disiplin til å faktisk komme seg på lesesalen, og sitte der "ut tiden", samt det faktum at lesesalen der jeg studerer kun har åpent til 1800.
Da blir dagen slik: 1000 - 1500: forelesning, 1500-1630: hjem, lage mat, spise, 1630-1800: trening.

Dermed rekker man knapt å komme seg hjem for å spise og trene før lesesalen er stengt

Sitter jeg hjemme, ja.. da vet jeg godt at det blir alt annet enn skolearbeid.

Jeg har forøvrig vært innom diverse andre metoder for å "bli en bedre student", da for å øke intelligens gjennom andre medier - da lumosity.com og mindsparke - kort fortalt en samling spill som er designet for å øke forskjellige aspekter ved hjernen, som fokus, hukommelse og liknende.
Mer ut i frisk luft, mindre Tv, sunn god mat, mindre data og spill, vær mer sosial med vennene, les, så kommer vell resten av seg selv. :-)
ritalin er da slettes ikke vanskelig å få tak i, om man HAR adhd da ;o
Sitat av Niklert Vis innlegg
ritalin er da slettes ikke vanskelig å få tak i, om man HAR adhd da ;o
Vis hele sitatet...
Det er vel en aldri så liten - og langvarig utredningsprosess for å få konstantert dette?
Sitat av Verilon Vis innlegg
Det er vel en aldri så liten - og langvarig utredningsprosess for å få konstantert dette?
Vis hele sitatet...
Regne med 2mnd.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Lesesal hadde vært veldig bra, men da sliter jeg med to ting.. Disiplin til å faktisk komme seg på lesesalen, og sitte der "ut tiden", samt det faktum at lesesalen der jeg studerer kun har åpent til 1800.
Da blir dagen slik: 1000 - 1500: forelesning, 1500-1630: hjem, lage mat, spise, 1630-1800: trening.

Dermed rekker man knapt å komme seg hjem for å spise og trene før lesesalen er stengt

Sitter jeg hjemme, ja.. da vet jeg godt at det blir alt annet enn skolearbeid.
Vis hele sitatet...
Ergo; Du må sette deg på lesesalen rett etter forelesingene. Drar man hjem er løpet kjørt..
Sist endret av Halalgeir; 4. mars 2010 kl. 23:03.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Ergo; Du må sette deg på lesesalen rett etter forelesingene. Drar man hjem er løpet kjørt..
Vis hele sitatet...
Støtter dette og vil bare legge til, ta med mat som gir deg energi til å dra nytte av det du leser.
Fin tråd, men jeg tror du må være forsiktig med og bruke medisiner for og holde deg gående.

Da jeg gikk på skole slet jeg stort med det samme du sier, og var TOM for motivasjon.
Jeg ville raskt ut av skole systemet og begynne og tjene penger, men etter litt over 2år som kjølemontør, har jeg sett meg lei, og skal tilbake på skolen når fagbrevet er i boks.

Jeg har vokst mye på disse 2 årene psykisk, og motivasjonen er no og finne det som gir meg "glede" og kan sikre min familie og meg økonomisk, det er dette som driver meg nå.
Jeg tjener bedre en de fleste på min aldre, og mestrer fagen rimelig greit, men gleden av og jobbe med dette yrket er helt vekke, og sliter meg ut.

Du må forstå at utdanningen er den "lille" veien du må gå for og oppnå "suksess" eller glede.

Det er bare noe du må igjennom, og du er snart ferdig må du huske på
Dette høres kanskje litt drastisk ut fra min side, men det fungerer for meg.

Min ideologi når det gjelder å trives i verden, er veldig simpel, men gir mening for meg; har man en god følelse for det - gjør det! Og om man vil vri det om; har man en dårlig følelse for det - slutt med det.

I verden nå, er det så mange studier, jobber og situasjoner at det finnes noe alle liker - det handler bare om å finne det!

Om man har brukt ett, to eller tre år på noe man ikke trives med, kan man ta verdifull lærdom av det og øke sin selvinnsikt.
Sitat av navitas Vis innlegg
Dette høres kanskje litt drastisk ut fra min side, men det fungerer for meg.

Min ideologi når det gjelder å trives i verden, er veldig simpel, men gir mening for meg; har man en god følelse for det - gjør det! Og om man vil vri det om; har man en dårlig følelse for det - slutt med det.

I verden nå, er det så mange studier, jobber og situasjoner at det finnes noe alle liker - det handler bare om å finne det!

Om man har brukt ett, to eller tre år på noe man ikke trives med, kan man ta verdifull lærdom av det og øke sin selvinnsikt.
Vis hele sitatet...
Sa en klok mann.

Jeg vil nok påstå at det kreves noen år i fult arbeid for og kunne forstå, og sette pris hvor viktigt det er og triver.
Verden tar ikke hensyn til deg, og du må bestemme deg for at nok er nok og gjøre det du føler er rett.

Jeg kjenner nok av folk som bare "holder ut", og de gjør meg trist, vi er ikke her for og holde ut livet, men for og leve det
Problemet hoper seg opp når man går 2. eller til og med 3. året på noe man egentlig føler man skulle sluttet med i 1. året... da er det lett å tenke 'det er bare x antall måneder igjen så får bare gjøre det' så sitter man der med en grad man egentlig ikke vil ta videre og kanskje med middels gode karakterer fordi man ikke så vitsen i å jobbe hardt med det. Herk.